Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met Kubuntu  (gelezen 7870 keer)

FrSu

• Gast
Re: Problemen met Kubuntu
« Reactie #25 Gepost op: 2009/12/05, 10:42:42 »
Ik net andersom, vanuit Ubuntu synaptic Kubuntu erbij in gezet.

Ik denk erover om Ubuntu 9.10 maar schoon te installeren en de combinatie maar even achterwege te laten. Kubuntu alleen is mij net een stap te ver, ben er nog niet zo aan gewend.

Edit: Heb op de 1000H via Pure Gnome Kubuntu eerst maar weggehaald. :'(. Kijken hoe dit zich houdt.

Op de 1000HA van mijn vrouw Ubuntu er maar nieuw opgezet. Die moet het gewoon doen. ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/12/05, 11:23:20 door FrSu »

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #26 Gepost op: 2009/12/05, 12:01:49 »
Hmm, zonder quiet erbij werkt het wel!

Zal het misschien komen door de kubuntu-usplash, als het probleem zich niet bij Ubuntu voordoet?

Eens even kijken of een sudo dpkg-reconfigure usplash-theme-ubuntuwerkt.

FrSu

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 2009/12/05, 14:47:19 »
Wat doet dat commando? Je upsplash van Ubuntu herstellen? Ik heb nu alleen maar tekst.

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #28 Gepost op: 2009/12/05, 15:02:24 »
Inderdaad. Het stelt de upsplash van Ubuntu ipv. die van Kubuntu in.

FrSu

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 2009/12/05, 18:19:31 »
Werkt bij mij niet. Denk dat het toch aardig door elkaar gehusseld is door die fout. Heb het vermoeden dat het een grafisch probleem is bij het opstarten, zoals Vistaus dat eerder al aangaf.

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #30 Gepost op: 2009/12/05, 18:48:22 »
Ik heb hetzelfde gehad, zowel bij 9.04 als 9.10. De 'truc' (goed bedoeld) van Vistaus heb ik nog niet uitgeprobeerd, want na enkele herinstalls heb ik met een diepe zucht weer het o zo vertrouwde Ubuntu geinstalleerd. Tsja, ik kreeg twee weken na probleemloos met Kubuntu te hebben gewerkt ineens na opstart, na de bootsplash een zwart scherm met een gefixeerde cursor, die me kaal en boos aankeek. En niets werkte meer. Na twee nieuwe installatiepogingen maar weer GDE geinstalleerd. Erg is dat nu ook weer niet. Ook het wat meer sobere en strakke van Gnome heeft veel leuks. Maar, ik hoop dat deze bug gefixed wordt.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Sjinovski

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2009/12/05, 19:53:37 »
Ik heb toch het idee dat de combinatie KDE en Gnome voor de problemen zorgt. Ik lees net op het Linux Mint forum dat iemand die KDE heeft geprobeerd te installeren in Mint 8 ook na herstart een PC krijgt die niet meer wil booten. En zoals ik al eerder schreef, zolang ik het bij alleen KDE houdt, draait hier Kubuntu 9.10 probleemloos  ???.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/05, 19:55:13 door Sjinovski »

« Reactie #32 Gepost op: 2009/12/05, 20:04:32 »
@Sjinovski: Dat is niet waar. Want ik draai Kubuntu zonder Ubuntu ernaast. Dus het kan niet door de combinatie komen.

Offline Sjinovski

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2009/12/05, 20:24:03 »
OK, laat ik het anders formuleren...in MIJN geval is het wel de combinatie van beiden die voor het probleem zorgt ;). En dat ook pas sinds de update van dinsdag. Met alleen KDE doet het probleem zich niet voor bij mij.

Maar ik denk inderdaad wel dat je gelijk hebt als ik deze links zo lees:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=8429972#post8429972

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=8439202
« Laatst bewerkt op: 2009/12/05, 21:32:30 door Sjinovski »

FrSu

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 2009/12/05, 22:00:20 »
Ik heb Kubuntu weggehaald met Pure Gnome en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan. Vind het wel jammer, ik had KDE net mooi opgezet op mijn Asus netbook en het draaide goed. :|

« Reactie #35 Gepost op: 2009/12/05, 23:25:33 »
@Sjinovski: En zelfs de mensen in die link kunnen het nog fout hebben ;)

"So looks like something is messed with the new KDM 4.3.4"

Niet waar, want:

1 Het probleem deed zich al voor bij 4.3.3
2 Er is sinds 4.3.0 niks verbeterd aan KDM

Het probleem zit hem, zoals ik ook al eerder zei, in de nieuwste Xorg.
Dit bevestigd het zelfs: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=8431205&postcount=25

Offline Sjinovski

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2009/12/05, 23:59:02 »
Dat het niet aan KDE 4.3.4 ligt was me al duidelijk omdat ik die pas gisteravond heb geïnstalleerd en het probleem niet weer is voorgekomen na mijn herinstallatie van Kubuntu dinsdagavond ;).  Dat het samenhangt met de update van dinsdag van Xorg neem ik meteen van je aan, vooral ook omdat in die links een aantal mensen het probleem niet meer hebben na een downgrade. Toch blijf ik het vreemd vinden dat ik het probleem nu niet heb met alleen KDE en jij dus wel, maar vermoedelijk kan dat ook liggen aan het feit dat ik een intel grafische chip heb?

FrSu

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 2009/12/06, 09:37:27 »
Goedemorgen,

Gezien de reacties op dit topic zijn er kennelijk hier op ons forum maar een paar leden die hier last van hebben. Terwijl ik toch het gevoel heb dat hier best wel veel Kubuntu gebruikers zijn.

Een paar vraagjes hier, want de forums van de linken zijn mij te technisch :o

Wanneer wordt het weer veilig om Kubuntu weer te installeren?
Komt er nog een update of kun je het nu al weer installeren via synaptic?
Is het dan nog steeds nodig GDM te blijven gebruiken of kan KDM nu ook weer gebruikt worden?

Groet.

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #38 Gepost op: 2009/12/06, 10:00:05 »
Toch denk ik dat jullie, Vistaus en FrSu, een heel ander probleem hebben dan ik.

Jullie probleem doet zich veel later voor, bij het inloggen. Mijn probleem doet zich voor na grub, xorg is nog lange niet geladen. Wat heeft het dan met elkaar te maken?

FrSu

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 2009/12/06, 11:05:46 »
Dan moet je mijn eerder gegeven info toch nog even lezen.

Na de Grub kwam bij mij het Kubuntu beeldje met het bewegend streepje eronder. Vanaf daar ging het fout. Er kwam bij mij geen KDM inlog meer in beeld, maar een smalle band dwars over mijn beeldscherm met allemaal streepen etc. waarin ik nog door verspringingen in die chaos (kan het niet anders uitleggen) nog kon ontwaren dat er nog wel iets van een muisactiviteit was. Bij Esc kreeg ik een nieuwe streep en bij nogmaals Esc werd het scherm blauw/paars. (Doet me ergens aan denken,.....datr Linux dat kennelijk ook heeft... ;)). Ik kon daarna de computer alleen nog maar uitzetten met de aan/uit knop.

Ik hoop dat ik Kubuntu er nu wel weer op kan zetten, want de combinatie beviel mij prima en ik begon steeds meer met KDE te werken.

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #40 Gepost op: 2009/12/06, 11:08:02 »
Maar mijn probleem doet zich ver voor dat voor. Nog wanneer je nog helemaal geen cursor hebt. De cursor krijg je immers pas nadat Xorg is opgestart. Bij mij is Linux zélf nog niet eens opgestart wanneer het fout gaat.

Offline Sjinovski

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2009/12/06, 11:18:46 »
Lars,

Heb je, voor zover aan de orde, al geprobeerd om de update van dinsdag van Xorg te downgraden zoals in een aantal van de links hierboven vermeldt staat? Of had je het probleem ook reeds voor de update van dinsdag?
Overigens ging bij mij het scherm ook op zwart/grijs na het Kubuntu logo. De harde schijf vertoont geen activiteit meer en na een aantal enters kreeg ik ook een prachtig mooi lichtblauwig schermpje met linksbovenin een streepje. Opstarten in recovery mode leverde hetzelfde resultaat op bij meerdere kernels.

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #42 Gepost op: 2009/12/06, 11:21:28 »
Luister eens even, mijn probleem gaat helemaal niet over Xorg. Ook de Usplash is niet door Xorg gegenereerd, de usplash is immers geen plaatje maar een gecompileerde afbeelding die zonder grafische dingen als Xorg kan draaien.

Mijn scherm gaat niet op zwart NA het kubuntu logo, maar er vlak voor. Ik zie het kubuntu logo maar een fractie van een seconde.

En idd had ik het probleem al veel langer.

Verder lukt het me soms wel. Ik moet alleen vaak 2 keer opstarten om de laptop aan de praat te krijgen. Ik typ dit nu ook vanaf die laptop, waar ik net 3 keer opnieuw voor moest opstarten (opstarten, afwachten, hard reset; opstarten, afwachten, hard reset; opstarten, afwachten, Bingo.)
« Laatst bewerkt op: 2009/12/06, 11:23:08 door Lars »

FrSu

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 2009/12/06, 13:26:31 »
@Lars: Ik zou eens een check met een Live CD doen. Dan kun je zien of het mogelijk ergens aan jouw hardware ligt. Als dat niet zo is zou ik gewoon een schone installatie doen.

Ook even terug naar mijn vragen voor Kubuntu experts hier op ons geweldige :D forum:

- Weet iemand wanneer het weer veilig wordt om Kubuntu weer te installeren?
- Komt er binnenkort nog een update van KDE om de fout te herstellen of kun je het nu weer gewoon installeren via synaptic en zit de bug er dan niet meer in?
- Is het dan nog steeds nodig GDM te blijven gebruiken of kan KDM dan ook weer gebruikt worden?

Edit: Kreeg na een gewone opstart ineens een zwart scherm. Dat was de druppel. Heb Linux Mint 8 Helena op mijn 1000H gezet. Kijk later wel naar de KDE versie daarvan, zodra die beschikbaar is. Mint draait goed hier.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/06, 16:00:55 door FrSu »

« Reactie #44 Gepost op: 2009/12/06, 20:05:15 »
Het opstarten gaat nu weer goed bij mij. Waarom het nu ineens wel weer goed gaat weet ik niet, maar ik ben blij dat het weer goed gaat :) Je kunt kubuntu-desktop dus weer installeren :)

FrSu

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 2009/12/06, 20:50:44 »
Zoals gezegd heb ik op mijn Asus nu eerst Mint 8 Helena geïnstalleerd. Draait goed en snel. Later deze maand komt hier ook een KDE versie van. Ben benieuwd. :D

Heb op mijn PC nu Kubuntu naast XP geisntalleerd. Draait ook goed. Kan ik nog even mee stoeien tot de volgende versie er definitief is.

« Reactie #46 Gepost op: 2009/12/06, 21:07:42 »
Kubuntu 10.04 gaat zeker goed worden :)

-KDE 4.4
-Groter team dat er aan werkt
-Veeeeeel verbeteringen en bug fixes
-LTS (Kubuntu's eerste LTS :))

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #47 Gepost op: 2009/12/06, 21:16:29 »
Had Kubuntu vroeger geen LTS dan? Was dat alleen voor Ubuntu bedoeld, die LTS? (6.06 en 8.04)

Ik hoop ook dat Kubuntu nu wat meer gelijkloopt met Ubuntu. Nu is het namelijk nog zo dat je bij Ubuntu altijd alles iets eerder hebt, en dat dan pas Kubuntu aan de beurt komt.

« Reactie #48 Gepost op: 2009/12/06, 21:17:23 »
Jup, was alleen voor Ubuntu. Kubuntu heeft nooit een LTS gehad.

Hoe bedoel je dat je alles bij Ubuntu iets eerder hebt?

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #49 Gepost op: 2009/12/06, 21:20:54 »
Nou, dat merkte je wel een beetje met functies binnen Ubuntu, hier en daar wat bugfixes, er werd toch wel wat minder aandacht aan Kubuntu besteedt had ik het gevoel.