Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)  (gelezen 311486 keer)

Offline Els

• Lid
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #475 Gepost op: 2007/01/25, 18:48:12 »
Hoi,
Ik had mijn netwerkkaart (Linksys WPC54G) werkend onder Breezy. Nu heb ik Dapper geïnstalleerd en lukt het me niet meer :(

iwconfig geeft voor Access Point: Invalid, en ik weet niet hoe ik dat goed moet krijgen. Voor zover ik me kan herinneren heb ik dat onder Breezy nooit zelf hoeven ingeven, ik weet ook niet waar ik het vandaan zou moeten halen.
Er zijn vast nog wel meer dingen niet goed, maar ik begin maar hiermee omdat ik zeker weet dat dat in ieder geval niet klopt ;)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #476 Gepost op: 2007/01/25, 19:09:50 »
Mooi, de eerste horde heb je dus genomen!

Ik vond dit ergens:

Hi all, recently got myself stuck to Ubuntu Hoary after I sorta trialed 10+ distributions over a week. One of the immediate hurdles was to get this WPC54G working, and after hours of searching, I managed to find another solution which worked for me.

In summary,

1. Use Synaptic to get ndiswrapper-tools

2. Get the windows drivers, and copy the .sys and .inf to somewhere (say /home//Linksys/)

3. Open terminal, and enter the following commands:

3a. cd Linksys

3b. sudo ndiswrapper -i .inf (mine was lsb something, but I just renamed it to linksys.inf as it makes it easier). The screen should show something about Forcing parameter RadioState|0 to RadioState|1... mine had 4 lines.

3c. cd /etc/ndiswrapper/

3d. Edit all the .conf files, look for the line RadioState|1 and change it to RadioState|0 (to do this, I had to type sudo gedit and open the files from the GUI... gedit didn't quite like opening files with \: from the command line, not sure why) I'm not sure if just changing one or two files will work, but I just changed all 4.

3e. sudo modprobe ndiswrapper

3f. (optional) sudo echo ndiswrapper >> /etc/modules

3g. sudo iwlist wlan0 scan (look for your access point in the list)

3h. sudo iwconfig wlan0 channel essid mode Managed (the X and ESSID should come from the iwlist)

3i. sudo ifup wlan0

I think that should do it really. Hope that will be useful for someone else.

Last edited by YorYor : April 3rd, 2005 at 02:17 AM.

Helpt dit?

Groet, Pjotr.

Offline Els

• Lid
« Reactie #477 Gepost op: 2007/01/25, 20:31:49 »
Ha Pjotr, fijn dat je meeverhuisd bent ;)

Ja, die had ik de eerste keer al gevonden, en heeft me toen veel geholpen. Misschien is het verschil dat ik nu de drivers geïnstalleerd heb met ndisgtk i.p.v. ndiswrapper?

Deze:
Citaat
3b. sudo ndiswrapper -i .inf (mine was lsb something, but I just renamed it to linksys.inf as it makes it easier). The screen should show something about Forcing parameter RadioState|0 to RadioState|1... mine had 4 lines.
heb ik dus niet gedaan, en de vorige keer kreeg ik inderdaad die 'Forcing parameter...' meldingen.

Citaat
3c. cd /etc/ndiswrapper/

3d. Edit all the .conf files, look for the line RadioState|1 and change it to RadioState|0 (to do this, I had to type sudo gedit and open the files from the GUI... gedit didn't quite like opening files with \: from the command line, not sure why) I'm not sure if just changing one or two files will work, but I just changed all 4.
Hier klopt het dus niet meer, want in al die .conf files staat al RadioState|0... Wat me wel opviel is dat er ook overal dit staat:

mac_address|XX:XX:XX:XX:XX:XX

Moet ik daar niet het werkelijke adres van maken? (En is het mac address trouwens hetzelfde als wat er bij AccessPoint zou moeten staan?)

En in Breezy was het wlan0, en nu eth0, maakt dat iets uit?

Misschien moet ik de drivers 'on-installeren' en dan opnieuw doen met ndiswrapper?

Offline Els

• Lid
« Reactie #478 Gepost op: 2007/01/25, 22:09:32 »
O o, ik heb vast iets verkeerd gedaan. Heb de driver gede-installeerd, en opnieuw met ndiswrapper zoals hierboven omschreven. Het hielp helaas niet, want AccessPoint: Invalid bleef.
Toen heb ik, volgens dit bericht sudo modprobe -r bcm43xx gedaan. En alles volgens het lijstje weer opnieuw gedaan. En nu is er geen wlan0 én geen eth0 meer... iwconfig geeft alleen nog lo, irda0 en sit0, en ook in System > Beheer > Netwerk is het weg.

Hellup!

aanvulling: misschien valt het mee, heb even de kaart eruitgehaald en weer erin gedaan, en nu is eth0 weer terug, en AccessPoint is veranderd in Not-Associated en ESSID (die eerst goed stond) in off/any...
Ik ploeter weer verder...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #479 Gepost op: 2007/01/25, 22:22:35 »
Ik hoop dat het je lukt!

Ook een beetje uit eigenbelang: een familielid van mij heeft een PC met precies dezelfde draadloze kaart. Ik heb er Ubuntu 6.06 op gezet, maar ben zelf niet verder gekomen met deze kaart.... Ik kende deze Engelse handleiding toen overigens nog niet.

Dus als het je lukt, dan zou je me heel blij maken met een duidelijk stappenplan!

Groet, Pjotr.

Offline Els

• Lid
« Reactie #480 Gepost op: 2007/01/25, 22:37:03 »
Ik ben intussen zover dat essid en access point herkend worden :) (met behulp van dit bericht).
Maar nog steeds geen verbinding :(

Je mag meedenken als je wilt, want ik ben weer een beetje uitge-experimenteerd... Enig idee wat
SIOCSIFADDR: Permission denied
SIOCSIFFLAGS: Permission denied

betekent? (na dhclient eth0)

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #481 Gepost op: 2007/01/26, 15:08:55 »
Ik weet 't niet maar hier heb je misschien iets aan:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=332488

Je zou in een bepaalde betandje:  /etc/network/interfaces
Wat dingen moeten aanpassen ...
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Els

• Lid
« Reactie #482 Gepost op: 2007/01/26, 18:52:14 »
bartek, bedankt. Ik heb gekeken en de link die daarin staat ook nog gevolgd, en in ben in zoverre vooruitgekomen, dat er nu een soort groen balkje naast het icoontje voor de netwerkverbinding rechtsboven staat. Maar nog steeds geen verbinding.

sudo dhclient eth0 geeft nu (ik moet het overtypen dus hoop dat het klopt)

Listening on LPF/eth0/00:18:39:ee:a5:9b
Sending on LPF/eth0/00:18:39:ee:a5:9b
Sending on Socket/fallback
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 4
DHCPOFFER from 192.168.1.1
DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67
DHCPACK from 192.168.1.1
SIOCSIFNETMASK: Permission denied
SIOCSIFBRDADDR: Permission denied
SIOCADDRT: Operation not permitted

en dan blijft ie hangen, gebeurt niets meer en ik weet niet hoe ik moet onderbreken of zo, dus dan sluit ik het terminalvenster maar...

Iemand nog een idee?

(Ik moet nu weg maar hoop later vanavond nog te kunnen kijken.)

Offline Els

• Lid
« Reactie #483 Gepost op: 2007/01/27, 16:26:33 »
Goed, nieuwe vraag (nog steeds geen verbinding dus).

sudo iwlist scan geeft voor eth0 Cell 01 en Cell 02. Cell 01 geeft een address en ESSID: "linksys". Cell 02 geeft een address, dat op het laatste cijfer na overeenkomt met het Mac Address van de router, en het juiste ESSID.

Kan dat iets te betekenen hebben?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #484 Gepost op: 2007/01/27, 16:37:13 »
Nou Els, ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen.... Pfffffff, wat een klus. Om akelig van te worden.

Probeer ook eens je vraag te stellen op het gigantisch grote Engelstalige Ubuntuforum: http://ubuntuforums.org/index.php

Een zoektocht op het Engelse forum, met als zoekterm jouw netwerkkaart, geeft dit:
http://ubuntuforums.org/search.php?searchid=13494628

Sterkte, Pjotr.

Offline Els

• Lid
« Reactie #485 Gepost op: 2007/01/28, 15:19:05 »
YES!!! Dit bericht komt rechtstreeks vanaf mijn Ubuntu laptopje :)))))
Gisteren tot diep in de nacht weer heel het engelstalige forum af zitten zoeken en van alles en nog wat geprobeerd, en het rare is dat er allerlei specifieke oplossingen worden gegeven voor de verschillende versies van de wpc54g, die dan voor sommigen werken en voor anderen niet. Voor mij dus niet :(
Helemaal moedeloos heb ik dus vandaag maar Edgy geïnstalleerd, daar zou deze kaart 'out of the box' werken, mooi niet dus. Maar met dit bericht is het me uiteindelijk gelukt! Alleen houdt ie er nog mee op als ik de WEP key er in zet. Als iemand daar nog iets op weet...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #486 Gepost op: 2007/01/28, 15:26:35 »
Proficiat! Eindelijk gelukt!

Over WEP: dat weet ik zo niet. Wat je voorlopig kunt doen om je verbinding toch wat te beveiligen, is het instellen van een MAC-adresfilter. Dat gaat geheel buiten Ubuntu om en is puur een instelling van de router: geen enkel risico dus.

Het MAC-adres van je draadloze kaart kun je als volgt opvragen in een terminalscherm:
ifconfig

Voorbeeld: bij mijn bedrade ethernetkaart ziet het er als volgt uit:
eth1      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:0C:F7:0C:3C:82

Het gaat om het HWaddr (hardware-adres), dus bij mijn kaart is het MAC-adres 00:0C:F7:0C:3C:82

Groet, Pjotr.

Offline Els

• Lid
« Reactie #487 Gepost op: 2007/01/28, 15:41:16 »
MAC filter ingesteld. Bedankt! (nu ga ik voorlopig even niet meer experimenteren...)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #488 Gepost op: 2007/01/28, 15:43:03 »
Graag gedaan! Geniet maar eens van wat je hebt bereikt, want het is niet niks. Petje af!

Groet, Pjotr.

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #489 Gepost op: 2007/01/29, 10:53:08 »
ik probeer verbinding met het schoolnetwerk te maken. een EAP-PEAP/MSCHAPv2 verbinding. geprobeerd met de volgende opdracht
ronnie@Linux:~$ wpa_supplicant -Dwext -ieth1 -c/home/ronnie/Wireless/wpa.conf
ronnie@Linux:~$ wpa_supplicant -Dwext -ieth1 -c/home/ronnie/Wireless/wpa.conf
ioctl[SIOCSIWPMKSA]: Operation not permitted
ioctl[SIOCSIWMODE]: Operation not permitted
Could not configure driver to use managed mode
Could not set interface 'eth1' UP
socket(PF_PACKET): Operation not permitted
ioctl[SIOCSIWENCODEEXT]: Operation not permitted
ioctl[SIOCSIWAUTH]: Operation not permitted
WEXT auth param 7 value 0x0 - Failed to disable WPA in the driver.
ioctl[SIOCSIWAUTH]: Operation not permitted
WEXT auth param 5 value 0x0 - ioctl[SIOCSIWAUTH]: Operation not permitted
WEXT auth param 4 value 0x0 - ioctl[SIOCSIWAP]: Operation not permitted
wpa.conf
# IEEE 802.1X with dynamic WEP keys using EAP-PEAP/MSCHAPv2

ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant

network={
ssid="fontys"
key_mgmt=IEEE8021X
eap=PEAP
phase2="auth=MSCHAPV2"
identity="xxxxxx@student.fontys.nl"
password="xxxxxxx"
ca_cert="/etc/cert/ca.pem"
}
Kan iemand mij hierbij helpen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #490 Gepost op: 2007/01/29, 12:45:57 »
sudo wpa_supplicant -Dwext -ieth1 -c/home/ronnie/Wireless/wpa.conf
help, maar er komt nog geen verbinding tot stand.
ik heb trouwens geen certificaat gekregen, bij windows krijg je ook een schermpje dat je het certificaat moest accepteren.
ronnie@Linux:~$ sudo wpa_supplicant -Dwext -ieth1 c/home/ronnie/Wireless/wpa.conf
Password:
Trying to associate with 00:12:44:ba:4f:b0 (SSID='fontys' freq=0 MHz)
Associated with 00:12:44:ba:4f:b0
CTRL-EVENT-EAP-STARTED EAP authentication started
OpenSSL: ts_connection_ca_cert - Failed to load root certificates error:02001002:system library:fopen:No such file or directory
OpenSSL: pending error: error:2006D080:BIO routines:BIO_new_file:no such file
OpenSSL: pending error: error:0B084002:x509 certificate routines:X509_load_cert_crl_file:system lib
OpenSSL: tls_load_ca_der - Failed load CA in DER format error:02001002:system library:fopen:No such file or directory
OpenSSL: pending error: error:20074002:BIO routines:FILE_CTRL:system lib
OpenSSL: pending error: error:0B06F002:x509 certificate routines:X509_load_cert_file:system lib
TLS: Failed to set TLS connection parameters
EAP-PEAP: Failed to initialize SSL.
EAP: Failed to initialize EAP method: vendor 0 method 25 (PEAP)
CTRL-EVENT-EAP-FAILURE EAP authentication failed
CTRL-EVENT-DISCONNECTED - Disconnect event - remove keys
Trying to associate with 00:12:44:ba:4f:b0 (SSID='fontys' freq=0 MHz)
Associated with 00:12:44:ba:4f:b0
Trying to associate with 00:12:44:ba:1e:40 (SSID='fontys' freq=0 MHz)
Authentication with 00:00:00:00:00:00 timed out.
Trying to associate with 00:12:44:ba:23:c0 (SSID='fontys' freq=0 MHz)
Associated with 00:12:44:ba:23:c0
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Ahlfie

• Gast
« Reactie #491 Gepost op: 2007/02/10, 17:31:26 »
Zou iemand mij kunnen helpen ik heb mijn probleem uitgelegt op deze pagina http://forum.ubuntu-nl.org/topic/7189.

:D

grtz

« Reactie #492 Gepost op: 2007/02/19, 20:11:56 »
gezocht : wireless kaartje pci of usb met wpa2 ondersteuning

mijn wensen ruwweg gesorteerd op prioriteit :

1  pci of usb (liever pci)
2 moet werken met ubuntu Dapper
3 opensource driver beschikbaar met goede wpa ondersteuning via wpasupplicant
4 ik heb het liefste een chipset van een bedrijf dat samenwerkt met de opensource gemeenschap
5 wpa2 ondersteuning via een of andere driver met wpasupplicant
6 40 euros max
7 wpa2 ondersteuning via open source driver met wpasupplicant zou erg tof zijn
8 802.11g support

Deze (op atheros gebasseerde kaartjes) lijken mij het beste geschikt tot nu toe :

Topcom Skyracer Pro PCI 154 (108Mbps PCI)
Edimax EW-7325Ig (108Mbps, PCI)
Netgear WG311T (108Mbps, PCI)
D-Link DWL-G520 (108Mbps, PCI)

Ik ben erg geinteresseerd in meningen/ervaringen.

Als iemand suggesties heeft graag reageren in deze topic :
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/7419

Alvast bedankt!

baszsiejj

• Gast
« Reactie #493 Gepost op: 2007/02/19, 21:58:03 »
hallo

ik weet niet of deze vraag al eens eerder in dit topic is gevraagd, in dat geval sorry voor mijn herhaling, maar weet iemand hoe je mijn wireless usb adapter (speedtouch 212g) kunt instellen in ubuntu 6. ((?¿?deze word namelijk wel in apparaten-beheer getoont, maar niet bij de netwerkinterfaces?¿?))

als deze kaart niet ondersteund wordt, kan iemand mij dan vertellen hoe je mijn (tweede)wireless usb adapter (asus WL-167g) goed kan configureren, bij deze is namelijk het probleem dat hij de verbinding wel maakt, maar in het netwerk scherm geeft hij geen signaalsterkte weer en staat de status van de verbinding op ''rust''.

ik ben net nieuw bij ubuntu maar ik snap niet echt hoe dat terminal-venster werkt en hoe je drivers via de terminal moet installeren, graag verdere uitleg als dit van toepassing is.

bij voorbaat dank;

baszsiejj

edit: heb al meerdere keren (tevergeefs) op google gezocht, zonder enig (werkend) resultaat, ook de toepassingen voor wireless in synaptec pakketbeheer werken niet...

baszsiejj

• Gast
« Reactie #494 Gepost op: 2007/02/20, 12:08:07 »
ik heb dit forum ff doorgelezen, en ik las wat over iwconfig. die heb ik hierbij dus ff gepost:

bas@bas-laptop:~$ iwconfig
  lo            no wireless extensions.

eth0        no wireless extensions.

sit0         no wireless extensions.

rausb0    RT2500USB WLAN  ESSID:"Geldhof"
                Mode:Managed  Frequency=2.412 GHz  Bit Rate=11 Mb/s
                RTS thr:off   Fragment thr:off
                Link Quality=0/70  Signal level:-120 dBm  Noise level:-206 dBm
                Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
                Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

het gaat hier dan om rausb0, deze is dan mijn tweede wlan interface, de asus wl-167g.

ps. ik heb een wep key, geen wpa

« Reactie #495 Gepost op: 2007/02/20, 18:04:25 »
volgen smij is hij nog niet geactiveerd. wat gebruik je? kubuntu of ubuntu. als je ubuntu gebruikt doe dan bij controle panel eens networking en probeer te conecten.want networkmanager is gen fijn programma.
homemade HTPC

baszsiejj

• Gast
« Reactie #496 Gepost op: 2007/02/20, 22:31:34 »
@raydekok

Citaat van: baszsiejj
.....ik ben net nieuw bij UBUNTU maar ik sna.....
[btw versie 6.06]

volgens mij is de kaart [asus kaartje, ik las op internet dat de speedtouch niet werd ondersteund:(] wel geactiveerd, maar niet goed, de eerste keren bevroor het scherm en reageerde ubuntu niet meer, na een paar keer deed hij het wel, maar deed hij er hartstikke lang over [dan praat ik hier over 6-7 min**]

dat van controle panel snap ik niet, of bedoel je dan hoofdmenu -> systeem -> beheer -> netwerk [ik heb namelijk de nederlandse versie, begrijp je niet helemaal...]

grtz bas

**aan mijn systeem ligt dat niet, heb een recente laptop, 1,8 ghz pentium celeron; 1024 mb ram.

Offline Miko

• Lid
« Reactie #497 Gepost op: 2007/02/20, 23:06:13 »
Ik heb een E-tech WGP103 draadloze Netwerkkaart. En hier blijkt een RaLink RT2500 chipset in te zitten.

Is hiervoor de driver ook in een repository te vinden?  Zodat ik die als deb-file kan installeren.

Ik heb namelijk geen ervaring met het installeren van de  rt2500-cvs-daily.tar.gz  tarball.

Groet Miko

« Reactie #498 Gepost op: 2007/02/21, 00:07:08 »
Citaat van: Miko
Ik heb een E-tech WGP103 draadloze Netwerkkaart. En hier blijkt een RaLink RT2500 chipset in te zitten.

Is hiervoor de driver ook in een repository te vinden?  Zodat ik die als deb-file kan installeren.

Ik heb namelijk geen ervaring met het installeren van de  rt2500-cvs-daily.tar.gz  tarball.

Groet Miko
Ik neem aan dat je de WGPi03 bedoeld ? Ik kon deze kaart vandaag lenen om te testen op Ubuntu Dapper.

Hij werkte praktisch out-of-the-box voor onbeveiligde WIFI. Ik moest alleen st61 modproben en de ra0 interface in mijn interfaces zetten. Maar Ik kreeg hem niet aan de praat met WPA of WPA2. Ik heb ook de nieuwste rt61 driver van ralink geprobeerd. Conclusie : de e-tech wgpi03 is niet geschikt voor mij en ik heb hem teruggebracht.

Misschien dat hij voor Edgy beter werkt. Of misschien neem jij genoegen met een onbeveiligde verbinding. Het zou kunnen dat je hem met WEP aan de praat krijgt. Dat heb ik niet geprobeerd.

Succes!

« Reactie #499 Gepost op: 2007/02/21, 12:08:25 »
ik neem aan dat je bedoeld dat je de rt61 moest modproben? maar de rt2500 is niet dezelfde. maar beide werken out of the box op een onbeveiligde wifi. web werkt ook out of the box trouwens.
homemade HTPC