Kijk eens naar deze schermafdruk, genomen op een forum over een videospel:
KlikIn de balk bovenaan staat "Social". Dit komt omdat elk forum ook een sociale functie heeft voor sommige mensen. Zij willen gewoon als vrienden over van alles en nog wat, serieuze en onserieuze dingen kunnen praten.
Je ziet in deze sectie ( "Social" ) twee subfora. Het bovenste dient om gebruikers gewoon wat als vrienden met elkaar te kunnen laten kletsen over onserieuze zaken zoals het weer, leuke Youtube-filmpjes, wat ze die dag gedaan hebben enzovoort. Het onderste dient om gebruikers ook te laten praten over onderwerpen die niets met het centrale thema van het forum te maken hebben, maar wel serieus zijn. In dit geval ( het is een forum over een videospel ) over de toekomst van videospellen, technische hulp met spelconsoles, gidsen waarmee je een spel 100% kunt uitspelen enzovoort...
En dit soort indeling is wat dit forum nodig lijkt te hebben, als ik nadenk over de klachten die hier worden gepost en aan de moderators / administrators worden verstuurd.
Laten we gewoon zoals de sectie op een forum dat ik net beschreef off-topic opsplitsen in een deel waar Ubuntu gebruikers als vrienden met elkaar kunnen kletsen, en een deel waar gebruikers serieuzere discussies kunnen voeren.
P.S.: Het is in mijn hoofd wel nog wat onduidelijk wat we nu gaan verstaan als een serieus topic en een onserieus topic. Kijk eens naar het "
Wat lees je"-topic, daar wordt toch wel serieus over boeken gepraat, is het dan serieus of onserieus?
P.P.S.: Ik wil hier graag een oproep aan iedereen doen: laten we hier geen "Ja... Nee... Ja... Nee... Ja..." discussie van maken, maar laten we met z'n allen proberen een gulden middenweg te vinden waar we allemaal goed mee kunnen leven, diegene die het offtopic-gedeelte graag gebruiken om een beetje te relaxen en wat grappen te vertellen en diegene die in het offtopic-gedeelte graag serieuzere discussies willen houden. Zo zal iedereen tevreden zijn met de stappen die na deze discussie worden genomen door het Ubuntu-NL team.