Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Vragen over Backuppen  (gelezen 1480 keer)

Offline Tralapo

• Lid
[OPGELOST]Vragen over Backuppen
« Gepost op: 2009/03/18, 22:13:03 »
Goedenavond,

Ik ben al dagen dit forum aan het rondkijken en via Google aan het zoeken, want ik probeer een goede manier van backuppen te vinden.
Zit met een paar vragen, en wil graag de volgende dingen hebben, maar kan er niet helemaal achterkomen óf dat mogelijk is, en zo ja hoe.

- De persoonlijke bestanden in je home map, als foto's en schoolwerk etc, dit is niet zo moeilijk

Maar daarna wordt het twijfelachtig, wat ik heel handig zou vinden:

- Heb allerlei programma's geinstalleerd, met bijbehorende precies voor mij passende instellingen, wat veel tijd kost. Handig zou zijn als je al die programma's in één keer mee kon nemen, zodat je die meteen weer makkelijk terug kunt zetten. Máár, dit moet niet alleen gelden als ik bijv de backup maak op 8.10 en later op 8.10 terug wil zetten, maar ik wil het ook graag terug kunnen zetten op een latere versie, 9.04 of 9.10 bijvoorbeeld.
- Zelfde geld voor instellingen van Ubuntu zelf, als standaard lettergrote en type etc.
- Firefox en Thunderbird add-ons etc. (de mail zelf niet, want die staan toch allemaal bij Google op de servers, en lees alles m.b.v. IMAP)

Denk dat mijn bedoeling wel duidelijk is dus.
Mijn vraag is dus, waar ik nu na een aantal dagen nog steeds niet uit ben: kan dit?
En zo ja, wie is er bereid mij hier wat uitleg over te geven/mee te helpen.
Het hoeft allemaal helemaal niet automatisch en op vaste tijden geregeld worden, wil het allemaal best met de hand doen, maar is natuurlijk altijd leuk als dat wel kan.

In ieder geval alvast bedankt voor de tijd en aandacht.

*edit, geen idee of het wat toevoegd, maar heb m'n home map wel op een aparte partitie. Maar lijkt me in dit geval geen nuttige info.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/19, 21:36:30 door Tralapo »

Offline track

• Lid
Re: Vragen over Backuppen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/18, 22:39:03 »
Hoi Tralapo,

kortgeleden was er nog een topic over dit thema:  http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/backup-van-installatie-(opgelost)/  .
Wil je dit eerst even nagaan ?  Als er daarna nog vragen zijn post hen maar.

Vriendelijke groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/04/04, 18:30:48 door track »

Offline Tralapo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/18, 22:58:13 »
Oh hè, die oplossing van Synaptic is wel heel simpel.
Máár, als je daarmee overgaat naar een nieuwe Ubuntu versie gaat dat niet meer werken.
Maar ik ben bang dat je dat altijd houdt?

En hoe zit het met programma instellingen etc, hoe kun je die behouden, ook zo dat het voor meerdere versies werkt.
Of stel ik gewoon teveel eisen  :-X

Op GoT (Tweakers), vond ik dit lijstje, hoe denken jullie daar over?

Citaat
    * database dumps
    * /home/*
    * /etc/*
    * dpkg --get-selections > packageslisting.txt

Offline track

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/18, 23:20:43 »
1. Heb jij een database in gebruik ?  Zo niet: overbodig.
2. /home :  uiteraard.  Daar staan alle persoonlijke gegevens en bestanden.  Ook bij mij altijd kandidaat voor de dagelijkse /weekse backup.
3. /etc : zitten de systeem-gegevens in. Als ik het niet helemaal mis heb worden die sowieso bij de herinstallatie hersteld. (hoeft dus niet)
4. Is de oplossing voor de commandolijn (wordt trouwens ook op de paralleldraad (link boven) gediscussieerd)
    Het kan makkelijker via synaptic volgens  http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/backup-van-installatie-(opgelost)/msg373661/#msg373661
    rsp.:  http://www.ubuntugeek.com/howto-reinstall-all-of-currently-installed-packages-in-fresh-ubuntu-install.html

track

Offline Tralapo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/19, 07:46:28 »
Ok, bedankt, die pakketten meenemen naar een nieuwe versie (9.04 bijv) gaat ben ik bang niet lukken, maar dan moet ik elk half jaar maar de boel 1x opnieuw doen. Ben ik ook tevreden mee. Hardstikke bedankt!

Mag ik vragen, wat backup jij allemaal? En hoe vaak?

Offline Tom

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/19, 11:04:31 »
Ok, bedankt, die pakketten meenemen naar een nieuwe versie (9.04 bijv) gaat ben ik bang niet lukken, maar dan moet ik elk half jaar maar de boel 1x opnieuw doen. Ben ik ook tevreden mee. Hardstikke bedankt!

U hoeft niet elk half jaar opnieuw te installeren hoor , elke Distro word 18 maand ondersteund.
Dus U kunt ook om het jaar installeren of om de 18 maand .. keuze zat.
Of als U een LTS versie heeft om de twee jaar ...of om de drie jaar.
http://sites.google.com/site/hardy804lts/-6-ubuntu-systeem-versies
Te veel backups hoeft U ook niet te doen , in elke versie zitten soms andere versies van verschillende progjes.
Ik backup voor mijn Hardy alleen  mijn persoonlijke zaken zoals fotos , muziek en nog wat prul.
Ook heb ik een backup van de map Firefox en Thunderbird , VLC player ,Mplayer , SMPlayer en Rhythmbox.
Alleen als er updates zijn geweest voor 1 van die progjes maak ik een nieuwe backup.
Die Backups gebruik ik alleen vor als ik mijn Hardy eens verknoei en ik opnieuw moet installeren (zelden).
Als ik een nieuwe Distro installeer neem ik alleen mijn Fotos muziek en andere prul mee.
Qua progjes niks..... toch mijn E Mail adresboek van thunderbird die gaat altijd mee.
Een totale  cleane installatie inclusief configuraties kost mij  twee uur tijd .. met koffie pauze ertussen.
Wat is twee uurtjes op een mensen leven . juist niks.
Groet Tom
« Laatst bewerkt op: 2009/03/19, 11:08:58 door Wanda Rooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/19, 11:14:32 »

Wanneer je een betrouwbare desktop pc wilt hebben moet je bij de LTS versie blijven.
Dan valt het allemaal wel mee.

Zie bericht van Wanda rooze
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/19, 11:25:00 »
Programma's zult ge opnieuw moeten installeren, omwille van verschillende versie's en afhankelijkheden. Maar de instellingen kunt ge overzetten naar een volgende Ubuntu versie. Alle programma instellingen worden bijgehouden in uw home-map, deze zijn verborgen en kunt ge zichtbaar maken door ctrl+h te drukken.
Als ge nu alle mappen met een punt ervoor backupped, zou het zogoed als geen probleem mogen zijn.

Ge zegt ook dat ge een aparte home-partitie hebt. Dan kunt ge voor de volgende Ubuntu versie de oude overschrijven en uw home mounten aan de nieuwe installatie.

Offline Tom

• Lid
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Tralapo

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/19, 13:59:51 »
Programma's zult ge opnieuw moeten installeren, omwille van verschillende versie's en afhankelijkheden. Maar de instellingen kunt ge overzetten naar een volgende Ubuntu versie. Alle programma instellingen worden bijgehouden in uw home-map, deze zijn verborgen en kunt ge zichtbaar maken door ctrl+h te drukken.
Als ge nu alle mappen met een punt ervoor backupped, zou het zogoed als geen probleem mogen zijn.

Ge zegt ook dat ge een aparte home-partitie hebt. Dan kunt ge voor de volgende Ubuntu versie de oude overschrijven en uw home mounten aan de nieuwe installatie.

Ja? Zit alles, dus ook bookmarks en adresboek van Thunderbird etc in die mappen?
En die zijn ook versie onafhankelijk etc? Want dan is dat inderdaad wel handig.
Neemt hij verborgen mappen automatisch mee bij het maken van een backup, of moet je dat nog apart instellen?

« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/19, 14:17:13 »
Daar zitten inderdaad ook de bladwijzers en mails in.

Versie onafhankelijk is moeilijk te zeggen, omdat dat aan de programma's zelf ligt. Als zij hun configuratiebestand gaan aanpassen, kan het problemen opleveren. Maar dat is niet zeker. Ik heb met dezelfde configbestanden gezeten van 7.04 tot 8.04. Bij 8.10 gaf het wel problemen, maar na het wissen van de Gnome instellingen, was het terug in orde.

Geen idee of deze mappen worden meegenomen, zal ook wel van uw programma afhangen denk ik.

Offline Tralapo

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/19, 14:18:48 »
Welk programma gebruik jij dan?

Offline track

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/19, 15:38:44 »
Dat maakt eigenlijk niet uit.

Je kunt via nautilus de gehele map kopiëeren of via cp (commandolijn dus),
ook als je met tar de gehele map pakt gaat het goed.  Allemaal geen probleem dus.

Je moet maar alleen de gehele map /home  of  /home/[jouwnaam]  inpakken/kopiëren.
(alleen als je her per bestand doet moet erop letten dat de "verborgen" ook mee pakt, de .* dus)

track

p.s.: ik zelf  gebruik liefst de commandolijn met  tar -cvpzf [backup_bestand]  /home/[mijnnaam]
« Laatst bewerkt op: 2009/03/19, 15:48:32 door track »

Offline Tom

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/19, 17:17:25 »
U kunt ook de Addon van Moz eropzetten en wel foxmarks , die bewaard online al uw Feeds en Bladwijzers online.
En die kunt U  op gelijk welke PC zetten mits die ook Firefox heeft.
Ook Uw wachtwoorden etc , is alles beveiligt met twee door U gekozen Wachtwoorden.
Zie bij Firefox  Add-ons.
http://sites.google.com/site/hardy804lts/mijn---firefox-add-ons
« Laatst bewerkt op: 2009/03/19, 17:27:55 door Wanda Rooze »