Snap het probleem niet met vertalen ik zit vanaf het gebruik van Ubuntu een maand of 4 geleden op FF 3.5 en geheel in het NL dus waarom moet er vertaald worden als de vertaling er gewoon is.
Ik denk dat dat een technisch probleem is, en een gebrek aan mankracht/tijd.
De standaard Firefox is in het Engels, en iedere andere taal is een "add-on".
Zou Ubuntu iedere taal aan willen bieden, dan is het pakket niet meer 4 MB in grootte, maar 150 MB.
En dat is nogal een verschil.
Wil je van het pakket -
dat nog een beta was bij het uitkomen van Jaunty- meertalig maken, dan moet je in plaats van 2 a 3 pakketten ineens 75 pakketten onderhouden, voor iedere taal een "language pack". Dat is nogal veel, aangezien er maar weinig mensen zijn die het gebruiken. De grote meerderheid blijft op FF 3.0.x zitten.
Of is men bij Ubuntu van mening dat alleen hun de dingen goed kunnen vertalen en dat er verder niet gekeken wordt naar upgrades die wereld wijd gebruikt worden en eigenlijk in alle talen beschikbaar zijn?
Het was een alpha/beta versie ten tijde van het uitkomen van Jaunty. Het standaardpakket heeft wel alle talen dmv de language packs. 2 versies ondersteunen betekent een verdubbeling van het werk, en daar zijn niet genoeg developers voor.
@ Wanda je hebt groot gelijk, dan heb jij hem ook idd, ik vraag me alleen af waarom programma makers als FF toch steeds met nieuwere versies blijven komen als de oude al zo goed is........ of is dit eigenlijk niet zo en willen we wel evalueren naar iets nieuwers net als ubuntu zelf maar doen we net of het oude beter is omdat het niet aangeboden wordt binnen ubuntu.
Het kernwoord is stabiliteit. Je zit als beheerder van een systeem niet te wachten op continue veranderingen, als iedere verandering het risico met zich meebrengt dat sommige dingen kapot gaan. Dat is precies de reden waarom in veel bedrijven nog steeds gebruik gemaakt wordt van XP met IE6 bijvoorbeeld. Dat ze die redenering te ver doordraaien is wel een nadeel: IE6 is momenteel echt niet meer veilig. Dit in tegenstelling tot FF 3.0 in Ubuntu, die wordt nog steeds bijgehouden met veiligheidsupdates.
Het gaat er dus niet om dat de oude versie beter is, maar dat je zo min mogelijk ingrijpende veranderingen wil.
Behalve als het om Java gaat want dan mag het ineens wel buiten alles om, das tenslotte veiligheid?
? Dus zou je juist aannemen dat dit via de auto update binnen komt tochhhh
Java is wel een apart geval. En ik vind het een zeer slechte zaak dat die niet goed bijgehouden wordt.
Wat mij betreft verdwijnt dat pakket helemaal, en gaat iedereen over op OpenJDK.
Ubuntu en het pakketsysteem zijn helaas ook niet perfect. Dit is een voorbeeld daarvan.
Als Windows de zelfde insteek zou hebben als Ubuntu en alle updates in eigen beheer zou hebben dan zou ook windows een stuk veiliger zijn als nu. Maar zelfs daar ben je vrij om te doen en te laten wat je wilt.
In de praktijk betekent het dat
98% van de Windows-computers wereldwijd minstens 1 sofwarepakket heeft dat niet geheel up to date is en veiligheidsgaten bevat.
Recent voorbeeld:
http://www.digitalsociety.org/2009/08/90-percent-of-you-run-an-insecure-version-of-flash/Onderbouwing:
http://secunia.com/blog/37/Voor de duidelijkheid: niemand zit te wachten op 100 update-programma's, één voor ieder programma dat je geïnstalleerd hebt. En zeker niet wanneer die updates ook ineens ongevraagd en ongewenst extra programma's of toolbars meeneemt.
En blijkbaar functioneren die programma's ook nog eens slecht, als 98% van de computers niet helemaal up to date is.
Daarom ben ik fan van het pakketsysteem van Ubuntu (en andere Linux distro's)

En dat ben je natuurlijk bij Ubuntu ook alleen wordt je al bang om hier te vragen als je iets buiten de repos om wilt doen daar je dan gelijk krijgt denk aan en pas op. En geloof me als je voor veilig gaat met de LTS release ja oke dan moet je daar bij blijven en geen rare dingen doen, maar de LT versies die vragen er om om "misbruikt" te worden in mijn ogen. En ook de software boeren (is niet negatief bedoelt) weten best wat ze maken, en als iets niet veilig is lossen ook hun dit gewoon netjes op met of zonder een besturings systeem die mee doet aan de laatste versie.
De LTS moet je alleen blijven gebruiken als je (en daar is ie weer)
stabiliteit wil. Er verandert dan weinig tot niets aan veel pakketten,, dus kan je er vanuit gaan dat het allemaal blijft werken. Je krijgt natuurlijk wel gewoon de veiligheidsupdates voor je programma's.
Wil je niet bij die oude zooi blijven hangen, dan is een LTS gewoon niet voor jou bedoeld

Stap dan over op de laatste versie van Ubuntu, of kies een andere distro die altijd de laatste versies heeft. Debian testing of unstable ofzo. Of Arch Linux. Of kies zelf iets wat bij je past

Nu zal ik wel weer alle grote namen van het forum over me heen krijgen maar ik blijf vinden dat Ubuntu een heel goed platform is dat best tegen een stootje kan en zolang mensen weten dat als je dingen buiten de repros om doet je daar zelf naar de update's moet kijken er niets aan de hand is. en werkt het niet kan je altijd terug zonder de problemen die je bij andere besturings systemen hebt.
Wanneer je het updaten aan de gebruiker zelf overlaat, dan gaat het in 98% van de gevallen niet goed, zie de blog van Secunia hierboven. Dan is het toch niet zo gek dat ik mensen waarschuw als ze iets buiten de repo's om willen doen? Kijk ik om me heen naar bijvoorbeeld ouders en vrienden die Windows gebruiken, dan denken de meesten: "Het zal allemaal wel". Het kan ze weinig schelen. Maar het is wel weer huilen als ze een virus hebben en/of bestanden kwijtraken.
En wees eens eerlijk, kijk jij iedere dag op de websites van de leveranciers van jouw software om te kijken of er een update is? Ik denk dat ~100% van de mensen dat niet doet

Dat het dan in 2% van de gevallen toch wel goed gaat, komt waarschijnlijk omdat ze weinig programma's gebruiken en dat die programma's wel een fatsoenlijke updater hebben.
Ga je buiten de repo's werken, dan moet je dus zelf de updates bijhouden en iedere dag de website controleren.
In het begin doe je dat misschien wel, maar daarna denk jij ook: "het zal wel". Of je vergeet het gewoon.
Op die manier ga jij dus bij die groep van 98% horen, terwijl dat met de pakketbronnen van Ubuntu niet hoeft.
Een onnodig risico dus, en daarom waarschuw ik tegen het gebruik van programma's buiten de repo's om.
@heir4c FF3.5 is al een poosje uit de beta fase hoor echter de Shiretoko versie die blijft in de beta fase die is nu aan het werk voor denk ik versie 3.5.4 (das het vreemde die zit dan wel in de repro) en ja die is idd alleen in het engels
Kan je geen language pack downloaden en installeren? Dan krijg je de Nederlandse versie