Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mods die problemen hebben met offtopic  (gelezen 31085 keer)

Offline Xarvaz

• Lid
    • Foto Blog
Re: Mods die problemen hebben met offtopic
« Reactie #75 Gepost op: 2010/07/11, 08:20:04 »
Er gaat niemand dood aan een discussie over Gnome/KDE maar die is hier al velen malen gedaan en leid tot niets.

maar er starten dagelijks nieuwe mensen met Linux die daar zelf nog achter moeten komen en er ondertussen iets van opsteken  :P

« Reactie #76 Gepost op: 2010/07/11, 08:58:49 »
Er gaat niemand dood aan een discussie over Gnome/KDE maar die is hier al velen malen gedaan en leid tot niets.

maar er starten dagelijks nieuwe mensen met Linux die daar zelf nog achter moeten komen en er ondertussen iets van opsteken  :P
+1
Viva La Revolución

Offline Joshua822

• Lid
« Reactie #77 Gepost op: 2010/07/11, 09:47:03 »
Citaat
En inderdaad, de welles, nietes spelletjes hebben geen zin. Wat is beter? Dit of Dat? Heeft geen zin als het enkel neerkomt op zeggen van Dit is goed of beter zonder een degelijk argument. En dan nog. De discussie over Gnome en KDE bijv. is een discussie die nooit zal eindigen en dus echt geen zin heeft. Als er in de toekomst bijv. weer zo'n topic opduikt kan dit zonder pardon gesloten worden.
Daar ben ik het volkomen mee eens. Want die discussies zijn niet alleen eindeloos, ze zorgen meestal ook voor grote ruzies waarbij men elkaar publiek op dit forum begint te vernederen.

Xarvaz en Mantass, ik denk dat jullie Heir4c verkeerd begrijpen. Een beginner die vraagt of GNOME of KDE het beste is mag, maar in zo'n topic zouden alleen maar antwoorden moeten gepost worden die gewoon de voor- en nadelen van die werkomgevingen opsommen en die beamen dat het eigenlijk maar een kwestie van smaak is welke beter is. Antwoorden die gaan roepen dat het ene beter is als het andere en daarop weer tegenreacties uitroepen is dus wat niet mag, omdat dit tot een eindeloze discussie zal leiden die op zijn beurt weer gewoon uitmondt in een scheldpartij, waardoor de vrager uiteindelijk niets aan het topic heeft.

« Reactie #78 Gepost op: 2010/07/11, 10:19:40 »
Ik denk dat het een probleem is dat off-topic de moderators heel veel werk geeft. Het offtopic bevat een groot deel van de posts in dit forum namelijk. Daarnaast geeft off-topic door de aard van de onderwerpen veel meer kans op conflicten. In het kader hiervan had ik het onderstaande in het teamgedeelte gepost, en daar sta ik na het lezen van deze draad nog steeds achter:

Het uitgangspunt dat moderators alleen verantwoordelijkheid nemen voor die forumonderdelen waarin ze geïnteresseerd zijn lijkt me een goed uitgangspunt. Je kan niet van moderators eisen dat ze allerlei onderwerpen gaan bijhouden waar ze totaal niets mee hebben, of zich zelfs aan irriteren.

Als dit uitgangspunt betekent dat er voor offtopic te veel onderwerpen zijn die niet goed gemodereert worden omdat er geen moderator is die zich er voor interesseert, en dat dat de sfeer op het forum daar onder leidt, dan is het denk ik inderdaad zaak om offtopic in te dammen. Welke onderwerpen dan in offtopic toegestaan zijn bepalen de moderators aan de hand van wat zij willen modereren. Willen leden andere onderwerpen in offtopic? Dan moet er eerst een moderator gevonden worden die die onderwerpen interessant vind en wil modereren, en door het moderatorteam als geschikt bevonden wordt om dat daadwerkelijk te gaan doen.

Ik denk dat dit een goed standpunt is, wat ook past bij de open-source cultuur waarbij je vooral dingen doet omdat je daar zelf plezier aan beleeft, of anderzins de waarde van inziet, en niet omdat het (van een ander, of anderen) moet. Het indammen is zo denk ik ook goed te rechtvaardigen omdat iedereen wel kan begrijpen dat het niet verstandig is om op een forum onderwerpen toe te staan die niet worden gemodereerd.

« Reactie #79 Gepost op: 2010/07/11, 10:55:31 »
Een belangrijke vraag is: moet dit forum beslist een sociale functie vervullen?

De niet-relevante draadjes in Off Topic (die draadjes die niets met Linux te maken hebben) vervullen een puur sociale functie. Op zich niks mis mee, maar de vraag is of dit forum daarin moet voorzien. Er zijn zoveel andere sociale fora, voor mensen die sociaal verkeer zoeken...

Verder is het zo, dat met name die niet-relevante draadjes vaak ontsporen en de moderatoren veel werk bezorgen. Moderatoren die deze zware functie hebben aanvaard, omdat ze graag willen meewerken aan onderlinge hulp bij Linuxproblemen. Nu zijn ze vaak brandjes aan het blussen in de sociaal-verkeer-draadjes in Off Topic. Demotiverend.

Wat willen we zijn: primair een technisch ondersteuningsforum voor Ubuntu, of primair een sociaal ontmoetingspunt (met wat technische franje eromheen)? Ik kies voor het eerste. En dus voor vervanging van Off Topic door "Nieuws over Linux".

En dat van de stichter van de stamkroeg? Beetje vreemde vraag Pjotr.
En zoals eerder gememoreerd, sluit het hele offtopic gedeelte, zonder aanziens des topics/topicstarter.
Klaar met de dat irritatie oproepende deel bij mods en leden. Niks discussie hierover, radicaal van de server. Kunnen al die knoppen en smiley's ook in de vuilnisbak. Over en uit.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #80 Gepost op: 2010/07/11, 11:15:30 »
Gijsbert als U goed gelezen had (ja dat heeft U ik weet) zou U bemerkt hebben dat ik en de andere Mods  absoluut het grote nut van het Offtopic deel zien.
Vooral op sociaal vlak en dat dit voor zeer veel Personen  zelfs noodwendig is.

Klaar met de dat irritatie oproepende deel bij mods en leden. Niks discussie hierover, radicaal van de server. Kunnen al die knoppen en smiley's ook in de vuilnisbak. Over en uit.

Dus  met respect dit vind ik een onzinnige bemerking eigenlijk niet passend bij U. :o
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #81 Gepost op: 2010/07/11, 11:35:57 »
Hoezo niet passend, Wanda? Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Gewoon harde maatregelen, wie is ten slotte de baas op het forum? ... .... Juist dat dacht ik ook.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #82 Gepost op: 2010/07/11, 11:36:57 »
En dat van de stichter van de stamkroeg? Beetje vreemde vraag Pjotr.
Dat is lang geleden, toen was het niet zo druk......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #83 Gepost op: 2010/07/11, 11:43:47 »
In de oertijd leefde er ook minder mensen op aarde, mocht je dat ontgaan zijn Ron. En het zal wel nog drukker worden op het forum. En wil je dan controle over het geheel houden zal je toch het team uit moeten breiden. Of het complete offtopic overboord zetten, wat naar ik begrijp jullie moderatoren veel tijd kost.
Het is maar een idee.

Offline Xarvaz

• Lid
    • Foto Blog
« Reactie #84 Gepost op: 2010/07/11, 11:47:29 »
start een polletje en kijk hoe het volk ( :evil: )  erover denkt

« Reactie #85 Gepost op: 2010/07/11, 11:50:22 »
Hoezo niet passend, Wanda? Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Gewoon harde maatregelen, wie is ten slotte de baas op het forum? ... .... Juist dat dacht ik ook.

De baas, dat zijn we allemaal Gijs.
Ik kan me niet voorstellen dat offtopic gesloten wordt.
Offtopic heeft een belangrijke sociale functie. Niks kan zo goed de raderen van de communicatie laten draaien als (semi-)nutteloos geouwehoer.
Dat ouwehoeren heeft gewoon een functie. Het hoort erbij. Het is smeerolie.
Offtopic is een hangplek voor helpers.
Ok, er zijn ook ouwehoeren die verder niks bijdragen maar de meeste mensen doen dat wel.
Het zou dan ook erg onverstandig zijn heel offtopic te sluiten.

Overigens vind ik wel dat er af en toe draadjes opgestart worden waarvan ik denk: wat is dit nou voor onzin?
Ik zou dan ook graag zien dat in offtopic nog een paar ouwehoerplekken bijven bestaan maar dat de rest van de topics toch enigszins computer/ubuntu/techniek gerelateerd zijn.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Tom

• Lid
« Reactie #86 Gepost op: 2010/07/11, 12:04:56 »
In de oertijd leefde er ook minder mensen op aarde, mocht je dat ontgaan zijn Ron. En het zal wel nog drukker worden op het forum. En wil je dan controle over het geheel houden zal je toch het team uit moeten breiden. Of het complete offtopic overboord zetten, wat naar ik begrijp jullie moderatoren veel tijd kost.
Het is maar een idee.

Daar kan ik iets mee en is ook mijn gedachte b.v drie Mods die Offtopic en eventueel Etalage doen en verder niets meer.

En de Baas zijn wij zeer zeker niet ,de Mods staan ten dienste van de Leden en niet andersom zo zie ik het tenminste. :D
« Laatst bewerkt op: 2010/07/11, 12:06:59 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #87 Gepost op: 2010/07/11, 12:05:41 »
start een polletje en kijk hoe het volk ( :evil: )  erover denkt

Met alle respect, maar de moderators zijn vrijwilligers bij ubuntu-nl, en hoe "het volk" er ook over denkt, "het volk" kan van moderators niet eisen dat ze hun kostbare tijd besteden aan het modereren van onderwerpen die niets met ubuntu te maken hebben, en waar ze zich totaal niet voor interesseren, of zelfs aan irriteren.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/11, 12:08:18 door Thomas de Graaff »

« Reactie #88 Gepost op: 2010/07/11, 12:09:18 »
start een polletje en kijk hoe het volk ( :evil: )  erover denkt

Met alle respect, maar de moderators zijn vrijwilligers bij ubuntu-nl, en hoe "het volk" er ook over denkt, "het volk" kan van moderators niet eisen dat ze hun kostbare tijd besteden aan het modereren van onderwerpen die niet niets met ubuntu te maken hebben, en waar ze zich totaal niet voor interesseren, of zelfs aan irriteren.

Kom op Thomas, je ziet toch wel dat dit ironisch bedoeld was he?
Het is echt te warm om op de kast te gaan zitten.

Volgens mij zijn de meeste mensen hier bezig om een oplossing te zoeken voor een reëel probleem.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

« Reactie #89 Gepost op: 2010/07/11, 12:11:17 »
@Laaque De baas is het team, ik vind dat het team gewoon de knopen moet doorhakken. En komt met die maatregelen die nodig zijn/worden gevonden. Natuurlijk kan je overleg met het forum plegen, maar de maatregelen zal je als team zelf moeten nemen, maar neem ze wel. Het komt nu allemaal over bij mij of de maatregelen maar halfslachtig zijn en daardoor van die topics krijgt bijv. "Is mijn pannenkoek ronder dan die van jou?", misschien interessant voor Herman.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/11, 12:24:29 door Gijsbert »

Offline nomko

• Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
« Reactie #90 Gepost op: 2010/07/11, 12:12:16 »
Kijk eens naar deze schermafdruk, genomen op een forum over een videospel: Klik

En hier een screendump van de PC Active forum die duidelijk iets anders stelt waar het ove rmoet gaan in het off-tpoic gedeelte: http://img651.imageshack.us/img651/8574/11072010001.png

Ik denk dat zij een zeer goede keuze hebben gemaakt hierover om ellende te voorkomen. Je mag er alles posten in het off-topic gedeelte, zolang het maar te maken heeft met computers. Enja, toch zie je weer dubieuze topics in hun off-topic gedeelte, maar wel gerelateerd aan computers!
Zou een oplossing hier kunnen zijn. Off-topic rubriek die gerelateerd is aan Linux. Voorkom je die idiote polls mee, voorkom je ook al die (afschuwelijke aandachttrekkende) afscheid topics mee en andere onzin die er niet thuis hoort.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
Linux user number 515471
----------------------

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #91 Gepost op: 2010/07/11, 12:16:40 »
Het is maar een idee.
Mijn persoonlijk idee is iets anders.......
Alles in Offtopic dient wel ontopic te blijven t.o.v. de topic starter, anders wordt het een wild groei.
Het enige topic dat mag "freeweelen" is de stamkroeg, maar één zo'n topic moet genoeg zijn.
Voor dit gebeuren zal misschien een aparte mod moeten komen (iets voor jou Gijsbert ? :lol:)
Verder moet de interne structuur zowel van het forum, als van het team misschien eens op de schop en aangepast moeten worden aan het "grotere" Ubuntu-Nl.
Voorlopig weer denkwerk zat !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #92 Gepost op: 2010/07/11, 12:20:08 »
Kom op Thomas, je ziet toch wel dat dit ironisch bedoeld was he?

Zeker wel, maar mijn antwoord heeft zeker ook de bedoeling om bij te dragen aan een zinvolle discussie. Ik wil namelijk duidelijk maken dat het niet alleen gaat om wat het beste is voor de leden, welke onderwerpen wel of niet, maar dat het ook nodig is dat er vrijwilligers zijn die het werk opknappen die de onderwerpen modereren. Zijn die vrijwilligers er niet, dan kunnen onderwerpen nog zo leuk of belangrijk zijn voor de community, maar dan kunnen ze wat mij betreft toch beter niet toegestaan worden.

Offline nomko

• Lid
« Reactie #93 Gepost op: 2010/07/11, 12:24:58 »

Alles in Offtopic dient wel ontopic te blijven t.o.v. de topic starter, anders wordt het een wild groei.
Het enige topic dat mag "freeweelen" is de stamkroeg, maar één zo'n topic moet genoeg zijn.

Dat haalde ik al eerder aan. Off-topic is ook on-topic. Als je ziet op welke manier sommige postings uitgroeien tot een 2e of 3e stamkroeg.... Dat er gemodereerd moet worden in het off-topic gedeelte is nu wel duidelijk. Wil men hier geen tijd aan besteden, dan dient het off-topic gedeelte gewoon gesloten te worden.

Ik ben het eens dat het stamkroeg open moet blijven en dat daar wel alles in gepost mag worden zolang het maar binnen de perken van fatsoen blijft. De overige topics in het off-topic gedeelte dienen dan wel een raakvlak met Linux te hebben, al hebben we daar het rubriek "Andere distributies" al voor.

Deze discussie volgend is het zeer moeilijk om te bepalen wat wel/niet kan/mag in de Off-topic rubriek. De meningen lopen ver uiteen hierover. Maar toch dient de Off-topic rubriek aangepakt te worden gezien de wildgroei aan diverse zinnige en voornamelijk onzinnige discussies.

Ik denk dat het niet meer de vraag is of mod's problemen hebben met de Off-topic rubriek, ik denk dat de vraag eerder moet zijn: Wat is toelaatbaar in de Off-topic rubriek.
Linux user number 515471
----------------------

Offline Xarvaz

• Lid
    • Foto Blog
« Reactie #94 Gepost op: 2010/07/11, 12:39:50 »
kun je de starter van een topic in offtopic niet automatisch eigenaar van zijn eigen draadje maken, het is dan aan hem om te bepalen hoever mensen scheef mogen gaan in "zijn" draadje, daarboven staan natuurlijk nog de mods die in de gaten houden of alles wel door de beugel kan en of het past  binnen de regels van het forum

Offline nomko

• Lid
« Reactie #95 Gepost op: 2010/07/11, 12:43:25 »
kun je de starter van een topic in offtopic niet automatisch eigenaar van zijn eigen draadje maken, het is dan aan hem om te bepalen hoever mensen scheef mogen gaan in "zijn" draadje, daarboven staan natuurlijk nog de mods die in de gaten houden of alles wel door de beugel kan en of het past  binnen de regels van het forum

Dat zou ook een middel kunnen zijn. Vooral in het off-topic gedeelte. Maar dan nog dienen er regels en voorwaarden aan gesteld worden. Anders krijg je de situatie dat lid A een bericht van lid B constant verwijderd omdat de TS (lid A) misschien een hekel heeft aan lid B. Wordt er op die manier een oorlog uitgevochten, wil je ook niet hebben.

Voorstel is goed, de TS eigenaar maken en zijn/haar eigen topic laten controleren. Maar wel via richtlijnen om problemen te voorkomen. En dan uiteraard de mod's erboven als supervisor.
Linux user number 515471
----------------------

Offline Xarvaz

• Lid
    • Foto Blog
« Reactie #96 Gepost op: 2010/07/11, 12:49:33 »
nomko

ik bedoel niet zozeer dat de starter berichten gaat verwijderen maar dat de starter hulp van een mod inroept als hij van mening is dat zijn draadje verkloot wordt en niemand anders, en dat een mod zonder dat verzoek zich niet druk om dat draadje maakt (natuurlijk blijft de bewaking van normen en waarden bij de mod)

kan een mod tenminste zonder 7 tabs met klachten online komen

(nog iets)

je zou offtopic draadjes een beperkte levensduur kunnen gegeven met andere woorden laat rustig verzanden na XX dagen valt het doek toch wel
« Laatst bewerkt op: 2010/07/11, 12:55:03 door Xarvaz »

« Reactie #97 Gepost op: 2010/07/11, 12:50:30 »
Het is maar een idee.
Voor dit gebeuren zal misschien een aparte mod moeten komen (iets voor jou Gijsbert ? :lol:)
Verder moet de interne structuur zowel van het forum, als van het team misschien eens op de schop en aangepast moeten worden aan het "grotere" Ubuntu-Nl.
Voorlopig weer denkwerk zat !
Ik doe alleen advies werk, Ron.

« Reactie #98 Gepost op: 2010/07/11, 13:59:38 »
Ik voel ook wel iets voor het idee van xarvaz. De TS zelf verantwoordelijk maken voor zijn off-topic draadje, inclusief het recht om bijdragen te knippen. Als dat technisch haalbaar is, tenminste...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #99 Gepost op: 2010/07/11, 14:57:35 »
Je zou offtopic iets meer op kunnen splitsen. Bijv. een gedeelte voor smartphones, een gedeelte voor ICT nieuws, en enkele delen (bv. Stamkroeg, wat heb je gedaan vandaag etc. die meer persoonlijk zijn) alleen voor leden. Tsja, ik roep maar wat  ;)
Hartstikke goed idee, het technisch haalbaar, maar is het handig ???

Ik zit hier aan te denken: schaf Off Topic helemaal af, en vervang het door "Nieuws en ontwikkelingen omtrent Linux".

Dan hou je het serieuzere deel van het huidige Off Topic over. Voor de rest kan men terecht op andere fora... Hier bijvoorbeeld: http://www.komgezelligmeekletsen.nl/index.php

Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik voor zo'n ingreep voel... Het zou kunnen beginnen met een experiment: drie maanden proefdraaien met zo'n nieuwe opzet, en daarna evalueren binnen het team...
Alleen ik weet niet wat er dan van de door jou opgerichte stamkroeg overblijft ;)

@Laaque De baas is het team, ik vind dat het team gewoon de knopen moet doorhakken. En komt met die maatregelen die nodig zijn/worden gevonden. Natuurlijk kan je overleg met het forum plegen, maar de maatregelen zal je als team zelf moeten nemen, maar neem ze wel. Het komt nu allemaal over bij mij of de maatregelen maar halfslachtig zijn en daardoor van die topics krijgt bijv. "Is mijn pannenkoek ronder dan die van jou?", misschien interessant voor Herman.

Het team is druk bezig met het openen van het Team subforum, zodat we niet overhaast dingen gaan zeggen over het team. Dat ze geen knopen doorhakken. Ook al ben ik het met je eens dat het wel wat sneller kan