Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software Freedom Day 2009 in Den Haag  (gelezen 28433 keer)

Offline Double12

• Lid
Re: Software Freedom Day 2009 in Den Haag
« Reactie #25 Gepost op: 2009/07/12, 12:57:02 »
Ter info de wiki-pagina van ClubNix met alle plannen voor de SFD:
http://www.clubnix.net/index.php/Preparing_Software_Freedom_Day_2009

« Reactie #26 Gepost op: 2009/07/13, 11:08:01 »
Een petitie moet natuurlijk wel een politiek haalbare vraag bevatten. Ik weet bijvoorbeeld niet of het mogelijk is om deelnemers aan onderwijs in Nederland het recht te geven om gebruik te maken van open softwareproducten en open standaarden als deze gelijkwaardige alternatieven zijn voor gesloten producten en standaarden. Misschien heeft de overheid helemaal geen middelen om zo'n recht te kunnen  afdwingen. Dus er moet denk ik goed over nagedacht worden over een petitie die ongewenste beperkingen van vrijheid van software aan de kaak stelt.

Een mogelijke petitie die bijdraagt aan de vrijheid van software zou misschien ook kunnen aansluiten bij de huidige politieke activiteit op het gebied van restitutie van licentiekosten na aanschaf van een pc waarvan je de licentie van het besturingssysteem niet accepteert. Dat er al politieke activiteit is op dit gebied geeft denk ik wel aan dat iets in die richting haalbaar wordt geacht.

edit: enigszins verkort:

Bijvoorbeeld:
Recht op volledige teruggave van de betaalde licentiekosten van de bij aanschaf van een computer meegeleverde software die de consument niet wenst te gebruiken zonder dat dit ten gevolge van de gehanteerde procedure voor het verwijderen van de software of het onbruikbaar maken van de licentie voor de consument extra kosten oplevert of de aangeschafte computer voor een meer dan redelijke termijn onbruikbaar maakt.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/13, 11:23:21 door Thomas de Graaff »

Offline Double12

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2009/07/13, 22:09:43 »
Is het okee als ik er ook bij ben?
Dan zet ik deze datum in mijn agenda als bezet!
Ja, leuk! Je kunt jezelf er dan bij zetten op de wiki-pagina: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/SFD2009DenHaag

btw, ik kan Human ook op de hoogte brengen van deze dag, deze kunnen voor publiciteit zorgen.
Goed plan, publiciteit kan de Software Freedom Day DH goed gebruiken, tot nu toe is daar volgens mij weinig aan gedaan. Dus iedereen die nog manieren weet om het evenement meer bekendheid te geven: graag!

Wacht nog wel even met doorgeven aan Human tot er iets meer details beschikbaar zijn.

Offline Double12

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2009/07/14, 20:43:08 »
Mooi al die publiciteit, hoe meer hoe beter!
Ik zit ondertussen achter de organisatoren aan om meer details vast te leggen.

Offline Double12

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2009/07/14, 22:51:10 »
vraag gelijk of ze Den Haag op de kaart zetten. er staat al een team ( the Dutch hope ) uit Wijk bij Duurstede op
http://cgi.softwarefreedomday.org/2009/map.shtml
Dat gaan ze zeker doen (en anders ga ik het nog even vragen). Ongelofelijk trouwens uit hoeveel landen (ook waarvan je het niet verwacht) teams meedoen. Zou wel mooi zijn als we tijdens de SFD een videoverbinding konden opzetten met onze collega's in Moldavie of Wladiwostok. ;)

Offline laudaka

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2009/08/03, 04:18:43 »
Hoi allemaal,
Samen met een aantal andere mensen organiseer ik (Paulus/laudaka) de Software Freedom Day bij ClubNix dit jaar (SFD2009). Ik help alleen een beetje mee met SFD2009, Oliver doet het meeste en is coördinator.

Hier zoals gevraagd wat meer gegevens, we hebben nu ook een begin- en eindtijd en we hebben bedacht wat het thema van de dag precies zal zijn. Helaas hebben we niet hard gewerkt aan lezingen toegezegd krijgen. We hebben dan ook nog geen toegezegde lezingen.

Een paar opmerkingen vooraf:
1. We hebben ervoor gekozen open-source software of vrije software of "Free Software" of hoe het ook heet Free/Open te noemen in alles wat we schrijven voor SFD2009 bij ClubNix.
2. Dit stuk is een vertaling van wat Oliver op ons Engelstalige forum geschreven heeft en de vertaling is een beetje anders dan zijn stuk maar het moet duidelijk genoeg zijn.
3. Iets wat we bij ClubNix al eerder besloten hadden maar hier niet bij staat is dat we minilezingen willen van 10 à 15 minuten zodat mensen niet overspoeld worden met informatie. Heel erg kort dus maar wel veel tijd voor vragen stellen. Verder is het dan ook heel makkelijk om zo'n minilezing later op de dag nog eens te doen, als de spreker dat wil doen tenminste.

Software Freedom Day 2009
team: ClubNix (in Den Haag)

Overzicht
Waar?
De kantoorruimte van LinProfs: Benoordenhoutseweg 23, 2596 BA Den Haag

Wanneer? 
zaterdag 19 september 2009, van 12:00 tot 17:00

Taal?
De voertaal van SFD2009 bij ClubNix is Nederlands (meestal is onze voertaal Engels). Een of twee minilezingen in het Engels kunnen wel.

Thema?
Het thema is "Jouw Free/Open Desktop". Zie verderop voor meer.

Bedoeld voor wie?
We organiseren deze keer SFD vooral voor mensen die geen of weinig ervaring hebben met Linux en Free/Open software maar die wel eens wat anders willen proberen. Dus Windows gebruikers, Mac OS gebruikers en gebruikers die nauwelijks computerervaring hebben.

Aantal  mensen?
Er passen tegelijk 25 à 30 mensen in de kantoorruimte die we gebruiken  (nog 5 meer dan we eerder zeiden dus).

Thema
Het thema van SFD2009 bij ClubNix is dus "Jouw Free/Open Desktop". We willen laten zien dat Free/Open software ook prima bruikbaar is voor gewone gebruikers, vooral thuisgebruikers maar ook kantoorgebruik. Dus het gaat niet over gebruik van Free/Open software voor servers. En dat Free/Open software zowel onder Linux, Mac OS X als Windows gebruikt kan worden. We willen graag praktijkvoorbeelden geven waarom Free/Open software de moeite van het overschakelen waard is. En niet alleen voor softwarevrijheid en omdat het gratis is maar omdat de kwaliteit van de software ook prima in orde is.

Ideeën
  • Algemene uitleg wat Free/Open software is, en waarom dat Free/Open belangrijk is. Het gaat om meer dan alleen gratis;
  • Ubuntu installeren (gewone Ubuntu installatie, installatie op een USB stick, en installatie binnen Windows met Wubi);
  • De Free/Open alternatieven voor populaire software (Firefox/Thunderbird/OpenOffice.org/FileZilla);
  • "Dit is hoe ik Free/Open software gebruik." Oliver is dit idee nog aan het uitwerken, hopelijk horen we er snel meer over;
  • Documentaire over Free/Open software (Revolution OS)
  • Hoogstandjes gemaakt met Free/Open software (de animatiefilms Elephants Dream, Big Buck Bunny)
  • Helpdesk kraam voor Linux;
  • Ubuntu kraam van de Ubuntu-NL forum mensen;
  • Koffiehoek om te relaxen en voor discussie over van alles;
  • Demonstratie PC's met Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu;
  • Uitdelen van CD's (Ubuntu, OpenDisc, OpenEducationDisc, SystemRescueCd);
  • Reclame voor ClubNix uiteraard.

Hulpbronnen
  • LinProfs kantoorruimte (locatie, internetverbinding, beamer, tv);
  • ClubNix: we moeten een lijstje maken wie wil meehelpen waarmee;
  • Ubuntu-NL forum mensen (Ubuntu kraam, misschien ook de minilezingen?);

Hulpbronnen nog nodig
  • Demonstratiecomputers;
  • Drinken (koffie/thee/etc.);
  • CD's om uit te delen;
  • Algemene minilezingen/stap-voor-stap uitleg minilezingen/Free/Open hoogstandjes minilezingen;
  • Promotiemateriaal, aankleding van de ruimte;

Moet zo snel mogelijk

Voor dingen over de Ubuntu kraam, vragen of toezeggingen voor minilezingen of wat dan ook over SFD2009 bij ClubNix neem contact op met Oliver.

Contactgegevens SFD2009 bij ClubNix

Veel plezier met Ubuntu en Free/Open software :-)
Paulus/laudaka
« Laatst bewerkt op: 2010/07/29, 16:26:16 door Vistaus »

Offline Double12

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2009/08/04, 21:42:36 »
laudaka, bedankt voor de uitgebreide beschrijving en details. Daar kunnen we wat mee.

Het lijkt me een goed idee dat iedereen die een blogpost schrijft (of heeft geschreven) over de SFD, vooral de link naar de officiële pagina vermeld. Die wordt steeds geupdate en daar kun je de laatste informatie over de SFD vanaf halen. Deze dus: http://softwarefreedomday.org/teams/europe/netherlands/clubnix

Offline Double12

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2009/08/05, 12:46:56 »
Mooi allemaal. :)

Zijn er toevallig ook nog mensen die een presentatie willen houden? Als het een onderwerp is dat bij het thema "Your free/open desktop" past, is het prima.

Hebben we trouwens al ideeën voor de Ubuntu-stand? Ik denk dat we wat tafels krijgen, wat zetten we daarop? Als ik een conference pack kan krijgen, sowieso wat promotiemateriaal. Verder wat computers/netbooks (wie dat kan meenemen). Even een gelikte desktop laten zien met veel effecten en spectaculaire programma's, dat doet het altijd goed. En natuurlijk wijzelf, we zijn met een flinke groep Ubuntu-gebruikers dus we kunnen iedereen alles vertellen over Ubuntu wat ze maar willen weten.

« Reactie #33 Gepost op: 2009/08/05, 18:18:20 »
Ik neem in ieder geval mijn netbook mee, met UNR. Misschien zet ik er nog 9.10 op. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Double12

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2009/08/15, 20:41:58 »
lees de log van die meeting van gisteren maar effe, ik begin echt mijn zakken vol te krijgen van het team
Ik zie niet helemaal de link tussen het gedrag van het team en dit evenement, maar verder moet je natuurlijk zelf weten of je wel of niet wilt komen.

femke98: Wat goed zeg!! De Software Freedom Day staat echt op de voorpagina van die site, dat zal wel weer wat bezoekers opleveren. :)

Offline Tom

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2009/08/16, 12:49:13 »
Arie  > Meld dit bericht aan de moderator !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Double12

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2009/08/30, 16:44:27 »
Okay, vandaag gesproken met de lui van ClubNix, de Software Freedom Day wordt helemaal top! :) Iedereen die wil meehelpen of reclame wil maken voor dit evenement is helemaal welkom. http://wiki.ubuntu-nl.org/community/SFD2009DenHaag

En tussen al het geweld aan presentaties van Stephan Arts (developer Xfce) en Olivier Sessink (developer Bluefish), staan wij met een presentatie over Ubuntu en alvast een voorproefje op 9.10.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/30, 19:18:23 door Double12 »

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2009/09/04, 21:03:07 »
nee helaas ik ben er niet bij .........andere verplichtingen
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2009/09/04, 21:12:04 »
 =D het leven bestaat uit het maken van keuzes:,en dat kan soms lastig genoeg zijn!!

« Reactie #39 Gepost op: 2009/09/04, 21:48:30 »
Ik probeer zeker te komen, is alleen een beetje afhankelijk van mijn gipsvoet.

« Reactie #40 Gepost op: 2009/09/04, 23:11:14 »
Ik kan zelf auto rijden, dat is het probleem niet. Ik hoop dat ik met mijn gipsvoet een aardig stukje kan lopen. Ik weet niet of er een parkeerplaats in de buurt is.

Wat moet jij met een tuinstoel als je een balkon hebt ???
« Laatst bewerkt op: 2009/09/04, 23:13:00 door Gijsbert »

Offline Double12

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2009/09/04, 23:20:22 »
In de wijk eromheen zijn parkeerplaatsen die op zaterdag gratis zijn. Moet er natuurlijk wel een plaatsje vrij zijn, maar ik denk dat dat wel lukt. Je kunt dan dus hopelijk voor de deur of een straat verder uitstappen.

EDIT: Ik heb nagevraagd, de wijk is groot genoeg dus er is altijd wel ergens een plaatsje te vinden.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/06, 14:56:43 door Double12 »

« Reactie #42 Gepost op: 2009/09/04, 23:50:36 »
Dan moet je een balkonstoel kopen. XD XD XD

« Reactie #43 Gepost op: 2009/09/05, 00:38:32 »
Zeker zo'n aftandse tuinstoel zoals die op het strand van Scheveningen hebben staan.  =D =D =D

Offline Double12

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2009/09/16, 16:03:22 »
We hebben nog even een publiciteitssprintje nodig voor de SFD in Den Haag, iedereen die er over wil schrijven of mensen erover wil vertellen wordt dat van harte aanbevolen. :)

Offline Double12

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2009/09/19, 23:39:04 »
Zo, het was weer een vruchtbare dag. Eerst was het niet heel druk op de Software Freedom Day, maar langzaamaan kwamen er steeds meer mensen binnendruppelen, die via allerlei media over het evenement hadden gehoord. Naast een aantal beginners was ook het ervaren publiek uit de Nederlandse open source-scene ruim vertegenwoordigd.
Ubuntu NL had een stand met een paar computers erop in de hal, waar iedereen binnenkwam. Promotiemateriaal was ruim voorhanden en vond gretig aftrek. De meeste mensen gingen vanuit de hal al gauw door naar de presentaties. De eerste presentatie (*ietwat* verlaat) was van ons, een introductie op Ubuntu, met daarin ook aandacht voor de leuke programma's die je onder Ubuntu kunt draaien. De tweede presentatie was van een developer van Bluefish, met veel demonstratie van alle features van Bluefish. De derde presentatie was van Xfce-developer Stephan Arts over Xfce.
Iedereen bedankt voor het helpen en de gezellige dag. :)

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
« Reactie #46 Gepost op: 2009/09/19, 23:42:18 »
ook een geslaagde dag dus,,

het events team doet goede zaken =D   dank jullie wel =D

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2009/09/19, 23:57:52 »
nou het kan niet op vandaag...op alle fronten aanwezig ........en er komt nog veel meer aan  XD XD
Bedankt mensen voor de inzet

« Reactie #48 Gepost op: 2009/09/20, 00:06:06 »
Het was jammer dat ik het niet eerder wist dat de SFD ook in Amsterdam werd gehouden, anders was er misschien wel een mogelijkheid geweest om daar te staan.
Ik had al toegezegd dat ik naar Den Haag kwam, nou ja volgende keer misschien wel in Amsterdam.  :)

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2009/09/20, 00:10:14 »
was SFD in Amsterdam aangekondigd Gijs ....was een thuis wedstrijd voor je geweest,maar goed er is niets mis met Den-Haag toch  ;)