Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mods die problemen hebben met offtopic  (gelezen 31411 keer)

Offline Thijsg

• Lid
Re: Mods die problemen hebben met offtopic
« Reactie #50 Gepost op: 2010/07/10, 22:09:56 »
Sense, wie zou, als we eerlijk zijn, zijn/haar plannen aanpassen voor de meeting?

« Reactie #51 Gepost op: 2010/07/10, 22:11:46 »
Sense, wie zou, als we eerlijk zijn, zijn/haar plannen aanpassen voor de meeting?
Dan hebben we dus een probleem: namelijk dat mensen de vergaderingen niet belangrijk vinden, terwijl het toch de manier zou moeten zijn waarop we beslissingen nemen en zaken op elkaar afstemmen.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

DarkEra

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 2010/07/10, 22:14:28 »
Als je een beslissing wilt nemen kun je dat tijdens een vergadering doen. Het wordt echter lastig als de mensen niet naar de vergaderingen komen. Dat discussieert zo lastig. Natuurlijk kun je ook op het forum overleggen, maar dat gaat minder snel en niet iedereen zal alles lezen.

Sense, ik weet het en heb het zelf van dichtbij meegemaakt als teamlid wat betreft de zaken.

Het gaat mij erover uit dat er elke keer als er iets hier besproken wordt zoals dit topic er even de IRC meeting weer wordt aangehaald en dat men elkaar weer verwijten gaat zitten maken omdat men niet aanwezig is geweest op zo'n meeting. Het is hier de hele tijd tussen twee personen een op en neer getrek en als ze het niet met elkaar kunnen vinden moeten ze dat maar privé uitvechten. Een PB versturen lijkt me toch niet zo moeilijk.

« Reactie #53 Gepost op: 2010/07/10, 22:15:58 »
@Sense: Daarom heb ik daarnet ook de topictitel en de eerste post aangepast en versimpeld van het Open IRC-meeting topic: http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/open-irc-meeting-14022009/msg323113/#msg323113

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #54 Gepost op: 2010/07/10, 22:25:32 »
Femke98, hush..... is er niet afgesproken dat e.e.a. met het modteam zou worden opgenomen? Dus het komt -neem ik aan- goed  ;)

Btw, waar ging dit draadje ook al weer over?  ???. Geen idee  =D
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

DarkEra

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 2010/07/10, 22:26:29 »
Dan hebben we dus een probleem: namelijk dat mensen de vergaderingen niet belangrijk vinden, terwijl het toch de manier zou moeten zijn waarop we beslissingen nemen en zaken op elkaar afstemmen.

Dat probleem speelt al erg lang. Velen willen niet op IRC omdat het hun ding niet is, anderen hebben geen interesse. Weer anderen hebben nu eenmaal andere verplichtingen in hun privé leven en dat heeft nu eenmaal voorrang, dat staat boven alles wat met Ubuntu en Ubuntu NL te maken heeft. Men kan het geen verplichting maken zoiets.

DarkEra

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 2010/07/10, 22:28:43 »
Ik geloof niet dat het verwijten zijn, maar gewoon even zeggen dat het jammer is. Dat er een punt op de agenda stond die de mods ook van belang waren en andere zaken die best belangrijk kunnen zijn.
Meer is het niet. Jij maakt er verwijten van.............en elke keer DarkEra? Man, waar maak jij je druk om.

Waar maak JIJ je druk om kan je beter vragen...

« Reactie #57 Gepost op: 2010/07/10, 22:36:55 »

Dat probleem speelt al erg lang. Velen willen niet op IRC omdat het hun ding niet is, anderen hebben geen interesse. Weer anderen hebben nu eenmaal andere verplichtingen in hun privé leven en dat heeft nu eenmaal voorrang, dat staat boven alles wat met Ubuntu en Ubuntu NL te maken heeft. Men kan het geen verplichting maken zoiets.
Je kan er geen verplichting van maken, inderdaad. Je kan er wel een verplichting van maken als je over bepaalde dingen wilt meedenken en beslissen. Als alles maar vrijblijvend moet zijn en iedereen over alles mee wil praten en over alles ingelicht wil worden in zijn eigen medium, dan zijn we erg veel tijd kwijt.
Als mensen geen IRC willen gebruiken dan mogen ze dat zelf weten, maar dan kun je niet verwachten dat de rest daar maar rekening mee moet houden als is afgesproken dat de vergadering wel op IRC wordt gehouden.

Off-topic!
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

« Reactie #58 Gepost op: 2010/07/10, 22:38:47 »
Daarom voor de 3e keer heb ik ook de intropost versimpeld van het Open IRC-meeting topic.

Maar vanaf hier gaan we weer gewoon ontopic.

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
« Reactie #59 Gepost op: 2010/07/10, 23:05:51 »
jammer dat dit al veels te lang speelt en blijkbaar onopgelost  moet blijven.

mensen steek de koppen eens bij elkaar en skip de bureaucratie en los het op.

en daadkrachtig regels opstellen en handhaven, niet zeveren en wannaby mod's laten zeiken.

Offline Els

• Lid
« Reactie #60 Gepost op: 2010/07/10, 23:14:32 »
Elke forum heeft een Offtopic gedeelte,
Weet je wat op andere forums zo'n offtopic-gedeelte over het algemeen inhoudt? Dat zijn alle aan het hoofdonderwerp gerelateerde onderwerpen die niet in één van de bestaande subforums passen. Tenminste bij forums die pretenderen serieuze informatie over een bepaald onderwerp/product te verschaffen is dat zo. Wat ik goede offtopic-berichten vind (en de moeite waard om te bekijken), zijn bijvoordbeeld de links naar artikelen die Vistaus geregeld plaatst.

Voor de rest kom ik hier om wijzer te worden waar het Ubuntu (en gerelateerde zaken) betreft, en niet om al die onzin te lezen. Dan kun je zeggen 'lees het dan niet', en dat doe ik ook niet, maar je kunt er echt niet omheen. De link 'Toon ongelezen berichten sinds je laatste bezoek' zou erg handig zijn, ware het niet dat meestal driekwart van die lijst offtopic-berichten betreft met de meest onzinnige titels. Dat is storend hoor!

Ik ben het dus helemaal met Pjotr eens. Of maak er een nieuw 'ouwehoerforum.ubuntu-nl' bij, en laat degenen die altijd het hardste zitten te zeuren dat lekker zelf modereren.

Citaat
dat zal altijd een onderdeel blijven en dat kan men niet zomaar ontnemen.

Waarom niet?

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #61 Gepost op: 2010/07/10, 23:18:18 »

en daadkrachtig regels opstellen en handhaven, niet zeveren en wannaby mod's laten zeiken.
In dit soort discussies heb ik altijd het idee om te gaan solliciteren voor mod. ;)

Offline chris.

• Lid
« Reactie #62 Gepost op: 2010/07/10, 23:23:12 »

In dit soort discussies heb ik altijd het idee om te gaan solliciteren voor mod. ;)

een ondankbare en zware taak al draag ik alle echte mod's nog steeds een zeer warm hart toe en wil ze steunen in hun taak, maar met alle onduidelijkheid alhier is het niet makkelijk regels te handhaven ;)

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #63 Gepost op: 2010/07/10, 23:37:52 »
@heir4c: Heb de topictitel en de eerste post van het Open IRC-meeting topic aangepast en versimpeld, hopelijk is het nu voor iedereen duidelijk :)
http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/open-irc-meeting-14022009/msg323113/#msg323113

ThX, Vistaus
 (Ben even offline geweest, dus heeft het even geduurd voor mijn reactie.)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #64 Gepost op: 2010/07/10, 23:46:39 »
Een belangrijke vraag is: moet dit forum beslist een sociale functie vervullen?

De niet-relevante draadjes in Off Topic (die draadjes die niets met Linux te maken hebben) vervullen een puur sociale functie. Op zich niks mis mee, maar de vraag is of dit forum daarin moet voorzien. Er zijn zoveel andere sociale fora, voor mensen die sociaal verkeer zoeken...

Verder is het zo, dat met name die niet-relevante draadjes vaak ontsporen en de moderatoren veel werk bezorgen. Moderatoren die deze zware functie hebben aanvaard, omdat ze graag willen meewerken aan onderlinge hulp bij Linuxproblemen. Nu zijn ze vaak brandjes aan het blussen in de sociaal-verkeer-draadjes in Off Topic. Demotiverend.

Wat willen we zijn: primair een technisch ondersteuningsforum voor Ubuntu, of primair een sociaal ontmoetingspunt (met wat technische franje eromheen)? Ik kies voor het eerste. En dus voor vervanging van Off Topic door "Nieuws over Linux".

Offline chris.

• Lid
« Reactie #65 Gepost op: 2010/07/11, 00:01:29 »
Een belangrijke vraag is: moet dit forum beslist een sociale functie vervullen?

een simpel antwoord:

ieder forum vervult tot op zekere hoogte een sociale functie,
wil je dit beperken of verhinderendan bloed het forum zowiezo dood.

de truck is om het in balans te brengen/houden en dit duidelijk vast te leggen en te handhaven,
en dit is blijkbaar moeilijk, helaas.

« Reactie #66 Gepost op: 2010/07/11, 00:04:18 »
Pjotr -1

ik zou zeggen, sluit alle offtopic, zonder pardon. En maak er een technocratie van dit forum. Gezellie. :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #67 Gepost op: 2010/07/11, 00:07:37 »
ieder forum vervult tot op zekere hoogte een sociale functie,
wil je dit beperken of verhinderen dan bloed het forum zowiezo dood.

Dat is inderdaad een risico.

Citaat
de truck is om het in balans te brengen/houden en dit duidelijk vast te leggen en te handhaven,
en dit is blijkbaar moeilijk, helaas.

Misschien is dit een werkbare balans:

1. Off Topic wordt vervangen door "Nieuws over Linux";

2. In "Nieuws over Linux" wordt één vreemde eend in de bijt geduld: het Stamkroeg-draadje. Alleen dat puur sociale draadje, verder niks. Alle andere puur-sociale draadjes gaan op slot. De Stamkroeg wordt niet actief gemodereerd, er wordt alleen gereageerd op meldingen (piepsysteem). De Stamkroegbezoekers regelen dus in grote mate hun eigen zaakjes.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/11, 00:12:29 door Pjotr »

Offline Stijnen

• Lid
« Reactie #68 Gepost op: 2010/07/11, 00:12:02 »
Een stamkroeg is meer dan genoeg, daar kun je al die onzin kwijt. Snap al die topics over hondjes, kindjes, muziek, boeken, hobbies, ouders, receptjes etc. echt niet. Kansloze manier om wat reactie en aandacht te krijgen, wat men blijkbaar in real life niet heeft. Het is geen personal weblog hier.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline chris.

• Lid
« Reactie #69 Gepost op: 2010/07/11, 00:12:43 »
@pjotr.

ik zou eerder het volgende doen.

offtopic mag alles gepost worden, maar in de post is alles on topic, doe je dit niet slotje.

stamkroeg mag alles,, bij bovenstaande twijfel,, verwijs naar een stamkroeg post.

bij het herhaaldelijk niet naleven van twee bovenstaande regels een waarschuwing,
na drie waarschuwingen een tijdelijke ban van een week.
bij herhaling twee weken,, etc.

duidelijk,, en niet te misverstaan ;)

heea rust natuurlijk wel op steun van de leden die melden als het misgaat, een functie waar te weinig gebruik van gemaakt word imo.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/11, 00:15:16 door chris. »

« Reactie #70 Gepost op: 2010/07/11, 00:27:24 »
Zal nu toch ook maar eens iets zeggen:
Johan, Chris, Wanda en Luuk: +1
Een "onzinnig topic" kan, maar vervuil het niet met nog onzinnigere opmerkingen daarin. Beantwoordt het niet aan een (al dan niet sociale) behoefte, dan zit het effectief zo op pagina 2.
Binnen elk off-topic draadje alléén maar praten over het onderwerp van dat draadje.

En alstublieft, mensen, hou het netjes en doe gezellig.
Ik ga nu naar de Stamkroeg... XD
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Joshua822

• Lid
« Reactie #71 Gepost op: 2010/07/11, 01:44:28 »
Kijk eens naar deze schermafdruk, genomen op een forum over een videospel: Klik

In de balk bovenaan staat "Social". Dit komt omdat elk forum ook een sociale functie heeft voor sommige mensen. Zij willen gewoon als vrienden over van alles en nog wat, serieuze en onserieuze dingen kunnen praten.

Je ziet in deze sectie ( "Social" ) twee subfora. Het bovenste dient om gebruikers gewoon wat als vrienden met elkaar te kunnen laten kletsen over onserieuze zaken zoals het weer, leuke Youtube-filmpjes, wat ze die dag gedaan hebben enzovoort. Het onderste dient om gebruikers ook te laten praten over onderwerpen die niets met het centrale thema van het forum te maken hebben, maar wel serieus zijn. In dit geval ( het is een forum over een videospel ) over de toekomst van videospellen, technische hulp met spelconsoles, gidsen waarmee je een spel 100% kunt uitspelen enzovoort...

En dit soort indeling is wat dit forum nodig lijkt te hebben, als ik nadenk over de klachten die hier worden gepost en aan de moderators / administrators worden verstuurd.

Laten we gewoon zoals de sectie op een forum dat ik net beschreef off-topic opsplitsen in een deel waar Ubuntu gebruikers als vrienden met elkaar kunnen kletsen, en een deel waar gebruikers serieuzere discussies kunnen voeren.

P.S.: Het is in mijn hoofd wel nog wat onduidelijk wat we nu gaan verstaan als een serieus topic en een onserieus topic. Kijk eens naar het "Wat lees je"-topic, daar wordt toch wel serieus over boeken gepraat, is het dan serieus of onserieus?

P.P.S.: Ik wil hier graag een oproep aan iedereen doen: laten we hier geen "Ja... Nee... Ja... Nee... Ja..." discussie van maken, maar laten we met z'n allen proberen een gulden middenweg te vinden waar we allemaal goed mee kunnen leven, diegene die het offtopic-gedeelte graag gebruiken om een beetje te relaxen en wat grappen te vertellen en diegene die in het offtopic-gedeelte graag serieuzere discussies willen houden. Zo zal iedereen tevreden zijn met de stappen die na deze discussie worden genomen door het Ubuntu-NL team.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #72 Gepost op: 2010/07/11, 07:10:52 »
Joshua, +1
Citaat
Je ziet in deze sectie ( "Social" ) twee subfora. Het bovenste dient om gebruikers gewoon wat als vrienden met elkaar te kunnen laten kletsen over onserieuze zaken zoals het weer, leuke Youtube-filmpjes, wat ze die dag gedaan hebben enzovoort. Het onderste dient om gebruikers ook te laten praten over onderwerpen die niets met het centrale thema van het forum te maken hebben, maar wel serieus zijn. In dit geval ( het is een forum over een videospel ) over de toekomst van videospellen, technische hulp met spelconsoles, gidsen waarmee je een spel 100% kunt uitspelen enzovoort...

Dit lijkt me een goed idee. Dan worden ze duidelijker afgebakend. En kunnen wij als moderators de onzin topics nog even een plaats/kans geven in het niet-serieuse gedeelte. Waar ze vanzelf dan wel zullen verdwijnen in de krochten van het archief of dan toch nog kunnen verwijderen indien nodig.

Citaat
P.S.: Het is in mijn hoofd wel nog wat onduidelijk wat we nu gaan verstaan als een serieus topic en een onserieus topic. Kijk eens naar het "Wat lees je"-topic, daar wordt toch wel serieus over boeken gepraat, is het dan serieus of onserieus?

Dat is een serieus topic.

En inderdaad, de welles, nietes spelletjes hebben geen zin. Wat is beter? Dit of Dat? Heeft geen zin als het enkel neerkomt op zeggen van Dit is goed of beter zonder een degelijk argument. En dan nog. De discussie over Gnome en KDE bijv. is een discussie die nooit zal eindigen en dus echt geen zin heeft. Als er in de toekomst bijv. weer zo'n topic opduikt kan dit zonder pardon gesloten worden.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/11, 07:16:48 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/

Offline Xarvaz

• Lid
    • Foto Blog
« Reactie #73 Gepost op: 2010/07/11, 07:53:47 »
Joshua, +1
Citaat
De discussie over Gnome en KDE bijv. is een discussie die nooit zal eindigen en dus echt geen zin heeft. Als er in de toekomst bijv. weer zo'n topic opduikt kan dit zonder pardon gesloten worden.

dat is modden om het modden zelf en niet omdat het moet, ik begrijp mensen ook niet die een topic aanmelden om wat voor reden dan ook (los van de normale normen en waarden natuurlijk), niets voor jou erbij..nou doorlopen dan maar..waarom zou je het verpesten voor mensen die het blijkbaar wel leuk vinden.

er gaat niemand dood aan een discussie over gnome/kde  als het je niet aanstaat dan fiets je toch gewoon verder?, waarom zou je het melden. als ik als mod (dat ben ik elders) 7 tabs aan klachten krijg die vallen onder de afdeling mierenn**ken laat ik ze bij herhaling de deur zien.

« Laatst bewerkt op: 2010/07/11, 07:55:25 door Xarvaz »

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #74 Gepost op: 2010/07/11, 08:16:30 »
Er moet natuurlijk niets verpest worden voor de anderen. Inderdaad, als het je niet interesseert ga je naar een ander topic.
Er gaat niemand dood aan een discussie over Gnome/KDE maar die is hier al velen malen gedaan en leid tot niets. Ook politieke en religieuze topics worden onmiddelijk gesloten. Eindeloze discussies die tot niets leiden.

Ik ben nog niet lang genoeg mod om veel meldingen te hebben gehad die onder de afdeling mierenn**ken te vallen maar er zijn er wel een paar geweest.
Die negeer ik gewoon.