Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)  (gelezen 311365 keer)

Azalin

• Gast
Draadloos netwerk onder linux (stel hier je draadloze vragen)
« Reactie #200 Gepost op: 2006/06/28, 21:25:31 »
:) Wellicht een beetje overdone wat informatie betreft maar ik weet soms niet of iemand er nou heel veel van af weet of juist heel weinig.. Als je aan twee woorden genoeg had, dan sorry voor de lading info :) maar als je tegen dingen had aangelopen waarvan ik meteen al had kunnen zeggen wat het probleem is ... dan sla ik me weer voor mijn kop :)

Saamelainen

• Gast
« Reactie #201 Gepost op: 2006/06/29, 01:50:24 »
Het werkt, Azalin! Hartelijk dank!  :)
De uitgebreide uitleg deed het 'm juist. De netwerkmeter geeft inderdaad voortdurend 100% aan, dat was wel even verwarrend. Ik geloof wel dat het meer geluk dan wijsheid is geweest. Dus deze informatie gaan we maar eens heel goed bewaren voor een volgende keer, want waar ge

Azalin

• Gast
« Reactie #202 Gepost op: 2006/06/29, 07:47:56 »
:) hehe mooi dat het werkt in elk geval. Waar ik nou benieuwd naar ben is het volgende:
Wanneer ik met mijn kaart en dus dezelfde drivers als die jij nu hebt, de computer herstart. En Ubuntu dus weer begint met opstarten, loopt hij bij mij bij de Loading Manual Drivers vast. Dit heb ik alleen bij een restart. Zet ik hem helemaal uit en dan weer aan heb ik daar geen last van. Het lijkt wel (maar dat kan dus mijn kaart icm de driver zijn) alsof de kaart nog wat rommel onthoud en bij een restart niet wil reageren. In Windows reageert hij dan namelijk ook niet als ik restart en voor Windows ivp Ubuntu kies... Ik ben dus benieuwd of jij daar ook last van hebt....

Saamelainen

• Gast
« Reactie #203 Gepost op: 2006/06/29, 11:43:57 »
Nee, vastlopen doet hij niet. Het configureren van het netwerk duurt tijdens het starten wel een tijdje. Toevallig was er net een scandisc en zag ik wat er gebeurde. WARNING: etc/modprobe.d/blacklist line 22: ignoring bad line starting with islsm device. Maar misschien is dat wel normaal vanwege het blacklisten. Nou moet ik wel bekennen dat ik het installeren van de driver en zo niet zelf gedaan heb, alleen me er wat mee bemoeit. :) En ik zie net dat er een kruisje door de draadloze verbinding staat, ondanks dat hij geactiveerd is. Dus we moeten er vanavond nog eens mee aan de slag.

Het gaat trouwens over een Amilo 1300.

Azalin

• Gast
« Reactie #204 Gepost op: 2006/06/29, 13:31:02 »
Wat ik gedaan heb is in de map /etc/modprobe.d/ een bestand (met sudo gedit) aangemaakt genaamd islsm_blacklist en daarin de regels
blacklist islsm_device
blacklist islsm_pci
blacklist islsm
gezet en toen de boel opnieuw opgestart. Dat hij zegt dat er eem bad line in je blacklist file zit is niet helemaal de bedoeling... post anders die blacklist file eens...

Saamelainen

• Gast
« Reactie #205 Gepost op: 2006/06/29, 13:49:23 »
Ik zie nu dat we het al bestaande bestand blacklist hebben aangepast i.p.v. een nieuw bestand te maken. Vanavond meer...:)

Azalin

• Gast
« Reactie #206 Gepost op: 2006/06/29, 21:45:18 »
alex@azalin:~$ more /etc/modprobe.d/islsm
blacklist islsm_pci
blacklist islsm_device
blacklist islsm

ik heb hem dus niet islsm_blacklist maar gewoon islsm genoemd. Maar volgens mij maakt het niet zo uit hoe je je blacklist file noemt. Volgens mij ook niet zo heel erg veel of je dat in de blacklist file zelf doet. Ik heb die alleen apart gehouden van mijn eigen aanpassingen zodat de blacklist file origineel blijft. Met updates weet je het dan anders maar nooit namelijk...

Saamelainen

• Gast
« Reactie #207 Gepost op: 2006/06/29, 23:12:21 »
Voor de zekerheid hebben we het toch maar zo gedaan zoals je hierboven beschrijft. Het werkt hoor. Vooral bedankt voor de gouden tip van de juiste driver en hoe die te installeren. :)

Azalin

• Gast
« Reactie #208 Gepost op: 2006/06/29, 23:16:40 »
Heel graag gedaan. Vooral eigen belang hoor :) meer wireless gebruikers = meer animo voor Ubuntu = breder support voor Linux onder software developers = een schop in de richting van Adobe en andere bedrijven (zoals Sitecom) die weigeren om Linux compatible software te maken. Plus dat ik het behoorlijk stom van mijzelf zou vinden als ik weet dat er mensen problemen hebben en ik weet dat er een grote kans is dat ik de oplossing heb... We zijn een community of we zijn het niet ... toch?

Saamelainen

• Gast
« Reactie #209 Gepost op: 2006/06/29, 23:24:17 »
Helemaal waar. Zo denk ik er ook over.

(Er hangt hier in de buurt trouwens een netwerk in de lucht met de naam

Azalin

• Gast
« Reactie #210 Gepost op: 2006/06/29, 23:29:29 »
Meteen Snort installeren en hacken die handel... oh nee, wacht ... ik ben juist van Windows af gestapt en dit soort praktijken doe ik juist NIET meer :D Maar dat soort netwerken vragen er soms wel om...

« Reactie #211 Gepost op: 2006/07/02, 17:58:01 »
Hoi,

Ik heb een Intel Corp. PRO/Wireless 2200BG (rev 05).
Als ik mijn kaart aanzet kan ik het nekwerk test zien in het programma netwerk(>systeem>beheer>netwerk)
als ik test aanklik (geen beveiliging) dan gaat het balkje zeer lang heen en weer en daarna stopt het, maar heb geen verbinding.
ik heb gezien dat je voor Ad-hoc zeer handig network manager zou kunnen gebruiken maar als ik daar verbinding met ander draadloos netwerk en dan test ingeef. Doet hij na lang proberen ook niets.

Ik weet niet of jullie dit nodig hebben maar zal het meegeven:
eth1
unassociated ESSID: off/any
Mode: Managed Channel=0 Acces Point Not-Associated
Bit Rate 0kb/s   TXpower 20 dBm Sensivity= 8/0
Retry limit: 7 RTS thr:OFF Fragment THR: off
Power management off
Link Quality: 0 Signal Level 0 Noiselevel 0
RX invallid nwid 0  Invalid misc 0 missed beacon 0
Ik gebruik een up to date dapper

Die unassociated ESSID lijk me nogal fout , maar als ik naar de draadloze neterken ga zie ik de test er tussen staan. Dus denk ik wel dat de netwerkkaart herkend wordt.

Vriendelijke groeten,
Arvid Van Essche

Spidey

• Gast
« Reactie #212 Gepost op: 2006/07/03, 11:31:25 »
Gisteren voor het eerst Ubuntu geinstalleerd. Tot zo ver geen probleem.
Router: Linksys WRT54G
NIC: PCI, linksys wireless netwerkkaartje.

Kaart wordt herkend. (ra0)
Mijn ESSID wordt zelfs gevonden en ik kan de router zelfs succesvol pingen.
Internet werkt alleen niet.
Ook via Firefox naar de router-config werkt niet, terwijl ik IP 192.168.1.1 wel kan pingen.
Een ander IP-adres kan k ook niet pingen.

DHCP staat aan in het modem.
Als ik dat in de configuratie van de kaart DHCP aan zet, dan kan ik de router niet pingen en heb ik dus geen verbinding.
Met static-ip krijg ik blijkbaar wel verbinding.

Het lijkt erop of ik er bijna ben, maar dat laatste stapje.......
wie-o-wie...

Natuurlijk heb ik de standaard howto's gelezen en gevolgd, maar helaas.....

Offline Dotax

• Lid
« Reactie #213 Gepost op: 2006/07/03, 20:24:21 »
Nieuwe n00b er bij ....

Ik heb me een laptopje aangeschaft en dacht dit eens vlot te laten draaien met Linux (Dapper Drake; ubuntu)...niet dus!

Ik heb me zo'n gratis cd'tje laten opsturen en de boel ge

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Dotax

• Lid
« Reactie #215 Gepost op: 2006/07/03, 20:33:52 »
HAHAHA (trotse lach na een overwinning) .....

Men internet heb ik dus aan de praat gekregen. Wel via "het kabeltje" maar het werkt. :-D

Nu enkel men router nog installeren (en laten werken) en hopen dat dit spul ooit draadloos werkt.

Zal link eens probere.

Alvast bedankt.

Azalin

• Gast
« Reactie #216 Gepost op: 2006/07/03, 20:54:48 »
Citaat van: Burnass
Hoi,

Ik heb een Intel Corp. PRO/Wireless 2200BG (rev 05).
Als ik mijn kaart aanzet kan ik het nekwerk test zien in het programma netwerk(>systeem>beheer>netwerk)
als ik test aanklik (geen beveiliging) dan gaat het balkje zeer lang heen en weer en daarna stopt het, maar heb geen verbinding.
ik heb gezien dat je voor Ad-hoc zeer handig network manager zou kunnen gebruiken maar als ik daar verbinding met ander draadloos netwerk en dan test ingeef. Doet hij na lang proberen ook niets.

Ik weet niet of jullie dit nodig hebben maar zal het meegeven:
eth1
unassociated ESSID: off/any
Power management off
Ik gebruik een up to date dapper

Die unassociated ESSID lijk me nogal fout , maar als ik naar de draadloze neterken ga zie ik de test er tussen staan. Dus denk ik wel dat de netwerkkaart herkend wordt.

Vriendelijke groeten,
Arvid Van Essche
Die unassociated ESSID is inderdaad niet helemaal zoals het moet.
Om te zien of het handmatig te configureren valt (zodat, wanneer het werkt je de info in de interfaces config file kunt zetten.. geen nut om iets in je config te zetten als het niet werkt):

iwconfig eth1 essid [SSID van het AP]
iwconfig eth1 mode managed
iwconfig eth1 key restricted
iwconfig eth1 key [WEP key van het AP]

Doe nu nog eens iwconfig en plaats de output hier weer eens. Ik weet even niet meer of je nu sudo voor al die iwconfigs moet zetten, maar daar kom je snel achter als je een wazige error krijgt. Probeer het dan eens met sudo ervoor.

« Reactie #217 Gepost op: 2006/07/04, 13:51:25 »
Citaat van: Azalin
Om te zien of het handmatig te configureren valt (zodat, wanneer het werkt je de info in de interfaces config file kunt zetten.. geen nut om iets in je config te zetten als het niet werkt):

Doe nu nog eens iwconfig en plaats de output hier weer eens. Ik weet even niet meer of je nu sudo voor al die iwconfigs moet zetten, maar daar kom je snel achter als je een wazige error krijgt. Probeer het dan eens met sudo ervoor.
Wat betekenen die commands en wat doe je er mee? Ik zou ook graag weten wat die expleciet doen.

bij de commands krijg ik
bij key en dan je wep key dan het argument invallid is.
De iwconfig is nu
eth1
unassociated ESSID: "test"
Power management off
ps ik wil een ad-hoc verbinding
Arvid Van Essche

Azalin

• Gast
« Reactie #218 Gepost op: 2006/07/04, 22:25:48 »
Citaat van: Burnass

Wat betekenen die commands en wat doe je er mee? Ik zou ook graag weten wat die expleciet doen.

bij de commands krijg ik
bij key en dan je wep key dan het argument invallid is.
De iwconfig is nu
eth1
unassociated ESSID: "test"
Power management off
ps ik wil een ad-hoc verbinding
Arvid Van Essche
hiermee vertel je je wireless kaart wat de naam van het netwerk is (van het AccessPoint eigenlijk)

uhm, weenie meer :)

uhm... moet ik ook even opzoeken

hier geef je de WEP key op. Als je invalid blablabla krijgt dan zul je wellicht sudo ervoor moeten zetten. Met sudo vertel je het systeem dat je als root dit commando wil uitvoeren. Dus:
sudo iwconfig eth1 key [WEP key van het AP]
zal dat dan worden.
Hoe je een ad-hoc verbinding maakt... moet ik eerlijk zeggen dat ik dat niet precies weet. Wellicht dat je op beide systemen hetzelfde ESSID op moet geven. Hoe een ad-hoc dus werkt weet ik niet precies. Ik heb zelf een access point, en ging er eigenlijk van uit dat je dat wilde doen. Misschien iemand anders een idee?

« Reactie #219 Gepost op: 2006/07/04, 22:49:28 »
Als ik al die gegevens ingeef via network manager of via system>beheer>netwerk, is dat dan hetzelfde dan wat ik via de console hier aant doen ben?
Want als dat hetzelfde is gaat dat een tijdje proberen connectie te maken en dan failen.
Precies of hij het allemaal kan zien, maar geen vaste verbinding leggen.
Ik zal nog eens met sudo proberen.

Edit: nop niet de sudo; ben in mijn terminal history gaan zien en heb er altijd al sudo voor gezet. De exacte error is:
Error for wireless request "Set Encode" (8B2A):
        invalid argument "XXXXXXXX"

met de x'en als WEP ASCII -key
Azalin, bedankt al voor de hulp tot zo ver.
Vriendelijke groeten,
Arvid Van Essche

Azalin

• Gast
« Reactie #220 Gepost op: 2006/07/04, 23:50:07 »
Mm, dit heb ik ook gehad. Toen bleken de drivers voor mijn kaart wel te werken maar toch niet optimaal. Ik heb hier een ISL3886 kaart die theoretisch met de ISLSM modules die standaard in Dapper zitten, zou moeten werken. Echter heb ik weer eens een of andere idioten versie van die ISL3886 chip en werkt dat dus niet. Ik heb toen met ndiswrapper WindowsXP drivers geinstalleerd (werkt alleen voor netwerk kaarten) en toen kon ik wel de WEP key zetten.

Zeker weten doe ik het echter niet.... ik zal eens rondkijken voor je... Ondertussen kun je even googlen... dan vind je aardig wat over die adapter van jou...

Overigesn zou je hier ook even een kijkje kunnen nemen: http://ipw2200.sourceforge.net/

« Reactie #221 Gepost op: 2006/07/05, 14:13:30 »
Overigesn zou je hier ook even een kijkje kunnen nemen: http://ipw2200.sourceforge.net/
Ik denk dat deze IPW2200 al standaard in dapper zitten, kan dat?
Want als ik bij info zie tijdens het proberen te configureren dan zie ik stuurpragramma: ipw 2200.
Dus dan moeten deze toch gebruikt worden, neen? Of kan dat zijn dat het toch nog andere zijn?

Arvid Van Essche

Azalin

• Gast
« Reactie #222 Gepost op: 2006/07/05, 18:37:43 »
Dat zou heel goed kunnen, dat die er al in zitten. Tja, ik denk dat het meer neer komt op mijn gebrek aan kennis met ad-hoc netwerken. Ik hoop voor je dat iemand anders wat info heeft...

legroen

• Gast
« Reactie #223 Gepost op: 2006/07/07, 10:17:52 »
ik kde heb je kdenetworkmanager heb je zoeits ook voor gnome

« Reactie #224 Gepost op: 2006/07/07, 10:24:37 »
Citaat van: legroen
ik kde heb je kdenetworkmanager heb je zoeits ook voor gnome
ja, network-manager gnome :)
Dat staat in synaptic. Zoek op network-manager en dan vind je zowel KDE als gnome als de basisfiles voor die applet.

Arvid