Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode  (gelezen 381203 keer)

Offline Soul-Sing

• Lid
Re: De Ubuntu-NL website/wiki: bugs, ideeën en de broncode
« Reactie #175 Gepost op: 2011/02/22, 16:08:00 »
Ik heb het over de website, niet het forum.

Als je hulp zoekt om ook bij te dragen aan ubuntu-nl (loco) of ubuntu in het algemeen, join #ubuntu-nl-mwanzo op Freenode IRC.
Nog steeds dragen weinig leden heel veel lasten. Hulp is altijd zeer welkom. :)

« Reactie #176 Gepost op: 2011/03/27, 01:49:31 »
Sinds gisteren laadt het forum erg traag. In de statusbalk lees ik dan "laden van stats.ubuntu-nl.org"... Iemand hier ook last van ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #177 Gepost op: 2011/03/27, 10:24:45 »
Is blijkbaar nu opgelost. Maar vanmorgen, zo rond 8 uur zomertijd, lag de hele website plat. Tenminste: ik geraakte er niet op. Nu laadt ze als de bliksem.
Dus, wie het dan ook gefikst heeft, bedankt !
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #178 Gepost op: 2011/03/27, 10:36:51 »
Is blijkbaar nu opgelost. Maar vanmorgen, zo rond 8 uur zomertijd, lag de hele website plat. Tenminste: ik geraakte er niet op. Nu laadt ze als de bliksem.
Dus, wie het dan ook gefikst heeft, bedankt !

Inderdaad lag de site er uit. Alleen om de tijd dat jij gepost had, kon ik er nog niet op. Melding: firerfox kan de server niet vinden...

« Reactie #179 Gepost op: 2011/03/27, 11:06:03 »
Het kan goed zijn dat de database geoptimaliseerd werd. Een tijdje geleden werd dit elke nacht gedaan, maar nu om de x weken (moet dit nakijken). Hierdoor kan het zijn dat de database even niet beschikbaar is.

« Reactie #180 Gepost op: 2011/03/27, 14:17:36 »
Het kan goed zijn dat de database geoptimaliseerd werd. Een tijdje geleden werd dit elke nacht gedaan, maar nu om de x weken (moet dit nakijken). Hierdoor kan het zijn dat de database even niet beschikbaar is.

Nee hoor, dat was niet het geval. Ik kon gisteravond de hele avond niet op het forum komen: server not found. Had jullie zelfs gemaild, maar hoorde dat dat mailtje pas vanochtend was aangekomen. Was dus iets met de server en niet die optimalisatie want dat duurt maar een paar minuten.

« Reactie #181 Gepost op: 2011/03/27, 14:28:35 »
Die mail is hier pas 2 uur geleden binnengekomen. Het zal inderdaad een algemeen server probleem geweest zijn, als het nog eens voorvalt, laten jullie het hier maar weten, dan ga ik navraag doen.
Optimalisatie kan best een tijdje duren als dit niet heel frequent word gedaan, zeker op grote tabellen. Maar dit zal deze nacht het probleem niet geweest zijn dan.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #182 Gepost op: 2011/03/27, 14:34:38 »
Volgens mij was het een DNS probleem, mogelijk dat de DNS server een tijdelijk communicatie probleem had.
Gisteren avond had ik problemen met meer website's die "spontaan" onvindbaar waren.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #183 Gepost op: 2011/03/27, 14:52:28 »
JanC had net ook iets gemeld op IRC dat meer LoCo sites problemen hadden, inderdaad mogelijk een DNS probleem.

« Reactie #184 Gepost op: 2011/05/11, 20:24:54 »
Ik heb een suggestie voor het forum, is het een idee om in het css van het forum een wijziging aan te brengen die ervoor zorgt dat het standaard lettertype Ubuntu is.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #185 Gepost op: 2011/05/11, 20:37:13 »
Heb je dat al eens uitgeprobeerd via bijv. een add-on voor Firefox? (Stylish, firebug, een andere dev. add-on)
Zo ja: passen alle letters dan nog in de knoppen, blijft de layout hetzelfde, enz.
En wat gebeurt er op systemen die dat lettertype niet hebben?

Offline Luuk58

• Lid
« Reactie #186 Gepost op: 2011/05/12, 18:03:15 »
En wat gebeurt er op systemen die dat lettertype niet hebben?
font-family: "Ubuntu","Verdana", sans-serif;Zo heb je bij mensen die het font wel hebben het Ubuntufont, mensen die het niet hebben krijgen Verdana, en als ze dat ook niet hebben een ander schreefloos lettertype.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/12, 18:59:58 door Luuk de Leest »

« Reactie #187 Gepost op: 2011/05/12, 18:21:02 »
Men gebruikt verdana :P

Met het Ubuntu Font, blijft alles binnen de lijntjes. Het lettertype zal wel moeten worden vergroot.

Medium lijkt mij okee of specifieker 14px
« Laatst bewerkt op: 2011/05/12, 18:27:02 door Dooitze de Jong »

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #188 Gepost op: 2011/05/12, 23:08:35 »
Ik heb een suggestie voor het forum, is het een idee om in het css van het forum een wijziging aan te brengen die ervoor zorgt dat het standaard lettertype Ubuntu is.
Heel flauw: het is inderdaad een idee :P

Verder kun je niet zomaar zo'n grote verandering doorvoeren. Misschien zit de meerderheid hier helemaal niet op te wachten. Wat je zou kunnen doen (mits mogelijk) is het optioneel maken. Bijvoorbeeld een tweede thema dat mensen kunnen instellen om het Ubuntu-lettertype te krijgen.
Als je dit serieus wilt oppakken zou ik eerst twee dingen uitzoeken:
1. Is het mogelijk en wat moet er voor gebeuren
  1a. Is degene die zo'n verandering kan doen bereidt dit uit te voeren
2. Hoe denken de leden hierover (is het wel gewenst)
Als die vragen zijn beantwoordt kun je eventueel verdere stappen ondernemen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

« Reactie #189 Gepost op: 2011/05/13, 09:35:14 »
1. Ja, het is mogenlijk, men moet het css bestand aanpassen op de server
  a SWAT en Dennis zijn nogal inactief naar mijn weten
2. Ik denk dat dat er niet toe doet, Ubuntu heeft een eigen lettertype waar we denk ik gebruik van moeten maken. Om eenheid uit te stralen. Ik vind het Ubuntu font persoonlijk beter dan verdana :P

hajour heeft dyslexie en zij kan het Ubuntu lettertype beter lezen dan regular :rolleyes: fonts

DarkEra

• Gast
« Reactie #190 Gepost op: 2011/05/13, 14:19:51 »
Er zijn verschillende sites die het Ubuntu font gebruiken, OMG! Ubuntu!, Ubuntu site zelf en Distrowatch (gedeeltelijk) zijn er drie bijvoorbeeld. Dus ik snap het probleem niet echt.
Het zou toch te doen moeten zijn om dus het Ubuntu font te gebruiken en mensen die dat font niet hebben automatisch een ander font te zien krijgen... zoals Luuk aan gaf?
« Laatst bewerkt op: 2011/05/13, 14:42:50 door DarkEra »

Offline landfiets

• Lid
    • Toets en Stem
« Reactie #191 Gepost op: 2011/05/13, 22:34:54 »
Heel flauw: het is inderdaad een idee :P

Verder kun je niet zomaar zo'n grote verandering doorvoeren. Misschien zit de meerderheid hier helemaal niet op te wachten. Wat je zou kunnen doen (mits mogelijk) is het optioneel maken. Bijvoorbeeld een tweede thema dat mensen kunnen instellen om het Ubuntu-lettertype te krijgen.
Als je dit serieus wilt oppakken zou ik eerst twee dingen uitzoeken:
1. Is het mogelijk en wat moet er voor gebeuren
  1a. Is degene die zo'n verandering kan doen bereidt dit uit te voeren
2. Hoe denken de leden hierover (is het wel gewenst)
Als die vragen zijn beantwoordt kun je eventueel verdere stappen ondernemen.

Je meent toch niet serieus dat over zoiets simpels als een lettertype de leden moeten beslissen?
Grote goedheid, jongens wat een geneuzel.

Ram dat Ubuntu lettertype er gewoon in dat lijkt me logisch, gezien dit het forum van Ubuntu is.
Ik zou niet zo moeilijk doen over leden vragen wat ze er van vinden en of de webdesigner dit wel wil.
Ik denk dat je altijd zoveel mogelijk je aan de stijl moet houden die Ubuntu zelf ook voert.
Dit zorgt voor eenheid in ontwerp. Dus het lijkt me een totaal non-issue om over een lettertype een mening te vragen.
Het idee om dit lettertype in de website te stoppen lijkt me meer dan logisch, en wenselijk en zelfs noodzakelijk.
Dus gewoon doen jongens !!
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

« Reactie #192 Gepost op: 2011/05/13, 23:12:39 »
landfiets,

dit Forum is een oefening in democratie.  Als je niet van democratie houdt, ben je hier aan het verkeerde adres. Kunnen we gewoon bij het topic blijven ?  Dat draait rond de technische mogelijkheid enerzijds en de wenselijkheid anderzijds van een nieuw lettertype op het forum. Zoiets behoeft er helemaal niet "door geramd" te worden...

Offline landfiets

• Lid
    • Toets en Stem
« Reactie #193 Gepost op: 2011/05/14, 00:04:07 »
landfiets,

dit Forum is een oefening in democratie.  Als je niet van democratie houdt, ben je hier aan het verkeerde adres. Kunnen we gewoon bij het topic blijven ?  Dat draait rond de technische mogelijkheid enerzijds en de wenselijkheid anderzijds van een nieuw lettertype op het forum. Zoiets behoeft er helemaal niet "door geramd" te worden...

Bedankt voor je mening hierover, echter wat ik volgens mij duidelijk probeer te maken, en ik denk dat je je daar best in kan vinden, dat je niet werkelijk alles aan de leden hoeft en kan voorleggen. Juist omdat er zoveel meningen zijn kunnen dit soort simpele kleine, maar o zo belangrijke ontwerp-technische vragen niet allemaal aan leden voorgelegd worden. Zulke dingen moet je gewoon doen. Dat verhoogt efficientie en heeft eigenlijk niets maar dan ook niets met democratie te maken. Dus ik vind het niet zo passend dat je direct zegt dat als ik niet van democratie houd ik hier aan het verkeerde adres ben. Dat slaat werkelijk totaal helemaal nergens op. Er 'doorrammen' heeft met efficientie te maken zodat het allemaal een beetje opschiet en vooruit komt. Heel veel dingen (niet perce hier bedoelt, maar ook i.h.a) gaan extreem langzaam zo gauw er heeeeel veel schakels over kleine dingen moeten beslissen.
--------------
--------------

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #194 Gepost op: 2011/05/14, 00:35:24 »
Als we dit soort veranderingen zonder er veel bij na te denken "gewoon er doorheen rammen", dan zou het wel eens kunnen gebeuren dat na zo'n verandering het forum helemaal niet niet meer werkt. Of dat het op bepaalde systemen er heel lelijk uit gaat zien.

Het voorstel is verder prima, maar we zullen dit toch eerst even goed uit moeten zoeken en moeten testen.
Het gaat er dan ook niet om dat ieder lid hierover zou moeten kunnen stemmen, het gaat om de technische (on)mogelijkheden en consistentie van de site. Als het forum met het Ubuntu font werkt, dan zou de rest van de site (homepage, wiki, enz.) ook met dat font moeten werken. Dan is het ineens niet meer 1 css bestand aanpassen, maar misschien wel 6 of 7. En al die verschillende onderdelen moeten het daarna gewoon nog doen en er mooi uit zien.

Verder is het ook een kwestie van prioriteiten en dubbel werk voorkomen. Een nieuw thema zou wel eens belangrijker kunnen zijn, en als we dan toch daarmee bezig zijn zouden we meteen het font aan kunnen passen. Dat scheelt weer qua werk.

Offline landfiets

• Lid
    • Toets en Stem
« Reactie #195 Gepost op: 2011/05/14, 10:10:41 »

Een nieuw thema zou wel eens belangrijker kunnen zijn, en als we dan toch daarmee bezig zijn zouden we meteen het font aan kunnen passen. Dat scheelt weer qua werk.

+1
--------------
--------------

« Reactie #196 Gepost op: 2011/05/14, 13:35:29 »
En dat nieuwe thema is men al mee bezig. Echter is het nog niet af, laat staan dat de forumsoftware geüpgrade is naar SMF 2.0

DarkEra

• Gast
« Reactie #197 Gepost op: 2011/05/14, 13:54:10 »
De forum-software ligt hier zowiezo al 4 versies achter: 1.1.9 i.p.v 1.1.13.

Kan zijn dat ik wat gemist heb en het al een keer vermeld is geweest waarom dat zo is. Maar slim lijkt het me niet i.v.m. veiligheids updates om een aantal versies achter te lopen. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/14, 13:55:41 door DarkEra »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #198 Gepost op: 2011/05/14, 14:47:25 »
Volgens de beheerders is de forumsoftware wel geüpdatet, alleen is daarbij het versienummer niet opgehoogd.

« Reactie #199 Gepost op: 2011/05/14, 16:08:06 »
En dat is dus niet waar Johan. Er is nooit geüpdate. Ik heb het toen ook aan Sebas zelf gevraagd, maar hij zegt dat we niet hoeven te updaten wat klinkare onzin is.