Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ASUS Eee PC900A  (gelezen 10702 keer)

ASUS Eee PC900A
« Gepost op: 2009/04/26, 22:35:39 »
Voor slechts 239 Euro ben ik de gelukkige eigenaar van een ASUS Eee PC900A. Daarop staat Linux Xandros als OS. 't Ziet er leuk uit en ik heb ook weer OpenOffice.org!
Maar omdat ik aan Ubuntu gewend ben, wil ik dat ook op dat notebook hebben. Welaan, ik val nu ten prooi aan de hobbyisten! De ene fantastische IMG na de andere mooie ISO wordt aangeboden. 't Heet Jaunty of EasyPeasy en nog een paar leuke namen. Er volgt meestal een moeilijke procedure, die op niets uitkomt. Ik blijf Xandros herstellen...
Maar er is geen enkele slimmerd binnen Ubuntu, die een bestand aanbiedt en zegt: zet dat op een SD van 2GB, stop 'm in de ASUS, kijk in bestandsbeheer en dubbelklik op "install". Net zo als dat met de CD van Ubuntu...

Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: ASUS Eee PC900A
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/26, 22:58:50 »
Ik heb zelf de Asus Aspire One. Ik heb de Jaunty Netbook Remix gedownload. Daarna heb ik deze op een USB stick gezet via Systeem>Beheer>Create a USB statup disk er is ook een programma Unetbootin http://lubi.sourceforge.net/unetbootin.html waarmee je ook een stick maak waarvan je kan booten. Alleen de ISO op een sd of usb zetten werkt niet.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/27, 13:21:44 »
Dag Gijsbert,
"Systeem>Beheer>Create a USB statup disk" is op mijn ASUS niet te vinden. Xandros heeft dat niet. Er is geen menu Systeembeheer. Ook niet in de Advanced mode van Xandros.
Mijn experimenten met unetbootin, zowel onder Linux als onder Windows, maken wel een SD met allerlei bestanden, onder andere vmlinuz. Mijn ASUS heeft als default boot 1 SD, 2 HD. Maar hij kijkt er niet eens naar.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/27, 13:25:43 »
Ik heb een eeepc 701-4G. Als ik die vanaf de USB wil opstarten moet ik tijdens het BIOS gedeelte van de opstart op ESC. drukken. Daarna krijg ik een keuze van waaraf ik wil opstarten.
Omdat het ook een asus is zou het bij die van jou ook wel eens zo kunnen  zijn
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/27, 13:58:55 »
Sorry lizardman,
ESC wordt genegeerd. In kan in de BIOS komen met F2. Default boot is SD en dan HD.

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/27, 14:07:00 »
Jammer... heb je ook al geprobeerd om direct nadat je de powerknop hebt ingedrukt de ESC ingedrukt houden... soms pakt ie hem hier ook niet meteen de eerste keer..
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/27, 14:17:28 »
Nee lizardman, ook deze truuk werkt niet...

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/27, 14:22:27 »
Herstel!

Het is bij de eeePC900A de f12 knop lees ik hier: http://blog.threesheets.org/2009/01/installing-ubuntu-on-eee-pc-900a_23.html

« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/27, 14:23:20 »
Dag Gijsbert,
"Systeem>Beheer>Create a USB statup disk" is op mijn ASUS niet te vinden. Xandros heeft dat niet. Er is geen menu Systeembeheer. Ook niet in de Advanced mode van Xandros.
Mijn experimenten met unetbootin, zowel onder Linux als onder Windows, maken wel een SD met allerlei bestanden, onder andere vmlinuz. Mijn ASUS heeft als default boot 1 SD, 2 HD. Maar hij kijkt er niet eens naar.

Sorry Dick, ik had niet duidelijk er bij gezet dat ik dit op een PC gedaan had met 8.10 erop. Ik begrijp dat je netbook als eerste bootoptie een SD kaartje heeft en dat deze daarvan niet op wilt starten. Je kan het niet via een USB stick doen? Ik heb nog deze link voor je, misschien nog iets meer mogelijkheden. http://www.pendrivelinux.com/
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/27, 15:25:22 »
Dat is nu nét niet wat ik wil: nóg meer mogelijkheden.
Ik zoek de enige goede methode om de ASUS Ubuntu 8.04 te laten gebruiken. Een aangezien de ASUS alleen van de SD kan starten (de USB zit niet in z'n BIOS opstart) zal het dus een SD versie moeten zijn.

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/27, 15:46:05 »
Maar met f12 zou je hem dus wel van USB moeten kunnen laten booten vlgs. de link die ik gaf..

« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/27, 16:04:06 »
f12 doet helemaal niks... Alleen F2 geeft de BIOS en vandaar kan ik de voorkeur van de boot bepalen, nu 1=SD, 2=HD, 3=CD.
Ik zou wel eens willen weten, welke bestanden er op de SD moeten staan. Het zijn er nu al over de 30, met in totaal bijna 2GB.

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/27, 16:20:19 »
Waar jij het over hebt in je openingspost dat is wubi. Dat werkt alleen onder Windows.
Om Ubuntu op je Asus te zetten zul je een bootable medium moeten hebben waarmee je je Asus boot en vervolgens het OS kunt installeren. evt.als dualboot.

Slimmerikken zat, maar een bestand dat je op de SD zet en dat dan door dubbelklikken vanuit bestandsbeheer in Xandros een nieuw besturingssysteem op je computer zet bestaat vziw niet.

Offline rja

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/27, 19:03:23 »
Op m'n Asus eee 900 - met orgineel Windows xp, heb ik niet bewust voor gekozen, maar die zat er bij toen ik die op Marktplaats kocht.

Als ik vanaf een usb stick wil booten, moet ik op esc drukken en dan voor de usb stick kiezen, zo heb ik Mandrake en nu eeebuntu standard geinstalleerd, omdat ik niet kapot ben van de standaard netbook interface van Ubuntu.

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/27, 19:06:51 »
Dus toch escape...

« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/28, 08:43:40 »
Arie, dat heb ik vanmorgen uitvoerig geprobeerd. In de Easy mode. Geen resultaat.
Er zit een AMI BIOS in versie 0403 van 8-apr-2008, software versie Eee PC 1.6.1.9 van 15-aug-2008.
Ik zal eens op Internet gaan zoeken naar gegevens, want mijn BIOS-gids van 1996 zegt hier niks over.

« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/28, 19:27:10 »
Bij mijn bezoek bij AMI kwam ik tegen, dat ik ook de handtekening van het BIOS op het eerste scherm van de POST moet zien. Dat flitst inderdaad even voorbij, maar is niet te stoppen.
Oplossing volgens AMI: trek het toetstenbord eruit en na de "keyboard error" blijft het eerste scherm staan wachten. Juist, maar op een notebook kan het keyboard er wat lastig uit. Oplossing volgens AMI: maak een "keyboard error" door een toets ingedrukt te houden tijdens het opstarten. Nou, bij de ASUS werkt dat ook  niet.
Volgende excercitie is het maken van een USB-stick, die als bootable gebruikt kan worden als het MBR kapot is en een MBR-fix kan uitvoeren. Dat kan ook leiden tot een complete boot & install van Ubuntu op de ASUS, hoop ik. Een verhaal hoe zo iets gemaakt moet worden heb ik gevonden.

Offline rja

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/28, 20:17:27 »
Is er geen recentere  bios voor je Asus 900 ?

Ik heb  geprobeerd een nieuwere versie te installeren, maar dat werkte niet .

« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/29, 08:08:24 »
rja, daar ben ik mee bezig! Maar het ophalen van de handtekening van het aanwezige BIOS lukt al niet...
Voorlopig heb ik een leuk onbruikbaar raadseltje, om mee te spelen.

Offline rja

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/29, 16:27:07 »
Er zit toch geen gewoon een bios update in Xandros ingebouwd volgens mij. Onder Windows xp is die er gewoon.

Werkt dat niet ?

« Reactie #20 Gepost op: 2009/05/15, 10:54:05 »
De volgende tests uit gevoerd:
- herstarten, ESC ingedrukt houden, systeem start door naar Xwindows
- herstarten, ESC elke seconde even toetsen, systeem start door naar Xwindows
- herstarten, ESC 4 maal per seconde even toetsen, systeem start door naar Xwindows
Dezelfde tests uitgevoerd met F12, met dezelfde resultaten.

« Reactie #21 Gepost op: 2009/05/15, 19:39:23 »
Eindelijk gevonden waarom de ESC niet werkt.
Tijdens opstarten > F2 > BIOS > Boot
Zet daar alles opties uit
- die mededelingen onderdrukken
- die het opstarten versnellen.
En ziedaar: een braaf systeem dat alles vertelt tijdens het starten en inderdaad met ESC even stopt om te vragen wat je wil booten...
Waarom komt daar niemand anders een keer mee?

Volgende probleem: ik kan unetbootin-linux niet executable maken.
't Ding blijft -rw- . Zelfs met # sudo chmod +x unetbootin* kom ik er niet bij. Ik kan bij Xandros met geen mogelijkheid als root werken, niet in de Easy als in de Advanced mode.
Op de PC met Ubuntu 8.04 kan ik dat wel. Dus heb ik de SD in de PC gestopt en daar unetbootin-linux  executable gemaakt.
Maar de ASUS weigert om met die SD te booten.

Maar goed, ik nader weer 1 juni. Dan sluit ik de Linux experimenten weer af en start ik een nieuwe poging in voorjaar 2010. Dat wordt dan het TWAALFDE jaar, dat ik met Linux iets probeer te bereiken.   
« Laatst bewerkt op: 2009/05/15, 19:40:58 door DickStomp »

Offline rja

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/15, 20:36:27 »
Dat lag niet aan Linux maar aan de bios instellingen van de Asus eee 900.

Windows XP had je in dit geval ook niet er  opgekregen.

Waar gebruik je geen Windows XP machine om die usb stick te maken ?

« Laatst bewerkt op: 2009/05/15, 20:41:22 door rja »

« Reactie #23 Gepost op: 2009/05/15, 20:39:27 »
Heb je geen usb-stick van 2 gb?
Die kun je een met Unubootin bootable maken en de installatie bestanden erop zetten.

Volgens mij een beetje onzin om tot 2010 te wachten. Ubuntu moet ook werken op de die Asus :)

« Reactie #24 Gepost op: 2009/05/15, 20:47:20 »
arie,
- hoe kom ik aan een deb-bestandje?, ik weet wat het is, dat is dan ook alles
- elk jaar besteed ik 3 tot 4 maanden in het voorjaar aan Linux en dan ga ik 8 maanden uitrusten, want uiteindelijk ben ik een ponskaartenboer met pensioen
- opgeven? nee hoor! Uithuilen en opnieuw beginnen, elk jaar weer...