Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schermresoluties in nieuwe pc wel goed.  (gelezen 6602 keer)

Offline track

• Lid
Re: schermresoluties in nieuwe pc wel goed.
« Reactie #25 Gepost op: 2009/09/18, 16:38:09 »
Hoi Evelyn,

heb je de "xserver-xorg-video-nouveau" geprobeerd ?
Dus eerst de "gesloten" drivers inaktief zetten (afvinken),
liefst ook de "nvidia-glx" ook veer "volledig verwijderen"
en dan de "nouveau" proberen.

Ik dacht dat die in de Uby 9.04 vaak de beste resultaten opleverde...

track

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2009/09/18, 16:48:02 »
Ik heb inderdaad de uitleg van de 173 en de 180 even goed doorgelezen.
Bij benadering vwb de GeForce 6150 nagenoeg hetzelfde; De SE staat er bij beide niet tussen.

Als je nog verder scrolt in de lijst kom je ze wel tegen. Zie afbeeldingen. Ja, soms begrijp ik het ook niet waarom ze niet simpel alfabetisch werken maar ja.

Het bovenste enkel ter info.
Volg track zijn advies even op.

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline eefdavie

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2009/09/18, 17:03:59 »
Krijg nou de ...  :o

Staat er idd tussen bij de 173... maareh... die is nu aangevinkt, maar werkt toch niet....  ???

Al even overwogen om het er maar bij te laten, maar dat is eigenlijk geen optie.. een te erg vermoeiend scherm zo..  :'(

Ik ga eerst even een rondje buiten in de zon rennen, anders mis ik het laatste mooie weer ook nog..  :|

Ik ga daarna Track zijn advies opvolgen, maar.. hoe doe ik dat "volledig verwijderen" van nvidia-glx? (staat er in the package-manager niet tussen), dus moet met een commando in de terminal, denk ik.

Voor mijn gevoel is het nu een kwestie van de restanten van de afgelopen pogingen /  wijzigingen eerst grondig op te ruimen / opschonen. En dan overnieuw te beginnen met Track zijn suggesties.

Dank dank!

Evelyn

Of anders: Een andere / betere / nieuwere videokaart, misschien??
« Laatst bewerkt op: 2009/09/18, 17:09:05 door eefdavie »

Offline track

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2009/09/18, 17:11:53 »
De "nvida-glx" had je via synaptic pakketbeheer geïnstalleerd toch ?
En als je daar op dat groene hokje klikt zou dat "volledig verwijderen"
daar tussen de opties staan..   of is dat anders bij 9.04 ?
En "toepassen" uiteraard.

track

Offline eefdavie

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2009/09/18, 22:39:51 »
Nee, de glx had ik gedaan zoals in het engelse citaat staat omschreven, in de terminal.
Dus die staat niet in de synaptic package manager. Vandaar.

Offline track

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2009/09/18, 23:29:41 »
Oja, ik zie het, met aptitude.
Dan moet je hem ook met  aptitude  weer kwijt. 
(dat is echt onhandig als je sommige progjes met aptitude en de rest
met apt-get rsp. synaptic installeert ... )

Dus:  sudo aptitude remove nvidia-glx  en het is weer ongedaan.
(bij een volgende keer dus liever alleen met apt-get install ...  !)

Maar, heb je nu de "nouveau" geprobeerd ?

track

Offline eefdavie

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2009/09/19, 00:07:20 »
Dankjewel voor de command-line.
De missie was vanavond even onderbroken... tja, het kan niet altijd ubuntu-tijd zijn  ;)

Ik ga eerst maar eens opschonen en dan de nouveau proberen, ben benieuwd.

Oh jeee... nu loopt het helemaal fout.. krijg de melding dat de xserver "ontbreekt" ofzoiets, kon het zo snel niet goed lezen.
Is  nu opgestart in lage resolutie voor 1 sessie.
Spannend allemaal  :o

Eigenlijk weet ik het nu niet zo goed meer, zoveel gedaan en geprobeerd.
Als ik een werkende videokaart wil, wat kan ik dan het beste aanschaffen? Mijn desktop is nu niet werkbaar door grafische problemen en mijn laptop is een ramp met vista...  :'(

Wat moet ik allemaal afvinken als ik de nouveau wil installeren, ook de xserver-xorg-video-nv bijv?
« Laatst bewerkt op: 2009/09/19, 00:37:25 door eefdavie »

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2009/09/19, 00:52:26 »
Probeer eens het volgende:
Start opnieuw op en kies de tweede regel in het grubmenu. Zelfde als de eerste maar er staat 'recovery mode' achter. klik enter.
Nu komt er een hele pak tekst voorbij. Daarna kom je in een menu terecht. Kies daar voor: "try to fix xserver".
Laat de computer zijn werk doen, dan kom je terug in het menu. Klik Enter.
Hiermee zet de computer zich terug naar de instellingen als je had bij de installatie (normaal gezien toch).
Haalt dit iets uit?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/

Offline track

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2009/09/19, 00:56:40 »
Sorry, dat had ik je misschien moeten verklappen...

Als je de driver voor de grafische kaart weghaalt levert dat een probleem op uiteraard,
en hij zal voorlopig de standaard driver pakken. (=vesa met soms 600x800)

Maar zodra hij weer een goede driver ziet is de wereld weer in orde...
Je hoeft dus niet bang te zijn of schrikken, desnoods kun je nog steeds de "nvidia 180"
en dergelijke weer activeren.  Die zijn alleen inactief, en niet gewist.

Maar ik denk de "nouveau" is beter   ;)    ... gewoon via synaptic  binnenhalen maar.
Na een herstart van de computer zal hij zich vanzelf activeren denk ik.

track

Offline eefdavie

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2009/09/19, 14:03:45 »
Goedemiddag Heren,
jullie zijn wel volhardend! Volhardender dan mij iig  :P

@Heir4c: je advies kwam als geroepen, want ik was er aan toe de installatie-cd er weer in te gooien en helemaal overnieuw te beginnen.
Ik heb bovenstaande gedaan: Maar de optie "try to fix server" stond er niet tussen, wel "try to fix graphic problems", dus die maar gekozen.
Ik weet niet of mijn systeem weer terug was naar installatie-instellingen. Maar het leverde geen verbeteringen / veranderingen op iig  :'(
Ik kon verder ook geen optie vinden om terug te gaan naar begin-instellingen.

@Track: onder het motto: we zijn waarschijnlijk weer terug bij installatie-instellingen, probeer ik nouveau nu eens, dus gedaan. Gaf netjes aan dat nvidia-glx 173 uitgeschakeld wordt voordat nouveau geinstalleerd werd. Maar ook helaas, weer geen verandering.

Ik kan me herinneren dat bij een oudere versie van ubuntu (7 ??) ik hetzelfde probleem had en dat dat simpel opgelost werd met apt-get install nvidia-glx... maar ook dat werkt nu niet.

ligt dit probleem aan mijn monitor, of aan mijn grafische kaart? Ik zou graag willen weten welke kaart wel zou werken, kan ik die bestellen, ipv van uren hiermee bezig te zijn. Mijn pc is al redelijk oud, dus een "upgrade" is niet verkeerd, misschien.
Maar dan.. wat voor kaart te bestellen en waar (via internet) kan ik voor een goede prijs een goede kaart vinden?

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2009/09/19, 14:23:29 »
Wat je nog kan doen indien je nog genoeg schijfruimte overhebt (min 10GB): installeer de 8.04.3. Grote kans dat hij hier wel je kaart goed ziet. De drivers zijn toch nog anders omdat er een ander kernel-versie gebruikt word.
En indien niet volledig kan je met het volgende commando via de terminal van alles aanpassen/kiezen:
gksudo displayconfig-gtkEn dit kan je enkel in de 8.04 versies gebruiken. (Tot onze grote spijt).

Later kan je de xorg.conf uit de 8.04.3 kopiëren en in de 9.04 zetten. Dat zou moeten werken.
Proberen kan nooit kwaad en de 8.04.3 is de LTS en die is stabieler en word langer ondersteund, en kan je volgend jaar ook al upgraden naar de nieuwe LTS (Long Term Support. 3 jaar ondersteuning voor de desktop versie en 5jaar voor de serverversie; de tussentijdse versies zoals de 9.04 word slechts 1,5 jaar ondersteund)

Weet je, het is niet omdat het een hogere versienummer is dat het daarom beter is. Het is anders.
Aan jou de keuze.

Je kan natuurlijk altijd een andere kaart kopen, maar voor je geld uitgeeft (nieuw of tweedehands) zou ik toch de tijd nemen om de 8.04.3 te installeren. Kost niets en het enige dat kan gebeuren is dat het ook niet goed werkt.
En ja, installeren kost wat tijd maar heb zelf ubuntu al 10tale malen herinstalleerd (door de vele experimenten die ik er mee uithaal).
« Laatst bewerkt op: 2009/09/19, 14:26:23 door heir4c »

Offline eefdavie

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2009/09/19, 14:54:53 »
Hee Heir4c.

Dankjewel voor deze duidelijke uitleg. Dan moet ik dus de 8.04.3 hebben. Het is niet dat ik perse de 9.04 wil. De versie die ik had ( en heel prettig werkte , 7.04, volgens mij?) werd niet langer ondersteund.

Laat ik lekker 9.04 voor wat ie is en ga ik met 8.04.3 aan de slag. Ik ging er gewoon vanuit dat 9.04 de "nieuwste versie" was. Maar 8.04.3 klinkt meer als wat ik hebben moet.
Ik vind tijd steken in mijn computer niet vervelend, en ik wordt ook steeds handiger met Ubuntu, vooral dankzij dit prettige forum.
Het is alleen een beetje frustrerend als er heel veel tijd in gaat zitten, maar dat je dan ook niet verder komt.

Als het niet lukt melt ik me wel weer  :P

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie support en tijd.
Echt super!!

Evelyn

Offline track

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2009/09/19, 15:15:50 »
Je had niet verklapt dat jouw bak met die nvidia.glx ooit goed heef gewerkt...
(of ik heb er overheen gelezen)
Het verschil tussen de Uby 7.x en Uby 9.x is dat de configuratie nu normaal  op een
andere manier gebeurt.  Ideaal zou zijn als je het bestand vanuit de 7.x- installatie nog had.

Die zou je dan in de 9.x- installatie kunnen verplaatsen en met een beetje mazzel
gaat hij die configuratie gewoon gebruiken...  Is die er soms nog ?
(dat komt een betje op het zelfde neer wat heir4c net voorstelde)

Anders...
weet ik zelf niet welke configuratie jouw systeem nu gebruikt...
Misschien dat je nog een keer die "try to fix graphic problems" toepast en dan
in de terminal een  "cat /etc/X11/xorg.conf" doet ? 
Welke "Driver" vind je daar nu in de "section Device" terug ?

Dan kunnen wij dat misschien als uitgangspunt nemen en dan proberen om toch
òf de  nvidia-glx  of de  nvidia-nouveau  aan de praat te krijgen.
(desnoods handmatig ...)   Heb je het geduld ervoor ?

track

p.s.:  Als de Uby 8.04 ook een alternatief is voor jou is dat misschien echt de makkelijkere weg.
       Bovendien wordt die nog een half jaar langer ondersteund (als LTS-versie...).

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2009/09/19, 15:18:15 »
Graag gedaan en altijd welkom.
9.04 is de nieuwste versie (binnenkort 9.10) maar dit zijn tussentijdse versies en daar worden, laat ik zeggen, wat testen/experimenten/nieuwigheden in gestoken. Daar men die toch wel ergens wil/moet testen brengt men dus zo'n versies uit. Groeien en vernieuwen, dat is de bedoeling.
Maar wil je stabiel werken ben je beter af met de LTS (normaal gezien dus  =D)
Soms werken sommige versies gewoonweg niet goed. Bij mij bijvoorbeeld werkte de 8.10 niet goed, dus gewoon overgeslagen. Blijft mensenwerk, he. En fouten maakt iedereen.

Het voordeel van Linux/ubuntu vind ik dit: Ik heb oude hardware. Op het ogenblik een Pen ll 350Mhz met 320MB Ram. Wel, hier werkt dit redelijk goed op. XP werkt hier min of meer op maar Vista en nu de 7 moet ik nog niet aan denken om dit hier op te laten werken. Te zwakke CPU en te weinig Ram.
Er zijn zelfs Linux-ditros die met 64 ram al genoeg hebben. Top toch!

Veel Plezier nog verder. En laat maar iets weten hoe het verder gaat.

Met vriendelijk groet,
Heir4c

Offline eefdavie

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2009/09/19, 20:48:39 »
Goedenavond heren,

Ik ga nu met een frisse start met de 8.03 verder. Geen verloren tijd, want ik heb veel opgestoken en blijf ermee verder gaan. LTS is idd wat ik (als niet-experimenteerster) moet hebben. Goed om die verschillen te weten en goed om zo al doende te leren.

En dat het niet altijd goed werkt... nou... moet je naar Windows en McAfee kijken! Een nieuwe Acer, een hoop geld neergeteld en een rampzalig onbetrouwbaar instabiel systeem krijgen  >:(
Dusseh... ik ben absoluut voorstander van Linux en Ubuntu!
Ik heb dan wel dat ik er "zelfstandig" mee wil werken en dankzij hulp van jullie en andere enthousiaste en heeeeleee geduldige forum gebruikers   =D kan dat dus ook. Ik hoef geen vrienden uit Emmeloord of Deventer op te trommelen die dan uren achter mijn pc zitten en abracadabra doen, terwijl mijn taak zich beperkt tot kopjes koffie inschenken, haha. (Ik ben niet zo van het rollenpatroon:) )

Super zo.. ik hoop dat 8.03 mij verder helpt.

@Track.. nee, ik had idd niet eerder gemeld van nvidia-glx.. omdat het tijden geleden was dat ik daarmee geworsteld had en dat kwam zo al doende weer bovendrijven... zo van "er was eerder ook iets met dat glx... maar wat ook alweer  ???. (Ik heb nu een Ubuntu-opschrijfboekje)
En nee, omdat ik geen doorgewinterde (lees; beginner) Linux gebruiker ben, had ik geen pakketjes bewaard. Gewoon installatie CD erin en dan maar zien wat er gebeurd, erop vertrouwende dat ik weer een net zo stabiel systeem terugkrijg als ik had. En dat gaat met de 8.03 vast lukken!

Het motto van deze missie: vaker met Ubuntu stoeien ipv tijden te wachten tot ik echt niet meer onder een nieuwe versie uitkom.
Misschien mijn oude laptop als "ubuntu-speeltoestel" inrichten? Hmm.. idee.. leuke hobby voor de lange zondagen in de winter.

Groetjes en fijn weekend verders nog!

Ik hou jullie op de hoogte mijn avontuur met 8.03 en ik zal vast nog wel met vragen terugkomen.

Evelyn

Offline eefdavie

• Lid
[OPGELOST] Ubuntu 8.04 & nvidia GeForce 6150 / nForce
« Reactie #40 Gepost op: 2009/09/21, 14:24:23 »
Ook opgelost!

Ubuntu 8.04 en mijn grafische kaart nvidia GeForce 6150 SE nForce werken goed samen na de volgende instellingen:

Na installatie, eerst updates binnenhalen.
In de synaptic package manager nvidia-glx markeren en toepassen.
Vervolgens onder Systeem -> Beheer -> Hardware Drivers: "Stuurprogramma's met hardware-versnelling voor recente grafische kaarten van nvidia"
aanvinken en toepassen.
PC Herstarten.

Grafisch fantastisch en de vervelende pop-up over beperkte ondersteuning van hardware is ook weg.

Ik kan weer met veel plezier een hele poos vooruit met een stabiel, snel en veilig systeem.

Klasse toch!

Groetjes,
Evelyn

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2009/09/21, 14:38:12 »
Top!

Nog even een tip: Kopieer de xorg.conf en zet die ergens op een externe opslag. Als je ooit problemen hebt of je wilt later naast de 8.04.3 nog eens iets anders zetten dan heb je deze backup altijd tot je beschikking. Hernoem de backup naar: xorg.conf.8.04 dan weet je over wat het gaat.

Bij een eventuele gebruik ervan moet je dan wel zorgen dat je die terug hernoemt naar xorg.conf anders 'ziet' de computer deze niet. Bestandnamen zijn belangrijk dat deze correct zijn. (Maar denk wel dat je dat doorhebt  ;))