Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke software voor spraakherkenning in Ubuntu/Linux?  (gelezen 12975 keer)

Welke software voor spraakherkenning in Ubuntu/Linux?
« Reactie #25 Gepost op: 2007/07/01, 13:55:30 »
Hehe, inderdaad, dat is wat ik bedoelde. Ik stond er niet bij stil dat jullie het woord bangelijk misschien niet gebruiken in Nederland.

Het was positief bedoeld. :)

RvK

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 2007/11/10, 12:37:08 »
Ik wil jullie nog een keertje wijzen op het VoxForge-project.

De makers van Gnome-voice-control (GVC) werken nauw met ons samen. GVC werkt op basis van Sphinx, maar Sphinx heeft een akoestisch model nodig voor elke taal waarvoor je Sphinx zou willen gebruiken. Die akoestische modellen zullen in de toekomst worden gemaakt door VoxForge.

De volgende release van GVC zal mogelijk al in meerdere taalvarianten verschijnen.

Het is sinds kort mogelijk om ook Nederlandse spraak te doneren aan VoxForge!

Het is de bedoeling dat mensen de auteursrechtvrije Nederlandse teksten die voor dit doel zijn gemaakt zin voor zin opnemen (bijvoorbeeld met Audacity) en vervolgens hier uploaden samen met de gebruikte tekst en een licentie.

Hoe je dit doet met Audacity valt te lezen in de Engelstalige instructies (er wordt hard gewerkt aan een echt meertalige site).

In de toekomst willen we natuurlijk ook dicteren mogelijk maken en daarvoor zoeken wij momenteel  ook naar recente Nederlandse teksten. Daarmee kunnen we een taalmodel maken (voor dicteren is zo wel een goed akoestische model als een taalmodel vereist).

Alle teksten zijn welkom mits de auteur ons expliciet toestemming geeft om een taalmodel te maken onder de GPL (dat houdt immers in dat anderen de oorspronkelijke teksten (broncode) ook mogen gebruiken.

Je kunt dus bijvoorbeeld een aantal e-mailtjes of een hoofdstuk uit je  scriptie doneren. Liefst wel teksten zonder voetnoten en paginanummers (uitsluitend tekst dus).

Wil je hier aan meewerken stuur mij dan een e-mailtje (robin ad voxforge punt org) met als bijlage de tekst en vermeld in het e-mailtje dat jij de auteur bent en dat je toestemming geeft  aan het VoxForge-project en aan de Free Software Foundation voor het gebruiken van de tekst onder de voorwaarden van de GNU Public Licence.

artvds2708

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 2007/11/10, 22:54:21 »
even tussendoor
gnome-voice-control staat gewoon in de Synaptic van Gutsy
alleen krijg ik hem na installeren niet aan de praat
wie een idee/tip ?

artvds2708

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2007/11/10, 23:34:29 »
Deze site moet je echt even bekijken !!!!
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=560683&highlight=Speech+Recognition
Waarom ?
Omdat : HET WERKT
:)

Maar het betere werk kunnen we pas verwachtten op Ubuntu 8.10
Dus nog even wachten

RvK

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 2007/11/26, 19:37:38 »
Hoewel we nog veel te weinig spraak hebben (en de kwaliteit dus nog te wensen overlaat), kan er een Nederlands akoestisch model gedownload worden van voxforge (onder de downloads)

Met behulp van sphinx2 en dit model kun je Nederlandse spraak (16 kHz .wav-bestanden) omzetten naar tekst. Kom je er niet uit, stel dan een vraag (in het Engels) op het VoxForge-forum.

Laat de kwaliteit te wensen over: doneer dan ook spraak!

RvK

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 2008/02/12, 09:15:42 »
Update: VoxForge heeft nu een speciale donatiepagina voor Nederlandse spraak. Je hebt nu slechts een microfoon nodig en een browser met Java. Eén donatie kost nu nog slechts een paar minuten tijd.

Zonder veel (open source) spraak kunnen we nooit goede kwaliteit open source spraakherkenning krijgen. Als je dit dus belangrijk lijkt doneer dan of promoot het onder anderen.

Zowel spraak van veel verschillende mensen als veel spraak per persoon levert verbetering op.

Offline Mij

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2008/02/12, 15:05:42 »
Voxforge is een ongelofelijk leuk project en ik kan dan ook iedereen van harte aanbevelen om mee te doen!

Offline Mij

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2008/04/14, 08:54:17 »
Citaat van: artvds2708
even tussendoor
gnome-voice-control staat gewoon in de Synaptic van Gutsy
alleen krijg ik hem na installeren niet aan de praat
wie een idee/tip ?
De taal moet je instellen op Engels, omdat het nu alleen nog in het Engels is.

Offline brunod

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2008/04/14, 09:46:33 »
Dag iedereen,
Ik heb niet alles gelezen in de posten hier, maar heb niets over wine gezien.
Ik had eerder die gevonden omdat ik ook belangstellingen in voice recognition heb.

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=3227
voor Dragon 7

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=5402
voor Dragon 9

BD
U.B.U.N.T.U : U Better Use New Technics : UBUNTU
>>>------------------<3------------------->
Vergeef mijn fouten, ik ben franstalig...

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2008/04/19, 21:27:01 »
Citaat van: Q.
Lijkt me ook wel een tof idee
@Leoquant: Weer een Vlaams woord bijgeleerd ;)
En dan heb je "keineig", "van z'n eigens" of "pjeiremasjoggel" nog niet gehoord ... Benieuwd welke spraakherkenningssoftware daarmee overweg zal kunnen.

Forgive me, I am from Antwerp.
... Kubuntu 25.10 ... KDE Plasma ... Wayland ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline dude

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2008/04/30, 09:18:19 »
Ik wil best een aantal zinnen inspreken op VoxForge om dit project te helpen. Maar als ik de handleiding volg, kom ik via klikken op deze pagina (http://www.voxforge.org/home/submitspeech/linux/step-1) die Engelstalige teksten bespreekt.

Ik wil graag weten:

- wat moet ik opnemen (waarschijnlijk 40 zinnen = 40 files)
- in welk formaat?
- waar kan ik het heensturen?
- moet ik spreken in het accent van voor mijn studie of erna?? ;-)

Ik besef dat het uitermate vervelend is als files van de verkeerde talen op de verkeerde plek terechtkomen...

(dit had betrekking op de posting van RvK)

Offline Mij

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2008/04/30, 09:43:13 »
Citaat van: dude
Ik wil best een aantal zinnen inspreken op VoxForge om dit project te helpen. Maar als ik de handleiding volg, kom ik via klikken op deze pagina (http://www.voxforge.org/home/submitspeech/linux/step-1) die Engelstalige teksten bespreekt.

Ik wil graag weten:

- wat moet ik opnemen (waarschijnlijk 40 zinnen = 40 files)
- in welk formaat?
- waar kan ik het heensturen?
- moet ik spreken in het accent van voor mijn studie of erna?? ;-)

Ik besef dat het uitermate vervelend is als files van de verkeerde talen op de verkeerde plek terechtkomen...

(dit had betrekking op de posting van RvK)
- Je kan zinnen spreken in de Java-applet van Voxforge.
- Je kan met een opneemprogramma bestanden opnemen en opslaan als wave. Zorg dan dat de tekst bij de prompts dezelfde cijfer/letter-combinatie heeft als de bestanden zelf. Hier zijn wat voorbeeld zinnen, indien je die wilt gebruiken. http://www.dev.voxforge.org/projects/Dutch/wiki/DutchPrompts
Als je klaar bent kan je het hier http://www.voxforge.org/home/downloads/speech/dutch uploaden (lieftst gecomprimeerd naar een tar.gz)
- We willen zoveel mogelijk verschillende accenten verzamelen, accenten door elkaar mag dus ook. Hoe meer verschillende typen stemmen we hebben, hoe onafhankelijker de spraakherkenning wordt.

Offline Mij

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2008/08/29, 23:05:44 »
Citaat van: artvds2708
Deze site moet je echt even bekijken !!!!
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=560683&highlight=Speech+Recognition
Waarom ?
Omdat : HET WERKT
:)

Maar het betere werk kunnen we pas verwachtten op Ubuntu 8.10
Dus nog even wachten
Je hebt nog gelijk ook.
In 8.10 zit nu julius 4.0.2 en het Engelse julius-voxforge akoestisch model.
Voor degene die ook in 9.04 het Nederlandse model willen hebben verwijs ik je door naar http://voxforge.org/nl let op: er is minstens 50 uur voor nodig, en we hebben nu zo'n 6-7 uur ofzo.

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2008/08/29, 23:13:23 »
Goedendag

@ Doan als ik op het linkje klik krijg ik iets over
shipmodelers poetry dat kan volgens mij niet de
bedoeling zijn (com=org??)

Zoals je ziet zijn de beide boeren (er is nu ook een wat
slechter intonerende engelse farmerjack=me also) actief
geweest.

van het weekend mijn zusje eens zover zien te krijgen.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Mij

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2008/08/30, 08:32:54 »
Citaat van: mrGee
Goedendag

@ Doan als ik op het linkje klik krijg ik iets over
shipmodelers poetry dat kan volgens mij niet de
bedoeling zijn (com=org??)

Zoals je ziet zijn de beide boeren (er is nu ook een wat
slechter intonerende engelse farmerjack=me also) actief
geweest.

van het weekend mijn zusje eens zover zien te krijgen.

Groeten Gerrit
Heel erg bedankt! Op deze manier komen we snel vooruit! Je hebt zo'n 1,7 (159 donaties * 4 seconden * 10 regels / 60 sec/  60min ) uur aan spraak gedoneerd (exclusief eerdere bijdragen). Ik heb mezelf tot doel gesteld binnen 4 maanden 100 uur Engelse spraak erbij te hebben (nu hebben we ruim 50 uur.) Dit komt omdat ik een fatsoenlijk open source akoestisch model wil hebben voor het proefielwerkstuk wat ik ga maken. Voor het Engels is het wel gemakkelijker, aangezien ik de Librivox-opnames ook kan segmenteren als we niet aan voldoende spraak komen, maar dit kost nu nog veel tijd (wel wat minder dan je eigen spraak doneren, maar daarbij heb je als voordeel dat het model zich beter aan jouw spraak aanpast.
Trouwens, spraak doneren aan VoxForge betekent niet alleen betere spraak-naar-tekst, maar kan ook betere tekst-naar-srpaak betekenen, en alles wat op dat vlak ligt, zoals bijvoorbeeld controleren of er een vrouw of een man spreekt, uit welke streek hij waarschijnlijk komt enz.!

De goede link is trouwens http://voxforge.org/nl (ik was de .org vergeten te typen.)

Trouwens: ik heb een prototype voor mijn project op een site gezet
http://spraakherkenning.googlepages.com/Charles.zip
(een soort Eliza. uit de jaren zestig, alleen dan met spraaksynthese.)

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2008/10/11, 22:41:53 »
Hallo

Zo raad eens, na een hele tijd van allerlei tegenslag en tegenslagjes, mijn zus wat spraak laten doneren.
Door een vakantie en het uitvallen van haar internet thuis; bij ons maar even wat gedaan.
En ja hoor, na 2 donaties bevriest mijn donatie computertje, cpu was niet te harden zo heet. Verdikkie alweer
tegenslag. Zusje is kennelijk in bezitting van de omgekeerde hand van Midas ;-)
Wel 2 hele zusje bestanden aangeleverd.
Morgen gaat ze kijken of ze thuis weer internet hebben (Wanadoo/orange/online icm. livebox elende)
Intussen de cpu koeler afgestoft in de koelpasta en weer proefdraaien. Computer was ondermeer bedoeld
voor een blinde vriend en een krijgertje. Maar even zien wat gebeurt.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >