Hallo
Ik ben alvast begonnen met wat voorbereidingen, waarschijnlijk krijg ik nog een aantal
'oude' harddisken. Persoonlijke data moet nog gewist en ze moeten allemaal nog getest, maarrrr
Nu het volgende, het leuke van linux is dat ik daar van te voren op een snelle machine de complete
8.04.3 al op kan zetten, thuis. En ze later zondermeer in die andere computers kan plaatsen, met
geen of weinig nawerk; hooguit juiste video/scherm combi. Scheelt een berg werk en ik denk dat er
oa. hardwarematig ook het 1 en ander getest/vervangen moet worden bij die oude beestjes. Geheugen
tests en harddisk tests nemen nl. ook veel tijd. Ze zonder die tests wegsturen lijkt me niet verstandig;
in het projectje voor Zambia bleken na het shredden van de gegevens en harddiskontrole, toch een paar
ogenschijnlijk nog deugdelijke harddisks, kaduuk.
Vraag van mijn kant; zijn er al wensen/afspraken mbt. de disk partities, voor mezelf heb ik altijd een
aparte home, maar misschien is 1 grote partitie hier gewenst? En welke default gebruiker zal ik aanmaken
iets van timloto oid.? Op zich is dat ook terplaatse wel weer te wijzigen.
Groeten Gerrit
Geweldig, dat gaat opschieten a.s. zaterdag!!
Even nog recapituleren:
We gaan ongeveer 25 computers installeren met:
Ubuntu 8.04.3
de site van Timloto als locale site waardoor je geen internet nodig hebt om de cursus te kunnen volgen, die heb ik bij mij op een externe harddisk en op DVD.
Instructiefilmpjes die Jan Stedehouder gemaakt heeft, deze staan op
http://dl.dropbox.com/u/138295/Instructie%20v3.tar.gz, die neem ik ook mee op CD en op mijn externe harddisk.
Kabels en switches neemt Jeroenl mee, ik haal a.s. donderdag ook nog kabels, switches en muizen op bij mijn computerleverancier, die levert ze gratis zodat alle computers voldoende voorzien zijn van kabels en muizen.
Jeroenl neemt ook bios-batterijen mee zodat de Biossen voorzien zijn van nieuwe batterijen en dus een aantal jaren blijven draaien.
Wij moeten nog wel de Bios van de computers ontwachtwoorden door de batterij te verwijderen en de jumper omzetten om hem op te schonen.
Reekje zorgt voor de CD's met Ubuntu, ik zorg dat ik voldoende enveloppen bij me heb om ze in te stoppen. Ik neem ook een schroefboormachine mee om de kasten open te kunnen maken.
We hebben internet dus kunnen er tegelijk een aantal computers aangezet worden om Ubuntu te installeren.
Arie heeft een goed idee om na de sessie gezamenlijk iets leuks te gaan doen, vind ik een geweldig idee! Zelf moet ik om, op zijn laatst, half zes weg naar Beers waar ik een wedstrijd moet fluiten om 19.00 uur.
We maken op elke computer een gebruiker "ubuntu" aan metzelfde wachtwoord.
Koffie, thee en een aantal andere consumeerbare zaken worden geregeld door Jan Huizinga, de directeur van Go4Africa.
We zullen beginnen om 10.00 uur.
Tot zover eerst maar even.