Ik gebruik sinds enige tijd ook Clonezilla om backups te maken van mijn systemen, en ik moet zeggen dat het geweldig werkt. Een compleet geconfigureerde Ubuntu, inclusief alle door mij gebruikte programma's leveren een image op van ongeveer 1,7 GB. Dat vind ik zeer acceptabel. En de snelheid waarmee hij de backup aanmaakt of terugzet is ook zeer acceptabel. Meestal is het binnen ongeveer 8 minuten gebeurd.
Het fijne is ook dat Clonezilla moeiteloos externe harde schijven herkend, waar je ook gerust je backup naartoe kunt schrijven. Ergens in het proces wordt ook benoemd dat je een externe USB-schijf kunt inpluggen, zodat deze herkend wordt.
Het enige wat misschien wennen is aan Clonezilla met het tegenwoordige visuele "geweld" is de sobere en spartaans uitziende interface. Je waant je weer even in 1991. Maar de uitleg die je erbij krijgt (in het Engels) wat je moet doen om een handeling te verrichten is zeer helder. Zeker in de beginners-mode.
Ik vind Clonezilla dus ook een eersteklas aanrader. Ik heb het tooltje al tientallen keren gebruikt op verschillende computers en laptops, maar ik heb nog geen gekke dingen meegemaakt.
Probeer het eens, zou ik zeggen!