Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen geluid uit ess1869 geluidskaart  (gelezen 11458 keer)

Gast

• Gast
Geen geluid uit ess1869 geluidskaart
« Reactie #25 Gepost op: 2006/12/23, 18:06:36 »
hey,

Ok k heb je link gevolgd, maar waar of hoe kan ik alsa downloaden? of staat die al op mijn pc?

Gast

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 2006/12/23, 19:42:19 »
Ik kan trouwens echt neit aan die uitleg uit...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #27 Gepost op: 2006/12/23, 20:16:45 »
Ik las net dit:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311166&highlight=alsaconf

Misschien dat dit helpt? Na installatie (als het werkt) in een terminal ff intikken: alsaconf

Groet, Pjotr.

Gast

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2006/12/23, 22:29:33 »
Hey,

K heb je link geprobeerd, het gaat allemaal tot ik het laatste moet invoeren (sudo make install), om de een of andere reden aanvaard ie dat commando niet? enig idee wat er mis is?

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
« Reactie #29 Gepost op: 2006/12/24, 10:15:15 »
wat geeft ie als fout?

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #30 Gepost op: 2006/12/24, 10:17:47 »
Je moet nog een pakketje installeren waardoor ie 't commando make herkent:
sudo apt-get install build-essential
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Gast

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 2006/12/24, 12:08:18 »
Hey,

K heb dat geinstalleerd maar doh blijf ik deze melding krijgen:
@Pc11:~/alsa-utils-1.0.11$ sudo make install
make: *** Er is geen regel om doel 'install' te maken.

Gast

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 2006/12/26, 18:46:54 »
Niemand die raad weet?

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2006/12/26, 18:54:15 »
Open een terminal en navigeer naar de dir waar alsa uitgepakt is. Tokkel:
- ./configure
- effe wachten en eventuele fouten oplossen
- make
- sudo make install
Voila.

Gast

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 2006/12/26, 19:56:22 »
Ga ik vandaag ook eens Ubuntu installeren, werkt alles behalve de geluidskaart... Even gegoogeld en ik kom hier uit. Het is dus precies dezelfde als van topicstarter, alleen in een ander model Compaq.

Best wel vreemd dat een modern OS een dergelijke kaart niet herkend, maar goed. Is er enige kans dat die Alsa conf gaat werken? Ik installeer graag liever iets niet voor niets;-)
Ook apart dat Ubuntu de kaart ziet als een PNP device, maar er blijkbaar toch geen driver voor heeft.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #35 Gepost op: 2006/12/26, 20:07:14 »
Citaat van: bvk
Ga ik vandaag ook eens Ubuntu installeren, werkt alles behalve de geluidskaart... Even gegoogeld en ik kom hier uit. Het is dus precies dezelfde als van topicstarter, alleen in een ander model Compaq.

Best wel vreemd dat een modern OS een dergelijke kaart niet herkend, maar goed. Is er enige kans dat die Alsa conf gaat werken? Ik installeer graag liever iets niet voor niets;-)
Ook apart dat Ubuntu de kaart ziet als een PNP device, maar er blijkbaar toch geen driver voor heeft.
Alsaconf is een programmaatje om gemakkelijk en bijna geheel automatisch oude ISA geluidskaarten in te stellen. Helaas, het zit niet meer standaard in Ubuntu, dus vandaar.

Overigens een foute keuze van de makers van Ubuntu, Canonical, vind ik. Ubuntu Linux is nu juist prima geschikt om oude computers nieuw leven in te blazen. En in die ouwe bakken zitten vaak nog ISA geluidskaarten. Enfin.

Groet, Pjotr.

Gast

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 2006/12/26, 21:00:44 »
Hey

Ik krijg als ik intyp ./configure nu volgende melding:
configure: error: Sufficiently new version of libasound not found, moet ik dit mij aantrekken of niet?

Gast

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 2006/12/26, 21:03:56 »
Hey

@kennywest,
Kan je me ook zeggen waar ie ze uitpakt? of hoe ik kan vinden waar hij ze uitpakt?

Dank bij voorbaat

Gast

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 2006/12/26, 21:11:50 »
Hey,

@kennywest: mijn foutmelding was niet compleet, mss dat dat de reden is dat make install niet werkt: hier is de volledige foutmelding:

checking for libasound headers version >= 1.0.9... not present.
configure: error: Sufficiently new version of libasound not found.

@bvk: Welk model van compaq heb je? K heb er hier namelijk nog een staan en mss is het dezelfde, een verwittigd man is er dan twee waard...

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2006/12/27, 10:36:47 »
Je moet asound installeren:
sudo apt-get install libasound2 libasound2-dev

Gast

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 2006/12/29, 18:34:09 »
Citaat van: Euroke0
Hey,

@bvk: Welk model van compaq heb je? K heb er hier namelijk nog een staan en mss is het dezelfde, een verwittigd man is er dan twee waard...
Even voor je gekeken, het is toch ook een EN 6350, alleen in een "slim" uitvoering qua kast. Ik heb dus niet die ingebouwde speaker, vandaar dat ik dacht dat het een ander model was. Moederbord en overige hardware zijn dus hetzelfde, ik heb alleen een PII 300 Mhz ipv 400 Mhz wat jij hebt.

Ik heb helaas niet veel tijd momenteel om verder mee te testen en te proberen, die tijd besteed ik dan liever aan mijn FreeBSD bak die nog verder ingericht moet worden dan alleen maar het draaien van FTPd.

Ubuntu ziet er veelbelovend uit, alweer een vooruitgang ten opzichte van eerdere en andere Linux versies die ik gedraaid heb. Maar op deze pc zet ik dan wel weer even Windows XP, dan is binnen een uurtje alles (incl. geluid) weer werkend.

Ga ik wel weer met Ubuntu spelen als die BSD bak af is..;-)

Gast

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 2006/12/29, 22:35:29 »
hey bvk,

die bak was standaard ook een 350 maar wat doe je met een pII van 400 mhz die hier nog rondslingert, die kan je er dan evengoed inbouwen. Die interne box is nog van redelijke kwaliteit ze, jammer dat k hem wss nooit aan de praat ga krijgen (k moet wss nog veel prutsen en tegen dan is die pc wss toch op :p), want het geluid was wel nog goed.

Trouwens algemeen vraagje: zou een andere (pci) geluidskaart een oplossing kunnen brengen? en zou die rechtstreesk zonder iets te moeten doen werken?

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #42 Gepost op: 2006/12/30, 20:39:03 »
Trouwens algemeen vraagje: zou een andere (pci) geluidskaart een oplossing kunnen brengen? en zou die rechtstreesk zonder iets te moeten doen werken?
ja... als het een normale stereo of surround pci geluidskaart is zeker wel..

sommige héél speciale supermoderne geluidskaarten werken niet onder linux, maar dat komt maar zelden voor ;)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Gast

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 2006/12/31, 13:18:46 »
Hey Profox

Het zou deze zijn: een geluidskaart met cmi8738 chip. Zou ik hiervoor iets moeten configureren of werkt deze automatisch?

Dank bij voorbaat

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #44 Gepost op: 2006/12/31, 13:38:12 »
Hey Profox

Het zou deze zijn: een geluidskaart met cmi8738 chip. Zou ik hiervoor iets moeten configureren of werkt deze automatisch?

Dank bij voorbaat
Als je versie 6.10 draait (Edgy Eft), dan heb ik de oplossing voor je ouwe geluidskaart! Dennis Kaarsemaker, de beheerder van dit forum, heeft gisteren een programmaatje beschikbaar gesteld op zijn webstek, om ouwe ISA geluidskaarten onder Edgy bijna automatisch aan de praat te krijgen.

Installatie ervan gaat op de Windowsmanier: binnenhalen en dubbelklikken als root.

Haal het hier:
http://seveas.ubuntulinux.nl/~dennis/alsa-utils_1.0.11-6ubuntu2seveas1_i386.deb

na installatie in de terminal intikken:
sudo alsaconf

En op alles ja en amen zeggen.

Groet, Pjotr.

Gast

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 2006/12/31, 17:38:15 »
Fantastisch,

Klinkt heel goed... De originele kaart is nog altijd de beste. Voor ik dat download (en ubuntu 6.10), gewoon ff vragen hoe ik dat moet uitvoeren als root, k veronderstel dat dat neit via de reguliere prompt is?

In elk geval heel hard merci!!!

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #46 Gepost op: 2006/12/31, 18:39:55 »
Fantastisch,

Klinkt heel goed... De originele kaart is nog altijd de beste. Voor ik dat download (en ubuntu 6.10), gewoon ff vragen hoe ik dat moet uitvoeren als root, k veronderstel dat dat neit via de reguliere prompt is?

In elk geval heel hard merci!!!
Gewoon pakket downloaden en installeren in ubuntu (door erop te dubbelklikken start je automatisch een pakket installatie programma)

En dan ga je naar Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster

en je typt in: sudo alsaconf

En dan krijg je een textuele wizard in het terminalvenster waar je de geluidskaart kan configureren.

Over die C-Media Electronics Inc CM8738 (rev 10) kaart, die heb ik ook in een oude computer zitten, en die werkt zonder problemen met Ubuntu :) werkt direct nadat hij is ingeplugd en de pc is opgestart.. als alles goed loopt hoef je verder helemaal niets te doen
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Gast

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 2007/01/01, 00:48:47 »
Hey,

Nogmaals merci voor je reactie(s). Ik ga het proberen zodra ik mijn ubuntu versie geupgrade gekregen heb want dat lukt blijkbaar nog niet zo van zelfsprekend lol. K hou jullie zeker op de hoogte...

Prettig nieuwjaar allemaal!!!

Gast

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 2007/01/01, 14:27:45 »
Hey allemaal,

K heb gisteren een verse install gedaan (upgrade wou niet :'( ) en daarna dat pakket uitgevoerd...+alsaconf uiteraard, maar nog steeds geen geluid... wat nu gedaan?

Gast

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 2007/01/01, 17:41:25 »
Jammer, heel jammer, maar het werkt niet.

Download, install en uitvoeren wel en alles lijkt "OK"  te zijn. Maar helaas nog steeds geen herkende geluidskaart...:

http://www.xs4all.nl/~bvk/Ubuntu/Screenshot-gnome-sound-properties.png

Toch maar een pci kaartje erin?