Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Compileren voor Ubuntu en Windows  (gelezen 8997 keer)

Offline commandoline

• LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Compileren voor Ubuntu en Windows
« Reactie #25 Gepost op: 2010/10/26, 21:47:53 »
Om toch ook iets op Linux te kunnen doen ben ik ook nog aan het zoeken. Geen Python want dat is altijd afhankelijk van de interpreter op Windows. Dat zou m'n kwestie alleen maar omdraaien.
Bedankt voor de tips over Java, ook eens naar kijken.  :)
Ik waarschuw alvast, ook bij Java zit je aan de Java Virtual Machine (JVM) vast. Aan de andere kant geld dat voor zo ongeveer elke taal. Je zal altijd óf opnieuw moeten compileren op een nieuw platform óf de bijpassende intepreter/VM moeten installeren. Daarnaast is het vaak nog mogelijk om het installeren van die interpreter/VM te automatiseren of die bij je programma bij te voegen, maar dat kost wel tijd.

Wat ik probeer te zeggen is: Kijk naar de talen zelf, en zie de 'compileerbaarheid' hooguit als één van de factoren om je keuze op te baseren, maar baseer je niet alleen daarop.

« Reactie #26 Gepost op: 2010/10/30, 22:41:16 »
Klopt, maar correct me if I'm wrong, de JVM is beter vertegenwoordigd cross-platform dan C#'s CIL/.Net of Python's interpreter.

Offline commandoline

• LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
« Reactie #27 Gepost op: 2010/10/30, 22:47:20 »
Klopt, maar correct me if I'm wrong, de JVM is beter vertegenwoordigd cross-platform dan C#'s CIL/.Net of Python's interpreter.
Dat klopt, maar dat maakt in de praktijk niet veel uit. Er blijven computers waarop het niet werkt, en daarvoor zul je een andere oplossing moeten vinden, bijv. meeleveren van diezelfde JVM/op de één of andere manier compileren. Het werk is er toch.

Ik blijf erbij dat je een programmeertaal niet alleen moet kiezen op de makkelijkheid om je programma's te verspreiden.

Offline MitchD.

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2010/11/10, 15:28:18 »
Ben zelf de laatste tijd ook wat aan het programmeren in Java. Bevalt me wel.
Op school krijgen we VB.NET, maar hierbij heb ik idd het gevoel dat ik vast aan Windows zit.

Daarbij denk ik dat ik aan Java meer heb, schijnbaar is het relatief gezien goed doenbaar om van met de kennis van Java ook nog andere programmeertalen te leren. Maar programmeren is toch vooral het principe, de werking (algoritmes), etc doorhebben, de syntaxis komt in verschillende talen wel min of meer overeen (toch? correct me if I'm wrong).

En meteen handig om goed OOP te leren programmeren, wat bij grotere projecten toch wel voordelig is lijkt me.  :)

En tja, verder denk ik dat iedere programmeertaal wel z'n voor- en nadelen heeft, is nu eenmaal zo..  :D

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #29 Gepost op: 2010/11/10, 15:32:43 »
Daar heb je helemaal gelijk in Mitch! Je moet gewoon ergens beginnen en ik vind Java een heel goed begin vanwege de verplichte OOP.

Uiteindelijk gaat het om het ontwikkelen van een bepaalde denkwijze. Algoritmes begrijpen en het bedenken van oplossingen voor bepaalde problemen staan los van de programmeertaal.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!