Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Locatie van een mounted location  (gelezen 2203 keer)

Locatie van een mounted location
« Gepost op: 2009/11/24, 23:23:58 »
In het programma Tangerine moet ik een locatie opgeven waar al mijn muziek staat maar deze muziek staat op:
smb://maxtor/public/Our%20Music Helaas kan ik die locatie niet opgeven. Dan heb ik een link gemaakt naar die map maar die link kan ik niet aanklikken in het scherm.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt,
PolderBoyII

Re: Locatie van een mounted location
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/24, 23:35:52 »
Staan de rechten goed?  In de terminal gksudo nautilus Nu opent nautilus in de root mode, navigeer naar de betreffende map, klik met de rechter muis knop erop, kies eigenschappen, kies in het popupscherm de tab rechten en pas de rechten aan, bijv i.p.v. root kies je nobody uit de lijst. Helpt dit?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/24, 23:48:55 »
Beste Gijbert,

Bedankt voor het snelle antwoord maar naar waar moet ik navigeren?
Ik gebruik krusader in root modus maar ik kan niet naar: smb://maxtor/public/Our%20Music

PolderBoyII

« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/25, 00:02:16 »
Zo te zien (smb) staat de map op een aparte Windows machine/schijf?
Heb je samba al goed ingesteld met gedeelde mappen etc.?
Hier een handleiding, ik denk dat er nog wel recentere zijn te vinden, maar het gaat om het idee. https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlSambaInstellen
Of sla ik nu de plank mis met mijn antwoord?

« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/25, 00:19:47 »
Beste Gijbert,

De map staat op een externe netwerk harde schijf. Die ik wel kan openen via de link en de muziek afspelen maar ik wil een daap server draaien zodat het programma rhythembox sneller de 30gigabite muziek kan vinden, maar in het programma moet ik een map aanwijzen en de link naar de harde schijf (mbv samba) is geen map maar een link, denk ik.

Nee misschien heb ik de plank niet goed neer gelegd.
Maar nogmaals bedankt.

PolderBoyII

Offline ruujan

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/25, 00:45:47 »
In Krusader kies je voor "New Net Connection" en dan opent er een schermpje war je in kunt vullen welk protocol je wilt gebruiken. Satndaard staat daar ftp, maar dat moet je veranderen in smb, dan vul je de servernaam in (Maxtor dus) en je gebruikersnaam en wachtwoord. Klik mop Connect en dan moet je een overzicht zien van de gedeelde mappen op je maxtor. Nu kun je vanuit Krusader naar je Maxtor toe, maar dat is niet wat je nodig hebt denk ik.

Je zult je smb-share echt moeten mounten. Hoe dat gaat staat vast in de documentatie die Gijsbert aangaf. Na dat mounten vind je je muziek op de locatie waar je gemount hebt, meestal /media.

Overigens ben ik geen voorstander van namen met spaties (%20) erin. Hoewel het moet kunnen volgens de standaard, moet je soms met accenten gaan werken om aan te geven dat je tekst doorloopt bij de spatie.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/25, 00:48:15 door ruujan »

« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/25, 10:17:36 »
Hartelijke dank voor je antwoord.

Maar hij is gemount op mijn bureaublad. Ik kan het icoontje aanklikken en dan zie ik mijn harde schijf met de mappen erin.
En bij rechtse muisklik kan ik 'unmount' doen.

Dus samba werkt prima. Alleen zie ik de netwerk omgeving en de 'gemounte' mappen niet in het scherm om de map aan te klikken waar mijn muziek staat. En dit is niet alleen bij dit programma maar ook bij andere programma's zo. (kan alleen nu even niet zeggen welke nog)
Het gaat er dus om waar staan mijn gemounte mappen?

PolderBoyII

« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/25, 10:46:58 »
Zoals ruujan, al aangaf, deze vind je terug onder /media. Hiervoor moet je een directory hoger gaan dan je homemap. Ik weet niet hoe het onder KDE werkt, onder Gnome kan je aangeven of er een snelkoppeling zichtbaar is op je bureaublad voor een gemounte schijf.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/25, 16:26:51 door Gijsbert »

« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/25, 10:53:50 »
Bedank voor het antwoord, maar daarin staan twee mappen maar beide zijn leeg.
En ik gebruik gnome.

PolderBoyII

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/25, 10:56:04 »
Ga eens naar je persoonlijke map, en druk op control-h
Nu zie je ook de verborgen bestanden en mappen.
In de verborgen .gvfs map staan waarschijnlijk de locaties die je zoekt :)

« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/25, 11:01:01 »
Johan, staat het ook niet onder Network? Omdat het een SMB verbinding is. Ik zit nu op een Windows PC  :'(, dus kan het nu niet controlleren.

« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/25, 11:09:20 »
Inderdaad ze staan in de verborgen map:.gvfs
Bedankt.

Nu kan ik de map Onze_Muziek op mijn netwerk harde schijf instellen bij Tangerine.

Nogmaals bedankt Johan en natuurlijk Gijbert.

PolderBoyII

« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/25, 11:14:13 »
Super snel. Door het programma Tangerine te gebruiken vindt Rhythmebox mijn muziek op de externe harde schijf wel heel snel. Dus nu kan ik al mijn muziek op de harde schijf zetten en op mijn laptop, desktop en server muziek afspelen. BEDANKT.

« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/25, 12:06:26 »
Dat is ook 1 van de irritaties bij ubuntu he.. vinden jullie dat niet? misschien dat dit ook een papercut kan worden. Om makkelijker naar Netwerk schijven te kunnen gaan.

« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/25, 12:07:27 »
Dat is ook 1 van de irritaties bij ubuntu he.. vinden jullie dat niet? misschien dat dit ook een papercut kan worden. Om makkelijker naar Netwerk schijven te kunnen gaan.
Als je een netwerkshare mount, komt hij in de linkerkolom te staan. Althans, zo hoort het. Deze bug heb ik nog nooit meegemaakt.

« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/25, 12:30:25 »
http://brainstorm.ubuntu.com/idea/22644/ Ik heb net even een brainstrom idee gemaakt lees het maar even.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/25, 12:50:25 »
Het is eigenlijk gewoon een bug. Want het programma dat de topicstarter gebruikt is nog niet bijgewerkt om gebruik te maken van GnomeVFS. Dit is het systeem om bijv. netwerkshares te benaderen.
Via de verborgen .gvfs map kan je daar omheen werken, maar echt netjes is het niet.

Er zijn wel meer oudere programma's die nog niet helemaal zijn bijgewerkt. En sommigen zullen dat nooit worden, omdat ze niet meer onderhouden worden. In zo'n geval kan je beter op zoek gaan naar een nieuwer alternatief. Dat werkt in het algemeen ook nog eens beter.