Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hergebruik van teksten  (gelezen 20267 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #50 Gepost op: 2010/12/31, 14:37:12 »
Er zijn dus licentievoorwaarden voor deze wiki...

Licentie

Alle teksten en bijlagen die toegevoegd worden op onze wiki vallen automatisch onder de CC-BY-SA licentie. Voeg enkel tekst en bijlagen toe die beschikbaar zijn onder een compatibele licentie (en voldoe daar ook aan; verwijs bijvoorbeeld naar de bron in de referentielijst), of waarvan je zelf de auteur bent.

Bron:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Richtlijnen

- Roc

Nou, dat is dan mooi geregeld. Want dat is precies zoals ik het wil hebben voor mijn teksten.  :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #51 Gepost op: 2010/12/31, 16:38:46 »
Men staat daarvoor dus commercieel gebruik toe....
Commercieel gebruik van de informatie is in alle gevallen toegestaan, daar gaat het niet om.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #52 Gepost op: 2010/12/31, 17:54:37 »
Commercieel gebruik van de informatie is in alle gevallen toegestaan, daar gaat het niet om.

 ???

Daar gaat het wel om. Daar gaat het al de hele tijd om.

Wat nu blijkt, is dit: jij hebt al vanaf het begin in deze draad bezwaren lopen opwerpen tegen mijn wens om CC by-sa te laten gelden voor al mijn teksten (en dus commercieel gebruik uitdrukkelijk wel toe te staan). Ook voor mijn teksten in de documentatie van Ubuntu-NL. Terwijl dat nota bene volgens de geldende regeling van Ubuntu-NL voor de documentatie, allang zo is!

Dat wist je blijkbaar niet. Enfin, kan gebeuren, we vergissen ons allemaal wel eens. Ik wist het zelf trouwens ook niet. Maar ga nou niet ineens lopen beweren dat het "daar niet om gaat".
« Laatst bewerkt op: 2010/12/31, 18:38:39 door Pjotr »
Houd je Ubuntu gezond: vermijd 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Engels

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #53 Gepost op: 2010/12/31, 18:20:54 »
Ik begrijp er niets meer van. Neem een beslissing ubuntu-nl team of whatever.
Gaan we op Duitse tour of niet?

Citaat
Aan een goede discussie is niets mis. De topicstarter heeft antwoorden. De discussie heeft zin.

Het opgeworpen punt kan relevant zijn voor het forum, en is dat zeker voor de documentatie. Wat er mee gebeurt, is uiteraard de uiteindelijk beslissing van de beheerders van het forum, of althans de beslissingsstuctuur errond.

tuurlijk tenzij er voortdurend sprake is van misverstanden, en langs elkaar heen praten.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/31, 18:23:00 door leoquant »

Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #54 Gepost op: 2010/12/31, 18:51:54 »
Ja wat duidelijkheid lijkt mij gewenst. De nette vraag van de topic starter is nog steeds niet beantwoord:
Hallo forum bazen,

Mag ik teksten van deze site hergebruiken in een forum van een andere computer club http://hwccweb.nl/yabb/YaBB.pl
Uiteraard met bronvermelding.

Met vriendelijke groet,
Bart
Natuurlijk is een discussie goed, maar mag niet ten koste gaan van de vraagsteller.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #55 Gepost op: 2010/12/31, 18:57:54 »
De teksten van de wiki vallen in ieder geval onder de CC-BY-SA licentie, dus die kan je gebruiken.
De exacte voorwaarden zijn eerder al gelinkt.

Hoe het precies zit met de forumteksten weet ik eigenlijk niet. Ik neem aan dat daar nog geen aparte licentie voor is geregeld, dus mag je het niet zomaar gebruiken. In dat geval moet je aan de poster van het stukje tekst vragen of het mag.

Dit is wel iets wat we binnenkort eens een keer moeten regelen lijkt me.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #56 Gepost op: 2010/12/31, 19:23:14 »
Hoe het precies zit met de forumteksten weet ik eigenlijk niet. Ik neem aan dat daar nog geen aparte licentie voor is geregeld, dus mag je het niet zomaar gebruiken. In dat geval moet je aan de poster van het stukje tekst vragen of het mag.

Dit is wel iets wat we binnenkort eens een keer moeten regelen lijkt me.

Lijk me een goed idee. Mijn suggestie zou zijn: maak CC-BY-SA de hoofdregel.

Als iemand daartegen is, laat hem dat dan aangeven in zijn handtekening. Dan staat "zijn" licentie onder elk van zijn berichten. De kopieerder weet dan exact, waar hij rekening mee moet houden....

Voor toekomstige forumleden kun je dat nog makkelijker maken: maak er bijvoorbeeld een voorwaarde voor lidmaatschap van. Of, als je dat te ingrijpend vindt: vermeld in het bevestigingsbericht van aanmelding, dat CC-BY-SA de hoofdregel is op het forum, en dat je daarvan kunt afwijken inzake je eigen berichten, door een andere licentie op te nemen in je handtekening.  :)

Voor al mijn teksten en berichten geldt in elk geval, zoals ik al schreef in het derde bericht in dit inmiddels erg lange draadje: http://forum.ubuntu-nl.org/forum/hergebruik-van-teksten/msg685621/#msg685621
« Laatst bewerkt op: 2010/12/31, 19:32:30 door Pjotr »
Houd je Ubuntu gezond: vermijd 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Engels

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #57 Gepost op: 2010/12/31, 19:42:15 »

Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #58 Gepost op: 2010/12/31, 20:35:55 »
Pjotr +100
CC-by-SA voor de forumteksten tenzij anders vermeld.

Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #59 Gepost op: 2010/12/31, 20:48:43 »
Bij mij is het al anders vermeld. Mijn boek, het leven en de werken van Gijs, laat nog op zich wachten. ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #60 Gepost op: 2011/01/01, 01:54:43 »
Een kleine toevoeging, je mag alleen een licentie hangen aan nieuwe forumteksten. Voor al bestaande forumteksten is toestemming nodig van de auteurs om er een licentie aan te hangen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #61 Gepost op: 2011/01/01, 11:05:05 »
Een kleine toevoeging, je mag alleen een licentie hangen aan nieuwe forumteksten. Voor al bestaande forumteksten is toestemming nodig van de auteurs om er een licentie aan te hangen.

Overgangsrecht is berucht; dat is altijd het moeilijkste recht wat er is.  :P

Je hebt inderdaad een punt. Maar een scheiding tussen oude en nieuwe berichten lijkt me onpraktisch, onduidelijk en ongewenst.

Toch kunnen we dit vrij eenvoudig regelen, denk ik. Mijn suggestie zou zijn: hanteer een termijn. Kondig vier weken vantevoren aan, dat het forum inzake al zijn berichten (dus ook de bestaande) overgaat tot invoering van (bijvoorbeeld) CC-BY-SA. Omdat dit duidelijkheid schept en de verspreiding van Linuxkennis bevordert.

Doe deze aankondiging drievoudig: plaats niet alleen een bericht op het forum, maar stuur alle leden daarover zowel een persoonlijk bericht als een e-mail. Wijs ze in dat bericht op de mogelijkheid om een eigen licentie te stoppen in hun handtekening, indien zij willen afwijken van de hoofdregel.

Daarmee ben je zorgvuldig genoeg, denk ik. Iedereen wordt ruim vantevoren gewaarschuwd, op drie verschillende manieren, en heeft een redelijke termijn om desgewenst z'n eigen plan te trekken.

Juridisch gezien zit je daarmee waarschijnlijk goed; ik heb zelf rechten gestudeerd en heb er daarom wel enige kijk op.  :P
« Laatst bewerkt op: 2011/01/01, 11:23:01 door Pjotr »
Houd je Ubuntu gezond: vermijd 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Engels

Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #62 Gepost op: 2011/01/01, 11:59:53 »
Alle leden een PB danwel mail sturen is niet te doen, echt niet.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #63 Gepost op: 2011/01/01, 12:38:02 »
Omdat?

Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #64 Gepost op: 2011/01/01, 13:29:46 »
@ Pjotr, ik vraag me af of dat wel rechtsgeldig is. Ik denk dat het recht toch net anders gaat. Alleen de auteur heeft het recht een licentie op zijn materiaal te zetten die het vrijgeeft onder bepaalde voorwaarden. Als ik Jan Stedehouder een berichtje stuur dat ik over vier weken zijn boeken onder een CC licentie ga uitgeven, behalve als hij aangeeft dat hij dit niet wenst is dat volgens mij geen rechtsgeldige daad.

Volgens mij is het trouwens niet zo ingewikkeld om scheiding tussen oude en nieuwe berichten te maken. Je kan toch gewoon op het forum aangeven dat berichten nieuwer dan ..... vallen onder de CC licentie oid.

Voor wat betreft het sturen van een bericht aan alle leden, ik heb het vermoeden dat dat niet mag. Dergelijke berichten vallen onder de spam wetgeving, en die is vrij streng. Zo moeten leden expliciet een vinkje zetten oid. dat ze dergelijke berichten willen ontvangen, anders mag je het email adres alleen voor persoon tot persoon communicatie gebruiken, en niet voor massa mails. Volgens mij is er bij Ubuntu-NL niet zo'n vinkje?

Verder is het misschien goed om in de header, footer oid. van de wiki het CC logo op te nemen, met een linkje naar de juiste pagina op de CC website met uitleg. We hebben nu een heel lange discussie gehad omdat niemand wist hoe het nu eigenlijk zit met de licentie van de documentatie. Dat was eenvoudig voorkomen door wat duidelijker melden van deze licentie.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #65 Gepost op: 2011/01/01, 13:46:48 »
Alleen de auteur heeft het recht een licentie op zijn materiaal te zetten die het vrijgeeft onder bepaalde voorwaarden.
Zo eenvoudig is het niet. Dit hangt af van afspraken tussen auteur en uitgever.

Er is met het forum ook een ander probleem: de bijdragen hier zijn anoniem. Als iemand een claim maakt dat zijn teksten onterecht werden gebruikt, zal die eerst nog moeten bewijzen dat die teksten wel degelijk van hem zijn.

Maar dan praktisch gesproken: een mail of een pm naar iedereen hoeft niet, en is ook niet wenselijk. Het volstaat dat je met een sticky werkt waarin je de regeling kenbaar maakt die het forum wil hanteren, met vermelding van de overgangsmaatregelen.

Zo van levensbelang is dit allemaal niet: zelfs zonder een expliciete regeling zijn hier in de praktijk geen problemen mee. Toch is het netjes dat ook dit mooi geregeld wordt.

Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #66 Gepost op: 2011/01/01, 14:01:33 »
Alleen de auteur heeft het recht een licentie op zijn materiaal te zetten die het vrijgeeft onder bepaalde voorwaarden.
Zo eenvoudig is het niet. Dit hangt af van afspraken tussen auteur en uitgever.

Een auteur kan idd. zijn auteursrecht overdragen aan een andere partij. Maar dan nog kan dat auteursrecht alleen worden overgedragen met toestemming van de auteur (of andere partij die het auteursrecht heeft). Is het auteursrecht eenmaal overgedragen aan bijvoorbeeld een bepaalde uitgever, dan kan een uitgever idd. de licentie wijzigen omdat deze dan het auteursrecht heeft.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/01, 14:04:47 door Thomas de Graaff »

Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #67 Gepost op: 2011/01/01, 20:31:15 »
Omdat?

We dan 20000 leden moeten PB'en en e-mailen?

Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #68 Gepost op: 2011/01/01, 21:28:01 »
Citaat
We dan 20000 leden moeten PB'en en e-mailen?
En dat allemaal voor een hoop "Lucht".
In dit topic wordt weer veel energie versmost vind ik  :D
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #69 Gepost op: 2011/01/01, 21:55:16 »
@asilnevs: Succesfull troll is succesfull?
Dit is anders een goed onderwerp om te bespreken, helemaal omdat andere Ubuntu-fora wél een licentie hebben.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #70 Gepost op: 2011/01/01, 21:57:34 »
Omdat?

We dan 20000 leden moeten PB'en en e-mailen?
En dat gaat niet lukken, omdat...?

Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #71 Gepost op: 2011/01/01, 22:18:15 »
Omdat?

We dan 20000 leden moeten PB'en en e-mailen?
En dat gaat niet lukken, omdat...?

[...] ik haast zeker weet dat niemand van ons zin heeft om 20000 mensen 1 voor 1 aan te klikken om iets te versturen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #72 Gepost op: 2011/01/01, 22:27:38 »
Volgens mij is het trouwens niet zo ingewikkeld om scheiding tussen oude en nieuwe berichten te maken. Je kan toch gewoon op het forum aangeven dat berichten nieuwer dan ..... vallen onder de CC licentie oid.

Om te voorkomen dat er een lange discussie ontstaat die uiteindelijk alles laat verzanden, stel ik voor om daarmee te beginnen. Dan hebben we de belangrijkste slag al binnen.

Over de rest worden we het nog wel eens.  :)

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #73 Gepost op: 2011/01/01, 23:04:30 »
Omdat?

We dan 20000 leden moeten PB'en en e-mailen?
En dat gaat niet lukken, omdat...?

[...] ik haast zeker weet dat niemand van ons zin heeft om 20000 mensen 1 voor 1 aan te klikken om iets te versturen?
Admin => News and Newsletters. Daar kun je iedereen in één keer een bericht sturen. Mocht dit te zwaar zijn voor de server kun je er altijd nog een usleep(500); tussen doen om de zoveel users, om de server load zo laag mogelijk te houden. Duurt het wel wat langer.. :)

Re: Hergebruik van teksten
« Reactie #74 Gepost op: 2011/01/01, 23:33:13 »
@Luuk: Dat kan opzich wel ja, maar wat je al zegt: dan moeten we een usleep gaan doen en dat lijkt me ook niet de bedoeling.