Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL  (gelezen 25486 keer)

Re: Uitkomsten Overleg Toekomst Ubuntu NL
« Reactie #25 Gepost op: 2009/09/27, 15:33:17 »
Wat mij betreft op beide punten akkoord.

Wat nog ontbreekt is een overzicht van welke taken minimaal wel (en welke zeker niet) door de rechtspersoon ingevuld moeten worden (zie hiervoor ook mijn eerdere reacties).

Ciao

Jan

« Reactie #26 Gepost op: 2009/09/27, 16:35:13 »
Hallo Jan,
wat een rechtspersoon wel, danwel niet moet gaan doen, dat is als ik het goed begrijp volgens het verslag van het toekomstoverleg op de wiki juist een van de dingen die zo'n projectgroepje zou moeten uitzoeken:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/OverlegToekomstUbuntuNL

Bovendien denk ik dat bij een groot deel van het team de behoefte aan een rechtspersoon nauwelijks leeft, laat staan dat er duidelijk is wat zo'n rechtspersoon dan zou moeten gaan doen. Dus deze vraag bij het team neerleggen lijkt me nogal wat gevraagd van het team.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #27 Gepost op: 2009/09/27, 16:48:55 »
Bovendien denk ik dat bij een groot deel van het team de behoefte aan een rechtspersoon nauwelijks leeft,
Toch wel, als ik naar mijzelf kijk.
Je geeft iemand een advies en zijn PC gaat defect (of zijn HD raakt volledig geformatteerd), wie is aansprakelijk ?
Met een rechtspersoon werkt dat iets makkelijker.

Ander punt is sponsoring, een bedrijf kan dit aftrekken van de belasting, maar dan moet het wel om sponsoring gaan, van een rechtspersoon gaan.

Dit zijn zomaar dingen die in mij opborrelen, ik kan best de plank mis slaan .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #28 Gepost op: 2009/09/27, 16:51:43 »
Ik zeg niet voor niets groot gedeelte he. Maar als de behoefte aan een rechtspersoon daadwerkelijk bij een groot gedeelte van het team had geleeft, dan was deze er volgens mij al lang geweest. Maar goed, misschien zie ik dat helemaal verkeerd. :)

edit: Maar ook in dat geval is het volgens mij zo dat een onderzoek naar wat zo'n rechtspersoon gaat doen volgens de uitkomst van het overleg tot de taken van het projectgroepje behoord. Of zie ik dat (ook) verkeerd?
« Laatst bewerkt op: 2009/09/27, 16:56:34 door Thomas de Graaff »

« Reactie #29 Gepost op: 2009/09/27, 17:14:01 »
Nee, hoor Thomas. Het zou echter wel prettig zijn als de huidige leiding een mandaat geeft.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #30 Gepost op: 2009/09/27, 17:16:45 »
Hiertoe staat er inmiddels een verzoek tot een teambeslissing in het besloten team forum:

http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/uitkomsten-overleg-toekomst-ubuntu-nl/msg482786/#msg482786

« Reactie #31 Gepost op: 2009/09/27, 17:20:56 »
Ik zeg niet voor niets groot gedeelte he. Maar als de behoefte aan een rechtspersoon daadwerkelijk bij een groot gedeelte van het team had geleeft, dan was deze er volgens mij al lang geweest. Maar goed, misschien zie ik dat helemaal verkeerd. :)

edit: Maar ook in dat geval is het volgens mij zo dat een onderzoek naar wat zo'n rechtspersoon gaat doen volgens de uitkomst van het overleg tot de taken van het projectgroepje behoord. Of zie ik dat (ook) verkeerd?

Citaatje uit een eerder bericht:
Citaat
Mijn eerste vraag is wel welke status de werkzaamheden van de projectgroep heeft in relatie tot Ubuntu-NL? Wordt het een rechtspersoon die naast Ubuntu-NL staat met bijvoorbeeld taken op het gebied van fondswerving of wordt het een rechtspersoon die Ubuntu-NL omvat? Dan kun je nog steeds denken aan een soort Raad van Toezicht model met een of meerdere personen die daaronder de dagelijkse leiding en verantwoordelijkheden invullen.

Het maakt nogal wat uit voor de werkzaamheden van het werkgroepje en het benodigde mandaat.

En misschien leeft het inderdaad helemaal niet bij de teamleden, dat kan, maar het duikt toch regelmatig op in het forum. Als de noodzaak niet wordt ingezien is het ook prettig dat dit duidelijk wordt uitgesproken. Dan schept helderheid voor bijvoorbeeld de organisatoren van activiteiten die zijn geïnitieerd vanuit Ubuntu-NL (de aansprakelijkheid waar Ron het over heeft).

« Reactie #32 Gepost op: 2009/09/27, 17:48:04 »
Jan,
de behoefte aan een rechtspersoon wordt geventileerd vanuit het overleg toekomst ubuntu-nl. Dan mag je toch verwachten dat dit overleg ideeën heeft over wat dat dan is waar behoefte aan is? Nu kan ik me voorstellen dat dit ook bij het overleg groepje niet helemaal duidelijk is, en dat er onderzoek nodig is om hier meer duidelijkheid over te krijgen. Maar stellen dat er behoefte is aan een rechtspersoon, en vervolgens van het team vragen in te vullen waaruit deze behoefte dan bestaat, m.a.w. wat deze rechtspersoon dan gaat doen, en in welke vorm, komt op mij een beetje vreemd over.

Wanneer de betrokkenen van het overleg een meer gedetailleerd en inhoudelijk mandaat betreffende een rechtspersoon willen, dan lijkt het mij beter als men eerst meer inhoudelijk formuleert wat nu eigenlijk verwacht wordt van zo'n rechtspersoon waar men behoefte aan heeft. Vervolgens kan het team dan kijken of ze hier achter staan of niet, en kunnen er eventueel alternatieven verzonnen worden.

Een andere optie lijkt mij, als de betrokken van het overleg niet helemaal duidelijk is wat er van de rechtspersoon waar behoefte aan is verwacht wordt, om niet vooraf een gedetaileerd mandaat te eisen. In plaats daarvan kan een niet nader gespecificeerd mandaat aan het team gevraagd worden voor een projectgroep waarin zowel teamleden als andere betrokkenen deelnemen, en die gaan uitzoeken wat zo'n rechtspersoon nou eigenlijk moet gaan doen. Dit is volgens mij ook wat er volgens de uitkomst overleg toekomst ubuntu-nl gevraagd wordt.

Maar misschien zie ik dit niet goed?

edit: het is natuurlijk ook mogelijk om eerst een niet nader gespecificeerd mandaat te vragen, en als dat er niet komt omdat het voor het team te veel onzekerheden met zich meebrengt, alsnog een meer gedetailleerd verzoek om mandaat uit te werken en voor te leggen aan het team.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/27, 18:08:13 door Thomas de Graaff »

« Reactie #33 Gepost op: 2009/09/27, 18:23:12 »
In het kort is het wel de vraag of de huidige leiding zich kan vinden in:

(1) een rechtspersoon die naast Ubuntu-NL staat en daarmee
- geen directe zeggenschap heeft over het reilen en zeilen van Ubuntu-NL, maar wel
- afspraken kan/mag/moet maken namens Ubuntu-NL en
- verantwoordelijkheid draagt voor activiteiten die door Ubuntu-NL worden uitgevoerd
(je snapt dat je dit even heel goed moet regelen)

dan wel

(2) een rechtspersoon die boven Ubuntu-NL staat en daarmee
- wel directe zeggenschap heeft (relatie bestuur- directie bij bijvoorbeeld een stichting)
De andere punten zijn dan eenvoudiger te regelen.

Uit eerdere discussies weet ik dat daar geen eenstemmigheid over was. Het gaat mijns inziens nog steeds over een mandaat op hoofdlijnen, maar zoals het bovenstaande laat zien wel belangrijke hoofdlijnen.

« Reactie #34 Gepost op: 2009/09/27, 18:36:40 »
Even voor de duidelijkheid, iedereen weet waarom ooit de groep Toekomst Ubuntu NL is gestart. Lees anders de topics er maar op na. Wat nu duidelijk moet worden is waar de huidige leiding zich mee conformeert. Bij een voorstel wat Jan geeft of zegt de leiding  nee, nee is tenslotte ook een antwoord. Dan is er voor het groepje duidelijk wat er kan en anders het groepje opheffen. Het mag ook duidelijk zijn wat het groepje feitelijk gaat doen, een oriënterend onderzoek en het zoeken naar mensen die een bestuurlijke functie uit kunnen oefenen. Even buiten de bestuurlijke vorm. Dus een ja of een nee, lijkt me het duidelijkst. Ik begrijp best dat de huidige leiding, niet stante pede een beslissing kan nemen, maar binnen een maand moet toch wel realiseerbaar zijn.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #35 Gepost op: 2009/09/27, 18:59:36 »
Ik zou haast zeggen dat een real life meeting het beste is.
Gezien de eerdere online pogingen die, uuhh,  toch niet helemaal liepen zoals gepland  :-X

Zo voorkom je onnodige misverstanden en kunnen er eindelijk eens spijkers met koppen geslagen worden.
Want het is ondertussen wel duidelijk dat er een rechtspersoon moet komen. Volgens mij zijn de meesten het daar wel mee eens. Alleen de uiteindelijke vorm is nog niet duidelijk.

Bovendien is een echte meeting een stuk gezelliger en kan je makkelijker een uitgebreide uitleg geven.
Op die meeting zou dan een plan van aanpak besproken kunnen worden dat verder uitgewerkt wordt op het forum/wiki.

Offline Double12

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2009/09/27, 19:25:47 »
Johan, je bedoelt een meeting tussen een aantal teamleden en een aantal mensen die in het werkgroepje willen gaan zitten? Dat is inderdaad een idee.

« Reactie #37 Gepost op: 2009/09/27, 19:28:37 »
Lijkt mij weinig nut hebben. De leiding van Ubuntu NL zal de beslissing moeten nemen.
Ja of nee. Lijkt mij toch niet al te gecompliceerd.

« Reactie #38 Gepost op: 2009/09/27, 19:38:30 »
In het kort is het wel de vraag of de huidige leiding zich kan vinden in:

(1) een rechtspersoon die naast Ubuntu-NL staat en daarmee
- geen directe zeggenschap heeft over het reilen en zeilen van Ubuntu-NL, maar wel
- afspraken kan/mag/moet maken namens Ubuntu-NL en
- verantwoordelijkheid draagt voor activiteiten die door Ubuntu-NL worden uitgevoerd
(je snapt dat je dit even heel goed moet regelen)

dan wel

(2) een rechtspersoon die boven Ubuntu-NL staat en daarmee
- wel directe zeggenschap heeft (relatie bestuur- directie bij bijvoorbeeld een stichting)
De andere punten zijn dan eenvoudiger te regelen.

Uit eerdere discussies weet ik dat daar geen eenstemmigheid over was. Het gaat mijns inziens nog steeds over een mandaat op hoofdlijnen, maar zoals het bovenstaande laat zien wel belangrijke hoofdlijnen.

Begrijp ik het dan goed als de mensen betrokken bij het overleg deze punten van ondergeschikt belang vinden? Zolang er maar een rechtspersoon komt is het goed?

Als dat het geval is lijkt het me inderdaad nuttig als wij als team hierin vast een beslissing nemen. Dat maakt het werk voor het projectgroepje een stuk eenvoudiger. Als het toch niet veel uitmaakt.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/27, 19:40:37 door Thomas de Graaff »

« Reactie #39 Gepost op: 2009/09/27, 19:48:24 »
Begrijp ik het dan goed als de mensen betrokken bij het overleg deze punten van ondergeschikt belang vinden? Zolang er maar een rechtspersoon komt is het goed?

Als dat het geval is lijkt het me inderdaad nuttig als wij als team hierin vast een beslissing nemen. Dat maakt het werk voor het projectgroepje een stuk eenvoudiger. Als het toch niet veel uitmaakt.

Ik zou ze niet van ondergeschikt belang noemen. Er is nu sprake van een leidinggevende structuur bij Ubuntu-NL (die, zoals je al opmerkte niet direct overloopt van een gevoel van dringendheid bij de rechtspersoon) en de rechtspersoon heeft natuurlijk impact op de wijze van functioneren van de bestaande structuur (inspraak, zeggenschap etcetera). Natuurlijk kan een onderzoeksgroep verschillende varianten gaan uitzoeken en dat als advies neerleggen bij.... (zeg maar bij wie?), en vervolgens een opdracht krijgen daar de juiste poppetjes bij te zoeken. Maar ergens in dat proces moet er een uitspraak komen van de huidige leiding die neerkomt op 'ja, dit gaan we doen, en dit zijn de taken en verantwoordelijkheden die bij de nieuwe rechtspersoon komen te liggen'.

De situatie is nu zo dat het beginnen van werkzaamheden aan de rechtspersoon niet verstandig is zonder een duidelijk mandaat, en een mandaat is dan wel meer dan 'ja, als jullie het willen uitzoeken, voel je vrij'. Dat moet een 'ja' zijn met een duidelijke richting. Kwestie van leiding geven en verantwoordelijkheid nemen ;)

« Reactie #40 Gepost op: 2009/09/27, 20:04:22 »
+1 Jan

« Reactie #41 Gepost op: 2009/09/27, 21:01:42 »
Ik zie zo even twee opties voorbijkomen die ik geprobeerd heb duidelijk te verwoorden. Graag jullie reacties:

Ten eerste:
Een nieuwe vraag aan het team, die de vorige vraag kan vervangen:

Citaat
Vanuit een discussie ontstaan ten gevolge van de uitkomsten van het overleg toekomst ubuntu-nl is gebleken dat er behoefte is aan een rechtspersoon voor ubuntu-nl. Er is sprake van een projectgroepje dat mogelijk samengesteld gaat worden met de verantwoordelijkheid om te onderzoeken welke rechtspersoon het beste bij ubuntu-nl past, en deze vervolgens op te richten. Zo'n rechtspersoon kan twee vormen aannemen. Deze kan naast ubuntu-nl bestaan (optie 1 hieronder), of boven ubuntu-nl (optie 2 hieronder).

(1) een rechtspersoon die naast Ubuntu-NL staat
- heeft geen directe zeggenschap over het reilen en zeilen van Ubuntu-NL
- kan/mag/moet afspraken maken namens Ubuntu-NL en
- draagt verantwoordelijkheid voor activiteiten die door Ubuntu-NL worden uitgevoerd

(2) een rechtspersoon die boven Ubuntu-NL staat
- heeft wel directe zeggenschap (relatie bestuur- directie bij bijvoorbeeld een stichting)

De volgende vragen stellen de betrokkenen bij het overleg over de toekomst van ubuntu-nl aan het ubuntu-nl team:

1. Gaat het team akkoord met het oprichten van een rechtspersoon voor ubuntu-nl?

2. Als het team kiest voor het oprichten van een rechtspersoon, wordt dit dan een rechtspersoon naast of boven ubuntu-nl (zoals weergegeven in de twee opties hierboven)? De betrokkenen bij het overleg over de toekomst van ubuntu-nl geven namens de community het team de verantwoordelijkheid voor deze keuze, en zullen een keuze hierin dan ook zonder morren accepteren.

3. Geeft het team het projectgroepje dat opgericht zal worden als de eerste vraag positief is beantwoord, binnen de door het antwoord op vraag twee gegeven randvoorwaarde, de vrije hand om te onderzoeken welke rechtspersoon het meest geschikt is voor ubuntu-nl en om vervolgens deze rechtspersoon op te richten, en zal het team zich vervolgens schikken in de keuze die gemaakt is en zijn best zal doen om het functioneren van deze rechtspersoon zo goed mogelijk te ondersteunen?

Ten tweede:
Misschien zou er idd. zoals Double12 Johan van Dijk aangaven een irl bijeenkomst kunnen worden georganiseerd van mensen die de handen uit de mouwen willen steken, en in het projectgroepje willen gaan zitten om een rechtspersoon op te richten. Het projectgroepje kan dan op die (eerste) bijeenkomst dan een aantal vragen formuleren die voor het team met ja of nee te beantwoorden zijn. Het projectgroepje geeft het team een redelijke termijn om deze vragen te beantwoorden. Afhankelijk van de antwoorden op deze vragen gaat het projectgroepje vervolgens aan de slag om een rechtspersoon op te richten binnen de ruimte die het team met de antwoorden geeft of stopt het projectgroepje zijn werkzaamheden omdat de antwoorden van het team dusdanig zijn dat het projectgroepje geen brood ziet in verder gaan.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/27, 21:04:22 door Thomas de Graaff »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #42 Gepost op: 2009/09/27, 21:36:01 »
Een IRL meeting lijkt mij meer dan noodzakelijk !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline jensie

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2009/09/27, 21:41:23 »
Volgens mij wordt op dit forum al maandenlang gesproken over het oprichten van een rechtspersoon, in welke vorm dan ook. Het schiet maar niet op. Iedere keer blijft het hangen bij (nieuwe) onduidelijkheden die het 'team' creëert. Wat is eigenlijk de formele status van het team? Zijn zij gekozen, of zelf benoemd?

Jens

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2009/09/27, 21:44:24 »
Hoe komen leden eigenlijk aan hun functie? Worden ze gevraagd door het team of moeten ze solliciteren? De CC's zijn nu gestopt, heeft dat met de rechtspersoon te maken?

Een irl-meeting zal waardevol zijn, maar heel wat voeten in aarde hebben. Is dat het waard?

mvg
Thijs

« Reactie #45 Gepost op: 2009/09/27, 21:49:43 »
Jensie & thijsg, de vragen die jullie stellen met betrekking tot teamlidmaatschap en de formele status van het team zijn prima, maar ze gaan wel off-topic. Zouden jullie hiervoor een nieuwe draad kunnen openen?

Offline jensie

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2009/09/27, 21:54:25 »
Jensie & thijsg, de vragen die jullie stellen met betrekking tot teamlidmaatschap en de formele status van het team zijn prima, maar ze gaan wel off-topic. Zouden jullie hiervoor een nieuwe draad kunnen openen?

Beide zaken kun je niet los van elkaar zien. Straks is er een projectgroepje geformeerd, maar die zal wel 'verantwoording' af moeten leggen aan het team. Maar dan moet er eerst helderheid zijn over de status ervan.

Jens

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2009/09/27, 21:57:03 »
De CC's zijn nu gestopt, heeft dat met de rechtspersoon te maken?
mvg
Thijs

De CC is niet gestopt @Thijsg,maar gaat zich anders profileren,onafhankelijk en open naar de Community
en nee die beslissing is niet direct te linken naar een te formeren rechtspersoon.
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Double12

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2009/09/27, 22:33:53 »
[offtopic]
Het Ubuntu NL team is een groep mensen die Ubuntu NL draaiende houdt: moderators, irc-operators, wiki-beheerders, events teamleden, etc. Zie hier voor de organisatie van het team: http://www.ubuntu-nl.org/ubuntunl/organisatie

Nieuwe teamleden worden geworven door vacatures open te stellen, het topic daarvoor is wat ondergesneeuwd, het staat hier:
http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/vacatures-nieuwe-teamleden/
Op dit moment staat er één fuctie open, voor events teamlid.
[/offtopic]

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2009/09/28, 19:36:32 »
Vraag vanuit de CC er is destijds een petitie richting Canonical verstuurd en er zou kontakt worden gezocht met Jono Bacon Ubuntu Community Manager

Poll:Petitie richting Canonical
Moet de werkgroep rechtspersoon namens de gemeenschap direct contact opnemen met Canonical
Ja, ik ondersteun de petitie richting Canonical     - 81 (97.6%)

Citaat
datum:2009/05/01 Ik wil weten waarom er geen enkele reactie komt vanuit Ubuntu. Erg typisch. Kijk of de reactie nu positief of negatief uitvalt, terughoudend is of progressief, ik wil een reactie. Dat vind ik naar deze community toe wel zo netjes.

Hoe staat het hier eigenlijk mee?
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011