Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat zijn build essentials (afgesplitste topic)  (gelezen 23544 keer)

ubun-tu-much

  • Gast
Re: ZX Spectrum Emulator (afgesplitst)
« Reactie #25 Gepost op: 2009/01/18, 18:30:17 »

Citaat
Dank voor jullie aandacht en reacties.

Als je nou nog steeds niet in normaal Nederlands kunt typen, neem ik niet eens de moeite om je bericht te lezen, sorry hoor.


Nou Cumulus007,
ga eerst maar een woorden boek kopen en dan leren lezen.
Dat is natuurlijk bot van mij,maar als je zo stom  en NIET INHOUDELIJK wilt reageren moet je zelf maar een ander forum zoeken.
moderator of niet!!!

MIJN NEDERLANDS IS PRIMA IN ORDE
DAT JIJ ZO DEFAULTISTISCH BENT OM TE STRUIKELEN OVER EEN PUNTJE DAT ER NIET STAAT IS JOUW PROBLEEM !!!!!


eh, ja , nu begin ik boos te worden, domme snot neus dat je bent!!!
« Laatst bewerkt op: 2009/01/18, 19:02:35 door femke98 »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ZX Spectrum Emulator (afgesplitst)
« Reactie #26 Gepost op: 2009/01/18, 18:35:47 »
En als aanvulling op Arie zou ik graag zien dat je niet meer SCHREEUWT, dat kan vervelend overkomen en is nergens voor nodig.
Ook kan je je wel wat vriendelijker opstellen, jij wil immers hulp van ons, niet andersom. Als je zo doorgaat, dan acht ik de kans dat je goede antwoorden krijgt vrij klein.

Re: ZX Spectrum Emulator (afgesplitst)
« Reactie #27 Gepost op: 2009/01/18, 18:37:29 »

Citaat
Dank voor jullie aandacht en reacties.

Als je nou nog steeds niet in normaal Nederlands kunt typen, neem ik niet eens de moeite om je bericht te lezen, sorry hoor.


Nou Cumulus007,
ga eerst maar een woorden boek kopen en dan leren lezen.
Dat is natuurlijk bot van mij,maar als je zo stom  en NIET INHOUDELIJK wilt reageren moet je zelf maar een ander forum zoeken.
moderator of niet!!!

MIJN NEDERLANDS IS PRIMA IN ORDE
DAT JIJ ZO DEFAULTISTISCH BENT OM TE STRUIKELEN OVER EEN PUNTJE DAT ER NIET STAAT IS JOUW PROBLEEM !!!!!


eh, ja , nu begin ik boos te worden, domme snot neus dat je bent!!!
Nu heb je het echt verknald voor mij.

Trouwens, als je zoveel problemen hebt met Ubuntu, bijvoorbeeld het rootsysteem, dan kun je maar beter terug gaan naar Windows. Dat heeft geen rootsysteem, zodat je een virusscanner nodig hebt. En een spywarescanner. En een registercleaner. Enzovoorts.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/18, 19:01:46 door femke98 »

Re: ZX Spectrum Emulator (afgesplitst)
« Reactie #28 Gepost op: 2009/01/18, 18:52:23 »
Ubun-tu-much:
1) Stop met schelden. Zo geraak je nergens.
2) Lees de wiki. Daarin staat alles over root-rechten, man-pages, synaptic, en alles wat je wilt weten. Als jij niet de moeite neemt om dat even te lezen, kunnen we je ook nergens mee helpen.
3) De terminal is voor geavanceerd gebruik. Het wordt dus ook niet gemakkelijker gemaakt om die te gebruiken.
4) Ik ken ook niet alle less-commando's. Gebruik anders man less. /xyz -> zoeken naar xyz , n -> volgende resultaat zoeken, q -> quit . Meer ken ik niet, en ik heb mijn eigen distributie gemaakt, dus ik denk dat voor jou dit voldoende zal zijn, niet?
5) De meeste man-pages staan ook op het internet. Daar kan je veel vinden.
6) Een project dat enkel documentatie geeft in man-pages is volgens mij niet de moeite waard te installeren. Zelfs van de simpelste shell-commando's zijn uitgebreide websites beschikbaar.
7) Als je een kant-en-klaar IDE wilt:
* open synaptic en installeer build-essentials
* Installeer (van de websites) NetBeans of Eclipse. Er staat uitleg op die sites hoe je het moet installeren. Netbeans zal waarschijnlijk chmod a+x netbeans*.sh; sudo ./netbeans*.sh zijn, en eclipse kan je gewoon draaien door dubbel te klikken. Ik persoonlijk gebruik NetBeans, maar ieder zijn smaak.

Als je nog vragen hebt, die niet in de wiki uitgebreid worden uitgelegd, stel ze dan hier, op een rustige, beleefde toon.

Met vriendelijke groet,

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: ZX Spectrum Emulator (afgesplitst)
« Reactie #29 Gepost op: 2009/01/18, 18:53:40 »

GNOME's hulpbrowser kan ook manpages lezen! (steek je toch nog wat op, wanneer je documentatie vertaalt :P )

ubun-tu-much

  • Gast
Re: ZX Spectrum Emulator (afgesplitst)
« Reactie #30 Gepost op: 2009/01/18, 18:57:23 »
Hoi,
Culumus is geen admin of moderator, dat is me wel duidelijk.
Waarom ik hem(?) een snotneus noem komt omdat ik verder toch echt zonder te schreeuwn en uitleg heb proberen te geven. en dat heeft niets met leeftijd te maken maar alleen met mentaliteit.
Maar ik mag niet zonder puntjes schrijven.
van Cul mag ik dus niet me zelf zijn
als ik te veel woorden gebruik , jammer dan.

Als er een ander ubuntu-forum is waar ik WEL uitgebreid mezelf mag zijn kan je me die voor stellen, dan zal ik daar zeker gebruik van maken.

als ik NIET eens een woordje in HOOFDLETTERS mag schrijven omdat JULLIE dat als geschreeuw zien/horen moet je bij je zelf te raden gaan.
de mensen die daar over blijven klagen zijn alleen maar met CENSUUR bezig

Ik ben hier niet om ruzie te maken over WIE IK BEN.
mijn frust is van techniese aard en je/jullie kunnen het ook proberen zo te zien.

ALLE GOEDE MENSEN DIE GOEDE LINKS HEBBEN GEGEVEN BEDANK IK DUS VOOR HUN GOEDE INZET

Cul kan alleen maar afkrakend reageren dus ik zal hem(?) verder negeren ook al kwam de eerste reactie van CUL.

gegroet

DarkEra

  • Gast
Re: ZX Spectrum Emulator (afgesplitst)
« Reactie #31 Gepost op: 2009/01/18, 19:02:45 »
Op een ander ubuntu forum, zoals bijvoorbeeld het Engelse, zijn ze er ook niet van gediend als je de hele tijd met grote letters typt. ;)

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: ZX Spectrum Emulator (afgesplitst)
« Reactie #32 Gepost op: 2009/01/18, 19:15:25 »
als ik NIET eens een woordje in HOOFDLETTERS mag schrijven omdat JULLIE dat als geschreeuw zien/horen moet je bij je zelf te raden gaan.
Nee, het is gewoon een afspraak op internet die al zeker 20-25 jaar bestaat: ALLES IN HOOFDLETTERS gebruik je om aan te duiden dat je roept.  Het is duidelijk dat jij dat nog niet wist, maar niemand kan alles weten, dus dat nemen we je zeker niet kwalijk.  Maar misschien is het wel handig als je er in het vervolg rekening mee houdt om misverstanden bij andere mensen te voorkomen...

Als je toch iets wil benadrukken kan je het beter vetjes of schuin zetten, of als dat niet kan in platte tekst kan je *nadruk* leggen door sterretjes rond een woord te zetten.
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ZX Spectrum Emulator (afgesplitst)
« Reactie #33 Gepost op: 2009/01/18, 19:29:13 »
Dat is natuurlijk bot van mij,maar als je zo stom  en NIET INHOUDELIJK wilt reageren moet je zelf maar een ander forum zoeken.
Dit is niet de manier waarop wij hier met elkaar omgaan.
Een beetje meer respect mag wel, je komt net kijken op dit forum en hebt al gelijk kritiek op iemand die hier al een tijd zit en 200X zoveel berichten heeft geplaatst.
Maar niet de kwantiteit, maar de kwaliteit van de berichten is bepalend, en jij zit duidelijk aan de negatieve kant.
Mijn persoonlijk advies:
Lees je even meer in op het forum, kijk hoe de gebruikers onderling met elkaar omgaan en ga in de toekomst een beetje meer respect tonen voor anderen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Wessel

  • Gast
Re: ZX Spectrum Emulator (afgesplitst)
« Reactie #34 Gepost op: 2009/01/18, 19:31:11 »
Ik weet niet hoe oud u bent, maar mijn schoonmoeder is halverwege de 70 en die kan aardig uit de voeten met Ubuntu... en ze is verre van een nerd  =D

Stoere oma heb je dan =D

en uhm... ubun-tu-much, probeer eens rustig en ZONDER TE SCHREEUWEN een vraag te stellen. Wij zijn ook mensen, en geeneen mens houdt ervan om uitgescholden te worden of op een onbehoorlijke manier iets gevraagd te worden :P

P.S
Voor de mods: er kan toch wel een slotje op, ik heb zo het gevoel dat dit alleen nog maar erger wordt als we zo doorgaan...
« Laatst bewerkt op: 2009/01/18, 19:37:33 door Wessel »

Re: ZX Spectrum Emulator (afgesplitst)
« Reactie #35 Gepost op: 2009/01/18, 19:43:20 »
Ik stel voor om het topic dicht te gooien.

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: ZX Spectrum Emulator (afgesplitst)
« Reactie #36 Gepost op: 2009/01/18, 20:15:43 »
Ik ben rond 1983/84 begonnen met basic programmeren op de ZX Spectrum, een echte want toen bestonden er nog geen emulators voor ZX. Ik ben hoogst waarschijnlijk een 'primitive programmeur'  en ben ik gewend om de zaken recht toe recht aan te schrijven en te gebruiken.
een bit is een bit, of het nu beeld, geluid of text is. Zo heb ik in mijn 4op-een-rij prog een MC-routine op het beeldscherm GEPLOT en daarna uit gevoerd, Dan hoef ik geen ramtop bij te stellen...
Ik zal je meteen maar vertellen dat je onder linux (net als onder Windows NT/2k/XP/Vista trouwens) niet rechtstreeks de hardware kan aansturen.  De reden is dat het een multiuser systeem is, en als twee programma's tegelijk dezelfde hardware zouden aanspreken zou je bijna zeker je systeem laten crashen.


zo is er wel standaard een remotedesktop server, en klikbaar, maar geen ftp-client beschikbaar in het standaard-menu, terwijl ik veel meer aan die ftp-client heb. 1 computer is echt wel genoeg voor mij.
Als ftp wel standaard wordt geinstalleerd is dat onduidelijk en er is zowiezo geen GUI beschikbaar.
die bestaan natuurlijk wel, maar dat moet je eerst terug vinden.
Dit staat gewoon in de handleiding uitgelegd hoor: het bestandsbeheer is tegelijk ook een FTP-programma.  En je kan met een FTP-server connecteren met de optie "Verbinden met server..." in het menu "Locaties".

Zo blijkt het dat de programma-namen die in Synaptic worden weer gegeven vaak NIET de namen zijn waar mee je het programma in de terminal start.

bv Maj-Jongh, the wall, blijkt xmj te zijn, maar in Synaptic wordt dit nergens weer gegeven.
TOCH beschikt synaptic over deze informatiie , anders zou het programma niet ge-installeerd KUNNEN worden, lijkt mij. Tenzij het installeeren niet verder gaat dan een unzip uitvoeren, maar daar heb ik synaptic niet voor nodig, lijkt me.
Dat is misschien niet altijd duidelijk voor een beginner, ja.  De namen in synaptic kan je een beetje vergelijken met de namen op een doos van commerciële software, je start MS Word immers ook niet door "Microsoft Word 2007" of zo in te tikken.  Je kan na de installatie overigens wel in Synaptic zien welke commando's er zijn (rechtsklikken op een pakketnaam, dan Eigenschappen kiezen en dan daar onder "Geïnstalleerde bestanden" kijken; alle commando's staan in de mappen '/bin', '/sbin', '/usr/bin', '/usr/sbin' of '/usr/games').

Ik denk dat synaptic in feite een standaard MSI-'vervanger' is waardoor je install kleiner kan zijn.
MSI is in feite gewoon nagemaakt van het linux pakketbeheer, niet omgekeerd.  En APT en dpkg (het systeem achter Synaptic) kunnen tegelijk nog steeds meer dan MSI...


Nu blijkt dat MAN, weer een soort bewerking cq shell is over LESS, wat weer een verbetering(!) is van MORE, een leestekens spuiend commando dat even oud is als DOS 1 of 2. we zijn nu 20 jaar verder. dan mag je toch verwachten dat er een simpele maar duidelijk UI danwel GUI beschikbaar is.
Nee, 'man' is een systeem dat een database bijhoudt van alle "manpages" op het systeem, en je kan het ook gebruiken om in een tekst-terminal die pagina's te bekijken (waarbij het eerst een programma aanroept om die opmaakcodes te verwerken en daarna een ander programma om het te bekijken).  Maar er bestaan natuurlijk ook andere programma's die je kan gebruiken om ze te bekijken (waarvan er één standaard geïnstalleerd is en in de menu's staat: de help!).


driekwart van de programma's start ALLEEN via de terminal en daarvoor kan je maar beter een gevorderd gebruiker zijn.
Meestal zijn die programma's ook enkel voor gevorderde gebruikers bedoeld.

Zo heb ik door het uit te proberen uit gevonden dat ik voor de installatie van FUSE (de emulator)  vanuit de source toch ECHT root permissie nodig heb want anders geeft UBUNTU gewoon geen SCHRIJF rechten. daar zit je dan als newbe...
Nog eens: je hebt dat enkel nodig als je het voor alle gebruikers wil installeren.  Mogelijk kan je het programma gewoon gebruiken zonder het te installeren, of anders kan je het in je persoonlijke map installeren (door een optie mee te geven op de ./configure lijn).  Hoe dan ook, compileren is sowieso niet iets voor beginners, lijkt me.


Ik ben de enige gerbuiker van mijn computer,
toch verteld het OS dat ik TOESTEMMING nodig heb om iets weg te zetten op mijn eigen computer.
Jij bent niet de enige gebruiker van je computer, dat is het nu net.  Bijvoorbeeld als je aan het surfen bent of iets anders doet op internet, dan verwerken je browser etc. bestanden en andere data die van anderen afkomstig is.  Uiteraard doen de makers van firefox en die andere programma's hun best om te zorgen dat die data geen schadelijke gevolgen kan hebben, maar soms gebeurt dat toch (dan is er een security bug dus).  Als dat gebeurt kan een aanvaller dan soms via het programma met de bug zijn/haar eigen code op je PC uitvoeren.  En dan zal je blij zijn dat dat programma niet zomaar alles kan doen...

En als je dan eens root-rechten nodig hebt is er dus sudo (of gksu, als je het grafisch wil).


De Wiki-page die zojuist werd gegeven zou bv op de CD bijgevoegd kunnen worden. dat is 500Kb aan heel belangrijke starters info!!
Er staat o.a. een link naar de wiki op de pagina die je ziet de eerste keer dat je Firefox opent...  ;)
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

ubun-tu-much

  • Gast
Re: ZX Spectrum Emulator (afgesplitst)
« Reactie #37 Gepost op: 2009/01/18, 20:58:58 »
@JanCleas & SeySayux
dankje voor je Inhoudelijke reactie

@femke98
als je jouw beslising neemt heb ik daar respect voor, ik wil wel zeggen dat ik slechts 1x een citaat heb gebruikt , in dezelfde piece waar ik een Mogelijk scheldwoord heb gebruikt, nl snot neus.
het woord nazie is hier geen scheld woord maar een terug blik op WOII.
fijn dat je nog even zegt dat mensen de hele tread zouden moeten lezen voor ze alleen op de laatste reacties reageren. Dan wordt er meer inhoudelijk gereageerd.
Toen ik begon met mn reactie had ik dat ook gedaan en ik vond niet wat ik dacht te vinden, dit naar aanleiding van de titel van de tread (voorbereiding van) de starttopic "Programeren in Ubuntu"

@culumus007
ik wil graag Communiceren en Luisteren, als je zelf wat minder inhoudelijk bot bent , zoals direct veronderstellen dat iemand totaal niets weet van computers, en dat zelf ook nog met Hoofdletters schrijft, terwijl je de ander daarvan beticht, tja , dan is er geen communicatie.
Ik zie dat je ondertussen aan paar dingetjes hebt ge-edit. nu ziet jouw (niet meer extra grote) google reactie er voor Mij niet als geschreeuw uit.

@ Iedereen
heeft iemand het spelletje zelf bekeken?
je kan op het "48" icoontje klikken en dan opent zich een aparte emulator in een webpagina.
voor de snelheid kan je het best v3.0c nemen, die is gecompileerd
het is net zo gratis als Linux

Als iemand verder wil praten, prima, graag zelfs
misschien bied dit forum daar ook ruimte aan, in een chitchat of emo forum deel
Wat mij betreft kan het ook ergens in een cafe met een frisje of een biertje.
Ik woon in Rotterdam.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ZX Spectrum Emulator (afgesplitst)
« Reactie #38 Gepost op: 2009/01/18, 21:01:00 »
Je bent welkom in de virtuele stamkroeg :)
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,6924.0.html

ubun-tu-much

  • Gast
Re: ZX Spectrum Emulator (afgesplitst)
« Reactie #39 Gepost op: 2009/01/19, 02:48:19 »
Je bent welkom in de virtuele stamkroeg :)
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,6924.0.html

Hoi johan,

kan je misschien de naam van deze split aanpassen want het gaat echt niet over ZX Spectrum emulators,
iets met onvoledige programeer omgeving zou beter zijn wat daar begon ik over.
Wat ik denk ik bedoelde , of hoopte te lezen ,was de build-essentials die SeySayux noemde.
als die zo essential zijn zou dat best wat vaker, ook op engelse forums, genoemd kunnen worden.
Nu ik de Term ken kan ik er naar zoeken, maar daar voor ging dat niet want ik kende de naam niet.
misschien is "wat zijn build essentials" zelfs een goede naam voor dit treadje
ik hoop dat je het kan veranderen
Hoi

Re: ZX Spectrum Emulator (afgesplitst)
« Reactie #40 Gepost op: 2009/01/19, 10:37:53 »
Je bent welkom in de virtuele stamkroeg :)
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,6924.0.html

Hoi johan,

kan je misschien de naam van deze split aanpassen want het gaat echt niet over ZX Spectrum emulators,
iets met onvoledige programeer omgeving zou beter zijn wat daar begon ik over.
Wat ik denk ik bedoelde , of hoopte te lezen ,was de build-essentials die SeySayux noemde.
als die zo essential zijn zou dat best wat vaker, ook op engelse forums, genoemd kunnen worden.
Nu ik de Term ken kan ik er naar zoeken, maar daar voor ging dat niet want ik kende de naam niet.
misschien is "wat zijn build essentials" zelfs een goede naam voor dit treadje
ik hoop dat je het kan veranderen
Hoi
Al meerdere malen is gezegd dat het compileren van programma's iets is waar vooral gevorderde gebruikers zich mee bezig houden. Het is dan ook niet gek dat jij, als beginner, er moeite mee hebt. Ik zie dat SeySayux in zijn post een Deb-bestand aanbiedt. Dit Deb-bestand staat gelijk aan een MSI-package in Windows.

Overigens in DPKG, Debian's en dus ook Ubuntu's pakketsysteem, vele malen beter dan Windows MSI. Dat laatste is gewoon een namaakproduct.

Ik merk dat je problemen hebt met het opzoeken van pakketten in Synaptic. Ik wil je een tip geven: zoek in de pakketomschrijving. Wanneer je een bepaald pakket niet kunt vinden, zoals Mahjong, zoek dan niet op de pakketnaam mahjong, maar op de beschrijving. Dan zul je gegarandeerd meer vinden.

Trouwens, in het pakket KDE Games zitten een hoop leuke games, waaronder Mahjongspellen ;)

Het pakket build-essentials, en meer Programmeerinformatie, word overigens netjes vernoemd in het Ubuntu Helpcentrum. Dat kun je vinden in het Systeem-menu.

Re: Wat zijn build essentials (afgesplitste topic)
« Reactie #41 Gepost op: 2009/01/19, 17:09:20 »
build-essentials bevat enkel een c/c++-compiler (gcc) en enkele header-bestanden om te ontwikkelen. (Ik denk dat het je bedoeling is om in C/C++ te programmeren, dus ik ga er van uit dat je ook de terminologie kent). De compiler moet via de commandoline worden aangeroepen, dus wil je vast ook nog een IDE wilt. Dat is een grafische ontwikkelomgeving, zoiets als Borland, Dev-C++ of MSVC. Er zijn verschillende IDE's, persoonlijk heb ik enkel NetBeans en Eclipse geprobeerd, maar mijn voorkeur gaat naar NetBeans. Beide kunnen een wijd gamma van talen aan, waaronder C, C++, Java, PHP, en anderen. Ik raad je aan om eens te zoeken op 'linux ide' en ze uit te proberen en die te nemen die je bevalt.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

ubun-tu-much

  • Gast
Re: Wat zijn build essentials (afgesplitste topic)
« Reactie #42 Gepost op: 2009/01/19, 17:31:30 »
@Cumulus007,

Dankje voor je uitleg, :D er zitten blijkbaar ook in synaptic nog wat 'verborgen' mogelijkheden.
Het lijkt erop dat ik beter Kubuntu kan gebruiken, dat is breder in opbouw dan de gnome versie, begrijp ik.
Ik heb dat met versie 6 Kubuntu ooit geprobeerd maar toen werd mijn scanner met DMX1391(?) kaart niet herkent, terwijl SUZE 3 jaar daar voor geen moeite had met Musteq (denk ik te herinneren). Onder Ubuntu werd die weer wel herkent maar toen had ik weer andere problemen.

Ik heb blijkbaar ook een oude en eigenwijze computer
Compaq EVO 1.699 Ghz 512MiB die als 502 gezien wordt, maar ik als Memtest wordt het wel goed gezien, verder met geluid, video(nv VAnta) en ether onboard. Maar sound en vid heeft vaak ruzie over prioriteit, met verschillende progs in verschillende volgorde.
ik heb al IRQs gesplits en een Creative kaart er in gezet, dat hielp wel
mn monitor is een philips briliance 150p die wel werkt maar niet herkent wordt.

toen ik gisteren sysnaptic nakeek bleek ik 'build-essentials' al geinstalleerd te hebben,
dat is waarschijnlijk gebeurd toen ik die ene apt install deed.
eens kijken of ik die link kan terug vinden want dat is een goede start om de omgeving vrij te maken voor (halve)nono's als ik =D

Dan ga ik nu Kubuntu downloaden, ik denk dat een verse start wel goed is want Nvdia blijft zeuren dat er iets met Xserver is maar het probleem oplossen doet het blijkbaar niet.
met nvidia-settings en sudo nvidia-xconfig dus...

Nou Cumulus dank je voor de inhoudelijke reactie
ik ga aan de slag
« Laatst bewerkt op: 2009/01/19, 17:37:42 door ubun-tu-much »

ubun-tu-much

  • Gast
Re: Wat zijn build essentials (afgesplitste topic)
« Reactie #43 Gepost op: 2009/01/19, 17:34:57 »
hoi SeySayux
iedere keer als ik iets schrijf zijn er al weer nieuwe reacties voor ik klaar ben.
Ik wil me inderdaad op C en C++ concentreren.
een goed project zou zijn om mn 4ry prog om te werken naar C, ook leuk voor ZX Speccie.

Een IDE is dus ook juist Grafisch, dat had ik ook nog niet door

Dank!

Re: Wat zijn build essentials (afgesplitste topic)
« Reactie #44 Gepost op: 2009/01/19, 17:39:06 »
Ik ben blij dat het toch nog goed lijkt te komen :)

ubun-tu-much

  • Gast
Re: Wat zijn build essentials (afgesplitste topic)
« Reactie #45 Gepost op: 2009/01/21, 03:29:45 »
wat wat mij betreft wel, :D

Als je nog een moderne speccie wil zien :o
AEON . . . http://www.pouet.net/prod.php?which=52355
of surf gewoon naar pouet.net en zoek op zx spectrum

AEON bewijst dat ze in 1986 niet helemaal gek waren. Er is tegenwoordig software gerenderde multicolor op de speccie mogelijk. Dus wacht maar af wat de freaks gaan doen met een dualcore en linux-i686 /64 whatever.

Verder heb ik voorlopig nog geen 3D, Kubuntu maakt niet veel uit, de glijdende pinguen geeft me 1 beeld per 1 a 2 seconden. Dus terug naar 8.04, daar werkte Nvida beter.
Misschien moet ik naar de basis met mn 6 jaar oude computer, isolinux/debian(?), en dan linux leren door zelf mn distributie pakketje samen te stellen.
Dat hebben ze in die auto wereld tenslotte ook.
bouw pakketten...

ubun-tu-much

  • Gast
Re: Wat zijn build essentials (afgesplitste topic)
« Reactie #46 Gepost op: 2009/01/21, 16:56:03 »
Kwa Ubuntu wil ik graag nog even zeggen dat het duidelijker overkomt als de ubuntu variaties duidelijker als extra worden gepresenteerd.
Nu lijkt het door de verschillende namen allemaal echt erg verschillend terwijl driekwart alleen een bepaalde voorkeur van installatie is.

Eigenlijk is Linux een Boom die blijft groeien en waar steeds meer takken aan komen.
Nu is het de kunst om die tak te vinden die jouw het beste steun geeft.

Ik denk dat er behoefte is aan een "UnbunTree", een stamboom dus, letterlijk die als eerste , als stam, de uitleg geeft over ALLE Linux distributies en daarmee de verschillende takken aanwijst. Allemaal lekker visueel met een mooie boom en uitleg voor leken.
Dat zou ook bij de installatie kunnen gebeuren, maar dan moet je een DVD gebruiken ipv een CD.
Dan wordt je tijdens de installatie begeleid en worden voorstellen gedaan over grafische vensters als gnome  vs KDE en kunnen ookal bv kleuren maar ook geluid al worden ingesteld. Veel progs zijn multie-distirbuut.
Iemand als ik die dan graag een programmeer omgeving voorbereid wil hebben kan dan in het installatie process al aangeven dat zaken als 'build-essenstials' maar ook bv 'emulator-essentials' kunnen worden aan gegeven.

Aangezien de verschillende distributies allemaal de zelfde kernel hebben en dezelfde hardware-librarie is er op een DVD enorm veel ruimte om veel diversiteit aan te bieden. ook in de vorm van verouderde kernels voor verouderde computers die eigenlijk enorm veel kunnen als de Software maar een echte kans en echte aandacht krijgt.
Als je ziet wat 20 jaar software ontwikkeling met de ZX Spectrum 48 /128 doet weet je dat 64 / 128Kilobyte
meer dan genoeg kan zijn als je ze maar weet te gebruiken.
Zou een Linux kernel voor 8bit / z80 Kunnen?

Als ik nu 1 streep je weg haal heet ik veel ubuntu

Ubuntu Much

Re: Wat zijn build essentials (afgesplitste topic)
« Reactie #47 Gepost op: 2009/01/21, 18:05:58 »
Er zijn talloze ideeen geplaats op http://brainstorm.ubuntu.com, waaronder de jouwe.

Offline jespdj

  • Lid
Re: Wat zijn build essentials (afgesplitste topic)
« Reactie #48 Gepost op: 2009/01/30, 12:36:03 »
Zou een Linux kernel voor 8bit / z80 Kunnen?
Nee, hoewel...

Linux is oorspronkelijk door Linus Torvalds in 1991 bedacht omdat hij het leuk vond om te knutselen met zijn Intel 386 computer. Hij wilde graag weten hoe je de chip van de grond af aan moest programmeren. Nu draait Linux op tientallen (of misschien wel honderden) soorten microprocessors en computers, van mobiele telefoons tot de snelste supercomputers ter wereld.

Ik heb nog nooit gehoord van Linux op een 8-bit processortje.

(p.s. ik ben zelf in 1984 begonnen op de Commodore 64 - dat was een leuke tijd...).
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Offline maarth

  • Lid
Re: Wat zijn build essentials (afgesplitste topic)
« Reactie #49 Gepost op: 2009/08/16, 10:34:09 »
ik zou maar is een boekje gaan huren bij de bieb,dan hou je nog wat haar over.