Hoi Lionheart,
welkom op het forum !
Als ik jouw lange lijst zie denk ik in eerste instante: Nee, zo moeilijk is het leven met Linux niet !
Voor een desktop dus, bij een eigen Internet-server is het een ander verhaal.
Dus:
- Firewall: Als je (zoals ik) achter een router zit met een ingebouwde firewall heb je ver geen firewall nodig.
Normaal geen dus, anders heeft Ubuntu een ingebouwde firewall, hoef je maar aanzetten en klaar.
- IDS: Normaal overbodig, tenzij je hebt een server ... De structuur van Linux ist veilig genoeg dat er normaal
gesproken verder geen maatregelen nodig zijn. Ook geen virus-bescherming. (voorlopig ..)
- File Manager, zit er automatisch in, bij Gnome
nautilus, bij KDE
konqueror, als je niet een héél speciale voorkeur hebt
kun je er heel goed mee werken. Voor NC- fans is er ook de
mc ... Een vraag van smaak eigenlijk, niet van kwaliteit.
- Zip, Rar en aanverwanten zit er al standaard in, geïntegreerd in de archiefmanager. Rechtsklik en klaar.
- Editor, zit er ook standaard in, bij Gnome
gedit, bij KDE
kate. Beiden hebben meer mogelikheden dan MS Notepad.
Mits je speciale dingen wilt doen of een bijzondere voorkeur hebt wordt het een discussie op zich, er zijn nog vele mogelijkheden.
- PDF: zit er standaard in, rechtsklik en klaar. Voor speciale doeleinden is er ook b.v.
pdfedit, maar dat is echt speciaal.
- Event Viewer: wat bedoel je daarmee ? Een kalender zit er standaard in, en als je de mail-client
evolution gebruikt heeft die
ook een eigen adresboek en planner enz. Of bedoel je iets anders ?
- Media Player: zitten er standaard enkele bij, als je de nodige plugins geïnstalleerd hebt kun je eigenlijk ± met allen alles afspelen.
Weer een vraag van smaak en voorkeur welke je pakt.
- CD-brander: zit er standaard in, als je meer "luxe" wilt is er
brasero (Gnome) en
K3b (KDE), en er is ook Nero (commerciëel).
- Image viewer: zitten er standaard enkele in, misschien iets licher dan Irfan View, maar in principe alle mogelijkheden.
Voor speciale doeleinden zijn er ook progjes zoals
phatch die ingewikkelde manipulaties als batch kunnen uitvoeren.
- Photoshop: er is standaard de
gimp, met ± dezefde mogelijkheden maar een vrij andere bediening.
Hier dus echt eerst "even" wennen, maar dan kun je er snel en makkelijk mee werken. (ik zelf heb meer moeite met Photoshop
dan met
gimp omdat ik er inmiddels aan ben gewend.) Minder keuze dus, maar het is standaard aanwezig.
- Paint: is er niet,
gimp is voldoende ...

(ja, er zijn schilderprogjes, maar ze zin niet gebruikelijk)
- Spelletjes: is er al een reeks geïnstalleerd, leuke dingen eigenlijk, maar als je de nieuwste of van die zware games zoekt
zal je toch liever Win.. pakken.
- Update: zit er standaard in (in
synaptic), als jet het niet afzet komen er om de paar dagen updates.
- Messenger: er zit standaard
pidgin in (in de nieuwste versie nu
empathy), een multi-protocol-iets dat eigenlijk alles aan kan
hetzij MSN, Yahoo. ICQ, noem maar op. Wel beperkt t.o.v. video-chat. Maar daar was er een speciale toepassing dacht ik.
- Office: er is standaard Open Office. Is ± compatiebel met MS Office. Als je echt (terwille van 100% compatibiliteit) MS Office
moet hebben kun je hem in de Win..-emulator
wine draaien. Die zit ook standaard in de repo's (centrale installatie door
synaptic).
- ccleaner: is overbodig, in het praktijk is er geen vervuiling van het systeem, dankzij een schone structuur.
Er is wél een schoonmaakprogramma standaard aanwezig, maar normaal gebruikt het niemand ....
En, je moet in meerdere opzichte echt een andere manier van denken leren: ± alle programma's zij centraal (en vrij) beschikbaar
in
synaptic, dus geen zoeken in het internet meer. Maar aub ook niet doen, want met een "wilde" installatie kun je het systeem
wél in de soep sturen ! Verder: niet eerst kijken welk programma er is, maar ga ervan uit wat je wil doen. Dan zal je vaak een
verrassende (soms ook andere) oplossing zien. Voorbeeld: CD branden. Niet: programma zoeken, maar gewoon: rechtsklik. Klaar.
Vriendelijke groet,
track
p.s.: ik zie al, er waren een aantal leden mij voor... Niettemin.