Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken  (gelezen 124919 keer)

Offline Neri

  • Lid
Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #450 Gepost op: 2010/01/06, 20:39:15 »
Ik kan zaterdag, geen probleem. Gaat deze dan wel gewoon door?
Met hoevelen zijn we zaterdag eigenlijk?

grt,
Neri

Offline e27182

  • Lid
Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #451 Gepost op: 2010/01/06, 20:43:05 »
Zaterdag kom ik (IJewd = IJs en weder dienende   :D)

Hans

Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #452 Gepost op: 2010/01/06, 23:14:26 »
Zaterdag kom ik ook!  =D



Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #453 Gepost op: 2010/01/07, 01:28:44 »
Ik weet niet wat het programma voor de meeting zaterdag is, maar ik heb net mijn eerste Linux Magazine binnen gekregen. Daar staat een artikel in over Logical Volume Management. Dat lijkt me erg handig! In mijn eigen woorden uitgelegd (dus experts, niet te kritisch ;) ) komt het ongeveer hier op neer. In plaats van partities direct op een of meerdere harde schijven te maken zoals bij een normale installatie van Ubuntu, is het ook mogelijk om een soort tussenlaag tussen de harde schijf of schijven en de partities te maken. Die tussenlaag groepeert als het ware de ruimte van de harde schijven bij elkaar en maakt er als het ware één grote ruimte van. Die kan je vervolgens weer naar keus onder verdelen in verschillende partities. Het voordeel daar van is dat je op deze manier heel erg eenvoudig de grootte van je partities kan aanpassen. Je kan dit, als ik het goed heb begrepen, zelfs doen terwijl je Ubuntu die op die partities geïnstalleerd is gewoon gebruikt! Ook kan je als je ruimte gebrek hebt er gewoon een harde schijf bij plaatsen, en vervolgens de ruimte die dat oplevert toevoegen aan die éne grote gegroepeerde ruimte en vervolgens weer naar wens toevoegen aan bestaande partities! Al met al enorm handig lijkt mij!

Het is zelfs mogelijk om als je harde schijf te klein is, er een grote harde schijf bij te plaatsen, en zonder dat je hoeft te unmounten, of programma's af te sluiten je systeem over te zetten op die nieuwe, grotere harde schijf! Wonderlijk!

Misschien is het leuk om hier zaterdag wat mee te spelen, eens kijken of we een Ubuntu systeempje met LVM aan de praat kunnen krijgen, en wie weet zelfs een extra harde schijf toevoegen om de ruimte daarvan aan de bestaande partities toe te voegen, of zelfs de hele installatie zonder programma's te hoeven afsluiten te verplaatsen naar de andere harde schijf? (Ik weet niet of iemand nog een oude pruts pc heeft liggen, en een tweetal harde schijven?)

Hier staat een gebruiksaanwijzing voor Ubuntu 8.10 waar we denk ik een eind mee kunnen komen:
http://linuxbsdos.com/2008/11/11/lvm-configuration-in-ubuntu-810/

In Linux Magazine staan ook de commando's om partities e.d. achteraf te wijzigen.

Het is een idee, ik weet niet of het leuk, en/of haalbaar is natuurlijk, tijd e.d.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/07, 01:36:35 door Thomas de Graaff »

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #454 Gepost op: 2010/01/07, 11:13:58 »
Ik heb nog een hele oude liggen, maar dat is dan wel een PIII, 500 MHz. Er staat nu Ubuntu 9.04 op, ontzettend traag maar voor demo mag je hem gebruiken, zeg het maar.

Offline tomcat

  • Lid
Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #455 Gepost op: 2010/01/07, 11:28:01 »
Muahhhh en ik ben er niet :'( :'( :'(

Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #456 Gepost op: 2010/01/07, 13:23:49 »
Ik heb nog een hele oude liggen, maar dat is dan wel een PIII, 500 MHz. Er staat nu Ubuntu 9.04 op, ontzettend traag maar voor demo mag je hem gebruiken, zeg het maar.
Hoeveel geheugen zit erin? (ik kan me voorstellen dat voor die LVM bewerkingen wel wat geheugen nodig is, en dat bijv. 256 mb moeilijk zou worden?)

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #457 Gepost op: 2010/01/07, 22:27:05 »
goede vraag, ik dacht 384 (256+128). Ik kijk morgen even.

Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #458 Gepost op: 2010/01/08, 01:20:30 »
Dat moet wel lukken denk ik. :) Mocht er nog iemand zijn met een sneller bakkie, dan is dat wel prettig natuurlijk.

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #459 Gepost op: 2010/01/08, 11:17:03 »
Ik heb wel een iets snellere staan maar helaas ben ik er morgen niet.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #460 Gepost op: 2010/01/08, 13:46:08 »
Net gecontroleerd, er zit 512 MB in en een 40 GB schijf. Ik heb helaas geen tweede schijf liggen voor testen.

Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #461 Gepost op: 2010/01/08, 14:01:06 »
Ik heb wel een iets snellere staan maar helaas ben ik er morgen niet.
Helaas, maar misschien een volgende keer dan. Het is namelijk maar de vraag of het gaat lukken de eerste keer he. :)

Ik heb nog een 20 gig HD liggen IDE. Zit er in die pc een kabel waar deze aangehangen zou kunnen worden?

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #462 Gepost op: 2010/01/08, 15:05:04 »
en als je dan meteen een handleiding maakt hebben we die ook weer.. ;)
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #463 Gepost op: 2010/01/08, 15:27:07 »
Ja, er zit maar 1 schijf aan de kabel dus een tweede is zonder problemen toe te voegen

Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #464 Gepost op: 2010/01/08, 16:08:35 »
Mooi, dan zal het aan de hardware niet liggen dus. :) Wie op de bijeenkomst komt en het artikel uit Linux Magazine vast wil doorlezen, stuur me even een bericht, dan mail ik het door.

Offline softbart

  • Lid
Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #465 Gepost op: 2010/01/08, 16:49:44 »
Ja, er zit maar 1 schijf aan de kabel dus een tweede is zonder problemen toe te voegen
Begrijp ik het dan goed dat dan 1 HD als slafe werkt? Kan dit met LVM?

groet,

Theo

Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #466 Gepost op: 2010/01/08, 17:14:54 »
Dat gaat als het goed is geen problemen geven. Ik ga 8.1 gebruiken om het simpel te houden. Dus het zal nodig zijn om een afzonderlijke (normale) bootpartitie te maken want grub1 kan niet met LVM omgaan. Grub1 zou volgens mij zonder problemen moeten werken vanaf een slave HD. Grub2 zou wel direct vanaf een logisch LVM volume moeten kunnen booten zonder een afzonderlijke bootpartitie, maar om het voorlopig even eenvoudig te houden gewoon via grub1 dus. Maar in principe kan ook grub2 volgens mij zonder problemen in de MBR van een slave HD gezet worden.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/08, 17:18:59 door Thomas de Graaff »

Offline siaman

  • Lid
    • Bits of Freedom
Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #467 Gepost op: 2010/01/09, 00:49:21 »
Ik denk dat ik maar eens oversla gezien het voorspelde weer en een weeralarm voor extreem weer.
Om nou met -10 door de sneeuw te baggeren met de fiets en een rugzak met lappie.... :|

Hopelijk valt het mee, dan kom ik  8)
And Tschaikovsky said: Let There Be Rock!

Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #468 Gepost op: 2010/01/10, 01:08:36 »
Het was een stuk minder druk dan de vorige keer dat ik er was, maar wel gezellig. Er is weer een nieuwe Ubuntu gebruiker wegwijs gemaakt, en ook Ubuntu installeren met lvm is gelukt. Hoewel het laatste nogal wat tijd vroeg. Ook omdat de computer niet de snelste is. Het vergroten van de /var partitie (waar de variabele data staat van de Ubuntu install) tijdens het gebruik van Ubuntu verliep zonder enig probleem. Ook het toevoegen van een extra schijf aan de Volume group ging zonder noemenswaardige problemen. Het live verplaatsen van Ubuntu terwijl deze gebruikt wordt naar de tweede harde schijf zijn we niet aan toegekomen, misschien de volgende keer. :)

En als bonus had Maarten ook nog een Thin client als cadeau meegenomen. :D Daar binnenkort eens mee gaan spelen.

Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #469 Gepost op: 2010/01/10, 02:18:47 »
Was inderdaad weer gezellig  =D
Op de één of andere manier hebben we daar een band.. zou dat UBUNTU zijn??

De gemeente Apeldoorn denkt ook een beetje UBUNTU... "internet voor iedereen"...
Voor 2010 hoeven we niet meer extra te betalen voor de internet-aansluiting tijdens onze meetings!
Scheelt toch mooi 7,50 per keer..  :D


Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #470 Gepost op: 2010/01/10, 19:32:52 »
Dat is altijd leuk mee genomen ik hoop dat ik de volgende keer vrij ben en weer kan komen.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #471 Gepost op: 2010/01/10, 21:51:07 »
Het was weer gezellig, en ik kon me ook verdienstelijkmaken, door die mevrouw het een en ander te vertellen

Maar ten heeft me veilig thuisgebracht en is zelf ook veilig thuisgekomen, hij heeft me gebeld

groetjes van reekje

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #472 Gepost op: 2010/01/10, 21:54:10 »
Het was weer gezellig, en ik kon me ook verdienstelijkmaken, door die mevrouw het een en ander te vertellen

Maar ten heeft me veilig thuisgebracht en is zelf ook veilig thuisgekomen, hij heeft me gebeld

groetjes van reekje

Gelukkig zijn jullie heel thuis gekomen.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline siaman

  • Lid
    • Bits of Freedom
Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #473 Gepost op: 2010/01/10, 22:16:38 »
Inderdaad, want het weer werd steeds beroerder.
Ik ben blij dat alles goed is gegaan, zowel bij de bijeenkomst als bij het vervoer 's avonds. Dan zijn jullie toch wel de echte bikkels 8)

Ik hoop dat ik er de volgende keer weer bij kan zijn  =D
And Tschaikovsky said: Let There Be Rock!

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Ubuntu clubje Apeldoorn Zwolle Deventer en omstreken
« Reactie #474 Gepost op: 2010/01/10, 22:27:04 »
Ja ik moest heen en weer voor mijn werk en ik moet zeggen het is me niet gelukt om te slippen  >:(
Vandaag leek het er meer op maar ook geen slip >:(
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt