Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks  (gelezen 480621 keer)

Offline rman

• Lid
Re: Steunpunten: hulp/vragen/tips&tricks
« Reactie #450 Gepost op: 2010/10/28, 16:21:28 »
Ik krijg als steunpunt de laatste tijd veel vragen om CD's. Daar heb ik niet zo veel trek in. Misschien kan er iets duidelijker bij de steunpunten kaart aangegeven worden dat steunpunten niet voor het verkrijgen van CD's zijn maar voor hulp en advies.

Ik heb voor het branden en versturen van een CD 5 EURO kosten in rekening gebracht, maar ga dat bedrag verhogen naar 10 EURO. Er zijn per slot van rekening alternatieven.

Voor hulp en advies reken ik geen kosten.

10 euro is wel veel!
Waarom ben je steunpunt geworden?

Je kan ook een lege cd vragen; dat doe ik meestal en dan laat ik het aan de ander of er een lege cd gegeven wordt. Zonder dat kan ook.

« Laatst bewerkt op: 2010/10/28, 16:23:27 door rman »
steunpunt: Delft
Happy throngs, where ever you go

« Reactie #451 Gepost op: 2010/10/28, 16:58:24 »
Ik ben steunpunt geworden om mensen te helpen bij het installeren of werken met Ubuntu. Niet voor het verstrekken van CD's die men eenvoudig zelf kan branden.

Ik geef ook duidelijk aan waar men kan downloaden en een link hoe te branden. Die 10 EURO is niet om er aan te verdienen, maar om de mensen te bewegen zelf te downloaden en branden.

Ik ben geen geldwolf. Ik ben laatst een paar avonden en een zaterdag aan het werk geweest om voor iemand Ubuntu naar een andere harddisk te verplaatsen (hetgeen om vage redenen wat moeizaam ging). Alles voor een bloemetje.

« Reactie #452 Gepost op: 2010/10/28, 17:52:20 »
fadeawayjumper, ik ben het wel met je eens. Voorheen kon je tenminste nog aangeven of de mensen wel of niet een cd bij je kunnen bestellen(de officiële dan wel). Ik stuur ook altijd een mailtje terug hoe ze dit zelf kunnen branden of bestellen via Shipit. Het wordt tijd dat die vermelding er weer bij komt te staan, wel of geen cd. Waren ze mooi de bloemen? ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #453 Gepost op: 2010/10/28, 19:14:11 »
Ik heb geen blog en ik wil geen blog. Gewoon weer terug naar zoals het eerst was op de kaart, nog simpeler.

« Reactie #454 Gepost op: 2010/10/28, 20:42:40 »
Precies. Gewoon weer op de kaart of je CD's wilt verspreiden of niet.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #455 Gepost op: 2010/10/28, 22:40:52 »
Op de website http://www.ubuntu-nl.org/getubuntu/shipit staat nu:

Citaat
In Nederland en België zorgen de lokale Ubuntu-teams voor snellere levering van cd's, ook is het mogelijk om cd's af te halen. U kunt kijken op de Nederlandse en Vlaamse kaarten met steunpunten om een steunpunt bij u in de buurt te vinden waar cd's te halen zijn.

Als niet bij alle steunpunten zomaar (/letterlijk) cd's "af te halen" zijn:

Citaat
In Nederland en België zorgen de lokale Ubuntu-teams voor snellere levering van cd's, vaak kan een steunpunt u aan een cd helpen. U kunt kijken op de Nederlandse en Vlaamse kaarten met steunpunten om een steunpunt bij u in de buurt te vinden.

Of is dat niet nodig of is er een betere tekst?

Het aanpassen van de software kan natuurlijk ook maar is vast minder eenvoudig. Als je daar ideeën over hebt zou ik daar een eigen topic voor starten.
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #456 Gepost op: 2010/10/28, 23:56:55 »
Als Ubuntu-NL de orginele cd naar het steunpunt stuurt, bijv. 10 stuks, is de tekst niet verkeerd.
Maar dit neemt niet weg dat de keuze voor wel of niet een cd te leveren als steunpunt overeind blijft.
Anders de tekst aan passen, u kunt de cd bestellen bij Ubuntu-NL tegen portokosten, bijv.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #457 Gepost op: 2010/10/29, 00:43:32 »
u kunt de cd bestellen bij Ubuntu-NL tegen portokosten
Dat kan niet afaik. Bij een steunpunt soms wel. :)
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #458 Gepost op: 2010/10/29, 11:36:01 »
Heb op mijn blog nu duidelijk aangegeven dat ik geen vrijblijvende, algemene ondersteuning voor Ubuntu via de mail wil geven. Dit naar aanleiding van een niet zo prettige mailwisseling met iemand die begon met een joviaal mailtje maar vervolgens zeer formeel reageerde op mijn afwijzing als privé vraagbaak te fungeren.
Naar aanleiding van dit voorval heb ik erover nagedacht om me af te melden als steunpunt. Temeer daar ik ook zeer weinig positieve feedback krijg na het versturen van CD's of stickers. Uiteraard draait het uiteindelijk om het helpen van mensen, maar een bedankje zou er toch wel af moeten kunnen.

Hoe ervaren jullie dat? En hoe gaan jullie om met mensen die vrijblijvende, algemene ondersteuning willen?

Groet,

Jeremy

« Reactie #459 Gepost op: 2010/10/29, 12:17:49 »
Ik blijf gewoon mensen helpen als ze dat willen. Ik heb nog geen enkele keer zo iets bij de hand gehad als jij schrijft AutoStatic.
Zo wil ik het ook graag blijven doen. Maar ik denk dat jij er net wat minder bevooroordeeld instaat en daardoor beter kan communiceren als je iets niet wil of kan doen. Daar moet ik meer op letten, wil al snel te diplomatiek zijn wat verkeerd over kan komen.

Pieter2

• Gast
« Reactie #460 Gepost op: 2010/10/29, 14:20:09 »
Dat is niet gepast.
Dat is tegen de regels/filosofie.
Waar staat dat, want ik kan dat nergens vinden.
Overigens vind ik het volkomen terecht als onkosten vergoed worden.

Pieter2

• Gast
« Reactie #461 Gepost op: 2010/10/29, 14:37:38 »
Daar staat dus nergens dat er geen onkosten vergoed mogen worden ........................................

Offline Gotiniens

• Lid
« Reactie #462 Gepost op: 2010/10/29, 14:41:24 »
Canonical verkoopt zelfs support voor ubuntu: http://shop.canonical.com/product_info.php?products_id=657

Maar als Ubuntu-nl dat niet wil voor hun steunpunten kan ik dat begrijpen en houd ik me verder aan die regel.

Offline softbart

• Lid
« Reactie #463 Gepost op: 2010/10/29, 14:54:30 »
Dat software gratis is betekent niet dat de drager ook gratis moet zijn.

groet,

Theo

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #464 Gepost op: 2010/10/29, 15:20:05 »
Volgens mij is er helemaal geen regel die verbiedt dat je een vergoeding mag vragen.
Ik vind het juist heel normaal dat je een redelijke vergoeding mag vragen als je als hulpgever kosten moet maken.

« Reactie #465 Gepost op: 2010/10/29, 16:32:21 »
Ik vind dat niet zo vanzelfsprekend. We zijn tenslotte vrijwilligers. Bovendien, een vergoeding vragen zie ik als zwartwerken.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #466 Gepost op: 2010/10/29, 16:41:37 »
Als je het als uurloon vraagt is het zwart werk ja, maar dat is toch niet aan de orde hier?
Zo vreemd is het toch niet om een tegemoetkoming te vragen in de benzinekosten/tram- of treinkaartje en evt. gebrande cd's of ander materiaal?

Ik heb het dus alleen voor de kosten die je als hulpgever maakt om te helpen, niet een uurloon of wat dan ook.

« Reactie #467 Gepost op: 2010/10/29, 17:34:16 »
@Johan van Dijk, je hebt gelijk, je hebt het inderdaad over kosten maken als hulpverlener.
Ik sta daar zelf wel anders tegenover. Aangezien GNU/Linux, en zeker ook Ubuntu, community gedragen initiatieven zijn ligt het doen van promotie ook grotendeels bij deze communities. Ik hou dat altijd in mijn achterhoofd en zie eventuele kosten die ik maak, tot een bepaalde grens uiteraard, als een donatie aan de community.

Pieter2

• Gast
« Reactie #468 Gepost op: 2010/10/29, 18:32:35 »
ik vraag € 2,50 voor een gebrande cd incl, verzendkosten.
Daar verdien je dan dus al gauw een euro op, op zich niet erg, maar wel bedenkelijk aangezien je op 14 oktober dit schrijft :

Citaat
omdat de filosofie van steunpunt zijn, vergoedingen niet toestaat.

Antwoord #595, 2010/10/14, 15:37:19

« Reactie #469 Gepost op: 2010/10/29, 20:57:58 »
Misschien kan ik maar beter eerlijk zeggen dat ik helemaal geen zin heb om CD's te branden en te versturen in plaats van 10 EURO te rekenen.

Maar beter is dat mensen op de kaart zelf zien, waar ze voor hun CD's terecht kunnen. Waarom is dat er af gehaald? Toen ik steunpunt werd stond dat er nog wel bij.

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
« Reactie #470 Gepost op: 2010/10/29, 21:19:47 »
om precies dezelfde reden ben ik al een tijd geleden gestopt met het steunpunt zijn als jij fadewayjumper.

mensen beginnen te eisen en begrijpen het begrip vrijwilliger niet.

ik doe mijn OSS promotie wel tijdens mijn werk, ik kom bij de mensen thuis en mits intresse leg ik heea uit tijdens een bakkie koffie bij hun thuis, zeer zelden laat ik nog mensen bij mij thuis komen om de vrede tussen mij en mijn ega te bewaren omdat mensen niet snappen dat zelfs ik nog een prive leven heb.

« Reactie #471 Gepost op: 2010/10/29, 22:02:16 »
Inderdaad Chris, in eerste instantie lijkt het makkelijker om mensen thuis te laten komen. Maar er is nog wel een privé leven, waar de partner het misschien niet op prijs stelt dat er iemand langskomt. En het kan ook niet zo zijn dat je alsmaar van huis bent. Wordt ook niet op prijs gesteld.
Ik lever geen cd's en mijn onkostenvergoeding bedraagt € 70,- per uur. :evil:

Pieter2

• Gast
« Reactie #472 Gepost op: 2010/10/30, 14:01:00 »
Dus je kan alles wel zo gaan uitleggen, maar mij vang je niet.
Heeft niets met vangen te maken, wel met consequent zijn.
Commentaar leveren op een ander die winst maakt op een cd terwijl je dat zelf ook doet is hypocriet.
Al ben ik het wel met je eens dat €10 of €5 voor een cd wel heel erg veel is.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #473 Gepost op: 2010/10/30, 14:07:30 »
Winst of onkosten is een groot verschil dacht ik zo. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Pieter2

• Gast
« Reactie #474 Gepost op: 2010/10/30, 14:23:32 »
Met die 10 euro maak je zeker winst, met die 2,50 niet.
Sorry hoor, maar een cd branden en versturen kost je echt niet meer dan +/- €1,50, dus zeg nou niet dat je daar geen winst op maakt .................