Hallo
Ik ben intussen hier snipverkouden (tenminste dat hoop ik

) geworden, terwijl het hier nog erg warm is.
Dat gereis in die bush taxi's met al die snotterige mensen aan boord en de te lange werkdagen slaan nu
kennelijk toe. Met het jochie gaat het een stuk beter, dinsdag leek hij net een kleine zombie die nogal
uitgeblust door het leven stapte.(hij is acht jaar, een schrieltje, dat maar 18 kilo of zo weegt)
De nieuwe medicijnen doen kennelijk wonderen; hij is veel actiever en blijkt ook best wel slim te zijn.
De röntgen foto is gemaakt in het ziekenhuis in Banjul. Terwijl we moesten wachten in een lange rij, zie
en hoor ik nogal veel tbc patiënten in onze nabijheid staan, ik hoop niet we besmet zijn geraakt ( thuis
maar eens laten testen, vandaar ook dat ik hoop op een verkoudheid.
In het andere ziekenhuis in Bijilo was dr. Musa blij met de uitslag; duidelijk een vorm van astma en niet wat anders.
Volgend plan is, om hem een schoolopleiding te laten volgen; ik heb hem eens met Gcompris laten
werken en het alfabet over laten schrijven, hij is een autodidact en heeft bijna geen basis opleiding
gehad. Maar hij pakt razendsnel dingen op en het zou zonde zijn om dat verloren te laten gaan. Nu
zag ik erelid etc. etc voorbij komen in dit draadje; alvast bedankt voor het initiatief, maar ik voel
er meer voor om dan middels het forum een potje o.i.d. te creëren om hem eens te ondersteunen.
Een jaartje school kost slechts 125 Euro, dus dat moet toch kunnen dacht ik zo. En aangezien je het
een kind niet aan kunt doen hem na een jaar weer eraf te halen; liefst wat meer jaartjes, geld kan
beheerd worden door de dame waar ik nu bij in woon. Ik geef nooit geld aan lokale mensen, hoe
goed ze er ook mee om lijken te gaan. De druk vanuit de extended familie en andere "dringende"
zaken, verschuift nogal eens prioriteiten. Ook moet zijn medicatie een vervolg krijgen, gelukkig
zijn het nog tabletten, en niet die duurdere inhalers, maar het ziekenhuis heeft al teveel niet
betalende patiënten dus het vervolg moet wel ergens uit betaald worden; mijn inspanningen daar,
dekken maar een deel. Aangezien dit een druk bezocht forum met veel leden is en dit een mooie
community effort kan vormen, geen al te gek plan toch ??
Ik ben hier met wat gekke klusjes geld bij elkaar aan het harken; tientje hier vijf euro daar, zo kan
ik wat makkelijker manoeuvreren. Dit gebeurt op de gekste tijden en momenten, men noemt dat
ook wel "rabba rabba" ,omdat mensen willen dat het "leggie leggie" (nu, nu ) moet gebeuren. Het
vormt meteen een test case voor een langer verblijf hier komend jaar, ik probeer zo een beetje
neutraal qua financiën uit te komen. Veel mensen die hier op een soort van vrijwillige basis iets
goeds hopen te doen, knopen zo de eindjes aan elkaar. Als ik de lappendeken aan Europese/Nederlandse
bedrijven nu kan voldoende kan benutten, blijft er misschien ook nog wat over. Ben ik eigenlijk hier
ook weer zzp-er

Opvallend dat je hier overal wel mensen tegenkomt die lopen; ergens in de middle of nowhere
loopt er dan iemand die dat dan kennelijk ook kilometers heeft gedaan. Maarrrr; zit men eenmaal in
een bushtaxi, dan wordt er niet meer gelopen, om de tien meter soms wordt er gestopt om iemand
eruit dan wel erin te laten. Als men hoort dat ik ook wel eens een heel eind loop, omdat er geen
taxi is, of omdat ik het vertik om de roundtrip prijzen te betalen dan is men hoogst verbaast.
Toubabs hebben toch altijd geld zat? Het kost best wel moeite uit te leggen, dat er arme sloebers
van toebabs rondlopen (waaronder ik) Het vormt ook meteen een inleidend testje voor dames de
"vriendin van" willen worden, ze taaien dan al snel weer af.
Ik kan helaas mijn verblijf niet verlengen, te laat voor om boeken en het bedrag waartegen dat
moet, staat in geen verhouding tot de vorige ticket (ongeveer net zo duur als voor de heen en
terug reis incl. 3 weken) Ik kan volgende keer op ongeveer dezelfde voorwaarden in hetzelfde huis
intrekken, dat ligt lekker centraal en ik/we kunnen ons eigen ding doen. Daarbij is de dame ook
bezig met een deel van de aansturing, in wat nu op een project begint te lijken en geeft ze les op
het Gambia College. En ze is een goede coach die duidelijk zaken weet te scheiden, dat heb ik wel
nodig, ik ben geneigd om overal in te duiken en daardoor bijv. in tijdnood te komen.
Vanmiddag ga ik proberen met Sander van Nice International, in het Bijilo hospitaal de laatste hand
aan dingen te leggen. Besloten is dat hij het onderdeel(een pic626) gaat monteren in het Siemens
röntgen apparaat, mits ik dat kan vinden/bestellen en mee kan geven aan iemand vanuit Nederland.
Opsturen is geen optie; duurt weken en/of gaat verloren en daarna valt het in handen
van iemand die daar flink geld voor wil zien. DHL wil dat trouwens ook; simpele brieven
oversturen met DHL; 75 Euro's aftikken.
Go for Africa schijnt misschien toch een container te gaan krijgen, daar hoop ik wel op, misschien
kunnen er dan nog accu's geregeld worden, voor de andere röntgen en kan ik alvast wat
apparatuur voor mijn werkzaamheden erbij in plaatsen.
Ik heb mijn ataja theepotje al moeten repareren; niet goed uit gekeken en er zit een klein lek in de
tuit. Omdat ik ook alle schroeven bewaar van spullen die ik vervang, heb ik het gedicht met een
koperen schroef die ik uit de uitgebrande schakelaar heb gehaald die ik heb vervangen in "ons"
huis.
Groeten Gerrit