Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ATI driver in Jaunty  (gelezen 17477 keer)

Offline Emil

• Lid
Re: ATI driver in Jaunty
« Reactie #25 Gepost op: 2009/05/30, 14:37:45 »
De Linuxstuurprogramma's die ATI levert, zijn prut. Kies altijd voor een Nvidia-kaart.
lol, I noticed, maar dat beantwoord dan nog steeds niet mijn vraag: enig zicht op verbetering binnenkort voor Jaunty? Iemand inside info?

ATI is ook bezig aan support voor Ubuntu, dus er is wel verbetering op komst. Ik hou het iig bij de open drivers die binnenkort ook 3D acceleratie hebben.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #26 Gepost op: 2009/05/30, 15:03:29 »
Als je al Ati wil kopen, koop dan een oudere die goed ondersteund wordt door de open drivers (Google is je vriend).
Op die manier werkt het prima :)
Plus het is ook nog een prima reden om een tweedehands kaart te kopen, dat scheelt ook in de portemonnee.

Verder ben ik het eens met Pjotr. De Nvidia kaarten en drivers werken volgens mij het beste.
Jammer dat ze niet open source zijn, maar dat heb ik er wel voor over.

Offline ubby

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2009/05/30, 18:40:14 »
Citaat van: Emil
Ik hou het iig bij de open drivers die binnenkort ook 3D acceleratie hebben.

De vraag is alleen wanneer is binnenkort want voor de oudere ATI videokaarten is er al 3D ondersteuning in de opensource driver.

Offline koen_92

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2009/05/31, 14:19:44 »
Iedereen is hier wel heel negatief over Ati-drivers.
Bij mij werkt hij als een zonnetje met een HD4830.

Het enige probleem is dat Compiz & videoplayback niet samen gaan, maar Compiz gebruik ik toch nooit.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik Debian Lenny gebruik ipv Ubuntu 9.04.

Offline ubby

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2009/05/31, 20:46:38 »
Citaat
Ik moet er wel bij zeggen dat ik Debian Lenny gebruik ipv Ubuntu 9.04.

Daar zit denk ik het verschil want met Ubuntu 8.10 had ik ook geen problemen.

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2009/05/31, 21:13:39 »
Iedereen is hier wel heel negatief over Ati-drivers.

Niet iedereen, ik niet... geen enkel probleem met de restricted driver onder 8.04, en helemaal als een zonnetje met de open source driver in 9.04.

Ik verwacht persoonlijk dat het NOG beter gaat worden 8)

Offline Martend

• Lid
    • appdroid.nl applicaties en android
« Reactie #31 Gepost op: 2009/05/31, 23:56:31 »
Het is bijzonder jammer dat het um weer NET niet is, als je ubuntu installeerd. Nu is het mijn grafische kaart, die niet goed ondersteund wordt.
(ATI Radeon HD 3850 - overclock ed.) Toch van de zotte als je visuele effecten aan hebt staan, je gaat een filmpje kijken, die op fullscreen doet,
je hele computer vastloopt ( Monitor Samsung SyncMaster 2232 BW)
Enfin..... moed blijven houden.. dan maar een beetje met instellingen schakelen en als ik daar even flauw van ben, reboot met Vista :-)
Of naar de computerboer gaan en een nieuwe NVIDIA-kaart scoren met ongeveer dezelfde specs. Want op mijn laptop (AMD dualcore, 128mb standalone NVIDIA kaart)
draait alles super. Hopen dat er wat nieuwe drivers binnenkort beschikbaar komen, want mijn ATI kaart bevalt voor de rest uitstekend!

gr.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/mwanzo/
laptop: Alienware m11x Windows7 & Ubuntu
desktop: Chieftec CH05B-B / Intel® MoBo D975XBX / Quad Core
/ ATi Crossfire / Windows Vista & Ubuntu
server: p4 dual-core / 80gb / 2gb.mem / Ubuntu
SE Xperia X10 / Android

Offline koen_92

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2009/06/01, 00:07:19 »
Is Compiz zo belangrijk dan?

Toegegeven, toen ik net met Ubuntu begon heb ik heel veel mee gespeeld/plezier aangehad.
Dat was nog op een oudere pc met nVidia kaart.

Maar nu ben ik onderhand wel uitgekeken op die effecten, en vind ik de vertragingen die onder ander wegbrandende vensters je geven alleen maar irritant.
Compiz staat bij mij dus standaard uit. Ik heb het wel geïnstalleerd, want het is altijd leuk om aan Windows gebruikers die hier af en toe komen te laten zien.

Offline ubby

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2009/06/01, 11:10:42 »
Citaat van: Martend
Hopen dat er wat nieuwe drivers binnenkort beschikbaar komen, want mijn ATI kaart bevalt voor de rest uitstekend!

Er zijn al een nieuwe ATI driver uitgekomen na de release van Ubuntu 9.04 alleen moet je deze zelf installeren.
Er is met deze nieuwe driver (9.5) een begin gemaakt met de ondersteuning voor Ubuntu 9.04.
De 9.4 driver van ATI die je in Ubuntu 9.04 kan installeren heeft geen ondersteuning voor Ubuntu 9.04.

Citaat van: koen_92

Het zijn bepaalde effecten als transparantie die de look en feel gelijkwaardig maken aan de look en feel van OSX en Vista.
Maar het is niet alleen Compiz wat niet werkt als er geen 3D ondersteuning is want Gnome Do werkt maar met 1 thema en AWN kan je ook niet gebruiken.

Offline Emil

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2009/06/01, 15:07:24 »
Citaat van: Emil
Ik hou het iig bij de open drivers die binnenkort ook 3D acceleratie hebben.

De vraag is alleen wanneer is binnenkort want voor de oudere ATI videokaarten is er al 3D ondersteuning in de opensource driver.
Wanneer binnenkort is weet je natuurlijk nooit, maar de documentatie voor R600/700 (HD 2xxx-4xxx series) 3D is in december 2008 vrij gegeven en sindsdien is er toch al vordering in gekomen. Hier kun je er wat meer over lezen

Er zijn bepaalde effecten als transparantie die de look en feel gelijkwaardig maken aan de look en feel van OSX en Vista.
Maar het is niet alleen Compiz wat niet werkt als er geen 3D ondersteuning is want Gnome Do werkt maar met 1 thema en AWN kan je ook niet gebruiken.
transparantie en enkele andere Compiz effecten (kubus niet) werken al met de open source radeonhd drivers versie 1.2.5 (momenteel enkel in de karmic repo's)  
« Laatst bewerkt op: 2009/06/01, 15:12:00 door Emil »

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2009/06/01, 16:24:31 »
Nog even over de belangrijkheid van Compiz; voor een aantal mensen is de
ingebouwde accessibility, dus wel erg van belang. De verbeterde buroblad
zoom bijv. of de  positief/negatief beeld optie en show mouse. Dus onder al die bling-bling,
zitten ook een aantal zeer bruikbare toepassingen. En dan is het jammer als
dan compiz plots niet meer werkt en je, behalve met je fysieke beperking,
nog weer verder beperkt wordt.

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline koen_92

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2009/06/01, 18:04:31 »
Ja, het is misschien wat te beperkt om alleen vanuit mijzelf te kijken.
Ik kan me ook goed voorstellen dan Compiz voor sommige mensen juist wél heel belangrijk is.

Wil je een nieuwere closed ati-driver dan die standaard is in 9.04?
Kijk dan even hier:
http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Jaunty_Installation_Guide

« Reactie #37 Gepost op: 2009/06/03, 12:52:15 »

Toegegeven, toen ik net met Ubuntu begon heb ik heel veel mee gespeeld/plezier aangehad.

Maar nu ben ik onderhand wel uitgekeken op die effecten, en vind ik de vertragingen die onder ander wegbrandende vensters je geven alleen maar irritant.
Compiz staat bij mij dus standaard uit. Ik heb het wel geïnstalleerd, want het is altijd leuk om aan Windows gebruikers die hier af en toe komen te laten zien.

Ik heb opzich best wel veel effecten aanstaan maar gebruik er zelf bijna geen op 1 na. Die ik zelf ONMISBAAR VIND. Ik heb een 22 Inch scherm zit altijd lui in me stoel als ik achter me computer kruip. Heb geen zin om helemaal naar voren te gaan om kleine lettertjes te lezen dus dan maak ik gebruik van de zoom functie.

Offline Emil

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2009/06/03, 21:47:44 »

Ik heb opzich best wel veel effecten aanstaan maar gebruik er zelf bijna geen op 1 na. Die ik zelf ONMISBAAR VIND. Ik heb een 22 Inch scherm zit altijd lui in me stoel als ik achter me computer kruip. Heb geen zin om helemaal naar voren te gaan om kleine lettertjes te lezen dus dan maak ik gebruik van de zoom functie.
Zoomen kun je normaal gezien  met de open source drivers

« Reactie #39 Gepost op: 2009/06/04, 12:02:03 »

de "verbeterde bureaublad zoom" volgens mij niet. Maar 1 van me hobbys is films kijken en dan wil ik ook een fatsoenlijke framerate/s.

Offline Letatcest

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2009/06/04, 13:15:55 »

de "verbeterde bureaublad zoom" volgens mij niet. Maar 1 van me hobbys is films kijken en dan wil ik ook een fatsoenlijke framerate/s.
Geheel eens, de zoom functie is ideaal van compiz. Ook bureaubladen switchen met je scrollwiel van muis vind ik heel erg handig. De rest is vnl. beetje eye-candy. het blijft toch van de zotte dat mijn Eee-tje dat wel kan en mijn dure Ati kaart niet... (wilde een geforce kopen, maar die waren niet goed te krijgen, en ach, ik wilde ati wel weer eens een kans geven nadat er mensen waren die beweerden dat de nieuwere drivers 'het toch echt wel prima deden'  (maar niet met de HD kaarten, dat zei men er niet bij natuurlijk)

Anyway. Wat ik al eerder in dit forum vroeg: heeft iemand met andere distro's wel positieve ervaringen met de HD kaarten? Kan het wel proberen, maar tijd wordt toch wel een beetje een dingetje...
Ubuntu (altijd laatste versie, maar nooit de alpha/bètaversies), JoliOS (op netbook), XBMC op Lubuntu als HTPC

« Reactie #41 Gepost op: 2009/06/04, 20:03:43 »
In windows omgeving begint de gevecht pas echt nu ze met 2 cores werken, maar als ze nou net zo veel aandacht aan linux zouden besteden zouden ze misschien wel headstart van Nvidia makkelijk in halen.

Offline Letatcest

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2009/06/16, 11:49:38 »
Maar wat ziet mijn oog:
http://tweakers.net/meuktracker/20694/ati-catalyst-linux-display-driver-96.html
iemand al geprobeerd? (zit op werk, iets met windows)

Trouwens, ik zou graag eens willen weten hoe het zit met de package list die staat bij de release notes:

The following packages must be installed in order for the Catalyst™ Linux driver to
install and work properly:
XFree86-Mesa-libGL
libstdc++
libgcc
XFree86-libs
fontconfig
freetype
zlib
gcc

Als ik in synaptic ga zoeken, weet ik vaak niet of het nou wel of niet klopt. Kan iemand de Ubuntu-repro namen geven? Of staat het standaard allemaal wel geinstalleerd? (iets met Assumption en Moeders en Fuck Ups)
« Laatst bewerkt op: 2009/06/16, 11:55:27 door Letatcest »
Ubuntu (altijd laatste versie, maar nooit de alpha/bètaversies), JoliOS (op netbook), XBMC op Lubuntu als HTPC

« Reactie #43 Gepost op: 2009/06/16, 13:00:33 »
Die software staat allemaal al geïnstalleerd, maakt deel uit van de basisinstallatie.

Offline Letatcest

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2009/06/16, 13:07:56 »
Die software staat allemaal al geïnstalleerd, maakt deel uit van de basisinstallatie.
Ging ik idd. een beetje vanuit, maar omdat de namen vaak net anders zijn, is het soms lastig zoeken (dat was één van die pogingen om uit te zoeken of ik misschien iets níet had geinstalleerd...). Maar goed. Vanavond maar weer eens testen Alhoewel.... het draait nu toch gewoon goed met de OSS driver, dan maar geen compiz

Offline koen_92

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2009/06/16, 16:09:59 »

Offline Letatcest

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2009/06/16, 22:14:26 »
Nog steeds dezelfde kwaal dat video's niet goed afspelen. Damn. Of is daar misschien een workaround die ik niet ken?

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #47 Gepost op: 2009/06/16, 22:59:19 »
Compiz uitzetten helpt niet?

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #48 Gepost op: 2009/06/17, 12:24:50 »
Compiz uitzetten helpt niet?
Mij wel. :)

Offline Letatcest

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2009/06/17, 13:07:58 »
Niet om video's beter te laten lopen, ze lopen wel iets beter, maar als je dan full screen doet krijg je weer smearing en striping.

Ik kan me herinneren ergens gelezen te hebben dat er workarounds voor zijn, maar ik kan het nu niet meer vinden natuurlijk

oh, en ik wil dus gewoon dat compiz werkt. ben zo gewend geraakt aan Desktop Zoom, heen en weer slepen van vensters over verschillende desktops, etc. (ok, water effect, ripple, wobbling windows en zo zijn niet nodig, maar die staan ook niet aan natuurlijk,m maar het moet WÉL makkelijk kunnen met zo'n nieuwe kaart natuurljik)
« Laatst bewerkt op: 2009/06/17, 13:09:37 door Letatcest »