Ik rotzooi nogal veel met verschillende distributies en heb gemerkt dat de distributies van afgelopen jaar nogal wat problemen blijken te hebben met 64bit processoren en wireless, zelfs bij producten die jarenlang goed werden ondersteund zoals ATI en nvidia kaarten duiken nu problemen op.
Schijnbaar is dit een probleem in kernel 2.6.31+ en voor de meeste hardware zijn workarounds te vinden op t net maar leuk is anders.
De laptop van mijn vriendin die al een goede 2 jaar gelukkig was met mandriva en fedora die had na na het upgraden geen X en wireless meer in beide distro's, ook in ubuntu was wireless echt niet meer werkend te krijgen, uiteindelijk heb ik hier maar Arch op geinstalleerd en zijn we die rustig stap voor stap aan het opbouwen om problemen beter te kunnen opsporen, we zijn bijna klaar en hebben vandaag pas het eerste probleem namelijk dat hij heel warm word en uitvalt (had ie ook in mandriva en fedora en de rest....) dit mag ik zo gaan uitzoeken maar ik vermoed dat de laptop_mode_tools de boosdoener zijn gezien dit het enige is wat is bijgeinstalleerd.
maar goed..... voor de nvidia driver: houd het opensuse forum goed bij, daar vind je toch wel de meest recente bug fixes.
wat de driver veranderd in je configuratie is het volgende:
In /etc/X11/xorg.conf vind je een gedeelte met de instellingen voor je video kaart, het ziet er ongeveer zo uit:
Identifier "Card0"
Driver "intel"
VendorName "Intel Corporation"
BoardName "Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller"
bij jou zal er bij de driver entry waarschijnlijk "nvidia" staan, wanneer je dit veranderd in "nv" gebruikt hij de generic nvidia driver, deze is zonder 3D support maar werkt wel altijd.
ps: heb je geen xorg.conf voer dan de volgende commando's uit in een terminal om die automatisch te genereren.
sudo X -configure
sudo mv /root/xorg.conf.new /etc/X11/xorg.conf
(als sudo niet werkt typ dan "su -" en geef je root wachtwoord op)