Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 18-8 verscheen 10.04.1. Een oproep.  (gelezen 11256 keer)

Offline HarzG

• Lid
Re: 17-8 komt 10.04.1. Alvast een oproep.
« Reactie #25 Gepost op: 2010/08/12, 23:24:05 »
Ik had ook al tijd gereserveerd vanavond, voor een schone installatie op enkele computers met oudere Ubuntuversies (8.04, 9.04 en 9.10).... Nou ja, dat wordt dus medio volgende week pas.
Bljkbaar moesten voor 10.04.01 de bugs #572018 en #569879 achter de "Fix Committed" nog de "Fix Released" krijgen en dat lukte (in de vakantietijd?) niet meer vóór de 12e.

Citaat van: Ploffie Vandaag om 19:07:13
Dus nu heb je een probleem, want tijd over, auto wassen dan maar... ;)
Ok, ik heb de stofzuiger dan maar door de auto getrokken. ... hardware downloaden ...
« Laatst bewerkt op: 2010/08/12, 23:26:03 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Reijer

• Lid
Re: 17-8 komt 10.04.1. Alvast een oproep. TravelMate wel in VirtBox
« Reactie #26 Gepost op: 2010/08/16, 15:01:18 »
17-8 verschijnt de eerste puntuitgave van Lucid: 10.04.1. Daarmee bereikt deze LTS-uitgave de professionele kwaliteit.

Hierbij alvast een oproep aan al diegenen die problemen hebben ondervonden met 10.04: probeer straks even 10.04.1 in een LiveCD-sessie, en rapporteer hier of je in die LiveCD-sessie nog steeds dezelfde problemen hebt (of juist niet).

Een "schone" LiveCD-sessie is heel interessant voor zo'n proef, want dan is er nog niets veranderd of bijgeschaafd door de gebruiker.

Zoals gezegd: uitproberen kan pas op 17-8, nu nog niet....

Bij voorbaat dank.  :)

--wijziging: tijdstip veranderd in "17-8".

Mijn ACER TravelMate 4500 draait probleemloos met 9.10 Het is echt een huiskamermachientje: alleen wat internetten en dingen uitproberen. Ik kon in april uiteraard niet wachten op de definitieve versie van 10.4 Half april dus een pre-release geïnstalleerd. Dat werkte, maar ik had een rammelende draadloze verbinding. Terug naar 9.10 dus. Maar met al de volgende live CD's wil de laptop niet meer opstarten: het scherm met de wandelende rode stippen wordt afgemaakt, maar dan wordt het scherm zwart. En geen enkele activiteit meer. Ook met het dagbouwsel van gisteren idem. Maar net probeerde ik het in VirtualBox: en toen startte volkomen normaal een virtuele live-sessie !! FireFox kon meteen het internet op.
Kan iemand me uitleggen hoe dat kan. En wat ik kan proberen om 10.04 te installeren?

Reijer.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/16, 15:50:36 door heir4c »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #27 Gepost op: 2010/08/16, 15:41:16 »
En wat ik kan proberen om 10.04 te installeren?
Dat is nu juist wat Pjotr wil,
je had problemen en wanneer je na de 17e de punt versie ophaalt, dan werkt deze mogelijk beter.
Jij bent dus zo'n gebruiker, waarvan Pjotr de ervaring wil weten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #28 Gepost op: 2010/08/16, 15:47:56 »
Er zijn meer deskundigen hier, waarvan sommigen meer Linuxkennis hebben dan ik.
Met grote problemen en/of vragen, zijn er twee goede manieren om mensen te helpen:

1. Iemand met erg veel kennis vertelt op een moeilijke manier hoe hij het zou aanpakken.

2. Iemand vertelt in begrijpbaar Nederlands hoe het zou moeten werken.
   Hierbij wordt een gebruiker gedwongen om mee te denken en te leren en komt er na verloop van tijd iemand met ervaring bij.

Juist dat nummer 2 is m.i. belangrijk en helaas voor jou Pjotr, vind ik jouw uitleg leesbaar en begrijpbaar, zelfs voor mij :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #29 Gepost op: 2010/08/17, 20:34:46 »
Het is vandaag de 17e.
Ik sta te Popelen!

Zucht.

Groetend van een ongeduldige Steven.

Ik neem dan nog maar iets te drinken. Als troost.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2010/08/17, 20:50:47 »
Waar vind je dat ding eigenlijk de punt versie.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

DarkEra

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 2010/08/17, 21:11:21 »
Normaal gesproken hiertussen ergens: http://releases.ubuntu.com/
En natuurlijk op de official Ubuntu website. Maar hij is er nog niet, het zal wel weer komende nacht zijn dat ie vrijgegeven wordt.

Dus pleur dat bier maar weg en zet de kan koffie maar in de plaats. XD

Offline Tom

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2010/08/17, 21:44:48 »
Die stond al klaar maar dat wist je al .. of ?. XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

DarkEra

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 2010/08/17, 21:49:55 »
Natuurlijk wist ik dat al.... :D XD XD XD

We wachten geduldig verder af. Ook nog een bakkie?

« Reactie #34 Gepost op: 2010/08/17, 21:53:31 »
Kom nou toch jongens.....

Ik ga echt geen prut meer doen om deze tijd.....

Bie-ier!!!

:D

Offline Tom

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2010/08/17, 22:01:13 »
Natuurlijk wist ik dat al.... :D XD XD XD

We wachten geduldig verder af. Ook nog een bakkie?
Yep goed idee. :D :D

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #36 Gepost op: 2010/08/17, 22:02:57 »
Daar hebben we toch een stamkroeg voor...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

DarkEra

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 2010/08/17, 22:11:57 »
Meen je dat nou? Goh.... dat wist ik niet.  :rolleyes: :P =D

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
« Reactie #38 Gepost op: 2010/08/18, 06:21:03 »
Kom nou toch jongens.....

Ik ga echt geen prut meer doen om deze tijd.....

Bie-ier!!!

:D

Bier is voor jongetjes.
Geef mij maar een lekkere fles whiskey!
Red label of black label. Of anders doe maar een fles William Lawson...

Zit ook al dagen te wachten op die puntuitgave. Dus straks snel binnenhalen en alles ff er nieuw opzetten. Helemaal vers en fris!!
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
Linux user number 515471
----------------------

« Reactie #39 Gepost op: 2010/08/18, 07:18:50 »
Bier is voor jongetjes.
Pils misschien.

Bier niet hoor  ;-)

Ben inmiddels 10.04.1 aan het binnenzuigen.

Groetend,

Steven

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
« Reactie #40 Gepost op: 2010/08/18, 08:29:41 »
Bier is voor jongetjes.
Pils misschien.

Bier niet hoor  ;-)

Bier....pils...... alle twee voor jongetjes  =D
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
Linux user number 515471
----------------------

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #41 Gepost op: 2010/08/18, 11:08:19 »
Feitelijk over de datum: hij is pas op 18-8-2010 om 01:41 op de servers van Canonical zelf verschenen, terwijl de beloofde datum 17-8 was. Enfin: hij is er!  :)

Iedereen kan z'n 10.04-CD's wegmikken en vervangen door 10.04.1-CD's. Behalve de officiële geperste CD's van Canonical zelf natuurlijk, want die Shipit-CD's zijn verzamelobjecten.  8)

Ik ben benieuwd of mensen die problemen hadden met installeren van 10.04, die problemen nog steeds hebben met 10.04.1. Graag jullie reacties in dit draadje.

Mensen die met het installeren 10.04 al geen problemen hadden: uiteraard liever niet reageren.  :P
« Laatst bewerkt op: 2010/08/18, 11:35:28 door Pjotr »

Offline Tom

• Lid
Re: 18-8 verscheen 10.04.1. Een oproep.
« Reactie #42 Gepost op: 2010/08/18, 12:53:54 »
wget -q http://packages.medibuntu.org/medibuntu-key.gpg -O- | sudo apt-key add -

Bovenstaande sleutel heeft altijd gewerkt in Lucid ,maar nu komt de melding  - ongeldige sleutel. :evil: :evil: :evil:

Dan doe je het nog een keer en dan is hij wel oke.

Dan via synaptic install w32 en die rest van die rommel en bericht kan niet ophalen bla bla bla.
Nog een keer en het gaat weer wel.
Ligt niet aan Lucid maar aan die ro... medibuntu troep.
Zo mijn ergernis eruit geschreven alles ok. ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/08/18, 13:15:42 door Wanda »

DarkEra

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 2010/08/18, 13:00:39 »
Feitelijk over de datum: hij is pas op 18-8-2010 om 01:41 op de servers van Canonical zelf verschenen, terwijl de beloofde datum 17-8 was. Enfin: hij is er!  :)

Zoals altijd even rekening houden met het tijdsverschil, volgens mij houden ze de USA tijd aan.

Citaat
Ik ben benieuwd of mensen die problemen hadden met installeren van 10.04, die problemen nog steeds hebben met 10.04.1. Graag jullie reacties in dit draadje.

Mensen die met het installeren 10.04 al geen problemen hadden: uiteraard liever niet reageren.  :P

Dubbele iconen in de bovenste balk, na installatie van de Nvidia grafische driver, lijken opgelost te zijn. Alleen zit er nog een fout in de onderste balk, linkse kant, betreffende het desktop icoontje.

De draadloze verbinding moet ik nog even testen om te kijken of deze nu wel constant aan blijft en niet meer weg valt.

Offline Reijer

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2010/08/18, 14:24:45 »
17-8 verschijnt de eerste puntuitgave van Lucid: 10.04.1. Daarmee bereikt deze LTS-uitgave de professionele kwaliteit.

Hierbij alvast een oproep aan al diegenen die problemen hebben ondervonden met 10.04: probeer straks even 10.04.1 in een LiveCD-sessie, en rapporteer hier of je in die LiveCD-sessie nog steeds dezelfde problemen hebt (of juist niet).

Een "schone" LiveCD-sessie is heel interessant voor zo'n proef, want dan is er nog niets veranderd of bijgeschaafd door de gebruiker.

Mijn ACER TravelMate 4500 draait probleemloos met 9.10 Het is echt een huiskamermachientje: alleen wat internetten en dingen uitproberen. Ik kon in april uiteraard niet wachten op de definitieve versie van 10.4 Half april dus een pre-release geïnstalleerd. Dat werkte, maar ik had een rammelende draadloze verbinding. Terug naar 9.10 dus. Maar met al de volgende live CD's wil de laptop niet meer opstarten: het scherm met de wandelende rode stippen wordt afgemaakt, maar dan wordt het scherm zwart. En geen enkele activiteit meer. Ook met het dagbouwsel van gisteren idem. Maar net probeerde ik het in VirtualBox: en toen startte volkomen normaal een virtuele live-sessie !! FireFox kon meteen het internet op.
Kan iemand me uitleggen hoe dat kan. En wat ik kan proberen om 10.04 te installeren?

Reijer.
Nee hoor, hij doet het nog steeds niet (na het stippenscherm dood en zwart beeld). Als ik tijdens het opstarten  op ESC druk verschijnt het keuzescherm (uitproberen, cd en geheugentesten enz). F6 geeft dan een lijstje met opties waarmee ik niet weet wat ze betekenen. Zou ik daarmee nog wat kunnen proberen ?
De ACER kan niet vanaf USB opstarten. Wel heb ik nu starten vanaf netwerk aangezet. Hoe doe ik dat eigenlijk, netwerk booten ?
(Voor de volledigheid: ik heb al die probeer-iso's op RW gebrand; maar ik ga er vanuit dat dat geen probleem is: virtueel start 10.04.1 immers wel met zo'n RW.)
Reijer.

Offline Reijer

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2010/08/19, 23:15:11 »

Reijer.
Nee hoor, hij doet het nog steeds niet (na het stippenscherm dood en zwart beeld). Als ik tijdens het opstarten  op ESC druk verschijnt het keuzescherm (uitproberen, cd en geheugentesten enz). F6 geeft dan een lijstje met opties waarmee ik niet weet wat ze betekenen. Zou ik daarmee nog wat kunnen proberen ?
De ACER kan niet vanaf USB opstarten. Wel heb ik nu starten vanaf netwerk aangezet. Hoe doe ik dat eigenlijk, netwerk booten ?
(Voor de volledigheid: ik heb al die probeer-iso's op RW gebrand; maar ik ga er vanuit dat dat geen probleem is: virtueel start 10.04.1 immers wel met zo'n RW.)
Reijer.
IK geef het op. Zo belangrijk is nu ook weer niet. Ik heb net een alfa-release van 10.10 geprobeerd: en ja hoor gewoon opstarten. Welliswaar werd de muis in z'n PCMCIA 4xUSB adapter (alle LapTop USB-poorten zijn defect) niet herkend, maar dat zal wel goed komen.
Reijer

« Reactie #46 Gepost op: 2010/08/20, 17:31:20 »
De punt release brengt voor mij spijtig genoeg niet veel verandering. Voornamelijk dat nouveau nog steeds mij grafisch kaartje voor geen meter begrijpt (nochtans een courante 8400M GS) (bug #539878) => onbruikbare laptop, tenzij de kernel nouveau.blacklist=true meekrijgt. (Waarop je dan in de dmesg doodleuk "nouveau: unsupported parameter 'blacklist'" (of zoiets) ziet staan, maar het zorgt er tenmiste voor dat nouveau weg is zodra het loginscherm weergegeven is)

Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline jnom

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2010/08/20, 18:12:06 »
Nog steeds beeldproblemen zoals eerder op dit forum vermeldt:

http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/beeldproblemen-live-cd-10-04/

volgens onderstaande link is voor mij nu het wachten op 10.10

http://www.mail-archive.com/ubuntu-x-swat@lists.launchpad.net/msg82097.html

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2010/08/20, 18:55:42 »
Mijn Hardy begint vandaag ook te loeien dattie Lucid wil, die ouwe snoepert..
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2010/08/20, 22:01:24 »
Reijer.

Normaal gezien kan ACER wel vanaf usb opstarten. Plug de usb in en herstart en druk als je het scherm van Acer ziet eens op F12, dan zou je normaal gezien de usb in de lijst moeten zien staan.

En via F6 kan je kiezen voor acpi=off en/of nomodeset.
Waarschijnlijk ligt het zwarte scherm aan je grafische kaart. Als je zo opstart en je geraakt tot op het bureaublad, kies dan voor Systeem>Beheer>Stuurprogramma's en kijk of er daar een driver word aangegeven.

RW is ok.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu