Windows kent twee bestandssystemen voor harde schijven: NTFS en fat32
Linux gebruikt meestal standaard het EXT3 formaat. Linux herkent wel de windows formaten, maar andersom niet. Of dat de arrogantie van de macht is, dat weet ik niet.
Linux kent ook altijd een /home directory. Iedere gebruiker die je aanmaakt krijgt daar een map, bijv. /home/HKAK. Daar staan je instellingen en de instellingen van programma's die je installeert enzo.
Normaal gesproken bewaar je daar ook je bestanden, verdeeld over diverse mappen.
Wanneer je je bestanden echter op de USB schijf zet, dan laat je de home map (op de interne harde schijf) dus "ongebruikt" dwz je bewaart je bestanden ergens anders.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om bij de installatie een partitie op de usb schijf te gebruiken als /home. Maar zoals gezegd kun je dan niet in deze map komen als je in XP werkt.
Ik hoop dat ik het zo wat duidelijker heb gemaakt.
Volgens mij kun je tijdens de installatie wel kiezen voor FAT32 als bestandssysteem, dus kun je de home directory best tijdens de installatie van Linux op de externe hardeschijf laten plaatsen.
Verder, zou ik als ik jou was toch eens in je BIOS kijken, want je hebt een goede kans dat je BIOS best daarvan kan opstarten.
Sluit de Schijf aan, start de Labtop en ga eens de BIOS in en kijk in de sectie waar je de BOOT volgorde kan instellen, voorbeeld van wat het soms standaard kan zijn: [/b]A:, CD-ROM, Hardeschijf[/b], wanneer je de externe hardeschijf hebt aangesloten en het kan ervan booten dan zie je het als mogelijkheid in de boot-volgorde staan.