Waarover we het in het team volgens mij eens zijn is dat we niet echt goede, door iedereen aanvaarde redenen tegen zijn gekomen om een rechtspersoon boven Ubuntu-nl op te richten. Dit terwijl een oplossing met een rechtspersoon boven ubuntu-nl wel veel meer om handen heeft dan een rechtspersoon naast ubuntu-nl.
De taken van een rechtspersoon waar de meningen niet verdeeld over zijn, betreft dingen als het afhandelen van financiële zaken door de rechtspersoon, het aanspreekbaar zijn als rechtspersoon voor derden, het eventueel kunnen regelen van verzekeringen voor vrijwilligers waar nodig, kunnen ontvangen van sponsoring en donaties, en misschien het aanspraak kunnen maken op subsidies. Misschien mis ik iets, maar het meeste heb ik wel genoemd denk ik. Voor dergelijke taken is het waarschijnlijk niet nodig dat de rechtspersoon boven Ubuntu-nl komt te staan. Een dienstverlenende rechtspersoon naast Ubuntu-nl lijkt de meest passende en simpele oplossing om dit soort dingen te regelen. Het lijkt ons niet niet zinvol om meer wettelijk te gaan organiseren dan nodig is, ten slotte is zo'n rechtspersoon slechts een middel om bepaalde dingen te kunnen doen, en niet een doel op zich. Vandaar dat we gekozen hebben voor een stichting ter ondersteuning van ubuntu-nl.
Misschien dat ik de gedeelde mening in het team niet helemaal correct of volledig heb weergegeven, maar dan wordt het bovenstaande wel gecorrigeerd, of aangevuld.