Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mini Lucid release party in Tilburg.  (gelezen 33599 keer)

Re: Mini Lucid release party in Tilburg.
« Reactie #125 Gepost op: 2010/05/02, 00:20:46 »
Zo, ik ben ook weer thuis. :) Opgebroken spoor en aansluitingen missen, voor je het weet is het middernacht.

Het was idd. gezellig, leuk café. De tijd vloog voorbij, dat is meestal een goed teken. Ik heb de rfid (zo heet het geloof ik) gezien, kleine zender/ontvangertjes op afstand afleesbaar die we in de toekomst geïnjecteerd gaan krijgen zodat we geen paspoorten of vingerafdrukken meer nodig hebben.  :evil: Ik heb begrepen dat de eerste open source hackers zich op deze toekomst aan het voorbereiden zijn.   8)

Ik heb weer mogen leren ook, een link rijker van Geert Stappers (van Debian nl) naar een site waar uitgelegd wordt hoe een Ubuntu LTPS dhcp proxy te maken. (Ideaal voor installpartys waar je geen toegang tot de router hebt, maar wel netinstalls wilt aanbieden, ga ik binnenkort eens mee spelen.) Ronnie heeft laten zien hoe je een 3d engine gebruikt om een game te maken (het begin is er), verhalen over ict-onderwijs waar men schrikt van een terminal, hoe men in Tilburg initiatieven ontplooit om ook de armste gezinnen toegang tot moderne informatietechnologie te geven, en de rol die men daar voor Ubuntu bij ziet. Verder met een heel aantal mensen gesproken, nog wat info kunnen delen over Ubuntu.

Al met al dus een prima dag.

p.s. mijn excuses voor de laaaange lezing. ;)

Offline PeterM

• Lid
« Reactie #126 Gepost op: 2010/05/02, 06:54:58 »
Vreemd, mijn reactie over de Party, van gisterenavond is weg. Ik had daar aangegeven dat het wat dunnetjes was qua mensen aantal, maar dat ik op zich toch met wat mensen heb kunnen kletsen. Little Devil was als plek voor een kleine groep helemaal niet gek.

« Reactie #127 Gepost op: 2010/05/02, 13:59:08 »
Klinkt als een geslaagde party! En die opzet van pronken met eindresultaten lijkt me ook een goede. :)

Geslaagd is het zeker.... alleen heel jammer dat Milton en Peter hun presentatie niet meer hebben gegeven bij gebrek aan publiek maar die zullen we maar bewaren voor een volgende keer....

Jullie hadden het goed voor elkaar vanmiddag! Ik was er nogal laat dus viel midden in de presentatie van Thomas. Jammer dat de enige persoon die ik over heb kunnen halen om te komen al een overtuigd Ubuntu-gebruiker is, juist die presentatie had nieuwelingen kunnen overtuigen. Goed verhaal Thomas! Het was goed te zien dat jullie veel tijd in de voorbereiding hebben gestoken, petje af.

Little Devil is een prima kroeg, maar het kan zijn dat een hardrockcafé misschien toch een iets te hoge drempel is voor de 'gewone mens' ;) Over drempel gesproken, dat er geen ongelukken zijn gebeurd met die afstap net na de deur is me een raadsel :o

Ja daar heb je een punt, helaas wilde de meer toegankelijkere lokaties niet meewerken, heb op de +/- 25 verzoeken die ik heb verstuurd alleen van de bieb en Little Devil reactie terug gehad, bij Little Devil wilde ze ook graag meewerken en alles kan en mag, dus m.a.w de meest Ubuntu plek van Tilburg.
Met dat afstapje hebben we idd wel geluk gehad, zeker met een slechtziende en een blind man in huis :)

Citaat
@socialdefect: degene met de camera was Jack, weet niet of hij dit leest dus ik zal hem het verzoek doorgeven.

Bedankt, ben erg benieuwd......

Citaat
PS De link naar je tijdelijke site klopt niet.

Heb hem aangepast :) http'tje te veel

Zo, ik ben ook weer thuis. :) Opgebroken spoor en aansluitingen missen, voor je het weet is het middernacht.

Dat is een flink ritje geweest dan.......... En dat op zaterdag zonder gratis ns ongemakken kofie :(

Citaat
Het was idd. gezellig, leuk café. De tijd vloog voorbij, dat is meestal een goed teken. Ik heb de rfid (zo heet het geloof ik) gezien, kleine zender/ontvangertjes op afstand afleesbaar die we in de toekomst geïnjecteerd gaan krijgen zodat we geen paspoorten of vingerafdrukken meer nodig hebben.  :evil: Ik heb begrepen dat de eerste open source hackers zich op deze toekomst aan het voorbereiden zijn.   8)

RFID is idd een hele praktische maar soms ook gevaarlijke toepassing, leuk om een deur mee open te maken of je pc gekke dingen te laten doen maar als implantaat zou het gemakkelijk verkeerd gebruikt kunnen worden en hier zijn ook al plannen voor, het is dus wel zeker van enig belang om jezelf goed in te lichten over RFID. Als ik het uitleg lijkt het weer zo'n samenzweringstheorie maar helaas is het geen theorie.

Citaat
Ik heb weer mogen leren ook, een link rijker van Geert Stappers (van Debian nl) naar een site waar uitgelegd wordt hoe een Ubuntu LTPS dhcp proxy te maken. (Ideaal voor installpartys waar je geen toegang tot de router hebt, maar wel netinstalls wilt aanbieden, ga ik binnenkort eens mee spelen.)

Kan je dat linkje eens doorsturen, daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Citaat
Ronnie heeft laten zien hoe je een 3d engine gebruikt om een game te maken (het begin is er), verhalen over ict-onderwijs waar men schrikt van een terminal, hoe men in Tilburg initiatieven ontplooit om ook de armste gezinnen toegang tot moderne informatietechnologie te geven, en de rol die men daar voor Ubuntu bij ziet. Verder met een heel aantal mensen gesproken, nog wat info kunnen delen over Ubuntu.

Al met al dus een prima dag.

p.s. mijn excuses voor de laaaange lezing. ;)

Ik zie mezelf niet als beginner en heb pas 10 min voor afloop naar de tijd gekeken dus boeiend was het zeker!!!

Vreemd, mijn reactie over de Party, van gisterenavond is weg. Ik had daar aangegeven dat het wat dunnetjes was qua mensen aantal, maar dat ik op zich toch met wat mensen heb kunnen kletsen. Little Devil was als plek voor een kleine groep helemaal niet gek.

Ook nog bedankt voor het meebrengen van de LAN kabels die we dan vergeten te gebruiken wanneer het draadloos netwerk kuren heeft :s

Weet nu wel hoe het zit, Geert had al uitgevonden dat er 2 DHCP servers op het netwerk zaten, vandaar dat het ineens wel werkte nadat ik de internet kabel uit de router had getrokken en deze er even later weer in stak, natuurlijk vraagt een dhcp client eerst zijn oude ip opnieuw aan en als de router deze niet uit kan delen omdat deze een andere range heeft dan gaat het blijkbaar mis, weer iets geleerd voor in de toekomst :)
« Laatst bewerkt op: 2010/05/02, 14:03:18 door socialdefect »
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #128 Gepost op: 2010/05/02, 14:52:12 »
Fijn dat we nu hebben geleerd hoe het kwam dat het netwerk niet goed wilde werken.
Dat tweede trapje was inderdaad riskant, met die slechtziende man ging het ternauwernood goed en Milton was zo verstandig om zijn stok te hanteren en met mij of mijn vader mee te lopen. Milton vond het gebruik van die lege cd-spindle voor de RFID-reader wel leuk gedaan.

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #129 Gepost op: 2010/05/03, 11:22:45 »
Ik was dus degene met de camera. Ik heb dat ding altijd bij me, dus als er weer eens zo'n party is of iets anders in de buurt van Tilburg, schroom niet me te mailen. En het was voor mij voor het eerst, zo'n releaseparty. Ik ben het met Els eens dat het eigenlijk niet zo'n geschikte plek is als je ook de 'gewone burger' wilt overhalen over te stappen op Ubuntu. Te 'Dungeons' :) Waarom niet eens proberen op een school? ROC of iets dergelijks.

Verder prima middag en weer wat geleerd en tips gekregen.
Ik heb de foto's (zoveel zijn het er niet) op Flickr geplaatst: http://www.flickr.com/photos/spoenk/sets/72157623981296880/

groet en tot een volgende keer!

Jack
JackTummers.nl

« Reactie #130 Gepost op: 2010/05/03, 13:45:22 »
Ik was dus degene met de camera. Ik heb dat ding altijd bij me, dus als er weer eens zo'n party is of iets anders in de buurt van Tilburg, schroom niet me te mailen.

Dat zullen we zeker doen, zo strak kan ik ze niet maken :)

Citaat
En het was voor mij voor het eerst, zo'n releaseparty. Ik ben het met Els eens dat het eigenlijk niet zo'n geschikte plek is als je ook de 'gewone burger' wilt overhalen over te stappen op Ubuntu. Te 'Dungeons' :) Waarom niet eens proberen op een school? ROC of iets dergelijks.

Ik heb ongeveer 25 verzoeken verstuurd naar oa scholen en buurthuizen maar heb alleen van Little Devil en de bieb reactie terug gekregen, alleen Little Devil wilde graag meewerken dus vandaar dat we daar terecht zijn gekomen.

Bedankt voor de mooie foto's en tot de volgende keer

« Reactie #131 Gepost op: 2010/05/03, 13:55:44 »
misschien kan iemand de party ook vast toevoegen aan de hall of fame op de wiki? Als de foto's daar ook geplaatst mogen worden zou het mooi zijn. :)

Ik heb al een pagina aangemaakt:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ReleasepartyWiki/HallOfFame

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #132 Gepost op: 2010/05/03, 14:00:28 »
Foto's mogen vrij gebruikt worden. Een beetje Creative Commons idee dus :) Ik heb ze in nog hogere resolutie, maar voor dit doel wel genoeg denk ik. 1500x1000 op Flickr, zoiets.

Hebben jullie er al aan gedacht persberichten te versturen over dit soort meetings? Bijv. naar de krant? Wanneer dat er ooit van komt zou het natuurlijk wel leuk zijn een naamsvermelding erbij te doen, voor de Wiki hoeft dat niet.
JackTummers.nl

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #133 Gepost op: 2010/05/03, 17:26:51 »
@socialdefect...

Wat ik zei over de locatie is geen verwijt. Ik had al zijdelings gehoord dat het lastig was een plek te vinden voor de bijeenkomst. Ik zal eens rondneuzen of ik zelf nog iets weet.

Overigens nog een fantasietje van mij: een ubuntu/linux winkeltje beginnen pal naast die akelig glimmende Applestore in Tilburg ;). Met twee soorten laptops en twee soorten desktops. Maar ik ben niet echt een winkelier.
JackTummers.nl

« Reactie #134 Gepost op: 2010/05/03, 20:51:07 »
misschien kan iemand de party ook vast toevoegen aan de hall of fame op de wiki? Als de foto's daar ook geplaatst mogen worden zou het mooi zijn. :)

Ik heb al een pagina aangemaakt:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ReleasepartyWiki/HallOfFame

Zal morgen eens zien wat ik er van kan brouwen.....

@socialdefect...

Wat ik zei over de locatie is geen verwijt. Ik had al zijdelings gehoord dat het lastig was een plek te vinden voor de bijeenkomst. Ik zal eens rondneuzen of ik zelf nog iets weet.

Ik vertel gewoon graag zo vaak mogelijk hoe ubuntu ze bij Little Devil zijn :) no offence taken ;)
Als je een leuke plek weet horen we het graag natuurlijk, we zoeken echter wel alleen naar no/low budget locaties.

Citaat
Overigens nog een fantasietje van mij: een ubuntu/linux winkeltje beginnen pal naast die akelig glimmende Applestore in Tilburg ;). Met twee soorten laptops en twee soorten desktops. Maar ik ben niet echt een winkelier.

Is zeker een goed plan, de oude skateshop er recht tegenover is nog steeds te koop, misschien kan ik wel iets tijdelijks regelen met de eigenaar, dat is namelijk een goeie bekende van me :)

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #135 Gepost op: 2010/05/03, 22:15:21 »
Is zeker een goed plan, de oude skateshop er recht tegenover is nog steeds te koop, misschien kan ik wel iets tijdelijks regelen met de eigenaar, dat is namelijk een goeie bekende van me :)

Dat zou best een vette stunt kunnen zijn ja, een Ubuntu-store, lol. Alleen of dat niet tot problemen leidt is de hamvraag.

Offline PeterM

• Lid
« Reactie #136 Gepost op: 2010/05/04, 06:10:15 »
Dat zou best een vette stunt kunnen zijn ja, een Ubuntu-store, lol. Alleen of dat niet tot problemen leidt is de hamvraag.

Dat zou wat zijn ja, als we een winkel vol kregen met computers, laptops. Maar dan een hele zaterdag. Benieuwd naar de reacties van het winkelend personeel. Doen?

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #137 Gepost op: 2010/05/04, 09:51:38 »
Het was een fantasietje van me, maar wel met heel duidelijk voor me hoe het eruit zou kunnen komen te zien. Geen plastic interieur bijvoorbeeld, maar gewoon hout. Een paar corners met hoge houten tafels met daarop telkens één laptop of pc en twee mensen die erbij blijven staan om info te verschaffen. Een koffiehoekje met makkelijke stoelen en leeswaar. Een draaicarrousel waar mensen gratis hun voorkeurversie van Ubuntu gratis uit mee kunnen nemen. Of misschien wel meer open-source software.

Maar ook serieus bedoeld. Die twee laptopversies en pc-versies zouden echt de vier computers moeten zijn die te koop zouden zijn. De klant kiest uiteindelijk voor één van de vier computers, één van de Ubuntuversies. Of men komt met hun pc naar de winkel om er daar Ubuntu op te laten zetten.

Maar goed. Dat was fantasie. Het zou namelijk toch een tikje commercieel bedoeld zijn. Als 'winkeliers' moet je nu eenmaal ook je huur betalen en het investeren in inboedel en aanschaf van een voorraadje pc's en laptops. Maar daar zou je dan misschien een deal kunnen sluiten met een fabrikant. Bijv. Medion. Ik roep maar wat. Het geheel zou wel echt 'human' moeten blijven, met de nadruk op 'samen'.

Maar... als die winkel bijvoorbeeld een maandje beschikbaar zou kunnen worden gesteld voor een experiment... Groot logo op het raam van de etalage, een beetje open inrichten. Net doen alsof het een winkel is, maar niet echt. Een maandlang 8 uur per dag open voor geïnteresseerden. Een winkel waarin je geholpen wordt en als de klant dan vraagt 'wa kos da?', dan zeg je doodleuk 'niks'.

Ik heb eigenlijk wel zin om hieraan mee te werken. Wie nog meer?
JackTummers.nl

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #138 Gepost op: 2010/05/04, 12:05:45 »
Voor dergelijke doelen mag je misschien niet zomaar het Ubuntu-logo hanteren denk ik (geen fair use, vergeet niet dat het logo auteursrechtelijk beschermd is). Dat het nep is wil je immers verbergen, dus het lijkt erop dat je het volledig onafhankelijk van Canonical bent aan het gebruiken voor commerciële doeleinden. en wat dacht je van de Kvk? Als je geen dienders voor je op de stoep wilt aantreffen zul je je toch als bedrijf moeten investeren. En de kosten zul je niet eruit kunnen halen gezien de verwachte zeer lage opkomst. Vandaar dat ik het al had over de vraag of dat niet tot gedoe zou leiden (dat "vraag" in dat bericht was dus ironisch bedoeld, want dat is feitelijk een zekerheid).

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #139 Gepost op: 2010/05/04, 12:10:04 »
Maar als experiment mag het waarschijnlijk wel. Zeg maar zonder dat commerciële aspect en gewoon als vrije inloopwinkel / demonstratiehut / demoshop met als enige bedoeling het systeem te promoten en zichtbaar te maken voor winkelend publiek.
JackTummers.nl

« Reactie #140 Gepost op: 2010/05/04, 12:30:22 »
Ik vind het een geweldig idee. :)

Offline Double12

• Lid
« Reactie #141 Gepost op: 2010/05/04, 14:20:54 »
Maar als experiment mag het waarschijnlijk wel. Zeg maar zonder dat commerciële aspect en gewoon als vrije inloopwinkel / demonstratiehut / demoshop met als enige bedoeling het systeem te promoten en zichtbaar te maken voor winkelend publiek.
Precies, gewoon een tijdelijke locatie in een winkelstraat waar je op bepaalde dagen wat van Ubuntu laat zien. Zolang je er niks verkoopt en vooral het karakter heeft van een demonstratie krijg je met de KvK niet zomaar gezeur.
Het interieur zou ik heel low-profile houden, gewoon oud meubilair erin pleuren wat je toch al hebt. Ziet er gelijk heel hip uit ;) Als de Ubuntu-shop dan na een maandje uit het pand vertrekt, heb je die paar meubelen zo weer overgebracht naar de volgende tijdelijke locatie.

Offline PeterM

• Lid
« Reactie #142 Gepost op: 2010/05/04, 14:26:40 »
Zeg meneer Socialdefect, wat denkt u ervan ;-)?

« Reactie #143 Gepost op: 2010/05/04, 15:24:08 »
Ik kan me zomaar voorstellen dat er wel een internetbedrijfje is die Ubuntu computers verkoopt en misschien wel iets aan apparatuur wil uitlenen. Het informeren waard denk ik.

Offline moxie

• Lid
    • JackTummers
« Reactie #144 Gepost op: 2010/05/04, 15:31:20 »
@Thomas

Of de gemeente die bij wil springen als het gaat om verbreden en delen van kennis, samenwerking met scholen, computersystemen voor de minder bedeelden, derde wereld, ik roep maar wat. Als we met een groepje serieus zouden willen proberen te kijken wat er mogelijk is, wil ik wel langs de gemeente gaan. Soms is er veel meer mogelijk dan je in eerste instantie zou denken. Misschien wordt Tilburg dan wel Tilbuntu  =D.
JackTummers.nl

« Reactie #145 Gepost op: 2010/05/04, 17:05:09 »
WOW!!!!!! dat gaat snel...............

Maar inderdaad.... dit zou goed kunnen werken.... Alleen weet ik niet of dit in een winkelstraat kosteloos geregeld kan worden (etalage bijdrage, gemeentelijke service kosten voor onderhoud van trotoir etc etc....)

Vanuit de gemeente proberen om een ruimte te bemachtigen voor demonstratie doeleinden zou misschien wel een optie zijn, bij stichting duurzaam tilburg broeien er ook soortgelijke plannen en daar heb ik ook connecties.

Wat de hardware betreft; Miss dat Maarten123 van os4free.nl hier iets in ziet??
Ikzelf ga binnenkort vanuit het UWV starten als zelfstandige in het geven van Linux basis trainingen en zou deze tijd dus ook gemakkelijk kunnen verantwoorden als reclame maken ;)

Ik denk dat dit plan best potentie heeft als we er echt voor zouden gaan.....

Zullen we maar een nieuw topic starten om het serieus in uit te werken dan??.... :)

« Reactie #146 Gepost op: 2010/05/05, 13:08:15 »
Zoals ik me al dacht te herinneren zijn ze bij stichting duurzaam tilburg idd al met dergelijke plannen aan het spelen.

Citaat van: Milton Lie Kwie (email)
Op dit moment zijn we met Duurzaam Tilburg bezig om een project voor te
bereiden met de werktitel Wijkarena. Een onderdeel hiervan is een
verzamelpand met diverse activiteiten te realiseren. Een voorwaarde zal zijn
dat alle activiteiten met Ubuntu moeten werken. Activiteiten zijn bv een
streekwinkel, vergader/kantoorruimte voor maatschappelijke organisaties.
Huiswerkbegeleiding voor kinderen die internet nodig hebben en
instructiesessies voor wijkbewoners en ouderen. Instructiesessies gebaseerd
op het kunnen werken met OpenOffice, Evolution, Thunderbird, Firefox, beheer
en installatie. Een extra doelgroep is een Bijstandsklant.
We willen met een model komen die in elke wijk uitgevoerd kan worden.

Misshien is het wel handig om ons hierbij aan te sluiten gezien duurzaam tilburg ook "goede" banden heeft met de gemeente en er dus waarschijnlijk via deze weg het meest mogelijk is.

Offline xubxub

• Lid
« Reactie #147 Gepost op: 2010/05/06, 19:40:59 »
Precies, gewoon een tijdelijke locatie in een winkelstraat waar je op bepaalde dagen wat van Ubuntu laat zien. Zolang je er niks verkoopt en vooral het karakter heeft van een demonstratie krijg je met de KvK niet zomaar gezeur.
Het interieur zou ik heel low-profile houden, gewoon oud meubilair erin pleuren wat je toch al hebt. Ziet er gelijk heel hip uit ;) Als de Ubuntu-shop dan na een maandje uit het pand vertrekt, heb je die paar meubelen zo weer overgebracht naar de volgende tijdelijke locatie.

Ik zou persoonlijk gaan voor een Ubunto-theek. Een soort bieb, waar je laptops kunt lenen tegen borg. Een paar oude laptops met daarop Ubuntu op. Zodat mensen zelf Ubuntu kunnen uitproberen thuis. En daar aangekoppeld een gratis korte cursus wegwijs in Ubuntu. Mensen wennen vlugggeraan Ubuntu dan ze denken.

Xubxub

Offline vds

• Lid
« Reactie #148 Gepost op: 2010/05/06, 21:01:38 »
Zoals ik me al dacht te herinneren zijn ze bij stichting duurzaam tilburg idd al met dergelijke plannen aan het spelen.

Citaat van: Milton Lie Kwie (email)
Op dit moment zijn we met Duurzaam Tilburg bezig om een project voor te
bereiden met de werktitel Wijkarena. Een onderdeel hiervan is een
verzamelpand met diverse activiteiten te realiseren. Een voorwaarde zal zijn
dat alle activiteiten met Ubuntu moeten werken. Activiteiten zijn bv een
streekwinkel, vergader/kantoorruimte voor maatschappelijke organisaties.
Huiswerkbegeleiding voor kinderen die internet nodig hebben en
instructiesessies voor wijkbewoners en ouderen. Instructiesessies gebaseerd
op het kunnen werken met OpenOffice, Evolution, Thunderbird, Firefox, beheer
en installatie. Een extra doelgroep is een Bijstandsklant.
We willen met een model komen die in elke wijk uitgevoerd kan worden.

Misshien is het wel handig om ons hierbij aan te sluiten gezien duurzaam tilburg ook "goede" banden heeft met de gemeente en er dus waarschijnlijk via deze weg het meest mogelijk is.

bij ons in de gemeente Berlare (bibliotheek)zijn alle computers voorzien van ubuntu en zo is ubuntu hier ook bekend  8).weet van mensen daar die het voor de eerste keer gezien hebben overgestapt zijn thuis op ubuntu.
Registered User # 531403

Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

Offline xubxub

• Lid
« Reactie #149 Gepost op: 2010/05/08, 12:37:57 »

bij ons in de gemeente Berlare (bibliotheek)zijn alle computers voorzien van ubuntu en zo is ubuntu hier ook bekend  8).weet van mensen daar die het voor de eerste keer gezien hebben overgestapt zijn thuis op ubuntu.
[/quote]

Gelukkig zijn er (nog) verlichte geesten in de wereld. Zou graag willen weten, wie de aanzet gegeven heeft om alle computers
in de bieb van Berlare van Ubuntu te voorzien.

Xubxub