Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Operating System not found  (gelezen 16289 keer)

Re: Operating System not found
« Reactie #25 Gepost op: 2010/12/27, 17:28:10 »
Ik heb de laptop daarnet vanaf 30 cm laten vallen maar helaas :( Zou het dan nog wel nut hebben er met de hand op te slaan?

jesse2314

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 2010/12/27, 17:37:15 »
Voor dat je de hd van een flat af laat vallen wil ik even zeggen, dat dit meestal niet helpt!
alleen met geluk helpt het, maar meestal gaat je hd er dan helemaal aan :'(

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #27 Gepost op: 2010/12/27, 17:44:25 »
'Don't try this at home', was het eerste wat in me opkwam...

Is het niet zinniger (tenminste, tenzij je het zelf kunt), de laptop onder de arm mee te nemen naar iemand die kan checken wat er loos is met de HD, de aandrijving, de lees- of schrijfkop of whatever? Wellicht zijn je data dan nog te redden.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

sprokkel

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2010/12/27, 17:47:24 »
@ idd asphyxia

Misschien 10 min in de magnetron op 1000 watt
Hd verwisselen met een andere hd, of iemand die kan controlleren of idd je HD stuk is
« Laatst bewerkt op: 2010/12/27, 17:50:15 door sprokkel »

« Reactie #29 Gepost op: 2010/12/27, 20:03:30 »

Is het niet zinniger (tenminste, tenzij je het zelf kunt), de laptop onder de arm mee te nemen naar iemand die kan checken wat er loos is met de HD, de aandrijving, de lees- of schrijfkop of whatever? Wellicht zijn je data dan nog te redden.

Ik heb hem voorzichtig laten vallen en het is er gelukkig niet erger op geworden.
Ik ken helaas niemand die kan zien wat er mis is, behalve de Sony-fabriek dan.

@sprokkel: Laptop harde schijven zijn niet goedkoop, dus dat gaat niet op ;)
En no way dat ik een harde schijf in de magnetron ga douwen.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #30 Gepost op: 2010/12/27, 20:11:22 »
Hmm, je had de HD toch eruit gekregen?
Klop eens 'computer' en je woonplaats in De Telefoongids, het zijn er 17. Daar zal toch wel iets tussen zitten? Vragen kan altijd  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #31 Gepost op: 2010/12/27, 20:13:42 »
Is een mogelijkheid ja. Ik kan ook even bij de Media Markt langs waar deze laptop vandaan komt. Ik moet toch nog naar de stad ;) En anders zoek ik inderdaad wel in de Telefoongids :)

« Reactie #32 Gepost op: 2010/12/27, 20:14:44 »
Naar een PC-winkeltje in de buurt brengen en vragen wat het zou kunne zijn.
Wat ik heb meegemaakt is dat hij gelijk alles van Windows ging aansmeren, maar dat moet je dan gewoon negeren :P het gaat erom dat je weet wat er aan de hand is.

hoe verzin je het? XD
« Laatst bewerkt op: 2010/12/27, 20:19:07 door Cheap Applications »
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline ivo

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2010/12/27, 20:21:39 »

Wat denk je dat die doen wanneer ze jouw laptop "even mee naar achteren nemen"?
Denk je dat ze zo'n diskje openmaken in een vacuüm stofvrije ruimte die elke werkplaats daarvoor (not) ter beschikking heeft? Eén stofje tussen de kop en de diskplaat en hij is echt verrot.
No way José.....
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2010/12/27, 20:31:43 »
Naar een PC-winkeltje in de buurt brengen en vragen wat het zou kunne zijn.
Wat ik heb meegemaakt is dat hij gelijk alles van Windows ging aansmeren, maar dat moet je dan gewoon negeren :P het gaat erom dat je weet wat er aan de hand is.

hoe verzin je het? XD

Niet zo moeilijk wat het zou kunnen zijn; de motoriek van de disk zelf ofwel de aansturing (bestaande uit voedingsdeel en controllerdeel). Een nieuw diskje kost pakweg €70 ( http://www.informatique.nl/cgi-bin/iqshop.cgi?M=USL&G=028 )
Dus niemand die daar een uur werk in steekt.

Het probleem is vaak dat elk merk/type zijn eigen fysieke aansluiting heeft zodat niet alles past, ondanks dat het allemaal SATA is.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #35 Gepost op: 2010/12/27, 20:57:40 »
En 70 euro heb ik op het moment helaas niet ;) Maar ik heb nog wel 1 jaar garantie op de laptop (had 2 jaar en heb hem nu 1 jaar), dus ik kan hem wel onder garantie laten repareren in de Sony-fabriek.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2010/12/27, 21:02:16 »
Dat zal niet meer tellen. Je hebt hem open gemaakt. Mag je nooit doen als hij nog in garantie is. Dus vergeet dit maar. Je kan ernaar informeren maar ik betwijfel het.
Ze kunnen namelijk zien of je de PC/laptop open gedaan hebt.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline ivo

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2010/12/27, 21:13:08 »
En 70 euro heb ik op het moment helaas niet ;) Maar ik heb nog wel 1 jaar garantie op de laptop (had 2 jaar en heb hem nu 1 jaar), dus ik kan hem wel onder garantie laten repareren in de Sony-fabriek.

En denk je echt dat ze dan je disk gaan repareren? Kijk eens in je garantiebepalingen. Daar staat vast in dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de data die op de opslagmedia staat. Dus ze zetten er een nieuwe disk in, rossen er een image van een Windows installatie overheen en dan kan je hem weer "gerepareerd" ophalen.

« Reactie #38 Gepost op: 2010/12/27, 21:20:15 »
Hmm, dat gaat me dus helaas wat pegels kosten :(

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2010/12/27, 21:20:28 »
En denk je echt dat ze dan je disk gaan repareren? Kijk eens in je garantiebepalingen. Daar staat vast in dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de data die op de opslagmedia staat. Dus ze zetten er een nieuwe disk in, rossen er een image van een Windows installatie overheen en dan kan je hem weer "gerepareerd" ophalen.

Dat is ook niet altijd waar.
Ik geloof dat er hier op het forum zo iemand was die zijn laptop (met kapotte schijf) binnengebracht heeft (met ubuntu erop) en dat alles terug kwam met alles er nog op.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline ivo

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2010/12/27, 21:47:05 »

Dat is ook niet altijd waar.
Ik geloof dat er hier op het forum zo iemand was die zijn laptop (met kapotte schijf) binnengebracht heeft (met ubuntu erop) en dat alles terug kwam met alles er nog op.

Dat kan uiteraard. Al waag ik dan toch te betwijfelen of in dat geval echt de disk zelf kapot was.
Maar goed, ik ken dat geval niet dus ik moet er niet over oordelen.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #41 Gepost op: 2010/12/28, 04:39:46 »
Dat zal niet meer tellen. Je hebt hem open gemaakt. Mag je nooit doen als hij nog in garantie is. Dus vergeet dit maar. Je kan ernaar informeren maar ik betwijfel het.
Ze kunnen namelijk zien of je de PC/laptop open gedaan hebt.

Zolang het om een standaardingreep gaat mag je als consument best je eigen computer of laptop openmaken.
Bijvoorbeeld om een stuk hardware te vervangen (extra geheugen, betere videokaart, etc) of in dit geval het inspecteren van de harde schijf.
Zeker als de harde schijf gewoon achter een klepje zit dat je eenvoudig kan openschroeven zou het geen probleem moeten zijn.
Zolang je er geen rommel van maakt blijf je gewoon je garantie houden.

« Reactie #42 Gepost op: 2010/12/28, 10:57:14 »
Mooi zo, dat lucht weer op :)
Dankje Johan :)

FrSu

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 2010/12/28, 11:31:43 »
Kun je met de Live CD/USB GParted opstarten?

« Reactie #44 Gepost op: 2010/12/28, 11:48:02 »
Helaas. Ook de Ubuntu Live CD kan de harde schijf niet aankoppelen, dus Disk Utility ziet hem niet :(

Heeft hij al geprobeerd ;)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline glupper68

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2010/12/28, 11:50:35 »
Ik weet niet of je in het bezit bent van Hirens Boot CD.  Deze CD staat vol met progs om je pc te checken.  Zijn in beginsel wel vaak Windows progs maar de CD start live op,  is ook te downloaden op verschillende torrent sites.  Succes
Zie http://www.hiren.info/pages/bootcd
« Laatst bewerkt op: 2010/12/28, 11:56:17 door glupper68 »
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

FrSu

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 2010/12/28, 11:52:22 »
Disk Utility is, dacht ik, niet hetzelfde als GParted.

En ik heb daarmee dit probleem weten op te lossen: http://forum.ubuntu-nl.org/andere-distributies/mint-9-start-niet-meer-goed-op/
« Laatst bewerkt op: 2010/12/28, 11:55:16 door FrSu »

« Reactie #47 Gepost op: 2010/12/28, 12:59:00 »
Disk Utility kon dus mijn harde schijf niet aankoppelen ;)
Sowieso geeft Disk Utility soms een vertekend beeld. Bijv. op mijn vorige laptop zei ie dat mijn harde schijf niet meer in orde was, en later in de winkel bleek dat mijn moederbord niet meer in orde was en mijn harde schijf wel.
Maar aangezien zowel Nautilus, Dolphin als Disk Utility op de Live CD's mijn harde schijf niet konden aankoppelen, vraag ik me af of GParted dat dan nog wel kan ;)

@glupper: Maar zou dat wel werken? Aangezien Disk Utility op de Live CD niet de harde schijf kon aankoppelen?

FrSu

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 2010/12/28, 13:02:28 »
Niet geschoten is altijd mis. Probeer het eens met GParted, hopelijk heb je geluk. :)

Offline glupper68

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2010/12/28, 13:06:44 »
weet ik niet,  ik heb er een paar keer baat bij gehad,  maar dat was met een windows systeem.  Ik zag op die lijst van progs ook genoeg pinguins staan dus probeer het eens
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04