Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: java jre 17 toevoegen  (gelezen 1206 keer)

Offline molen

• Lid
java jre 17 toevoegen
« Gepost op: 2009/11/26, 13:30:10 »
Ik heb de handleiding gelezen om java jre17 te installeren. Ik ben nu zover gekomen dat ik het bestand op het bureaublad heb staan. Hoe kan ik dit bestand verplaatsen naar home/bestand? Ik heb het geprobeerd om met muis te verplaatsen, maar dan wordt de toegang geweigerd. Wat nu? 

Re: java jre 17 toevoegen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/26, 13:41:33 »
Start Nautilus met Alt+F2 en gksudo nautilus en je kunt de verplaatsing wel uitvoeren.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/26, 14:20:27 »
Voor verplaatsingen binnen /home/gebruikersnaam heb je beslist geen rootrechten nodig! Zeker geen gksudo nautilus gebruiken dus, want voordat je het weet heb je rechten veranderd binnen je /home!

Kijk eens naar deze handleiding:
http://sites.google.com/site/computertip/java
« Laatst bewerkt op: 2009/11/26, 14:25:44 door Pjotr »

« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/26, 15:35:01 »
Typisch. Ik had dat gelezen als een verplaatsing naar /opt.  :-[

Binnen home/gebruiker zouden rootrechten inderdaad niet nodig moeten zijn. Als de OP inderdaad naar /home zelf wil verplaatsen, lukt dat echter niet zonder rootrechten.

Maar de procedure op http://sites.google.com/site/computertip/java heeft het daar niet over...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/26, 15:53:58 »
Maar de procedure op http://sites.google.com/site/computertip/java heeft het daar niet over...

Toch wel, hoor....  :)

Citaat
Let op: Sla het bestand op, maar laat het niet staan op uw bureaublad of in een downloadmap: verplaats het naar uw persoonlijke map (rechtstreeks in uw hoofdmap).

Voorbeeld: gebruiker Jantje "moet" het bestand niet laten staan in de submap /home/Jantje/Downloads of /home/Jantje/Bureaublad, maar hij "moet" het even verplaatsen naar de hoofdmap /home/Jantje.

Dat maakt de terminalcommando's die u straks gaat uitvoeren, iets eenvoudiger (want korter).

Duidelijker kan ik het niet schrijven....

« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/26, 16:42:08 »
Dat is het verplaatsen binnen /home/gebruiker. Ik schreef dat de beschreven procedure het niet heeft over verplaatsen naar /home (een niveau hoger). Dat is namelijk wat in de originele posting staat. Ik vermoed dan ook dat molen daar de fout in is gegaan.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/26, 16:44:27 door grizzler »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/26, 17:08:29 »
Zou kunnen, ja.... Het blijft natuurlijk altijd een kwestie van goed lezen, wanneer men die handleiding gebruikt. Daarom had ik dat voorbeeld van "gebruiker Jantje" er ook in gezet....

Enfin, ik heb toch nog maar even wat gesleuteld aan de tekst. Hopelijk is het nu nog iets duidelijker.

« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/26, 17:26:59 »
Naar mijn smaak was de procedure al duidelijk genoeg. Zoals je schrijft: een kwestie van goed lezen.

Ik heb het zelf overigens iets anders aangepakt, waardoor ik de alternatives-handelingen niet meer hoef uit te voeren als er een nieuwe versie uitkomt. Maar daar kan ik het hier maar beter niet over hebben. Is meer iets voor 'knutselaars' die er geen moeite mee hebben als iets het onverwacht even niet meer doet...  =D