Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen internet  (gelezen 2094 keer)

Offline kasper

• Lid
geen internet
« Gepost op: 2006/12/05, 12:23:02 »
Na een lange dag vol toestanden begin ik vandaag met een verse pc. Dapper draait vlot en goed maar nu nog internet. Iematnd een idee waaron het het niet kan doen of wellicht een tip voor een na te lopen handleiding?

Groet, Kasper

budster

• Gast
geen internet
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/05, 12:38:33 »
Je moet wel wat meer info geven: hoe krijg je het internet binnen, heb je er een router tussen zitten? usb? ethernet?

Offline kasper

• Lid
geen internet
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/05, 12:43:18 »
Ik heb adsl van kpn. Het modem (experia box) is aangesloten met een kabel. De andere keren dat ik dapper instaleerde was dat voldoende.

budster

• Gast
geen internet
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/05, 12:50:18 »
ethernet of usb? en werkt het als router? dynamische dhcp of statische dhcp?

Offline kasper

• Lid
geen internet
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/05, 12:55:07 »
ethernet-kabel. Van statisch danwel dynamisch weet ik het niet. In network settings zie ikalleen dat dhcp is ingeschakeld. Verder is bij de ethernet verbinding aangegeven dat eth0 actief is.

budster

• Gast
geen internet
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/05, 13:02:01 »
Ik neem aan dat jij windows ook internet hebt geinstalleert, heb je daar een IP adres in moeten vullen? Waarschijnlijk wel anders had het wel gewerkt. Dan moet je dat hier ook doen.

Offline kasper

• Lid
geen internet
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/05, 13:10:47 »
Eerlijk gezegd, onder windows moest ik een cdtje draaien en toen was alles geregeld. Vorige week heb ik een andere pc geinstaleerd met dapper en toen was de internet verbinding automatisch daar. Ik ga er dus vanuit dat ik geen ip-adres hoef in te vullen. Ik vind dat ook niet terug in mijn informatie van kpn.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
geen internet
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/05, 13:17:12 »
Kan eraan liggen dat eth0 nog niet de standaard gateway is. Controleer het hier:
Systeem - Beheer - Netwerk

Wat staat er bij Standaard gateway?

Groet, Pjotr.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
geen internet
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/05, 13:21:53 »
Aanvulling op mijn vorige post (die eerst ff proberen):

Doe eens dit:
Systeem - Beheer - Netwerk tools
Dan bij Netwerkapparaat eth0 kiezen

Wat staat er dan over eth0?

Groet, Pjotr.

Offline kasper

• Lid
geen internet
« Reactie #9 Gepost op: 2006/12/05, 13:32:55 »
Ik neem aan dat je onderaan het venster default gateway device bedoeld?
Daar stond niets, als ik op de driehoekjes klik komt er eth0 te staan.

Oh je tweede bericht. Bij network device staat Loopback interface (lo), ik heb dat veranderd naar ethernet interface (eth0) . Knop configure ernaast blijft grijs.
In het vak IP information staat niets.

Kasper

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
geen internet
« Reactie #10 Gepost op: 2006/12/05, 13:43:05 »
Je hebt Ubuntu niet op Nederlands gezet, merk ik. Dat kan trouwens ook nog niet natuurlijk, want de taalpakketten moet je via het internet binnenhalen....

Het probleem is in elk geval nu duidelijk. Er is iets met de netwerkkaart. Je kunt dit proberen: haal de netwerkkaart even los uit je PC (als die helemaal uit staat en is losgekoppeld van de electriciteit) en vervang hem ff door een netwerkkaartje uit je andere PC.

Pas op voor statische electriciteit. Na afkoppeling van de stroom, de aan- en uitknop van je PC een paar keer indrukken, om alle stroomresten te verwijderen.

Daarna Ubuntu herstarten. Waarschijnlijk heb je nu wel internet. Voor alle zekerheid eventjes eth0 op Default gateway zetten (voorzover dat nog niet automatisch is gebeurd) en kijken bij Netwerk tools wat er voor info staat over eth0.

Ik ben benieuwd!

Groet, Pjotr.

Offline kasper

• Lid
geen internet
« Reactie #11 Gepost op: 2006/12/05, 13:48:54 »
Ok ik ga even aan het werk ermee. Met een halfuurtje meld ik weer even. Voorlopig alvast bedankt

Kasper

Offline kasper

• Lid
geen internet
« Reactie #12 Gepost op: 2006/12/05, 14:15:42 »
Het kan verkeren! Hieperdepiep het werkt. Ik vrees dat er wellicht binnen afzienbare tijd weer andere dingen opkomen, ik ben nog niet erg ver met linux. Hoe dan ook dit is een opsteker!

Veel dank voor alle hulp!

Kasper

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
geen internet
« Reactie #13 Gepost op: 2006/12/05, 15:22:59 »
Mooi zo!

Groet, Pjotr.