Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tomboy: een Windows-infiltrant in Linux?  (gelezen 15467 keer)

Offline vanadium

• Lid
Re: Tomboy: een Windows-infiltrant in Linux?
« Reactie #25 Gepost op: 2010/01/05, 11:55:44 »
Citaat
Veel te fanatiek. Ik heb het niet zo op fundamentalisme.
Om iets te bewegen, moet je fanatiek zijn, en vrij extreem. Hij ijvert reeds van in de jaren 80 voor iets wat we vandaag hebben: een vrij besturingssysteem en vrije software. Zonder zijn activisme was er nooit een vrij besturingssysteem ontstaan rond het huzarenstukje van Linus Torwalds om zelf een kernel te schrijven. Dat was toen een krachttoer geweest, waar nu niemand meer over sprak. Trouwens, wat zou het internet zijn geworden zonder de Vrije Software?

Richard Stallman heeft een bijzonder uitgesproken mening. Die is gebaseerd op enkele principes, die hij consistent doortrekt. Uit zijn rustige, goed gestructureerde texten en voordrachten zie je dat hij zijn mening perfect heeft gevormd, en consequent verdedigt, met rationele argumenten. Van programmeur op het hoogste niveau (je zal het maar doen, een compiler programmeren!) is hij activist geworden. Wat een geluk voor de voorstanders van Vrije Software, en, bij uitbreiding, vrijheid.

Wat een geluk dat er vroeger ook mensen opgestaan zijn om het mogelijk te maken dat boeken via openbare bibliotheken konden uitgeleend worden ....

... neen, ik krijg geen kromme tenen van die man. Wel integendeel.

Offline darko

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2010/01/05, 11:59:55 »
De mening van "the master himself" ...

http://www.fsf.org/news/dont-depend-on-mono

In essentie komt het erop neer dat niemand kan garanderen dat het vrij gebruik van C# voor altijd gevrijwaard zal zijn.

In het volgende artikel wordt uitgelegd waar mogelijke problemen liggen en dat de situatie niet anders is dan die voor Sun en Java: http://tirania.org/blog//texts/patents.html

« Reactie #27 Gepost op: 2010/01/05, 12:04:44 »
Dat "cross-platform" is enigszins relatief: als software ontwikkeld wordt met specifieke bibliotheken zoals voor gtk, de grafische omgeving gebruikt door gnome, dan zullen er aanpassingen nodig zijn om het programma te porten naar Windows.
gtk is een slecht voorbeeld daarvoor, er is een windows binary van.... ;)

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Dave

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2010/01/05, 12:05:47 »
Picasa is ook voor windows en komt met een eigen wine versie.
Heb er geen probleem mee of iets eigenlijk specifiek voor windows gemaakt is, zolang het maar niet van microsoft is én het onder Linux goed werkt.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #29 Gepost op: 2010/01/05, 12:06:01 »
... neen, ik krijg geen kromme tenen van die man. Wel integendeel.

Zelf voel ik me meer aangesproken door de mening van Linus Torvalds over Stallman:
http://torvalds-family.blogspot.com/2008/11/black-and-white.html

Enfin, laten we het erover eens worden dat we het hierover oneens zijn, stel ik voor...  :)

« Reactie #30 Gepost op: 2010/01/05, 12:43:33 »
Citaat
Trouwens, wat zou het internet zijn geworden zonder de Vrije Software?

Misschien had Microsoft daar dan ook wel een patent op genomen, en moesten we allemaal betalen aan hen voor het gebruik ervan?  :D
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

« Reactie #31 Gepost op: 2010/01/05, 13:32:06 »
Dat "cross-platform" is enigszins relatief: als software ontwikkeld wordt met specifieke bibliotheken zoals voor gtk, de grafische omgeving gebruikt door gnome, dan zullen er aanpassingen nodig zijn om het programma te porten naar Windows.
gtk is een slecht voorbeeld daarvoor, er is een windows binary van.... ;)
...Een erg slecht voorbeeld. GTK is verre van cross-platform. Op de Mac draait het gewoon binnen X11 zonder ook maar enige integratie. Op Windows kan het het Windows-thema overnemen, maar daarmee is ook alles gezegd. De bestandsdialogen, de knoppenvolgorde, de algemene UI-layout.. Dat blijft allemaal typisch GTK.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2010/01/05, 13:49:30 »
Citaat van: Cumulus007
Een erg slecht voorbeeld. GTK is verre van cross-platform.
Een goed voorbeeld, dan toch, want dat was net wat ik wou illustreren...  8)

Waarmee weer eens geillustreerd is, om het met Pjotr te zeggen
Citaat
Het geeft maar weer aan, hoe ongelofelijk complex een besturingssysteem in elkaar zit....

Ter zijde: ook het begrip "cross platform" is niet zo eenvoudig als het lijkt:
Citaat
GTK is verre van cross-platform. Op de Mac draait het gewoon binnen X11 zonder ook maar enige integratie. Op Windows kan het het Windows-thema overnemen, maar daarmee is ook alles gezegd. De bestandsdialogen, de knoppenvolgorde, de algemene UI-layout.. Dat blijft allemaal typisch GTK.
Het draait gewoon op Mac en op Windows. Dus toch cross-platform?

Maar dan is mijn voorbeeld toch slecht  :'(  :'(  :'(

« Reactie #33 Gepost op: 2010/01/05, 13:54:21 »
Hé, is deze discussie ook weer terug? Daar heb ik afgelopen zomer al een stukje over geschreven:

http://www.ruminationsonthedigitalrealm.org/site001/2009/07/lee-harvey-oswald-was-not-a-microsoft-shill/

« Reactie #34 Gepost op: 2010/01/05, 13:57:20 »
@Cumulus007.
sorry, slecht voorbeeld.
GIMP gebruik ook GTK+
en heb ik op windows en op OS X gebruikt, met GTK ;)

« Reactie #35 Gepost op: 2010/01/05, 14:34:24 »
@Cumulus007.
sorry, slecht voorbeeld.
GIMP gebruik ook GTK+
Gedroeg het zich daar dan als een echte Windows/Mac-applicatie? Met alle typische Mac/Windows-dingen, zoals de bestandsialogen van die OS'en, de pictogrammen van die OS'en, de menu-indelingen van die OS'en, enz. enz.

« Reactie #36 Gepost op: 2010/01/05, 15:32:02 »
Gedroeg het zich daar dan als een echte Windows/Mac-applicatie? Met alle typische Mac/Windows-dingen, zoals de bestandsialogen van die OS'en, de pictogrammen van die OS'en, de menu-indelingen van die OS'en, enz. enz.

Moet dat dan?
Er zijn zat windows programma's die eigen interfaces en wat nog niet allemaal hebben. En er zullen ook wel Gnome/KDE programma's zijn die hun eigen zin doen.

Met de pywin32 module is het wel mogelijk om de standaard windows bestandsselectiedialogen te gebruiken in uw programma. Waarschijnlijk nog veel meer, maar heb er nooit fatsoenlijk naar gekeken omdat ik tevreden ben met de GTK-dialogen.

Cross-platform betekent voor mij dat het op meerdere besturingssystemen fatsoenlijk te draaien is.

« Reactie #37 Gepost op: 2010/01/05, 16:03:29 »
@Cumulus007.
sorry, slecht voorbeeld.
GIMP gebruik ook GTK+
op windows wel.
in OS X draait het echter via X11 dus is het zo goed als gelijk aan de linux versie, de titelbalk niet mee gerekend dan....

« Reactie #38 Gepost op: 2010/01/05, 16:46:35 »

Moet dat dan?
Er zijn zat windows programma's die eigen interfaces en wat nog niet allemaal hebben. En er zullen ook wel Gnome/KDE programma's zijn die hun eigen zin doen.

Met de pywin32 module is het wel mogelijk om de standaard windows bestandsselectiedialogen te gebruiken in uw programma. Waarschijnlijk nog veel meer, maar heb er nooit fatsoenlijk naar gekeken omdat ik tevreden ben met de GTK-dialogen.

Cross-platform betekent voor mij dat het op meerdere besturingssystemen fatsoenlijk te draaien is.
het moet niet, maar het is wel gewenst dat het gebeurt. Een niet zo ervaren gebruiker zal in de war raken van GIMP's Bestand -> Openen-venster, omdat het helemaal niet werkt zoals hij/zij gewend is. Een Mac-gebruiker zal echt geen GIMP kiezen als het zich gedraagt als een alien op de desktop, want dat doet het namelijk (klik). Vergelijk dat eens met dit en dit, dan snap je waarschijnlijk wat ik bedoel :)

« Reactie #39 Gepost op: 2010/01/05, 18:13:55 »
Een Mac-gebruiker zal echt geen GIMP kiezen als het zich gedraagt als een alien op de desktop,
ahum, ik gebruik GIMP op Mac OS X

« Reactie #40 Gepost op: 2010/01/05, 18:16:27 »
Een Mac-gebruiker zal echt geen GIMP kiezen als het zich gedraagt als een alien op de desktop,
ahum, ik gebruik GIMP op Mac OS X
Jij mag er dan wel mee werken, ik denk niet dat bijvoorbeeld professionals met GIMP gaan werken als het niet integreert met de Mac, zoals Photoshop wel doet.

Offline Joshua822

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2010/01/05, 18:41:13 »
Citaat
Jij mag er dan wel mee werken, ik denk niet dat bijvoorbeeld professionals met GIMP gaan werken als het niet integreert met de Mac, zoals Photoshop wel doet.

Daar heb je volkomen gelijk in. Bij cross platform applicaties hoeft alles niet "native" te lijken, maar je kan toch op zijn minst verwachten dat de cross platform applicatie zich in het systeem nestelt zoals een traditioneel platform gebonden programma dat doet.

Maar om eerlijk te zijn, het bestandsselectie venster is nu ook weer niet zo'n belangrijk punt om perfect tot in de details voor het platform nagemaakt te hebben. Dat verslechtert de gebruiksvriendelijkheid eigen totaal niet ( oké, het is wel netter, maar netter is niet hetzelfde als gebruiksvriendelijker ).

Citaat
Een niet zo ervaren gebruiker zal in de war raken van GIMP's Bestand -> Openen-venster, omdat het helemaal niet werkt zoals hij/zij gewend is.

Uhm, nee, de gebruiker zal helemaal niet in de war geraken. Waarom benader je de gebruiker als een rund of een idioot ? Dat is weer exact de FUD die Microsoft ook bij leveranciers, informatici en eindgebruikers gebruikt om de open source desktop tegen te houden.

Leg de bestandsselectie dialogen van Gimp en Windows eens naast elkaar, en zeg nu zelf, opgesteld als een eindgebruiker, is het nu zo verwarrend om tussen de twee te wisselen ? Misschien moet je een paar seconden nadenken, maar dat is dan ook alles.

« Reactie #42 Gepost op: 2010/01/05, 18:58:00 »
De mening van "the master himself" ...

http://www.fsf.org/news/dont-depend-on-mono

In essentie komt het erop neer dat niemand kan garanderen dat het vrij gebruik van C# voor altijd gevrijwaard zal zijn.

Ik hoop dat ik hier gewoon een lees fout maak, maar lees ik in dat stukje nou goed dat MS kan gaan lopen miepen over het gebruik van C# onder Linux? Ik ben zelf bezig met een beginner boek en maak (snelle) vorderingen  :D Ik vind C# een fijne taal, en het boek legt het heel goed uit allemaal(C# 3.0 beginners guide door Herbert Schildt).

Wat ik hier nou lees lijkt er dus op dat als ik een fijne app geschreven heb, met de mogelijkheid om die onder Linux te gebruiken en die graag kosteloos wil delen omdat ik het programmeren zo leuk vind, dat daar door MS een stokje voor gestoken word?

« Reactie #43 Gepost op: 2010/01/05, 19:23:52 »
Citaat

Daar heb je volkomen gelijk in. Bij cross platform applicaties hoeft alles niet "native" te lijken, maar je kan toch op zijn minst verwachten dat de cross platform applicatie zich in het systeem nestelt zoals een traditioneel platform gebonden programma dat doet.

Maar om eerlijk te zijn, het bestandsselectie venster is nu ook weer niet zo'n belangrijk punt om perfect tot in de details voor het platform nagemaakt te hebben. Dat verslechtert de gebruiksvriendelijkheid eigen totaal niet ( oké, het is wel netter, maar netter is niet hetzelfde als gebruiksvriendelijker ).

Citaat
Een niet zo ervaren gebruiker zal in de war raken van GIMP's Bestand -> Openen-venster, omdat het helemaal niet werkt zoals hij/zij gewend is.

Uhm, nee, de gebruiker zal helemaal niet in de war geraken. Waarom benader je de gebruiker als een rund of een idioot ? Dat is weer exact de FUD die Microsoft ook bij leveranciers, informatici en eindgebruikers gebruikt om de open source desktop tegen te houden.

Leg de bestandsselectie dialogen van Gimp en Windows eens naast elkaar, en zeg nu zelf, opgesteld als een eindgebruiker, is het nu zo verwarrend om tussen de twee te wisselen ? Misschien moet je een paar seconden nadenken, maar dat is dan ook alles.

Ik heb eens GIMP proberen te introduceren op school. Dat mislukte grandioos, omdat mensen er niet mee overweg konden. De sneltoetsen waren anders, de plaatjes waren anders. Ze hadden duidelijk geen zin in verandering. Als mensen op mijn pc gaan, raken ze verward, want in plaats van een startmenu te openen, wrden alle vensters geminimaliseerd door een knopje linksonder. Als ik ze vertel dat ze linksboven moeten kijken, snappen ze er vaak niks van dat een webbrowser bij de categorie Internet hoort. Ze zeggen "waarom is dat zoals bij Windows?" Ik leg dan uit dat dit handiger is. Maar niks hoor, het vertrouwde is het meest logische.

Althans, bij de meeste mensen dan. Mensen die een bovengemiddelde interesse in computers hebben, kunnen prima met nieuwe interfaces overweg. Maar, bijvoorbeeld mijn moeder, is al 4 keer gezakt voor haar basiscursus Windows XP. Het ligt dus net aan de mensen die de computer gebruiken.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2010/01/05, 21:20:21 »
Citaat
Wat ik hier nou lees lijkt er dus op dat als ik een fijne app geschreven heb, met de mogelijkheid om die onder Linux te gebruiken en die graag kosteloos wil delen omdat ik het programmeren zo leuk vind, dat daar door MS een stokje voor gestoken word?
De soep wordt zelden zo heet gegeten als ze geschonken wordt. Ik vraag me af hoe groot de kans is dat zoiets zou gebeuren. Er zou hoogst waarschijnlijk een bijzonder negatieve reactie ontstaan.

Toch kan het, zoals de situatie nu is met C#. De patenten zijn er. Er is geen wettelijk mechanisme die het afdwingen van die patenten onmogelijk maakt. Microsoft heeft dus het recht op een goede dag een vergoeding van jou te vragen.

Opniew, de kans dat ze dit doen, lijkt me toch zeer klein, maar dat is enkel mijn gevoel.

« Reactie #45 Gepost op: 2010/01/06, 00:16:34 »
Citaat
De soep wordt zelden zo heet gegeten als ze geschonken wordt. Ik vraag me af hoe groot de kans is dat zoiets zou gebeuren. Er zou hoogst waarschijnlijk een bijzonder negatieve reactie ontstaan.

Toch kan het, zoals de situatie nu is met C#. De patenten zijn er. Er is geen wettelijk mechanisme die het afdwingen van die patenten onmogelijk maakt. Microsoft heeft dus het recht op een goede dag een vergoeding van jou te vragen.

Opniew, de kans dat ze dit doen, lijkt me toch zeer klein, maar dat is enkel mijn gevoel.

Ze stoppen enorm veel geld in die taal om Java te temperen, omdat die zo succesvol vanwege het cross-platform idee. Wat er dus eigenlijk gebeurt is dat de taal vrolijk door .Net land kan wandelen zonder problemen, maar echt portable is het dus net niet.
Snap jij het nog dan? Wat 'n zooitje

Offline xubxub

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2010/01/30, 14:44:45 »
In zekere zin kun je stellen, dat Tomboy een Windows-infiltrant. Op Mono zitten patenten van MicroSoft en Windows is van MicroSoft. Tomboy wordt gemaakt met Mono. Dus in die zin is Tomboy een Windows-infiltrant.

Derhalve moet Tomboy eraf en Gnote erop.
F-spot mag er ook wel af.
Verder mag de GIMP blijven in de komende Ubuntu-versie.
En is het tevens beter, dat Java uit Openoffice gesloopt wordt.
Een opstarttijd van 3 a 5 seconden is echt te traag. De computers worden wat betreft hardware steeds sneller, maar de software lijkt naar verhouding steeds trager te worden.

xubxub

Offline Tom

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2010/01/30, 14:52:35 »
Geen idee waarom U dat hier nu allemaal vermeld ???
Overigens kun je java uitzetten in Open office.
Ook kun je Open office sneller maken.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #48 Gepost op: 2010/01/30, 22:42:29 »
Citaat
Een opstarttijd van 3 a 5 seconden is echt te traag.

Moet een systeem voor jou soms opstarten vóór je het systeem opstart? is dat rap genoeg?
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #49 Gepost op: 2010/01/31, 08:27:01 »
Dat zal wel over Open Office gaan.
En ja, die vind ik ook traag.