Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Moet het opzeggen van een Ubuntu-NL forumaccount mogelijk gemaakt worden en zo ja, hoe?

Ja, wanneer men dit vraagt aan het forumteam via mail/dit subforum
23 (24.2%)
Ja, men moet zelf zijn/haar eigen account kunnen verwijderen
66 (69.5%)
Nee, gewoon laten zoals het is
6 (6.3%)

Totaal aantal stemmen: 90

Auteur Topic: Poll: Opzeggen forumaccount  (gelezen 37544 keer)

Re: Poll: Opzeggen forumaccount
« Reactie #75 Gepost op: 2011/12/19, 03:16:07 »
Account moet opzegbaar kunnen zijn, maar de gebruiker moet bij het registreren accepteren dat de geplaatste berichten eigendom worden van het publieke domein zodra je je account opzegt.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #76 Gepost op: 2011/12/19, 07:33:08 »
Account moet opzegbaar kunnen zijn, maar de gebruiker moet bij het registreren accepteren dat de geplaatste berichten eigendom worden van het publieke domein zodra je je account opzegt.

juist.
Tis maar een kwestie van een vinkje zetten voor een beheerder.

Had eerst niet eens door dat het een oud draadje is.
Verder niks mee gedaan waarschijnlijk.

« Reactie #77 Gepost op: 2011/12/19, 10:48:21 »
Dave en Cumulus +100

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #78 Gepost op: 2011/12/19, 10:50:18 »
Ik geloof dat in individuele gevallen accounts aangepast kunnen worden. Nu is er nog geen generaal instrument om dat als forumbezoeker zelf te regelen.
Typisch dingen die tijdens op publieke gedeelte van de gemeenschapsraad met elkaar besproken kunnen worden. Dat lijkt mij een zinniger insteek, dan een oud draadje omhoog te schoppen. De poll is geweest, wens je een minder vrijblijvende insteek==>publieke gedeelte gemeenschapsraad. Daar hebben we oa de nieuwe organisatiestructuur voor ingericht voor Ubuntu NL.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/19, 10:55:30 door leoquant »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #79 Gepost op: 2011/12/19, 11:02:42 »
leoquant +1

@OerHeks: als je daar aan de orde stelt dat je die mogelijkheid wenst voor forumleden, dan zal ik je initiatief daar steunen.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/12/19, 11:11:10 door Pjotr »

« Reactie #80 Gepost op: 2011/12/19, 11:42:47 »
" Dus, ach.....het nieuwe forum is er nog steeds niet, dus wie weet kan dat ingebouwd worden. Ben je overal van af."

Kan prima op het nieuwe forum inderdaad, maar het is voor de oude ook maar een kwestie van 1 vinkje zetten in beheerpaneel, dus nog geen halve minuut werk ;)

« Reactie #81 Gepost op: 2011/12/19, 12:45:34 »
Inderdaad.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #82 Gepost op: 2011/12/19, 12:47:05 »
-1

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #83 Gepost op: 2011/12/19, 12:59:38 »
Opzeggen van je forumaccount: dat is toch gewoon een kwestie van wegblijven uit het forum, of niet meer posten? trouwens, zo garandeer je dat er geen andere vanadium, femke98 of Pjotr na jou komt. Want account opzeggen betekent ook je gebruikersnaam weer vrijgeven.

« Reactie #84 Gepost op: 2011/12/19, 13:14:14 »
:D :D :D
Had niet anders verwacht van je, Johan.

+100

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #85 Gepost op: 2011/12/19, 13:28:59 »
Kijk eens naar de eerste pagina van dit topic, het 2e antwoord.
Kijk dan ook eens naar degene die dat antwoord geplaatst heeft.

Met andere woorden: ik snap niet waarom het nu nog (weer) een issue is.

Het allermakkelijkste is natuurlijk om gewoon niet meer in te loggen en te posten.
Is dat niet voldoende:
Je account opheffen is mogelijk, maar dat moet via de admins.
Stuur een mail naar forum@ubuntu-nl.org vanaf het mailadres dat bij je account hoort met je gebruikersnaam en de reden waarom je er vanaf wil.

De redenen dat je het zelf niet kan zijn eerder al genoemd.
Ik zal de belangrijkste hier nog even noemen:

* Het verwijderen van een account is permanent. Vergeet je om op bijv. een openbare computer uit te loggen dan wil je niet dat een grapjas je account opzegt.
* Het is niet de bedoeling dat een lid zijn account verwijdert en dan een nieuwe aanmaakt. Vraag dan via de bekende kanalen of je naam aangepast kan worden.
* Je wil niet dat iemand anders onder jouw oude naam verder kan posten (zie vanadium hierboven).
* Inbouwen van bedenktijd. We hebben gewaardeerde en actieve leden die ooit gevraagd hebben om hun account te verwijderen die teruggekomen zijn op die vraag.
* We willen als team graag weten waarom iemand weg zou willen.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #86 Gepost op: 2011/12/19, 13:59:15 »
JA! Lees dan ook eens antwoord 3 op de eerste pagina!! (en zo kunnen we wel doorgaan, want lees dan ook eens antwoord 4 enz.)
Voor alle duidelijkheid: het account van die poster is een tijd geleden al verwijderd. Het kan dus en we hebben het in het verleden al vaker gedaan. Dat bedoelde ik daarmee.

Citaat
Maar voor nu het antwoord van Johan:
Vooral die laatste regel.
Jullie willen het graag weten, maar zijn we verplicht om te zeggen waarom? Want als jullie het niet aanstaat waarom iemand zijn account wil opzeggen, gebeurt het dan wel?
Ik kan nu even geen reden bedenken waarom we dat niet zouden doen, dus normaal gesproken zou het account verwijderd worden.

« Reactie #87 Gepost op: 2011/12/19, 14:34:04 »
Jullie willen het graag weten, maar zijn we verplicht om te zeggen waarom? Want als jullie het niet aanstaat waarom iemand zijn account wil opzeggen, gebeurt het dan wel?

Het is zeker niet verplicht, maar we vragen altijd wel even waarom. Het is soms handig om te weten waarom iemand hier weg wil. Ook hebben we in het verleden al vaak personen gehad die dachten dat ze echt hun account moesten verwijderen als ze geen vragen meer hadden en hebben we dus kunnen uitleggen dat niet meer inloggen voldoende is. Of leden die hun naam niet meer op Google wilden hebben en hun account wilden verwijderen om daarna een nieuwe aan te maken. Hier hebben we dus gewoon de naam kunnen aanpassen, met behoud van al hun berichten etc.

Het laatste lid dat verwijderd is, wou geen reden opgegeven en is dus zonder problemen door ons verwijderd.

« Reactie #88 Gepost op: 2011/12/19, 14:36:00 »
*Het verwijderen van een account is permanent. Vergeet je om op bijv. een openbare computer uit te loggen dan wil je niet dat een grapjas je account opzegt.

Weet je dat dit het enige forum is wat ik ken dat geen zelfverwijdering van je account kent? En op al die andere heb ik nooit gehoord van enige problemen met grapjassen die dat doen, dus waarom is dat in hemelsnaam een argument dan?

* Het is niet de bedoeling dat een lid zijn account verwijdert en dan een nieuwe aanmaakt. Vraag dan via de bekende kanalen of je naam aangepast kan worden.

Enige cijfers van of dat daadwerkelijk gebeurd?

* Je wil niet dat iemand anders onder jouw oude naam verder kan posten (zie vanadium hierboven).

Tja...

* Inbouwen van bedenktijd. We hebben gewaardeerde en actieve leden die ooit gevraagd hebben om hun account te verwijderen die teruggekomen zijn op die vraag.

Tja, maar dat is eigen risico.

Als ik weg wil bij Vodafone, dan hoef ik ze ook geen reden te geven waarom ik wegga. Wat heb je aan de informatie dat je het weet? Als ex-teamlid weet ik dat er geen geheime database is met alle verzamelde redenen waarom mensen weg zijn gegaan.

"Ik kan nu even geen reden bedenken waarom we dat niet zouden doen, dus normaal gesproken zou het account verwijderd worden."

Daar heb je het al. Als dat geen probleem is, dan moet die knop ook geen probleem zijn.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #89 Gepost op: 2011/12/19, 15:08:39 »
*Het verwijderen van een account is permanent. Vergeet je om op bijv. een openbare computer uit te loggen dan wil je niet dat een grapjas je account opzegt.

Weet je dat dit het enige forum is wat ik ken dat geen zelfverwijdering van je account kent? En op al die andere heb ik nooit gehoord van enige problemen met grapjassen die dat doen, dus waarom is dat in hemelsnaam een argument dan?
De grootste fora van Nederland die ik ken verwijderen ook helemaal geen accounts. Ook niet als een gebruiker dat lief vraagt.
Dat jij ze niet kent zegt helemaal niets.

En dat jij het geen probleem vindt dat jouw account per ongeluk verwijderd kan worden zegt ook niks over andere leden. Ik zou het wel vervelend vinden als mijn account ineens onherstelbaar weg zou zijn.

Citaat

Enige cijfers van of dat daadwerkelijk gebeurd?
Geen cijfers van en ook geen zin om die op te zoeken, maar zoals Nunslaughter hierboven al zei gebeurt dat wel vaker. En wat maakt het voor het algemene beleid uit of dit 1x per jaar gebeurt of 1x per maand?

Citaat

Tja...
Goed argument!

Citaat

Tja, maar dat is eigen risico.
Zie het dan als extra service om dat risico te beperken.

Citaat

Als ik weg wil bij Vodafone, dan hoef ik ze ook geen reden te geven waarom ik wegga. Wat heb je aan de informatie dat je het weet? Als ex-teamlid weet ik dat er geen geheime database is met alle verzamelde redenen waarom mensen weg zijn gegaan.
Het hoeft ook niet per se, maar we willen het wel graag. Bijvoorbeeld om het forum te verbeteren.
En die geheime database is er idd niet. We houden het wel bij in het besloten teamgedeelte.

Citaat
"Ik kan nu even geen reden bedenken waarom we dat niet zouden doen, dus normaal gesproken zou het account verwijderd worden."

Daar heb je het al. Als dat geen probleem is, dan moet die knop ook geen probleem zijn.
Goed argument!

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #90 Gepost op: 2011/12/19, 15:18:05 »
Johan +1

Zoveel leden die hun account willen verwijderen zijn er niet, en als ze dat echt willen, dan doen ze daar ook echt wel moeite voor. Bovendien: Hoeveel leden verwijderen hun account hier? 3 à 4 per jaar, dat is die knop toch niet waard?

« Reactie #91 Gepost op: 2011/12/19, 16:18:05 »
"De grootste fora van Nederland die ik ken verwijderen ook helemaal geen accounts. Ook niet als een gebruiker dat lief vraagt.
Dat jij ze niet kent zegt helemaal niets."

De grootste fora van NL hebben dat wel. Dat jij dat niet weet zegt helemaal niks.

"En wat maakt het voor het algemene beleid uit of dit 1x per jaar gebeurt of 1x per maand?"

Dat het met 1x per jaar zo belachelijk weinig is dat het imho niet als argument moet gelden om de knop tegen te houden?

"Zie het dan als extra service om dat risico te beperken."

Wil men die extra service dan wel? De uitslag van de poll laat toch een forse meerderheid zien die de knop wel wil...

"Het hoeft ook niet per se, maar we willen het wel graag. Bijvoorbeeld om het forum te verbeteren."

Dat kan ook samen met de knop. Zet er gewoon een feedbackveldje bij zodat men feedback achter kan laten als met dat wil.

Het lijkt me sowieso al niet dat er ook maar 1 reden is om een account niet te verwijderen. Je kunt mensen toch niet gedwongen lid houden? Dus een reden om mensene niet te verwijderen bestaat niet.

@tiempjuuh: Meer dan 3 a 4. Niet alle leden vragen het in het openbaar ;)

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #92 Gepost op: 2011/12/19, 16:41:14 »
Luister, voordat we van alles gaan roepen, en dat niemand luistert, or whatever, gebruik, maak gebruik van het publieke deel van de gemeenschaspsraad.
Voeg het toe als agendapunt, dan kunnen we er naar kijken, er over praten/gedachten wisselen. Deal? :) De poll is geweest.
O, wat mij betreft hoeft zo'n "knop" of feature er op korte termijn niet te komen. Er zijn manieren om de wensen van leden via het forumteam te regelen.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/19, 16:44:33 door leoquant »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #93 Gepost op: 2011/12/19, 17:12:08 »
"De grootste fora van Nederland die ik ken verwijderen ook helemaal geen accounts. Ook niet als een gebruiker dat lief vraagt.
Dat jij ze niet kent zegt helemaal niets."

De grootste fora van NL hebben dat wel. Dat jij dat niet weet zegt helemaal niks.
Lijstje van de grootste Nederlandstalige fora: Klik!
fok.nl: verwijdert geen accounts
bokt.nl: verwijdert geen accounts
marokko.nl: verwijdert geen accounts
tweakers.net: verwijdert alleen accounts via een verzoek per e-mail

Citaat
"Zie het dan als extra service om dat risico te beperken."

Wil men die extra service dan wel? De uitslag van de poll laat toch een forse meerderheid zien die de knop wel wil...
En hoe wil je het probleem van ex-leden die zich bedenken dan oplossen?
Kom dan niet aan met "eigen risico", "eigen schuld dikke bult", "dat is geen probleem", want een verwijderd account kan niet teruggedraaid worden, ook niet als het per ongeluk gebeurt.

Citaat
Het lijkt me sowieso al niet dat er ook maar 1 reden is om een account niet te verwijderen. Je kunt mensen toch niet gedwongen lid houden? Dus een reden om mensene niet te verwijderen bestaat niet.
Lees je wel wat anderen posten?

« Reactie #94 Gepost op: 2011/12/19, 17:49:27 »
@Johan: Ik wil niet lullig zijn hoor, maar ehm:

fok.nl: "Ook als je je afmeldt zal deze gebruikersnaam, inclusief alle ermee geplaatste posts, blijven bestaan in ons archief als integraal onderdeel van de discussies!."

Je kunt je dus wel degelijk afmelden=verwijderen op fok.nl en dat archief is heel normaal en ben ik ook niet op tegen. Account weg, maar posts behouden is prima.

Bokt.nl: "Als je niet verder wilt op Bokt of een oud account wilt afsluiten, is er de mogelijkheid om je account te laten deactiveren."
Goed, dan wordt ie niet verwijderd, point taken.

Marokko.nl: Na 3 maanden van inactiviteit wordt je account verwijderd. Daarbij kun je ook je eigen berichten verwijderen.

Tweakers.net: "Het Lid kan zijn Account laten opheffen indien hij niet langer van tweakers.net gebruik wenst te maken. Het Lid dient dit per e-mail aan Tweakers.net kenbaar te maken onder opgave van zijn Inloggegevens."

Dus 4 van de 5 grote fora doen wel degelijk aan verwijdering.

Verder femke +100
Die vraag stelde ik dus ook al in mijn vorige 2 berichten (aangaande de poll).
Ik zal verder niet in een enorme discussie vervallen hier, maar die vraag blijft onbeantwoord...
« Laatst bewerkt op: 2011/12/19, 17:52:05 door Vistaus »

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #95 Gepost op: 2011/12/19, 17:51:38 »
Klopt. Maar niet allemaal dmv een knop. Waarom moet dat hier dan wel?

« Reactie #96 Gepost op: 2011/12/19, 17:55:59 »
Klopt. Maar niet allemaal dmv een knop. Waarom moet dat hier dan wel?
Lees de hele discussie eens door, voordat je je vraag stelt.
En het is gekomen omdat iemand een oude topic uit 2010 omhoog haalde. Nu is dit niet zo heel erg, want de vraag is blijven staan en er is niets mee gedaan.
Er is niet voor niets een poll gemaakt, die vanuit een andere vraagstelling is gekomen. Zie dus post 1.

+100

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #97 Gepost op: 2011/12/19, 18:07:46 »
Enfin, hoe dan ook: ik vind het een kwestie van weinig belang.... Niet de moeite waard om me druk over te maken. Ik heb weliswaar een lichte voorkeur voor de mogelijkheid om zelf het account op te heffen, maar het zal me eigenlijk worst wezen.  =D

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #98 Gepost op: 2011/12/19, 19:02:12 »
@femke98: ik weet wat ik een jaar geleden heb gezegd (wat overigens niet in tegenspraak is met mijn jongste bericht).  Waarom citeer je beide berichten van mij, nota bene zonder eigen commentaar erbij?  ???

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #99 Gepost op: 2011/12/19, 19:10:53 »
Bijzonder merkwaardig allemaal.... Zal ik dan gelijk ook maar even al jouw berichten in dit draadje, in één bericht onder elkaar gaan zetten? Het Nieuwe Gezelschapsspel, voor mensen die zich vervelen.

Wat mij betreft mag er trouwens een slot op deze hele eindeloze discussie. Het ontaardt in herhaling van standpunten (soms op merkwaardige wijze) en in oeverloze discussies over details.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/19, 19:14:07 door Pjotr »