Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!  (gelezen 82256 keer)

Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #75 Gepost op: 2011/09/25, 18:16:41 »
Wat mij betreft laten Microsoft, Adobe, Oracle etcetera de prijzen op de gewone markt dalen tot de prijzen die ze educatieve instellingen rekenen.
Wow, leuk idee. Voor slechts 17 euro ga ik mijn oude XP zeker vervangen door de nieuwe Windows 7!
Dus veel succes met de brief al verwacht ik persoonlijk niet dat dit voorstel serieus genomen zal worden.

Op dat laatste punt zul je wellicht nog verrast worden. Maar, kom, wat stel je zelf dan voor? Ik heb nog geen constructieve suggestie gehoord. Je spreekt jezelf alleen tegen. In je eerste bijdrage noem je die 17 euro geen probleem voor Linux-gebruikers (want goedkoop te installeren in VirtualBox) en in je laatste bijdrage maak je weer belachelijk. Ik hoor dus graag wat jij als oplossing ziet voor het Silverlight-probleem.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #76 Gepost op: 2011/09/25, 20:08:34 »
De oplossing heb je zelf al gegeven maar die wil je blijkbaar niet accepteren: gebruik Microsoft Windows om goed gebruik te kunnen maken van Silverlight en daarmee Magister.

Wie weet wordt de belofte van Moonlight als Linux alternatief voor Silverlight ooit waargemaakt maar tot die tijd is dat geen optie.

Ouders en leerlingen kunnen zich van te voren op de hoogte stellen wat de school verwacht, is de verwachting dat je Windows gebruikt dan zal je aan die verwachtingen moeten voldoen of voor een andere school kiezen. Wil je perse vasthouden aan een Linux hobby, prima maar niet dat een school (of een bedrijf in geval van een werknemer met Linux) daarvoor extra moet investeren (om hun huidige systeem aan te passen).

Eventueel Windows aanschaffen tegen een laag studententarief zal in de regel geen onoverkomelijk probleem zijn op de totale kosten van een opleiding maar/en dat wil niet zeggen dat iedereen recht heeft op deze studentenkorting.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline joop13

• Lid
« Reactie #77 Gepost op: 2011/09/25, 20:38:21 »
De oplossing heb je zelf al gegeven maar die wil je blijkbaar niet accepteren: gebruik Microsoft Windows om goed gebruik te kunnen maken van Silverlight en daarmee Magister.

Wie weet wordt de belofte van Moonlight als Linux alternatief voor Silverlight ooit waargemaakt maar tot die tijd is dat geen optie.

Ouders en leerlingen kunnen zich van te voren op de hoogte stellen wat de school verwacht, is de verwachting dat je Windows gebruikt dan zal je aan die verwachtingen moeten voldoen of voor een andere school kiezen. Wil je perse vasthouden aan een Linux hobby, prima maar niet dat een school (of een bedrijf in geval van een werknemer met Linux) daarvoor extra moet investeren (om hun huidige systeem aan te passen).

Eventueel Windows aanschaffen tegen een laag studententarief zal in de regel geen onoverkomelijk probleem zijn op de totale kosten van een opleiding maar/en dat wil niet zeggen dat iedereen recht heeft op deze studentenkorting.

Jij begrijpt, kennelijk, nog niet wat het ministerie via NOIV had willen doen! En zeker de semi-ambtenaren moeten ook voldoen aan dat besluit.... En niet zoals jij zegt mogen zeggen: Je gebruikt maar Windows omdat wij dat willen.....
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

« Reactie #78 Gepost op: 2011/09/25, 20:48:35 »

Dus jouw oplossing is het handhaven van de status quo? /me kijkt even rond, want volgens mij zitten we hier op het Ubuntuforum.  ^-^

En nee, die oplossing wil ik niet accepteren, maar misschien komt dat omdat iets verder kijk:

http://www.janstedehouder.nl/2011/09/25/educatieve-e-boeken-nog-een-reden-om-opmars-silverlight-tegen-te-houden/

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #79 Gepost op: 2011/09/25, 22:50:28 »
Het NOiV actieplan heb ik gelezen (misschien niet goed begrepen joop13, dat kan) en lees daar randvoorwaarden aan “comply or explain, and commit” zoals dat de dienstverlening niet in gevaar mag komen, de kosten niet mogen stijgen en er wel een open alternatief beschikbaar moet zijn.

De eerder gegeven verwijzing naar de site van schoolmaster.nl geeft aan dat er oog is voor multiplatformondersteuning maar ze vandaag-de-dag nog veel voordeel hebben (lage kosten?) bij het gebruik van Silverlight. Ik kan mij voorstellen dat per direct eisen dat er een ander systeem wordt ingevoerd kan leiden tot meerkosten (inclusief de door Jan genoemde exit- en migratiekosten) en dat door de opkomst van meer (mobiele) platformen deze situatie op termijn anders zal worden.

In het blog over e-books lees ik dat DRM het probleem is maar is er wel een goede open standaard die het gebruik van multimediabestanden beperkt tot 1 computer? Aan het mogen verspreiden van e-books zonder kopieerbeveiliging zitten mogelijk hogere licentiekosten.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline joop13

• Lid
« Reactie #80 Gepost op: 2011/09/25, 22:55:04 »
Het NOiV actieplan heb ik gelezen (misschien niet goed begrepen joop13, dat kan) en lees daar randvoorwaarden aan “comply or explain, and commit” zoals dat de dienstverlening niet in gevaar mag komen, de kosten niet mogen stijgen en er wel een open alternatief beschikbaar moet zijn.

De eerder gegeven verwijzing naar de site van schoolmaster.nl geeft aan dat er oog is voor multiplatformondersteuning maar ze vandaag-de-dag nog veel voordeel hebben (lage kosten?) bij het gebruik van Silverlight. Ik kan mij voorstellen dat per direct eisen dat er een ander systeem wordt ingevoerd kan leiden tot meerkosten (inclusief de door Jan genoemde exit- en migratiekosten) en dat door de opkomst van meer (mobiele) platformen deze situatie op termijn anders zal worden.

In het blog over e-books lees ik dat DRM het probleem is maar is er wel een goede open standaard die het gebruik van multimediabestanden beperkt tot 1 computer? Aan het mogen verspreiden van e-books zonder kopieerbeveiliging zitten mogelijk hogere licentiekosten.

Beste Testcees: Je hebt kennelijk de geschiedenis van Schoolmaster niet in beeld. Ze hadden bij Magister 4.0 wel multiplatformondersteuning, oftewel ze gebruikten gewoon de MS-Java. Maar sinds versie 5 hebben ze alleen nog maar silverlight en als je daar een brief over stuurt een arrogant antwoord dat silverlight beter is (voor hen, kennelijk). Kennelijk omdat ze met handen en voeten vastzitten aan de bevelen vanuit Richmond omdat ze MS-partner zijn....
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

« Reactie #81 Gepost op: 2011/09/25, 23:14:58 »
@testcees

Alle (ja alle) middelbare scholen die in aanmerking komen hier in Haarlem e.o maken gebruik van Magister. Een andere school is dus geen optie.

De spelregels omtrent open standaarden zijn ingesteld om koppelverkoop en ander monopolisten gedrag tegen te gaan. Niet meer en niet minder. De vergelijking tussen een school en een werkgever gaat volledig mank. Overigens werk ik volledig opensource bij een werkgever die dat niet (volledig) doet. Bring your own device noemt ICT dat bij ons. Steeds meer collega's prikken de netwerkkabel in hun eigen hardware.

En met die 17 Euro ben je er echt niet, dat is een upgrade naar Windows 2000.... Niet echt bij de tijd, wordt al een jaar niet meer ondersteund. Echt een veilig advies....

Even een rekensommetje:
Slim vraagt voor een upgrade naar Win7 tenminste € 56,60 (let wel een upgrade). Maar daarbij komt dan gelijk ook nog een licentie voor Office. Met drie kids en drie PC's zit ik dan alleen voor licenties al aan ca. € 300,-
Maar, helaas, helaas, de huidige hardware voldoet niet helemaal aan de eisen van Win7. Dus tel daar 3 nieuwe PC's bij op.
Als ik ga voor de goedkoopste oplossing kost me dat minimaal € 1.000,- En dat enkel en alleen omdat scholen zich niet wensen te houden aan de spelregels. Enkel en alleen omdat scholen blijkbaar niet opgewassen zijn tegen de monopolisten Schoolmaster en Microsoft.

Om wat meer perspectief te geven, Schoolmaster geeft zelf aan dat 5 tot 10% van de mensen vanwege Silverlight geen toegang heeft tot Magister. Neem eens 5% van het totaal aantal middelbare scholieren....

« Reactie #82 Gepost op: 2011/09/26, 08:02:59 »
Bij wijze van update:

De open brief is zojuist naar de vaste kamercommissie voor onderwijs, cultuur en wetenschappen verzonden. De brief zoals verzonden staat uiteraard ook online:

http://www.janstedehouder.nl/2011/09/26/open-brief-buitensluiting-van-5-10-van-de-leerlingen-van-online-schoolomgevingen/

Ik heb een petitie klaarstaan, maar die moet nog even door de medewerkers van Petitie.nl worden goedgekeurd. Zodra die open staat kunnen we handtekeningen gaan werven ;-)

Voel je vrij om de brief te verzenden naar eenieder die er baat bij kan hebben. Succes.

Offline wowo

• Lid
« Reactie #83 Gepost op: 2011/09/26, 13:11:09 »
Eindelijk tijd gehad om ook maar eens een briefje te sturen naar de school van ons kind, waarbij ik als bijlage de bovenstaande brief van Ja heb toegevoegd:
Aan: Stichting voor Openbaar Voortgezet Onderwijs Tiel
tav Administratie locatie Heiligestraat
heiligestraat@rsglingecollege.nl

Betreft: Gebruik van Magister 5
verzonden per e-mail

26 september 2011 Tiel

Geachte heer/mevrouw,

Op 9 september jongstleden heb ik een brief ontvangen van Dhr. R.M. Noppen Adjunct directeur betreffende toegangsgegevens ICT-middelen RSG Lingecollege.
In deze brief wordt aandacht geschonken aan het programma Magister 5 wat oa aan ons de mogelijkheid zou kunnen bieden om de voortgang van onze XXXXXXXXX te volgen via de cijferadministratie.

Toen ik de handleiding doornam werd mij duidelijk dat ik en naast mijzelf iedereen die gebruikt maakt van Linux-software (5 – 10% van Nederland!), geen mogelijkheid hebben om hiervan gebruik te kunnen maken.
Magister 5, wat ontwikkeld wordt door Schoolmaster een partner van Microsoft, maakt namelijk gebruik van Microsoft Silverlight.
Silverlight is gesloten software die niet werkt onder het vrije opensource besturingssysteem Linux.

Van uw aanbod om via www.slim.nl (ongetwijfeld ook partner van Microsoft) Windows software aan te schaffen tegen sterk gereduceerde prijzen zal ik geen gebruik maken omdat:
1) Ik voor Windows software een nieuwe computer moet aanschaffen. (Linux software draait probleemloos op mijn oudere hardware)
2) Ik geen Windows software wil onderhouden met al zijn updates en virussen.

U, als onderwijsinstelling valt onder de overheid en de overheid heeft als beleid om het gebruik van open standaarden in de (semi-)publieke sector verplicht te stellen.

Ik vraag u dan ook om gebruik te maken van open standaarden in uw ICT omgeving zodat ik wel gebruik kan maken van mogelijkheden die Magister 5 aan mij en mijn XXXX biedt.
Daarnaast vind ik het, evenals de overheid, van belang dat mijn kind onderwezen wordt in het gebruik van open standaarden en niet verplicht kan worden om uitsluitend gesloten vaardigheden aan te leren.

Ik kijk uit naar uw reactie.

Met vriendelijke groet,

XXXXXXXXXXX

Ps. Als bijlage 1) heb ik een brief bijgevoegd die onlangs door Jan Stedehouwer verstuurd is naar de Tweede Kamer: openbriefinzakebuitensluiting5-10procentleerlingen26092011-110926005214-phpapp01.pdf

Als de petitie online is zal ik hem natuurlijk ondertekenen.
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #84 Gepost op: 2011/09/26, 15:42:27 »
Citaat van: brief
Ik kijk uit naar uw reactie.
Ik ook :D

« Reactie #85 Gepost op: 2011/09/27, 12:35:00 »
Op naar de volgende stap. De Tweede Kamer is op de hoogte van de problematiek, maar dat alleen gaat niet voor veranderingen zorgen. Het volgende dat gedaan moet worden is:

1. het samenstellen van een zwartboek van scholen die leerlingen dwingen gesloten technologie aan te schaffen (maakt omvang van het probleem inzichtelijk) en,

2. het ondertekenen van een petitie die specifieke maatregelen bepleit (maakt het draagvlak duidelijk).

De petitie staat online:

http://www.janstedehouder.nl/2011/09/27/petitie-weg-met-het-overgewicht-in-nederlandse-onderwijs-ict/

De tekst van de petitie is:

Citaat
Wij, docenten, ouders en leerlingen die het gebruik van innovatieve, open ICT stimuleren en ondersteunen.

Overwegende dat

5-10% van de leerlingen wordt gedwongen over te stappen op Microsofttechnologie door ondoordachte ICT-investeringen in elektronische leeromgevingen en online schooladministraties.
    het gebruik van open standaarden is sinds 2007 verplicht voor de publieke sector, maar scholen voeren dit onvoldoende uit.

Constateren

• dat ons onderwijsbestel is verworden tot een gesubsidieerd systeem voor het aanleren en in stand houden van exclusieve productspecifieke computervaardigheden, waardoor een bijna-monolopie van Microsofttechnologie in stand wordt gehouden. 
  • dat overheden, bedrijven en instellingen hier nog decennia later de prijs voor betalen in de vorm van hoge licentiekosten, beperkte flexibiliteit en verlies aan innovatiekracht.

Verzoeken de minister van Onderwijs en de Tweede Kamer

met vier concrete maatregelen (zie ook open brief) een einde te maken aan de prijsdumping van gesloten software in het onderwijs, het aanleren van productonafhankelijke vaardigheden verplicht te stellen en door het verplichte gebruik van open standaarden een eind te maken aan de dwang om specifieke technologie aan te moeten schaffen. De gevraagde maatregelen zijn:

1. het aanscherpen van het actieplan Nederland Open in Verbinding door het gebruik van open standaarden door alle met publieke middelen gefinancierde instellingen verplicht te stellen, conform het vigerende comply-or-explain principe;

2. het verplicht stellen van platformonafhankelijke toegang tot online diensten en omgevingen van met publieke middelen gefinancierde instellingen, in dit geval alle onderwijsinstellingen;

3. het verbieden van het aanleren van exclusieve productspecifieke competenties en vaardigheden door onderwijsinstellingen; en

4. het verbieden van het aanbieden van software aan docenten, ouders en leerlingen tegen lagere prijzen dan op de reguliere markt.

Misschien een tip/verzoek:

We zijn als open source gemeenschappen vrij effectief in het ondermijnen van onze eigen initiatieven omdat we het persoonlijk met een aspect niet eens zijn. Prima, zet die bezwaren dan in de commentaren bij de petitie, maar laat alsjeblieft geen verhitte flamewars ontstaan. Want dan leggen we het straks snoeihard af tegen de lobby die ongetwijfeld op gang komt om dit initiatief te pas af te snijden. Bedankt  :)

« Reactie #86 Gepost op: 2011/09/27, 14:19:30 »
[offtopic (het is wel een heel grote omweg om magister aan de praat te krijgen. ;), een nieuw draadje zou misschien prettig zijn)]

Wie de petitie van Jan op dit forum onder de aandacht wil brengen kan de volgende code in zijn of haar forumprofiel opnemen:
[URL=http://tinyurl.com/5r3qxaw][IMG]http://tinyurl.com/6z67jon[/img][/URL]
edit:

Een mailtje naar je kennissen kan ook helpen, bijvoorbeeld:

Citaat
Veel scholieren die een ander besturingssysteem dan Microsoft Windows op hun computer gebruiken kunnen sinds kort geen gebruik meer maken van de webdiensten van hun school. Dit komt omdat een nieuwe versie van het veelgebruikte Magister geheel onnodig Silverlight gebruikt, een gesloten techniek van Microsoft.

Bent U ook van mening dat we onze jeugd niet alleen moeten leren werken met software van een miljarden verslindend bedrijf, protesteer dan net als vele anderen tegen de Microsoft dominantie in het onderwijs. Pleit voor meer openheid door de volgende petitie te ondertekenen:

http://www.janstedehouder.nl/2011/09/27/petitie-weg-met-het-overgewicht-in-nederlandse-onderwijs-ict/

En stuur dit bericht door!

vriendelijke groet,
jouw naam
« Laatst bewerkt op: 2011/09/27, 15:28:38 door Thomas de Graaff »

Offline ThomasN

• Lid
« Reactie #87 Gepost op: 2011/09/27, 15:01:56 »
(...)

Op de NOIV-website staat een lijstje met onderwijsinstellingen die al open software gebruiken. Misschien kan je de petitie naar die scholen sturen met het verzoek hem voor te leggen aan hun docenten en leerlingen. Op deze scholen zullen in elk geval mensen rondlopen die de door de petitie aangekaarte problemen erkennen.

https://wiki.noiv.nl/xwiki/bin/view/NOiV/Praktijkvoorbeelden+onderwijs

Offline MBeentjes

• Lid
« Reactie #88 Gepost op: 2011/09/27, 15:03:59 »
Ik heb er nu erg veel last van dat school overgestapt is naar Magister 5.3, want nu moet ik voor elke dingetje in ELO weer Windows opstarten. Dus daar heb ik nogal een hekel aan. Moonlight pakte hij niet op mijn browser (nieuwe FF) dus ja, dan moet ik nog steeds zo werken.
"Google is like God, it knows everything."

« Reactie #89 Gepost op: 2011/09/27, 18:14:10 »
Wie de petitie van Jan op dit forum onder de aandacht wil brengen kan de volgende code in zijn of haar forumprofiel opnemen:
[URL=http://tinyurl.com/5r3qxaw][IMG]http://tinyurl.com/6z67jon[/img][/URL]
heb het ook even gedaan ;)
If nothing goes right, try left.
Steunpunt Berchem (Antwerpen, België)

« Reactie #90 Gepost op: 2011/09/27, 21:14:26 »
Ik heb er nu erg veel last van dat school overgestapt is naar Magister 5.3, want nu moet ik voor elke dingetje in ELO weer Windows opstarten. Dus daar heb ik nogal een hekel aan. Moonlight pakte hij niet op mijn browser (nieuwe FF) dus ja, dan moet ik nog steeds zo werken.

Dit is voor mij ook een bekend probleem. Vroeger hadden we een simpele html/java site van de school zelf. Nu met Magister, de leraren snappen het niet en de leerlingen vinden het sloom. Ik kan het thuis openen --> reboot en dan windows 7 opstarten, dat ik speciaal voor magister erop heb laten staan...

En natuurlijk heb ik de petitie ondertekend. :D

Deze petitie gaat ook de school rond, dus wie weet wordt het nog iets. sorry voor die opmerking, maar mijn ervaring met de tweede kamer en binnen twee jaar zo'n oplossing doorvoeren is niet heel goed.

« Reactie #91 Gepost op: 2011/09/27, 23:37:45 »
Wat ook zou kunnen, is Moonlight zodanig verbeteren dat het geen bugs en API-ontbrekingen meer bevat waarover Magister struikelt.

Offline ThomasN

• Lid
« Reactie #92 Gepost op: 2011/09/27, 23:57:25 »
Wat ook zou kunnen, is Moonlight zodanig verbeteren dat het geen bugs en API-ontbrekingen meer bevat waarover Magister struikelt.

Voor zover ik weet ligt de ontwikkeling van Moonlight op dit moment (bijna) stil. Het zou natuurlijk door anderen opgepakt kunnen worden, maar zal altijd blijven achterlopen op Silverlight, omdat Microsoft geen specificaties van de meest recente versie vrijgeeft.

« Reactie #93 Gepost op: 2011/09/28, 00:09:02 »

Volgens mij heeft Novell het ontwikkelteam van moonlight zowat helemaal op straat gegooid. Er hebben daar iig flink wat mensen de zak gehad. Magister zit op Silverlight 4 terwijl Moonlight Silverlight 3 emuleert. Het is gewoon grote onzin dat voor iets simpels als dit Silverlight wordt gebruikt. Er bestaan al jarenlang platformonafhankelijke oplossingen zoals Blackboard dat door universiteiten en hogescholen wordt gebruikt. Niet dat daar geen kritiek op is maar het is tenminste platformonafhankelijk :P.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/28, 00:11:15 door erik1984 »

« Reactie #94 Gepost op: 2011/09/28, 08:43:18 »
In praktische zin is het een oplossing als Microsoft gaat zorgen voor een 100% ondersteuning van Silverlight onder Linux. Het bedrijf gaat dat uit concurrentieoverwegingen niet doen (is mij verteld/getwitterd door Ruud de Jonge, Microsoft), maar als de kritiek maar sterk genoeg wordt is er alle kans dat ze dat opnieuw bekijken.

Maar dat lost het onderliggende probleem niet op, namelijk dat Silverlight geen gebruik maakt van open standaarden en dat je jezelf afhankelijk maakt van één commerciële onderneming voor een belangrijk deel van het online onderwijsgebeuren.

Een betere oplossing is dan om alles rond Silverlight vrij te geven onder een open source licentie (en dan geen vage Microsoft-licentie, maar GPL 3 of Apache). En dat zie ik zo snel nog niet gebeuren.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #95 Gepost op: 2011/09/28, 09:36:01 »
In praktische zin is het een oplossing als Microsoft gaat zorgen voor een 100% ondersteuning van Silverlight onder Linux. Het bedrijf gaat dat uit concurrentieoverwegingen niet doen (is mij verteld/getwitterd door Ruud de Jonge, Microsoft), maar als de kritiek maar sterk genoeg wordt is er alle kans dat ze dat opnieuw bekijken.
Altijd wordt er laatdunkend gedaan door de aanhangers van dat andere OS over het lage aandeel van Linux dat in de orde van grootte van 1% zou liggen. Als dat echt zo zou zijn, zou je dit amper concurrentie kunnen noemen lijkt me; dit bericht van MS zelf laat dan ook iets anders vermoeden. Ergens denk ik dan ook dat dat percentage stiekem niet klopt....  ;)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #96 Gepost op: 2011/09/28, 09:43:21 »
In praktische zin is het een oplossing als Microsoft gaat zorgen voor een 100% ondersteuning van Silverlight onder Linux. Het bedrijf gaat dat uit concurrentieoverwegingen niet doen
En daar begrijp ik hun kortzichtigheid niet. Mochten ze dat doen, dan zou de technologie, net als flash, nog veel vlotter en breder ingang vinden.

Wat op zich ook geen goede zaak zou zijn: dan wordt weer een andere gesloten technologie een de facto standaard. Eigenlijk moeten we dus blij zijn om hun kortzichtigheid: dat bemoeilijkt de acceptatie van hun onvrije technologie...

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #97 Gepost op: 2011/09/28, 10:15:31 »
Wat op zich ook geen goede zaak zou zijn: dan wordt weer een andere gesloten technologie een de facto standaard. Eigenlijk moeten we dus blij zijn om hun kortzichtigheid: dat bemoeilijkt de acceptatie van hun onvrije technologie...
Het is niet kortzichtig, integendeel, het is een welbewuste strategie.

Het gaat MS niet zo zeer om (het verspreiden van) de technologie an sich, maar veel meer of eigenlijk alleen maar om de binding met hun eigen platform (= Windows). Deze tactiek zie je, ondanks dat we decennia verder zijn, nog steeds terug: ondersteuning van OWA (Outlook Exchange via web) is alleen maar volledig onder IE; websites met Sharepoint (ook een MS-technologie) kun je ook maar het best via IE bekijken, voor de meest 'rijke' ervaring  ;), volgens MS dan...

Want hoe je ook wendt of keert, verkoop van het OS levert nog steeds een derde van de omzet van MS op (naast een andere derde op MS Office), dus het ondersteunen van andere OS'en zal indirect een inkomstenderving genereren. Je gaat het kind niet met het badwater laten weglopen zal MS denken....

Maar gelukkig is de tractie van Silverlight al aardig aan het teruglopen. Veel sites, waaronder uitzendinggemist.nl zijn al afscheid aan het nemen van Silverlight. Daarnaast ziet Schoolmaster, de maker van Magister de bui ook al hangen, vandaar dat ze zich genoodzaakt voelen om de boel te sussen:
http://www.schoolmaster.nl/Nieuws/DetoekomstvanSilverlight/tabid/695/language/nl-NL/Default.aspx

Citaat
Over de toekomst van Silverlight wordt in diverse media gediscussieerd. Dit werd gevoed door het ontbreken van informatie hierover in uitingen van Microsoft.
Inhoudelijk staat er in het artikeltje helemaal niets, want MS laat wat dit betreft niets van zich horen. Het expliciet NIET noemen van Silverlight door MS is een teken aan de wand.

Wat ook wel grappig is, is dat ze verwijzen naar een blog, waarin de hele discussie júist gaat dat MS in Windows 8 alleen maar met HTML5 wil ontwikkelen. Het is me dan ook niet duidelijk waarom Schoolmaster er voor kiest om juist dat artikel te nemen (slechts roddel en achterklap). Misschien omdat er niet meer is, iets met de laatste strohalm of zo?

Citaat
All Microsoft officials said last week was that developers targetting Windows 8 would be using HTML5 and JavaScript and some kind of new software development kit to build immersive apps. By leaving out any mention of Silverlight, Microsoft execs led many to believe that HTML5 and JavaScript would be the only way to write immersive apps for Windows 8 that will be available via the coming Windows App Store.
http://www.zdnet.com/blog/microsoft/microsoft-needs-to-tell-windows-8-developers-now-about-jupiter-and-silverlight/9608?tag=mncol;txt

Concreet is MS zelf al afscheid aan het nemen van Silverlight:

Citaat
Microsoft laat voor zijn cloud-opslagdienst de eigen multimediatechnologie Silverlight vallen. Het vernieuwde SkyDrive draait op html5.
http://webwereld.nl/nieuws/107038/microsoft-skydrive-dumpt-silverlight-voor-html5.html
Dit spreekt boekdelen. Als dit zich doorzet, gaat het met Magister helemaal goedkomen...  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/28, 10:44:57 door markba »

« Reactie #98 Gepost op: 2011/09/30, 15:43:34 »
Voorlopig heb ik een "workaround" Vandaag van mijn werkgever een nieuwe netbook gekregen met Win7.

Dilemma, welke blijft thuis staan en welke gaat mee op reis..... ;-)

Offline larsbs

• Lid
« Reactie #99 Gepost op: 2011/12/09, 17:41:40 »
mmm mijn school werkt met magister 5.3 die is ook niet te openen met moonlichte (hij zecht dat er een vout is dan herlaad hij en crest mijn werbrouser)  :( zonde ik ga dit ook nog bij mijn school aankaarten ik vind dat iedereen magister moet kunnen openen weet iemand een oplossing??
mischien sliverlighte instaleren met wine?