Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat is beter?  Graag jullie ervaringen

Open Office
9 (60%)
Lotus Symphony
6 (40%)

Totaal aantal stemmen: 14

Poll gesloten: 2010/11/18, 20:54:18

Auteur Topic: Open office of Lotus Symphony  (gelezen 7260 keer)

Offline glupper68

• Lid
Re: Open office of Lotus Symphony
« Reactie #25 Gepost op: 2010/11/10, 00:37:19 »
Hallo, ondersteunt Symphony ook de officiële woordenlijst der Nederlandse taal ofwel het Groene Boekje?

Het groene boekje ben ik niet tegengekomen
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #26 Gepost op: 2010/11/10, 09:37:04 »
Het is sowieso riskant om een onderdeel van de standaardinstallatie te verwijderen:
Toepassingen kun je probleemloos via Toepassingen -> Ubuntu softwarecentrum verwijderen. Ook de toepassingen die standaard worden geïnstalleerd zoals de Open Office onderdelen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #27 Gepost op: 2010/11/10, 11:46:46 »
Het is sowieso riskant om een onderdeel van de standaardinstallatie te verwijderen:
Toepassingen kun je probleemloos via Toepassingen -> Ubuntu softwarecentrum verwijderen. Ook de toepassingen die standaard worden geïnstalleerd zoals de Open Office onderdelen.

Onjuist, of op z'n minst onvolledig en verwarringzaaiend. Proef op de som: verwijder maar eens klakkeloos alle onderdelen van Evolution, via Synaptic.  XD

(aan de meelezers: niet doen! Verwijderen van alle Evolution-onderdelen kan je systeem beschadigen!)
« Laatst bewerkt op: 2010/11/10, 12:00:06 door Pjotr »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #28 Gepost op: 2010/11/10, 11:59:47 »
[offtopic]
Proef op de som had ik al genomen voor ik mijn vorige reactie gaf. Open office en evolution zijn gewist en alles doet het nog steeds. :)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #29 Gepost op: 2010/11/10, 12:00:56 »
Ik heb mijn vorige bericht aangevuld en verduidelijkt. Verwijdering van alle Evolution-onderdelen via Synaptic.

Voor mensen die precies weten wat ze doen, is alles mogelijk. Maar voor mensen met minder kennis is het veel te link om te gaan slopen in de standaardinstallatie.

Omdat heel veel mensen dit soort discussies meelezen, ook van de laatstgenoemde groep, vind ik het belangrijk (en getuigend van verantwoordelijkheidsgevoel) om juist ook met hen rekening te houden in de adviezen die we hier geven.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/10, 12:07:02 door Pjotr »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #30 Gepost op: 2010/11/10, 12:14:40 »
Eens, voor beginnende gebruikers is het eenvoudiger Toepassingen -> Ubuntu softwarecentrum te gebruiken dan Synaptic om softwarepakketten toe te voegen en/of te wissen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #31 Gepost op: 2010/11/10, 12:19:26 »
Eens, voor beginnende gebruikers is het eenvoudiger Toepassingen -> Ubuntu softwarecentrum te gebruiken dan Synaptic om softwarepakketten toe te voegen en/of te wissen.

Niet alleen eenvoudiger. Maar dat zei je er niet bij, in je eerdere bericht. In hun onschuld kunnen mensen dan toch Synaptic daarvoor gaan gebruiken, en alles verwijderen wat begint met evolution (om bij het voorbeeld te blijven).

Ik herhaal, want dit vind ik heel erg belangrijk:
Voor mensen die precies weten wat ze doen, is alles mogelijk. Maar voor mensen met minder kennis is het veel te link om te gaan slopen in de standaardinstallatie.

Omdat heel veel mensen dit soort discussies meelezen, ook van de laatstgenoemde groep, vind ik het belangrijk (en getuigend van verantwoordelijkheidsgevoel) om juist ook met hen rekening te houden in de adviezen die we hier geven.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/10, 12:48:10 door Pjotr »

Offline Dave

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2010/11/10, 13:35:38 »

@Dave: Je weet zeker dat je ook sympony_nl2.deb geïnstalleerd hebt?

Ik heb nu niets meer geinstalleerd.
Heb die 64bit verwijderd omdat alleen in het engels was. (symphony_3.0-1_maverick_amd64.deb )
heb nu: symphony-nl2_3.0-1hardy1_i386.deb gedownload.

Maar een apart taalbestand niet gezien, enkel de zip files voor de windows versies.

« Reactie #33 Gepost op: 2010/11/10, 20:18:14 »
Er is geen 64-bitversie van Symphony. Dus ik weet niet waar je die vandaan hebt?
Je moet downloaden van de IBM-site:

symphony3.0-1hardy1_i386.deb (het programma zelf)
en
symphony-nl2_3.0-1hardy1_i386.deb (het Nederlandse taalbestand dat je er nog naast moet installeren)

Offline Dave

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2010/11/11, 10:59:50 »
nou ja een aangepaste versie dan die zo te installeren is. achteraf had waarschijnlijk alleen die extra deb er bij gehoeven.
Iets voor een volgende keer.

Maar goed, het werkt allemaal en ziet er erg goed uit.
alles van OOo verwijderd en PPS opent nu ook in Symphony.
En tot mijn blijdschap weer op de oude manier zodat je er weer controle over hebt.

« Reactie #35 Gepost op: 2010/11/11, 18:21:51 »

Je moet je registreren. (ja, ik weet het, het is een late reactie maar ik dacht, laat ik hem ook eens proberen)
Dat vind ik nu weer jammer, en wil dat helemaal niet. Is er nog een andere link die iemand weet?

Ik zou ze ergens online kunnen zetten...
Xubuntu 15.04

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #36 Gepost op: 2010/11/11, 18:24:26 »
Je hoeft je niet te registreren. Je kunt ook klikken op "doorgaan zonder registratie" (of iets dergelijks, zie je vanzelf wel).

« Reactie #37 Gepost op: 2010/11/11, 18:27:30 »
Deze kan ook:
Use a bogus username and password, such as this one provided by BugMeNot:
Username: noone@bugmetnot.com
Password: letmein1234

http://cybernetnews.com/download-ibm-lotus-symphony-without-registration/#more-7360

Xubuntu 15.04

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #38 Gepost op: 2010/11/11, 18:30:10 »
Gewoon klikken op "Proceed without an IBM ID". Net even opgezocht.  :)

Bij de Business Contact Information-pagina kun je gewoon flauwekul invullen, inclusief niet-bestaand e-mailadres. Ze sturen geen sleutel naar je e-mailadres, dus dat maakt niks uit.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/11, 18:32:31 door Pjotr »

« Reactie #39 Gepost op: 2010/11/11, 19:11:23 »
Hoe kan ik Symphony installeren ?
Ik werk met Ubuntu 10.04 en Mint 9.0
Op het internet lijkt het alsof het enkel voor windows is ?

Ga naar de website van Symphony ( http://symphony.lotus.com/software/lotus/symphony/home.nsf/home )

Rechts ziet u de knop download. Daar wordt automatisch gedetecteerd welke versie u nodig heeft (windows/ OS X/ linux deb/rpm). De detectie gaat altijd goed.
Je moet je registreren. (ja, ik weet het, het is een late reactie maar ik dacht, laat ik hem ook eens proberen)
Dat vind ik nu weer jammer, en wil dat helemaal niet. Is er nog een andere link die iemand weet?

Kijk in uw PM box voor de oplossing.

Ik ga hem niet hier posten.  ;)
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

« Reactie #40 Gepost op: 2010/11/11, 19:19:22 »
Haha, je hebt een antwoord terug in je pM box.

Veel plezier met de nieuwe Symphony  =D
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline glupper68

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2010/11/12, 23:26:07 »
Voorlopig houdt ik het op Openoffice.  Ik vond Lotus een goed programma, zeker niet de mindere van Openoffice. Mooiere interface, maar dat is meer het gevoel erbij.  Wat mij echt tegen valt is dat het systeembelastend is.  De snelstarter is zeker een must, ik hou er niet van om 5 tot 6 seconden te wachten totdat een programma is opgestart.
Als de snelstarter in het geheugen is geladen, belast dit ook duidelijk de opstart van andere programmaś (uiteraard).  Ik kreeg een beetje het Windows gevoel hierbij.
Na Lotus te hebben gedeinstalleerd heb ik mijn super snelle systeem terug. 

Voor iemand die geen probleem maakt van een langere opstart is Lotus echt wel een aanrader!
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Offline MitchD.

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2010/11/13, 00:07:26 »
Dat belastende gedoe gaf mij ook zo'n gevoel bij Lotus (vanwege die snelstarter o.a). :)

Maar verder, ook al is Lotus Symphony op OOo gebaseerd, vind ik toch dat ze allebei hun voor- en nadelen hebben.
Daarstraks moest ik gauw een formuliertje maken (gewoon een tabel en was vakjes, heel simpel):

In Lotus zat ik de hele tijd met de tabellen te worstelen: ik kreeg de hoogte niet veranderd door gewoon aan de cellen te slepen.
Dan maar OOo dacht ik, daar ging dat weer wel, maar (aangezien ik 2 formulieren/A4-blad wou) daar lukte me het niet eenvoudig om de scheidingslijn van kolommen te veranderen (en dan heb ik het niet over tabelkolommen, maar kolommen over de hele pagina).

Ofwel een bug, ofwel gewoon omdat ik niet ervaren genoeg ben met OOo/Lotus, maar van zo'n dingen verwacht ik toch dat het makkelijker zou moeten gaan. (kan aan mij liggen).  :)

Maar wat gebruiksvriendelijkheid betreft vind ik Lotus toch een hele vooruitgang.