Heren, zo heb ik het opgelost:
Gebruik gemaakt van de laatste versie 9.10 (koala). Via synaptic kon ik Lirc 0.86 en LCDproc 0.5.3 eenvoudig installeren.
Mijn afstand bediening werkte meteen. Tijdens het toevoegen van Lirc 0.86 kun je kiezen uit o.a soundgraph imon. Dat ging prima. Dit was voor mij meteen ook het belangrijkste, want ik wil met het programma XBMC mijn films bekijken. Internetten doe ik toch met een draadloos toetsenbord en trackbal.
Maar toch kon ik het niet laten om mijn LCD scherm aan te praat te krijgen. Dat is altijd een uitdaging. Op het ubuntu forum zag ik dat het met een simpele aanpassing mogelijk moest zijn. Dat klopte ook. Ik zet hieronder even mijn aanpassingen.
Het bestand etc\LCDd.conf moet je even openen met beheers rechten (sudo).
Ik heb de volgende regels veranderd:
* Driver=imonlcd
* Protocol=1 (Protocol=1 is for the 15c2:0038 version)
* ServerScreen=no
* Foreground=no
Ook heb ik een script voor XBMC gevonden dat je op het lcd scherm ziet wat je doen binnenin XBMC. Helemaal top dus. Hier
http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=55696&highlight=lcdproc vind je de code script. Je kunt de code kopieeren en plakken in een tekst bestand. Noem het gewoon imon.perl of iets dergelijks en plaats het in een willekeurige map (ik heb het in mijn /home map gezet. Daarna even chmod +x ~/imon.perl en voer het bestand uit. Bij werkte het perfect.
Gr Karel,