Hoi,
eerst en vooral ik ben nieuw op dit forum dus zal ik even wat meer over mezelf vertellen.
Ik ben 16 woon in België/Oost Vlaanderen en werk al 2 - 3 jaar met PHP/(X)HTML/CSS/JAVA. Door deze programmeer/opmaak-talen ben ik ook meer geïnteresseerd geraakt in servers/os. Vervolgens ben ik er achter gekomen dat linux een van de stabielste os's is om op een server te installeren. (naar het schijnt draaien google's server allemaal op linux). Ik ben dus wat beginnen experimenteren met fedora, xubuntu, kubuntu & uiteindelijk ook ubuntu.
Een week geleden heb ik Ubuntu 9.04 Server Edition 32-bit geïnstalleerd op een oude pc (heeft 300mb ram, 1.3ghz amd athlon processor & 2 x 40gb wat volgens mij wel genoeg is). Apache 2.2 werkt perfect, ik heb ook webmin geinstalleerd en dat werkt ook. (poorten forwarden enzo, alles gaat)
Nu wou ik niet telkens de filemanager van webmin gebruiken om bestanden naar de server te uploaden dus besloot ik een goede ftp service te zoeken, na een tijdje googlen kwam ik uit op ProFTPD. Die heb ik de eerste keer geïnstalleerd via
A maar dat ging niet echt dus heb ik het gedeïnstalleerd en vervolgens weer volledig geïnstalleerd volgens
B.
Dit wil nog steeds niet werken, als ik probeer te verbinden krijg ik steeds de error in m'n ftp client (flashfxp) "connection refused". Waneer de pc af staat krijg ik "connection timed out" wat logisch is omdat hij de server niet vindt, dus de port forwarding is correct lijdt ik daar uit af. (Ik heb in proftpd/proftpd.conf de poort op 1980 gezet aangezien m'n provider alle poorten onder 1024 blokkeert. In de router heb ik poort 1980 naar poort 1980 geforwarded.)
Ik vermoed dat ik nog iets moet instellen in de config file van dat ik achter een router zit ofzo, geen idee eigenlijk. Kan iemand me helpen of een andere ftp service aanraden?