Ik zie dat ik echt een hele discussie in gang heb gezet. En het blijkt allemaal niet zo eenvoudig als ik dacht. Ik dacht namelijk dat je er gewoon een link van kon maken. Maar het moet blijkbaar via een website.
Je hebt
wel gelijk: dit is een gewone en eenvoudige html-link. Doordat Ubuntu (standaard) een extra pakket (apturl) installeert zal deze link werken als een interface tussen je browser en de APT softwarebeheeromgeving op je pc.

Als je bijvoorbeeld met gedit een normaal .html bestand maakt met de code "<a href="apt:package">klik hier</a>" kan je zo pakketten installeren! Dat het op
onze wiki niet werkt heeft alles te maken met
onze wiki instellingen.
Standaard is '
apt' niet opgenomen in het "
url_schema" in de wiki-configuratie. Het is ook iets UNIEKS voor Ubuntu (hoewel het ook werkt in andere Debian distributies). Voor een windows gebruiker heeft een apt: link geen functie!

Sinds versie 7.10 wordt pakket apturl standaard geinstalleerd. De Nederlandse wiki is al ouder en mogelijk is dat ook een reden dat apt (nog) niet is opgenomen in de wiki-configuratie?
Nu is er toch een manier om apturl te gebruiken: Onze wiki staat namelijk wel http: koppelingen toe. En door nu een http: koppeling te maken naar een andere site (bijvoorbeeld appnr.com) met de juiste apt: koppeling kunnen we het
nu al gebruiken.
En eigenlijk snap ik siegi, Double12 en Joshua822 heel goed. Zo leren nieuwe gebruikers niet hoe ze normaal gespoken paketten moeten installeren. Maar het blijft natuurlijk een keuze van het documentatieteam.
Euh, om eerlijk te zijn snap ik deze redenatie
niet helemaal. Ubuntu is
juist een distributie die zo eenvoudig mogelijk moet zijn voor een "
doorsnee" gebruiker. Het zal deze gebruiker niet (moeten) interesseren hoe softwareinstallatie werkt. Er moet juist GEEN drempel zijn om te beginnen met Ubuntu. Ubuntu is voor iedereen, ongeacht het niveau van computerkennis. Een Ubuntu installatie geeft direct na installatie een doorsnee maar complete desktop. Helaas ontbreekt bepaalde ("basis") software die door een "
beperking"
niet meegeleverd kan worden maar wel via pakket ubuntu-restricted-extras. Juist voor dit soort pakketten is eenvoudig "klik en klaar" een uitkomst!
Natuurlijk zullen veel gebruikers vroeg of laat meer dingen willen doen met Ubuntu. Deze gebruikers zijn dan al wat bekender met het systeem en hebben meer interesse en (belangrijk!) zijn gemotiveerd een "kennisdrempel" over te gaan. Voor deze groep gebruikers ben ik het eens dat het goed is dat zij zelf, dus met synaptic (of via Toepassingen → Installeren/Verwijderen...) en niet alleen via "klik en klaar", software kunnen selecteren en installeren. Het is zeker
niet zo dat de pagina
SoftwareInstalleren nu kan verdwijnen!
Bij deze is mijn voorstel vanaf versie 9.10 de DirectDoen wiki en bijbehorende installatie van ubuntu-restricted-extras te documenteren op basis van apturl. We sluiten hierbij aan bij de officiele Engelstalige documentatie voor het installeren van dit soort ("basis") software. Zoals bijvoorbeeld
hier en/of
hier.
Eerder gaf siegi
hier aan dit
wel een mooie functie te vinden! Of de beslissing nu bij het documentatieteam ligt of niet, het moet bij voorkeur wel een breed gedragen beslissing zijn. Dus als, zelfs na deze toelichting, de meerderheid hierop tegen is zal dit voorstel eerst nader besproken moeten worden.
Even gek denken: maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat een beginnende gebruiker straks op het forum meldt dat hij Synaptic niet snapt op deze
wikipagina maar wel mp3 wil luisteren, iemand gaat antwoorden: Oh joh, dan moet je
hier klikken.