Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten  (gelezen 18324 keer)

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Ubuntu eraf gooien en XP erop zetten
« Reactie #25 Gepost op: 2009/12/30, 16:53:41 »
Ik snap niet echt wat het probleem is...

Gewoon vanuit Ubuntu (die er nog op staat) alle bestanden die je wilt houden kopieren naar een usb stick of externe hardeschijf.

Dan installeer je Windows XP gewoon met de CD van Windows XP. Hierbij gooi je gewoon alle partities weg en maak je 1 nieuwe, voor XP.
Het probleem is dat ik mijn XP Bestanden wil houden enzo, en dat mijn XP het niet doet...
De bestanden kun je toch gewoon overzetten via Ubuntu (dat staat er nu nog op)?

« Reactie #26 Gepost op: 2009/12/30, 17:45:00 »
Als je je bestanden op xp veilig wil stellen kan je ze ook via een usb hard disk of stick via het pad in ubuntu benaderen. Zo heb ik een keer de boekhouding gered ivm fatal errors van xp. Eigelijk kan ik via ubuntu/locaties vrijwel overal bij onder windows. Een gecrashte windows redden schiet meestal niet op, als ie ook niet in veilige modus opstart.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

« Reactie #27 Gepost op: 2009/12/30, 17:45:31 »
Als je je bestanden op xp veilig wil stellen kan je ze ook via een usb hard disk of stick via het pad in ubuntu benaderen. Zo heb ik een keer de boekhouding gered ivm fatal errors van xp. Eigelijk kan ik via ubuntu/locaties vrijwel overal bij onder windows. Een gecrashte windows redden schiet meestal niet op, als ie ook niet in veilige modus op

« Reactie #28 Gepost op: 2009/12/30, 17:46:18 »
Zeggen we notabene bijna gelijkertijd ongeveer het zelfde!

Offline R1P

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2010/01/26, 12:25:15 »
Aan R1P

Je hebt een XP licentie zei je. Heb je daar dan een installatie disk van? Als je die in de CD-Rom legt, en je start opnieuw op van spanningsloos, gaat ie opnieuw bestanden aanmaken. Komt er een keuze menu, kies R van repareren. Komt er een menu, vraag: Bootloader herstellen. Beantwoorden met J Enter. Komt er nog een vraag: MBR herstellen? Beantwoorden met J en een ENTER. Dan kun je normaal gesproken weer opstarten met XP.

Vr.groet, peter

Ik heb dit geprobeerd maar toen wist ik het Administrator password niet. Als ik het nu doe dan komt er geen keuze menu, ik kan alleen F6 drukken om andere drivers te installeren, als ik niks doe gaat dingen laden en krijg ik weer een zwart scherm met een Teken dat ik kan typen...

Kan je me helpen ?

Mvg

Offline xubxub

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2010/01/27, 17:27:03 »
Hey, ik heb een tijdje geleden Ubuntu geïnstalleerd ( naast XP )om te kijken of het iets is voor als ik een laptop koop.
Nu heb ik besloten Ubuntu op mijn laptop te zetten maar Xp op mijn CPU. Voor school dingen etc.
Maar nu doet XP het niet, ik krijg een zwart scherm met alleen een wit streepje dat aangeeft dat ik kan typen...
Hoe moet ik nu Ubuntu eraf gooien, en Xp erop zetten ZONDER dat ik al mijn bestanden van Xp kwijtraak ... ?
Ik heb Partities gemaakt met Ubuntu.

Mvg
Wat moet je doen voor school, dat je meent Ubuntu er van af te gooien. En XP er op te zetten. Met
Ubuntu kun je ook tekstverwerken, een spreadsheet maken, emailen en internettten. Of zijn er bepaalde bestanden , die je niet geopend krijgt. Zoo ja wat zijn dat voor bestanden dan kunnen mensen op dit forum je verderd helpen.

groet, xubxub

Dit forum is vooral bedoeld om mensen met Ubuntu verder te helpen en niet om Ubuntu er meteen af te gooien als het even tegenzit. Veel sterkte gewenst!

« Reactie #31 Gepost op: 2010/01/27, 17:45:21 »
Als iemand Ubuntu heeft geinstalleerd en hij besluit op die computer toch maar voor Windows te gaan dan is dat toch zijn goed recht?
Als je het mij vraagt is dit ook een vrij logische plek om hulp te zoeken, hij heeft Ubuntu geinstalleerd, en nu vraagt hij hoe hij dat ongedaan kan maken.

Dat zou dus betekenen dat we mensen wel vertellen hoe ze ergens inkomen, maar niet vertellen hoe ze dat weer ongedaan kunnen maken.

Bovendien zegt hij dat hij Ubuntu op z'n laptop wil zetten?
(En windows op de processor (CPU) (Ik neem aan dat hij PC bedoelt?))

Anyway,
Als je met behulp van een partitieprogramma (bijvoorbeeld Geparted, dat zit op de Ubuntu livecd) alle partities eraf gooit behalve Windows, dan zou het allemaal weer moeten werken.. toch? (Ik weet het niet 100% zeker, kan iemand bevestigen of dit niet je Windows sloopt?)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

« Reactie #32 Gepost op: 2010/01/27, 18:18:09 »
Dat kan. Dan moet je van de Windows XP-cd opstarten, kiezen voor repareren en (dacht ik) de volgende instructies ingeven:
fixmbr
fixboot C:
Als XP volgens de herstelconsole een andere letter dan C heeft, gebruik je die.
Reboot je pc.

Nu zou XP er als enige op moeten staan. Echter, niet de hele harde schijf is nu toegewezen aan XP. Dat kun je herstellen d.m.v. de Ubuntucd.

Er is echter ook nog een andere mogelijkheid: backup je bestanden, start je computer met de XP-cd, verwijder alle partities en maak een nieuwe (of meer, als je dat wilt) aan voor Windows. Ga verder met de installatie.

Als je weet hoe je Windows moet installeren zou ik de tweede optie nemen: die levert namelijk een schoner systeem op.

Edit: had een eerdere post niet gelezen. Kies voor optie twee maar hang eerst je schijf in een andere computer en backup je data.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/27, 18:22:10 door Gymnasiast »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline xubxub

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2010/01/29, 15:35:42 »
Als iemand Ubuntu heeft geinstalleerd en hij besluit op die computer toch maar voor Windows te gaan dan is dat toch zijn goed recht?
Als je het mij vraagt is dit ook een vrij logische plek om hulp te zoeken, hij heeft Ubuntu geinstalleerd, en nu vraagt hij hoe hij dat ongedaan kan maken.

Dat zou dus betekenen dat we mensen wel vertellen hoe ze ergens inkomen, maar niet vertellen hoe ze dat weer ongedaan kunnen maken.

Natuurlijk is het iemands goed recht om Windows er op te zetten, maar het is ook mijn goed recht om
iemand er op te wijzen, dat ook veel computer vraagstukken ook met Ubuntu opgelost kan worden. Ik had
ook het in het begin veel problemen met Ubuntu, maar ik heb me er wel door heen geworsteld. Als bij de eerste grote tegenslag terug gaan wordt naar Windows, dan zul je nooit de moooie kanten van het werken met Ubuntu ervaren. En ik wil mensen de mooie kanten va Ubuntu laten zien...

Xubxub

Offline Bennyboy

• Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
« Reactie #34 Gepost op: 2010/01/29, 15:56:01 »
, maar ik heb me er wel door heen geworsteld. Als bij de eerste grote tegenslag terug gaan wordt naar Windows, dan zul je nooit de moooie kanten van het werken met Ubuntu ervaren.

Mensen willen zich helemaal niet door de problemen van een pc worstelen!!
Dat is nu net de verkeerde denkwijze die veel mensen bezigen in de Linux scene........
Mensen willen gewoon dat zo'n ding (de pc dus) werkt!!
En laten we eerlijk zijn, daar is hij ook voor bedoeld!
Een besturingssysteem moet gewoon tijdens en na de installatie out of de box werken en zolang deze denkwijze de Linux community blijft beheersen zal het ook nooit wat worden!
Waarschijnlijk zal Chrome OS Linux daarom voorbij streven!

« Reactie #35 Gepost op: 2010/01/29, 16:01:28 »
Zeker weten, ik ben ook beetje bij beetje aan het vervreemden van Windows. Betrap mezelf erop dat ik bij de Dual boot automatisch naar Ubuntu boot voor dagelijkse werkzaamheden. En in het begin snapte ik er ook niks van, maar ik zie dat juist als uitdaging om het te leren en het meester te worden. Maar das persoonlijk. Ook ik zal nooit Windows helemaal eraf halen, heb het soms toch nog ff nodig en mijn favoriete spel kan niet op Linux draaien.

ff doorbijten  :D

Offline chaos7

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2010/01/29, 16:03:57 »

uehhh, Chrome OS is toch linux?
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

« Reactie #37 Gepost op: 2010/01/29, 16:08:08 »
Yup gewoon een Distro met een bekende naam eraan. En voornamelijk online apps, offline zal weinig waarde hebben.

Offline xubxub

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2010/01/29, 16:47:53 »
, maar ik heb me er wel door heen geworsteld. Als bij de eerste grote tegenslag terug gaan wordt naar Windows, dan zul je nooit de moooie kanten van het werken met Ubuntu ervaren.

Mensen willen zich helemaal niet door de problemen van een pc worstelen!!
Dat is nu net de verkeerde denkwijze die veel mensen bezigen in de Linux scene........
Mensen willen gewoon dat zo'n ding (de pc dus) werkt!!
En laten we eerlijk zijn, daar is hij ook voor bedoeld!
Een besturingssysteem moet gewoon tijdens en na de installatie out of de box werken en zolang deze denkwijze de Linux community blijft beheersen zal het ook nooit wat worden!

Je hebt volkomen gelijk een PC moet uit de doos werken. Maar als dit niet het geval is, wil ik als Ubuntu-gebruiker er toe bijdragen, dat dit wel gebeurd. En verder begin ik aan Canonical te twijfelen. Naar mijn mening  hadden ze beter een deal kunnen sluiten met de rechthebbendenden van al die codecs en duidelijk kunnen maken, in welk land welke codec legaal gebruikt kan worden en of ik daarvoor moet betalen en zo ja hoeveel.

Xubxub

« Reactie #39 Gepost op: 2010/01/30, 08:40:37 »
Citaat
En verder begin ik aan Canonical te twijfelen. Naar mijn mening  hadden ze beter een deal kunnen sluiten met de rechthebbendenden van al die codecs en duidelijk kunnen maken, in welk land welke codec legaal gebruikt kan worden en of ik daarvoor moet betalen en zo ja hoeveel.

In het verleden hebben Microsoft en Suse (Novell) al eens een deal gemaakt http://www.novell.com/linux/microsoft/faq.html

Offline R1P

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2010/02/05, 11:36:40 »
Maar hoe meot ik nou XP er weer op zetten ?
Als ik XP open krijg ik een zwart scherm met een knipperend streepje, als ik de Windows CD erin doe en dan wil Repareren staat dat er niet... Dus hoe kan ik dit oplossen ?
En ik heb al een tijd Ubuntu en kom er steeds meer problemen bij tegen, Scanners die niet werken, printers. Andere hard/software, dus ik heb het gezien, het is meer iets voor een langzame laptop waar je alleen msn op doet ofso maar voor de rest niks aan aansluit. Niet voor een Pc die ik voor school nodig heb en moet scannen en printen...

Mvg

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #41 Gepost op: 2010/02/05, 16:34:58 »
Gewoon XP cd erin, en installeren maar. Gewoon alle partities verwijderen en 1 nieuwe voor Windows aanmaken.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2010/02/05, 16:59:22 »
Gewoon XP cd erin, en installeren maar. Gewoon alle partities verwijderen en 1 nieuwe voor Windows aanmaken.
Dat zou ik niet zomaar doen. Misschien wel met een stand-alone versie van XP.
Meestal gaat het om een OEM. Vaak staan er verborgen partities op zo'n OEM-installatie en die werken samen met de recovery-CD.

Offline R1P

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2010/02/05, 17:00:45 »
Dat zou ik niet zomaar doen. Misschien wel met een stand-alone versie van XP.
Meestal gaat het om een OEM. Vaak staan er verborgen partities op zo'n OEM-installatie en die werken samen met de recovery-CD.

Alks ik die CD erin doe van XP, doet die allemaal dingen controlleren of updaten ofso, een blauw scherm en staat er drivers blabla. Daarna, krijg ik een zwart scherm met een knipperent streepje

Edit: Ik wil Ubuntu er zo snel mogelijk af, ik kan niet eens Updates installeren, dan staat er dat ik iets handmatig moet intypen. Ik ben het zat, voor elk probleem wat er is moet ik het hier vragen, daar zit ik niet op te wachten. Xp is installeren, en dan is het klaar. Voor de rest doet hij het zelf, ik heb toch mijn XP licentie al betaald dus het kost me niets. Als iemand hier zo vriendelijk zou willen zijn me helpen het eraf te gooien zou dat fijn zijn.

Mvg
« Laatst bewerkt op: 2010/02/05, 17:19:50 door R1P »

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2010/02/05, 18:02:25 »
Alks ik die CD erin doe van XP, doet die allemaal dingen controlleren of updaten ofso, een blauw scherm en staat er drivers blabla. Daarna, krijg ik een zwart scherm met een knipperent streepje

Wanneer in het BIOS het cd/dvd-station als eerste boot staat, en je krijgt dit soort dingen wanneer je de pc laat opstarten met de Windows-cd in het station, dan heb je een flink probleem, denk ik. Nog nooit meegemaakt dat er eerst allerlei dingen gecontroleerd/geüpdatet worden voordat ie doorstart naar het 'beginscherm' van de cd.

Citaat
Edit: Ik wil Ubuntu er zo snel mogelijk af, ik kan niet eens Updates installeren, dan staat er dat ik iets handmatig moet intypen.

Het enige dat ik 'handmatig moet intypen' is m'n wachtwoord. ^-^
Post hier de melding dan eens die je krijgt. Iets met 'you must manually run sudo dpkg --configure -a',  misschien? Is een kwestie van dat commando in een terminal zetten, op Enter drukken en je kunt weer updaten. Het is misschien iets heel simpels, dat je had kunnen oplossen door hier te vragen wat die melding precies inhoudt.

Offline R1P

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2010/02/05, 21:10:39 »
Ik hoef geen hulp met de Updates, ik wil Ubuntu eraf hebben. Het liefst vandaag nog.

Mvg

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #46 Gepost op: 2010/02/05, 21:11:36 »
Gewoon XP cd erin, en installeren maar. Waar loop je vast? Wat is je probleem? Als je dit niet aangeeft kunnen wij je ook niet helpen.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/05, 21:13:55 door Lars »

« Reactie #47 Gepost op: 2010/02/05, 21:13:27 »
Hier staat het verder uitgelegd..

"Grub verwijderen (terug naar uitsluitend Windows): http://sites.google.com/site/computertip/grub
Punt 3."

PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline stephan65

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2010/02/06, 16:13:57 »
Je wil Ubuntu niet kwijt,
XP is echt niet zo goed als Ubuntu

Offline Lars

• Lid
    • Tuxplace.nl
« Reactie #49 Gepost op: 2010/02/06, 16:15:42 »
Je wil Ubuntu niet kwijt,
XP is echt niet zo goed als Ubuntu
Duh. Daarvoor zitten we ook op dit forum.

Maar de TS wil Ubuntu eraf. Waarom dan al die nutteloze reacties?