Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: I-mac  (gelezen 1657 keer)

Offline tomubuntu

  • Lid
I-mac
« Gepost op: 2009/10/27, 19:15:09 »
Hoi,

Wegens mijn gedateerd laptopje (Asus A7VC), overweeg ik de aankoop van een I-Mac 27", met i7 en 8GB ram. Dit zal mijn eerste stapje zijn in de macwereld, maar zou toch graag ubuntu ook blijven gebruiken. De grafische kaart is een ati hd4850 512mb, hier heb ik wat schrik van...µ
Iemand bedenkingen bij deze hardware ivm ubuntu?

groeten
tom
« Laatst bewerkt op: 2009/12/16, 19:36:34 door tomubuntu »

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: I-mac
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/27, 19:21:17 »
Video gaat redelijk, 3d-prestaties zijn nog steeds niet wat het zijn moet. Terwijl die kaart wel een krachtpatser is die in rust/2D modus circa 40 Watt en in 3D modus circa 80-100 watt verstookt. Een echte gamerskaart die het in Windows goed doet maar in Ubuntu een instapmodel geForce net weet bij te benen. Ik zou eerder uitkijken naar een Mac met een GeForce kaart want die Apple pc's zijn duur genoeg.

Even voor de duidelijkheid: ik heb die kaart zelf. In Windows een prima ding :), maar verder...

Offline tomubuntu

  • Lid
Re: I-mac
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/27, 19:29:26 »
Dat is nu net het probleem met die I-Macs, knappe dingen maar configuratiekeuze nihil.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: I-mac
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/27, 19:41:20 »
Ik weet vrij zeker dat er modellen zijn met GeForce kaarten, zeker een deel van de modellen met een Core 2 Duo processor. Maar ik ben niet zo into iMacs, dus ik kan je niet zeggen welke modellen precies een GeForce bevatten.

yvesvanbelle

  • Gast
Re: I-mac
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/29, 11:31:54 »
Hallo Peter,

Wat ik doe, ik draai Ubuntu in een virtual machine, op mijn iMac. Ik gebruik hiervoor VirtualBox van Sun (http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads). Je hoeft je geen zorgen te maken over compatibiliteit daar de hardware toch gevirtualiseerd wordt. Gezien je met een bom van een Mac werkt ga je het bijna niet voelen dat je je Ubuntu in een virtual machine draait.

Groeten,

Yves

Offline tomubuntu

  • Lid
Re: I-mac
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/29, 19:44:10 »
Hallo,

Bovenstaande is ondertussen besteld, ik ga uw tip zeker bekijken, ken dit niet.

Bedankt
tom

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: I-mac
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/30, 00:44:22 »
Hallo Peter,

Wat ik doe, ik draai Ubuntu in een virtual machine, op mijn iMac. Ik gebruik hiervoor VirtualBox van Sun (http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads). Je hoeft je geen zorgen te maken over compatibiliteit daar de hardware toch gevirtualiseerd wordt. Gezien je met een bom van een Mac werkt ga je het bijna niet voelen dat je je Ubuntu in een virtual machine draait.

Groeten,

Yves

Ik ging er vanuit dat Tomubuntu er gewoon een dual boot van ging maken, vandaar mijn negatieve advies m.b.t. ATI grafische kaarten.

Offline tomubuntu

  • Lid
Re: I-mac
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/16, 19:35:59 »
Hoi,

Ondertussen heb ik sinds enkele weken mijn i-mac.

Ik heb ubuntu succesvol ge-installeerd in virtualbox. Enkel één groot probleem, enkel op een resolutie van 800x600, terwijl het beeldscherm standaard een resolutie heeft van 2560 x 1440. Niet werkbaar dus. Blijkbaar bestaat er ook zoiets als guest additions voor virtualbox, die dat probleem kan oplossen, maar niet voor mac? :|

Iemand ervaring met het programma parallels voor mac? (ik wil natuurlijk wel zeker zijn omdat dit betalend is)

groetjes
tom

Re: I-mac
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/16, 23:03:44 »
ik heb betere ervaring met VMWare Fusion
niet met linux er in, maar het lijkt me wel een goed programma.
wat ik er mee met Windows XP gezien heb dan, er zitten wel leuke functies in.

alleen zie ik het probleem met ATI Radeon kaarten niet, ik HEB een ATI Radeon en daar draait ubuntu gewoon goed op.
en daarbij er kunnen conflicten ontstaan met linux en Nvidia GeForce kaarten.

de 3D is iets minder, maar om te zeggen dat je daar ook echt last van hebt....
kijk SecondLife met de officiële viewer, ja dat gaat niet echt, maar met Hippo OpenSim viewer dan weer beter dan op windows.


maar zoiezo, die Guest Additions zitten wel degenlijk in de OS X versie!
ze zitten in /Applications/VirtualBox.app/Contents/MacOS/VBoxGuestAdditions.iso
als ik me niet vergis kan je via de menubalk: device(of machine hant van de versie af)->install guest additions, gewoon het saakje installeren, via een package.
doet hij dat niet zelf, ga naar de disk manager in virtual box, kijk of vBoxGuestAddions.iso in de lijst staat, zo net voeg hem toe, indien wel, verweider hem en voeg hem opnieuw toe, en ga in linux naar de CD via /media/cd-rom (oid) en installeer hem zelf door de pakkage aan te klikken


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!