Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: adsl tijd surfen  (gelezen 3113 keer)

Offline petbus

• Lid
adsl tijd surfen
« Gepost op: 2006/10/09, 09:51:23 »
Een kennis met Ubuntu is van plan om het Slimpakket van kpn te nemen.
Dat is internet via het zogenaamde "tijdbellen" (Bij Hetnet heet dit ADSL tijd surfen)
Alleen: "Het gebruik van Slim met een computer die draait op Macintosh of Linux, wordt niet door Slim ondersteund".

Heeft iemand ervaring hiermee maw is het toch mogelijk om eea werkend te krigen??
bvd peter

Thom Punte

• Gast
adsl tijd surfen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/09, 10:17:17 »
Mijn vader gebruikt de zelfde methode om te internetten.
Ik heb bij hun nagevraagd of de door hun gebruikte sofware ook in een linux variant te verkrijgen was. Dit was niet het geval.
Zij raden aan de modem handmatig aan en uit te zetten om te internetten. Dit vanwege het feit dat je anders wellicht een keer ongezien de verbinding hebt open staan en zodoende met zeer hoge kosten te maken krijgt.

Mede hierdoor heb ik mijn vader een reguliere (geen tijdsurfen) aangeraden. Voorlopig is hij dan kostentechnisch een stuk veiliger op windows aan het computeren.

gr.

Thom

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
adsl tijd surfen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/09, 12:28:28 »
Mijn ouders gebruiken Tijd Surfen van HetNet op een Ubuntu 6.06 LTS. Werkt perfect. De hele ADSL handel is gebaseerd op ADSL4Linux en ik heb een paar scripts gemaakt waarmee ze de modem aanzwengelen (hij doet als het ware een herconfiguratie als je het script draait) en weer down brengen.

Providers zeggen bijna allemaal dat ze geen Linux ondersteunen, maar als je de helpdesk belt en je vraagt ernaar dan blijken er hele hordes Linux-adepts te werken!
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
adsl tijd surfen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/09, 12:38:47 »
Zo is dat maar je moet geluk hebben deze net aan de lijn te krijgen.
De meerderheid gebruikt Windows dus plaatsen ze ook maar een Windows pc voor de helpdeskmensen.
Krijg je toch hulp dan is dat omdat die helpdesk-medewerker daar in zijn vrije tijd mee bezig is maar standaard Linuxhulp mag je 't niet van hun verwachten.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline petbus

• Lid
adsl tijd surfen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/09, 18:02:16 »
Op de helpdesk van Slim geven ze aan dat de belbundel alleen geldt voor de telefoontikken en niet voor het gebruik van internet. Je kunt dus gewoon 24 uur online zijn zonder extra kosten.... (wel met een trage 112 kbits verbinding, maar goed).

blubber

• Gast
adsl tijd surfen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/09, 18:14:26 »
Citaat van: petbus
Op de helpdesk van Slim geven ze aan dat de belbundel alleen geldt voor de telefoontikken en niet voor het gebruik van internet. Je kunt dus gewoon 24 uur online zijn zonder extra kosten.... (wel met een trage 112 kbits verbinding, maar goed).
Dat is echter niet waar! Met tijd surfen moet je weldegelijk betalen voor de minuten dat je verbonden bent met internet. Zie ook 7 non-argumenten om te kiezen voor ADSL tijd surfen:
http://www.hetnet.nl/extra/overstapadsltijdsurfen/
edit: en hier een wat actuelere link:
http://www.hetnet.nl/producten/adsltijdsurfen.htm

Offline petbus

• Lid
adsl tijd surfen
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/09, 19:05:22 »
Maar volgens de helpdesk van Slim (slimbellen met 1000 minuten belbundel) wordt internet als service erbij geleverd en is het internetdeel gratis. Alleen de telefoontikken gelden....
Wanneer je echter "online" bent dan kun je niet bellen of gebeld worden.
peter

blubber

• Gast
adsl tijd surfen
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/10, 22:19:22 »
Ok klopt ja, met Slim kun je gratis internetten al is de snelheid niet echt van deze tijd. Bedenk je ook dat er gebruik wordt gemaakt van het KPN VoIP netwerk dat nog behoorlijk onstabiel is. En dat Slim iets anders is dan ADSL Tijd Surfen.

Offline petbus

• Lid
adsl tijd surfen
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/11, 09:48:16 »
Bedankt voor je antwoord, blubber.
Maar denk je dat het wel gaat werken op Ubuntu??

blubber

• Gast
adsl tijd surfen
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/11, 13:51:13 »
Zeer waarschijnlijk. Ik kan niet terugvinden wat voor modem erbij zit, maar het is er zo te zien een die met een ethernetkaart te gebruiken is. Voor zover ik terug kan vinden denk ik dat er een Siemens SX551 bij zit, net als bij Internet plus bellen :'(. In combinatie met de huidige firmware is dit een SLECHT modem. Wacht nog een half jaartje, dan is het VoIP platform misschien wel stabiel en krijg je er waarschijnlijk een SpeedTouch 716 of 780 bij (beter).

Offline petbus

• Lid
adsl tijd surfen
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/20, 21:36:46 »
Citaat van: blubber
Ok klopt ja, met Slim kun je gratis internetten al is de snelheid niet echt van deze tijd.
Inmiddels is het KPN Slim pakket geinstalleerd. Inderdaad met het Siemens SX551 modem (experiabox), maar het werkt als een speer!!
Surfen en tegelijkertijd bellen is geen enkel probleem op Ubuntu 6.06 LTS en de internetsnelheid is echt heel behoorlijk.

- Nixo -

• Gast
adsl tijd surfen
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/21, 09:17:08 »
Ik weet niet hoe het SLIM pakket werkt maar ik weet wel dat bij Tijd Surfen het niet handig is om het modem uit te zetten om zo de Tijd Surfen verbinding stop te zetten aangezien de server dan nog steeds denkt dat je online bent. Het programma wat daarbij geleverd wordt stuurt namelijk een seintje wanneer je aangeeft dat je stopt met internetten. Dit doet het niet wanneer je het modem uitzet. Vaak wordt dan pas na een paar uur de verbinding daadwerkelijk stopgezet omdat de server dan kijkt of het modem nog wel aanstaat. De beste manier is om naar de modempagina te gaan en daar de verbinding te verbreken. De server krijgt dan wel een seintje door dat hij de verbinding moet stop zetten. Hopelijk was ik duidelijk genoeg.