Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie computers voor GoforAfrica (Nu al 17 klaar, wanneer de rest?)  (gelezen 59848 keer)

Offline reekje

• Lid
    • http://www.reekje.nl
Re: Hulp bij installatie 20 computers voor GoforAfrica
« Reactie #75 Gepost op: 2009/10/21, 23:03:10 »
Ik neem wel een pak lege cd s en dvd s mee
dan kan ik wel terplekke branden met behulp van mijn laptop
iemand anders mag ook wel dvd schijfjes mee brengen

groetjes v reekje

Offline joop13

• Lid
« Reactie #76 Gepost op: 2009/10/21, 23:39:23 »
Het gaat nog steeds door op 21 november. Ik ben verrast door het enthousiasme van alle deelnemers.

@arie: goed punt zal ik even opnemen met Jan Huizinga, ik denk wel dat er koffie en thee is en eventueel nog iets anders.

Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline bas.

• Lid
    • Wat mij bezig houdt
« Reactie #77 Gepost op: 2009/10/23, 15:24:13 »
Voorlopig zal ik voor nu moeten afzeggen, zit met een enkel blesure en ik weet niet hoe lang dit gaat duren.
Ik had er graag bij willen wezen maar goed het is niet anders.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline joop13

• Lid
« Reactie #78 Gepost op: 2009/10/25, 22:02:50 »
Voorlopig zal ik voor nu moeten afzeggen, zit met een enkel blessure en ik weet niet hoe lang dit gaat duren.
Ik had er graag bij willen wezen maar goed het is niet anders.

Wat jammer, maar ik wens je veel sterkte met herstel van deze blessure.  Mocht je alleen niet kunnen lopen dan kunnen we, uiteraard, zorgen voor zitplaatsen. Mocht je daardoor niet kunnen komen is er misschien wel iemand in de buurt die je mee zou willen nemen?
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Offline joop13

• Lid
« Reactie #79 Gepost op: 2009/11/02, 12:08:46 »
Het gaat nog steeds door op 21 november. Ik ben verrast door het enthousiasme van alle deelnemers.

@arie: goed punt zal ik even opnemen met Jan Huizinga, ik denk wel dat er koffie en thee is en eventueel nog iets anders.
Dit was het antwoord van Jan Huizinga:
Citaat
Dag Joop,

Wij zullen zorgen dat de dag zoveel mogelijk met koffie thee en anderszins verzorgt is.

Groeten,
Jan Huizinga

« Reactie #80 Gepost op: 2009/11/08, 20:46:02 »
Even dit draadje wat warm houden.. ;)

Datum is dus 21 november.
Tijd: vanaf 10 uur
Plaats: Het adres van de loods is Neerbroek 25 in Boekel.
deelnemers: chris, ronnie, jeroenl, arie, maarten123, mrGee, Reekje.
installatie: 8.04.3 / bios is beveiligd

Vragen / opmerkingen:
Ik denk nog steeds dat Ubuntu te hoog gegrepen is voor deze machines.Is Xubuntu 8.04.3 niet beter? Er is niets frustrerender dan het installeren en het werken met een traag systeem.
Is de loods een beetje verwarmd? M.a.w. hoe moet ik me kleden?
Is er nog gebrek aan spullen? CD's, kabels etc..

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
« Reactie #81 Gepost op: 2009/11/08, 20:51:49 »
Even dit draadje wat warm houden.. ;)

deelnemers: chris, .............................

helaas zoals eerder vermeld in dit draadje had ik mijn hulp al toegezegt aan de RP in Den-Haag en kan dus helaas niet komen helpen.

maar mocht het nodig zijn mogen altijd een stel machines mijn kant op komen en zal ik ze hier thuis in mijn vrijë tijd installeren,, dit is ook geen probleem.

maar ik kan helaas niet op de dag zelf aanwezig zijn, sorry.

« Reactie #82 Gepost op: 2009/11/08, 21:40:51 »
# Joop13

Ik ben eventueel wel bereid om Chris zijn plaats op te vullen
« Laatst bewerkt op: 2009/11/08, 22:20:39 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline joop13

• Lid
« Reactie #83 Gepost op: 2009/11/08, 22:19:47 »
@ maasnet: Je bent hartelijk welkom, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Want er zijn wel dertig machines te installeren en we weten niet wat we nog allemaal tegen komen.

@ maarten123: Jeroenl zorgt voor verbinding met het internet en eventueel andere kabels.
Ik neem nog een oud-leerling van mij mee die ook wil komen helpen. Dus op dit moment zijn dan aanwezig: ronnie, jeroenl, arie, maarten123, MrGee, Reekje, Joop, Iwan, maasnet. Kortom nu 9 mensen en meer zijn altijd welkom. Ik moet om 5 uur weg omdat ik in de buurt nog een wedstrijd moet fluiten. Maar ik hoop dat we dan al klaar zijn.
Over Ubuntu installeren: Deze soort computers is vorig jaar ook al voorzien van Ubuntu 8.04.
Jan Stedehouder zorgt voor instructiefilmpjes en heeft ook een aantal suggesties gedaan voor te installeren documentatie.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/08, 22:26:21 door joop13 »

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #84 Gepost op: 2009/11/08, 23:18:00 »
Joop13, lees even je persoonlijke berichten terug. Daar staat dat de 21e mijn verjaardag is, en ik dus niet kan komen. Helaas, je zult het toch zonder mij moeten doen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline joop13

• Lid
« Reactie #85 Gepost op: 2009/11/09, 09:04:13 »
Joop13, lees even je persoonlijke berichten terug. Daar staat dat de 21e mijn verjaardag is, en ik dus niet kan komen. Helaas, je zult het toch zonder mij moeten doen.
Sorry, was ik even vergeten. Maar in ieder geval wens ik je een goede verjaardag toe!!
« Laatst bewerkt op: 2009/11/09, 10:50:48 door joop13 »

Offline joop13

• Lid
« Reactie #86 Gepost op: 2009/11/14, 00:27:32 »
@ Arie: Jan Huizinga zal zorgen voor eten en drinken, ik weet natuurlijk niet wat allemaal. Zelf moet ik om 5 uur weg om een wedstrijd te fluiten in Beers. Maar je idee staat me wel aan om samen iets gezellig te doen. Dat moet dan wel zonder mij, tenzij we om 4 uur al klaar zijn met het installeren.

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #87 Gepost op: 2009/11/14, 11:50:43 »
Hallo

Ik ben alvast begonnen met wat voorbereidingen, waarschijnlijk krijg ik nog een aantal
'oude' harddisken. Persoonlijke data moet nog gewist en ze moeten allemaal nog getest, maarrrr

Nu het volgende, het leuke van linux is dat ik daar van te voren op een snelle machine de complete
8.04.3 al op kan zetten, thuis. En ze later zondermeer in die andere computers kan plaatsen, met
geen of weinig nawerk; hooguit juiste video/scherm combi. Scheelt een berg werk en ik denk dat er
oa. hardwarematig ook het 1 en ander getest/vervangen moet worden bij die oude beestjes. Geheugen
tests en harddisk tests nemen nl. ook veel tijd. Ze zonder die tests wegsturen lijkt me niet verstandig;
in het projectje voor Zambia bleken na het shredden van de gegevens en harddiskontrole, toch een paar
ogenschijnlijk nog deugdelijke harddisks, kaduuk.

Vraag van mijn kant; zijn er al wensen/afspraken mbt. de disk partities, voor mezelf heb ik altijd een
aparte home, maar misschien is 1 grote partitie hier gewenst? En welke default gebruiker zal ik aanmaken
iets van timloto oid.? Op zich is dat ook terplaatse wel weer te wijzigen.

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

« Reactie #88 Gepost op: 2009/11/14, 12:54:24 »
Lijkt me makkelijker als je een gebruiker aanmaakt met de naam "ubuntu" met het wachtwoord "ubuntu"
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline joop13

• Lid
« Reactie #89 Gepost op: 2009/11/14, 19:51:54 »
Hallo

Ik ben alvast begonnen met wat voorbereidingen, waarschijnlijk krijg ik nog een aantal
'oude' harddisken. Persoonlijke data moet nog gewist en ze moeten allemaal nog getest, maarrrr

Nu het volgende, het leuke van linux is dat ik daar van te voren op een snelle machine de complete
8.04.3 al op kan zetten, thuis. En ze later zondermeer in die andere computers kan plaatsen, met
geen of weinig nawerk; hooguit juiste video/scherm combi. Scheelt een berg werk en ik denk dat er
oa. hardwarematig ook het 1 en ander getest/vervangen moet worden bij die oude beestjes. Geheugen
tests en harddisk tests nemen nl. ook veel tijd. Ze zonder die tests wegsturen lijkt me niet verstandig;
in het projectje voor Zambia bleken na het shredden van de gegevens en harddiskontrole, toch een paar
ogenschijnlijk nog deugdelijke harddisks, kaduuk.

Vraag van mijn kant; zijn er al wensen/afspraken mbt. de disk partities, voor mezelf heb ik altijd een
aparte home, maar misschien is 1 grote partitie hier gewenst? En welke default gebruiker zal ik aanmaken
iets van timloto oid.? Op zich is dat ook terplaatse wel weer te wijzigen.

Groeten Gerrit

Geweldig, dat gaat opschieten a.s. zaterdag!!
Even nog recapituleren:
We gaan ongeveer 25 computers installeren met:
Ubuntu 8.04.3
de site van Timloto als locale site waardoor je geen internet nodig hebt om de cursus te kunnen volgen, die heb ik bij mij op een externe harddisk en op DVD.
Instructiefilmpjes die Jan Stedehouder gemaakt heeft, deze staan op http://dl.dropbox.com/u/138295/Instructie%20v3.tar.gz, die neem ik ook mee op CD en op mijn externe harddisk.

Kabels en switches neemt Jeroenl mee, ik haal a.s. donderdag ook nog kabels, switches en muizen op bij mijn computerleverancier, die levert ze gratis zodat alle computers voldoende voorzien zijn van kabels en muizen.

Jeroenl neemt ook bios-batterijen mee zodat de Biossen voorzien zijn van nieuwe batterijen en dus een aantal jaren blijven draaien.

Wij moeten nog wel de Bios van de computers ontwachtwoorden door de batterij te verwijderen en de jumper omzetten om hem op te schonen.

Reekje zorgt voor de CD's met Ubuntu, ik zorg dat ik voldoende enveloppen bij me heb om ze in te stoppen. Ik neem ook een schroefboormachine mee om de kasten open te kunnen maken.

We hebben internet dus kunnen er tegelijk een aantal computers aangezet worden om Ubuntu te installeren.

Arie heeft een goed idee om na de sessie gezamenlijk iets leuks te gaan doen, vind ik een geweldig idee! Zelf moet ik om, op zijn laatst, half zes weg naar Beers waar ik een wedstrijd moet fluiten om 19.00 uur.

We maken op elke computer een gebruiker "ubuntu" aan metzelfde wachtwoord.

Koffie, thee en een aantal andere consumeerbare zaken worden geregeld door Jan Huizinga, de directeur van Go4Africa.

We zullen beginnen om 10.00 uur.

Tot zover eerst maar even.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/14, 19:59:42 door joop13 »

Offline reekje

• Lid
« Reactie #90 Gepost op: 2009/11/14, 21:38:50 »
Willen julli ubuntu of kubuntu??

ps Je kan het beste de computers met een borsteltje en hoog uit voor de heel hardnekkige stof met een flesje perslucht schoonmaken.

Andere methodes verorzaken of statische electrischetijd
of blazen het stof waar je het niet wil hebben
al ik de filmpjes van jan ook op 25 cd's branden?

groetjes van reekje

Offline joop13

• Lid
« Reactie #91 Gepost op: 2009/11/14, 21:41:36 »
@ reekje: Ubuntu
Brand de filmpjes ook maar op 25 cd's. En nog bedankt dat je dat wilt doen.

Offline reekje

• Lid
« Reactie #92 Gepost op: 2009/11/14, 22:26:03 »
ok dan ga ik er nu mee beginnen
Ik heb ze net gekeken en ze zien er goed en duidelijk uit
maar dat is ook aan Jan toevertrouwd

groetjes van reekje

Offline joop13

• Lid
« Reactie #93 Gepost op: 2009/11/14, 22:29:30 »
@ reekje: Geweldig
@ MrGee: het lijkt me het veiligst en nuttigst om 1 totaalpartitie te maken, ondanks het feit dat ik zelf het liefst met aparte /home werk. De mensen daar hebben denk ik het meest aan een zo eenvoudig/duidelijk mogelijk systeem

Offline reekje

• Lid
« Reactie #94 Gepost op: 2009/11/14, 23:25:38 »
Ik heb inmiddels 7 cd's met instructies gebrand
morgen ga ik verder.
Maandag of dinsdag haal ik er nog schijfjes bij
dan kan ik ook ubuntu branden.

Zullen we zaterdag iets doen om de onkosten wat te verdelen?
dat niet een heel veel kosten heeft en de ander niets?

groetjes reekje

Offline joop13

• Lid
« Reactie #95 Gepost op: 2009/11/14, 23:28:46 »
Ik heb inmiddels 7 cd's met instructies gebrand
morgen ga ik verder.
Maandag of dinsdag haal ik er nog schijfjes bij
dan kan ik ook ubuntu branden.

Zullen we zaterdag iets doen om de onkosten wat te verdelen?
dat niet een heel veel kosten heeft en de ander niets?

groetjes reekje

Ik wil je onkosten voor het aanschaffen van de CD's wel betalen dat is voor mij geen probleem!
« Laatst bewerkt op: 2009/11/14, 23:30:30 door joop13 »

« Reactie #96 Gepost op: 2009/11/15, 15:18:25 »
Het blijft leuk om het enthousiasme voor dit project te zien. Zelf kan ik er bij de installatie niet bij zijn. Mijn programma is deze periode wat aan de volle kant.

Ik ben zelf wat betrokken bij het Ubuntu-NGO project. (ik zeg 'wat' want vergeleken met de rest.. tjonge die trekken er echt aan). Is het geen idee dat ik over dit een kort verslagje maak en dat daar aan ga bieden? Het zou mooi zijn als iemand wat goede foto's kan maken van het installatie evenement.

Offline reekje

• Lid
« Reactie #97 Gepost op: 2009/11/15, 15:58:57 »
Ik zal mijn camera mee nemen, maar verder kan ik niet beloven, als nog een ander ook zijn/haar camera mee brengt dan kunnen we zien wie er gelegenheid tot fotograferen heet
het stukje moeten we misschien samen schrijven

Offline reekje

• Lid
« Reactie #98 Gepost op: 2009/11/15, 16:01:11 »
@ Arie
als jij dan ubuntu brand, dan brand ik de filmpjes.

laat me even weten of dat gaat lukken
het moeten 25 cd's zijn

pm me maar even of dat gaat lukken

groetjes van reekje

« Reactie #99 Gepost op: 2009/11/15, 16:07:34 »
Ik zal mijn camera mee nemen, maar verder kan ik niet beloven, als nog een ander ook zijn/haar camera mee brengt dan kunnen we zien wie er gelegenheid tot fotograferen heet
het stukje moeten we misschien samen schrijven

Prima. Wat maar mogelijk is. Het artikel moet wel in het Engels worden geschreven.