Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot Ubuntu/Suse  (gelezen 2264 keer)

Offline jmartijn

• Lid
dual boot Ubuntu/Suse
« Gepost op: 2009/05/02, 16:58:39 »
Beste lezer,
Enkele weken heb ik, op 1 HD, een dualboot met Ubuntu en Suse Linux gebruikt. In Ubuntu-bootmenu kiezen met welk opstarten. Dit is ca. 10 keer gelukt. Daarna krijg ik, wanneer ik voor Suse kies, de melding: "File not found". Als eerste beginner met Linux is het me gelukt in Grub te kijken, maar daar word ik niet wijzer van. Onder een aantal Ubuntu's met oplopend kernel getal staat nog steeds een Suse en een Suse Failsafe vermeld. Ik vermoed dat dit is opgetreden na het installeren van automatische updates. Wie kan mij helpen mijn Suse terug te krijgen?

Re: dual boot Ubuntu/Suse
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/02, 19:20:43 »
Probeer Grub eens opnieuw te installeren:
Start de Ubuntu live cd op. Open een terminal en type in sudo grub Nu krijg je de commando lijn van grub, grub> type nu find /boot/grub/stage1
Nu krijg je een of meerdere mogelijkheden te zien, bijv (hd0,3) type nu in
root (hdx,x) voor x het getal invullen wat jij hebt gevonden, let op er staat een spatie tussen root en (hdx,x) Nu type je in setup (hd0) let op de spatie.
Type nu in quit Sluit af en start opnieuw op.
Kan je nu wel gewoon opstarten? Bij het tweede commando zie je ook op welke partitie Suse staat. Dit even onthouden, mocht het niet lukken met een herinstallatie, moet er wat aangepast worden in de Grub menu.lst die op je Ubuntu installatie staat.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Giancarlo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/02, 20:39:20 »
wellicht kan je ook wat met opstartmanager. te vinden onder toepassingen  installeren/verwijsdren. heeft mij ook geholpen.

Offline jmartijn

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/04, 19:44:34 »
Beste mensen,
Dank voor de reacties. De tips van Gijs ga ik deze week uitproberen. De tip van Giancarlo leek me het makkelijkst om eerst te proberen, maar ik kan onder Toepassingen - Installeren/Verwijderen nergens een opstartmanager vinden. Doe ik iets verkeerd? Let wel, ik ben al een ¨oudje¨ en begin pas met Linux, dus de uitleg moet zo simpel mogelijk zijn. In elk geval alvast dank voor de aandacht.
Martijn.

Offline Karst

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/04, 20:34:34 »
Hoi Martijn , ik ben ook behoorlijk nieuw .
Net even voor je gecheckt.
De opstartmanager kun je installeren via synaptic.
Ga naar Systeembeheer > Synaptic pakketbeheer > zoeken naar opstartmanager

dan even aanvinken en op toepassen klikken .
Je vind de opstartmanager dan terug onder systeembeheer.
m.v.g. 

Karst
-----------------------------------------------------------------
Always look on the bright side of life !!
Linux Mint 9

« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/04, 20:59:28 »
Zoeken op startupmanager
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Karst

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/04, 21:02:36 »
Sorry Gijs,

Je hebt volkomen gelijk , moet startupmanager zijn .
m.v.g. 

Karst
-----------------------------------------------------------------
Always look on the bright side of life !!
Linux Mint 9

Offline Tom

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/04, 21:57:34 »
Het past hier nu beter bij software en configuratie.
Vriendelijke groet Tom
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jmartijn

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/06, 19:49:05 »
Beste mensen,
Eerst dank voor de reacties. Ik heb de tip van Gijs en Karst opgevolgd. Startupmanager geïnstalleerd en geopend. Maar ik word er niet wijzer van, want hier staat hetzelfde als op het bootscherm: Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-11 -generic, daaronder nog een keer met erachter (recovery mode), daaronder Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27.7 -generic. Daar weer onder hetzelfde met ook erachter (recovery mode). Dan daaronder open Suse 11.1 -2.6.27.7-9  (on /dev/sda4). Daar weer onder  hetzelfde met daarvoor Failsafe.
Dus Suse staat er nog steeds bij. Kan het liggen aan een foute locatie (dev/sda4)? Ik kan ook geen onderdeel vinden waar de complete inhoud van de schijf getoond wordt, zoals in Vista's schijfbeheer. Sorry, ik besef dat Vista hier een vloek is.......... Trouwens, het opstarten met de live cd en dan configureren van Grub vind ik nog even te eng. Ik heb namelijk een nogal ingewikkeld systeem met meerdere besturingssystemen en dat wil ik niet in de war gooien. Dank voor jullie aandacht. Ik wacht in spanning af.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/06, 19:57:29 »
...schijfbeheer.
Zie Systeem, Beheer, Partitiebewerker!

Eventueel moet je hiervoor pakket gparted installeren.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jmartijn

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/07, 19:10:45 »
Ha! testcees,
Goeie tip! gparted geïnstalleerd en schijfbeheer bekeken. Schitterend! Het blijkt nu dat Suse (vermoedelijk) niet op sda4 staat, maar op sdb4! Ik snap dat niet helemaal; het heeft een aantal keren gewerkt. Misschien tijdens een Ubuntu update gewijzigd? Ik gebruik wel een interne sata met 2 x Vista en een interne ide voor opslag. De Linuxen staan op een sata die in een externe sata "adapter" gestoken is, aangesloten op een interne sata aansluiting. Die wissel ik regelmatig af met een sata waarop Vista 64 bit en Windows 7. Kan de hele configuratie daardoor in de soep lopen? Hoe dan ook, hoe verander ik sda4 in sdb4? Misschien ben ik een beetje dom, maar ik begin net met Linux en vind het tot nu toe schitterend! Bij voorbaat dank.
Martijn.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/07, 23:38:43 »
sda is de 1e schijf die je systeem ziet, sdb is de 2e enz.

Als je de schijven wisselt kan deze volgorde wijzigen. Dit kan je voorkomen door gebruik te maken van een unieke identificatie in plaats van een schijfletter. Dit kan met een uuid of een label.

Om sda4 in sdb4 te wijzigen zal je het grub opstart menu moeten aanpassen. Bijvoorbeeld met de opdracht Alt-F2 of Terminalscherm en dan gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
Pas wel op, door een onjuiste aanpassing kan je systeem problemen krijgen met opstarten.

Hier heb ik openSUSE 11.1 in dit menu staan. Maar in dit menu wordt NIET over schijfletters gesproken maar nummers. Er staat root (hd0,3) voor openSUSE omdat deze hier op hda4 staat. Als dat bij jou ook zo is, kan je daar eens (hd1,3) van proberen te maken.
p.s. grub begint te tellen met nummer 0 voor de 1e partitie, 1 voor de 2e enz.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jmartijn

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/10, 11:11:56 »
Testcees,
Bedankt voor de tip. Eerst excuses dat mijn reactie zolang op zich heeft laten wachten. Door onvoorziene omstandigheden kan ik even niet zo vaak achter de pc zitten, sorry. Ik ga je tip nog even goed overlezen en uitproberen. Ik vind het wel link, want ik wil mijn Ubuntu niet verliezen! Maar: al doende leert men en nooit geschoten, altijd mis. Ik laat nog van me horen.
Martijn.
Inmiddels heb ik alles uitgeprobeerd: sda gewijzigd in sdb en/of root hd0,3 in root hd0,1, echter zonder resultaat! Of "file not found", of "cannot mount selected partition". Het valt me op de in Gparted de suse partitie als niet aangekoppeld staat. Is dat fout? Zo ja, hoe verander ik dat? Ook vreemd is dat, wanneer ik in het bios de opstartvolgorde wijzig, dit in Gparted keurig veranderd is, maar in Grub niet, daar staat nog steeds dezelfde tekst als voordien! Zou het een keer loskoppelen van alle schijven, behalve de Linux hd iets kunnen oplossen? Bij voorbaat dank.
Martijn.
Omdat niemand meer reageert heb ik toch maar alvast alle andere schijven losgekoppeld en de pc laten opstarten met alleen de Linux schijf. Ook zonder resultaat. In gparted blijft zelfs de vermelding staan van schijven die losgekoppeld zijn! Ik snap hier niks meer van en denk dat ik alles maar formatteer en opnieuw installeer, tenzij.......iemand nog een suggestie heeft!
Martijn.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/12, 19:31:58 door jmartijn »