Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Als je Windows XP virtueel draait in Linux, heb je geen virusscanner nodig??  (gelezen 3107 keer)

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl

Citaat
Citaat van: dallco op Vandaag om 18:08:58
mijn virtuele XP die dan eindeloos met virusscanner updaten bezig is.
Citaat
Citaat van MP: Als je Windows XP virtueel draait in Linux, heb je geen virusscanner nodig.

In het topic over de meerwaarde van ubuntu kwam dit naar boven. Is het inderdaad zo dat je dan geen virusscanner meer nodig zou hebben. Kwaadaardige proggies....Dat ze niet mijn ubuntu installatie kunnen beschadigen geloof ik direct. Maar is mijn virtuele XP installatie dan veilig?

Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline woteb

• Lid
Je hebt geen virusscanner nodig als je met die virtuele Windows niet het internet op gaat.
Dat is heel eenvoudig in te stellen:

1. Start ==> Configuratiescherm ==> Internetopties ==> Tabblad verbindingen ==> LAN instellingen. Hier een fake proxy instellen:
[ x ]Proxyserver gebruiken
Adres: 10.10.10.10
poort: 1010
OK en toepassen. De virtuele Windows kan nu niet meer het internet op gaan.

of methode..

2. Wanneer je het Explorer icoon op je bureaublad hebt:
Rechtermuisknop ==> Eigenschappen ==> Internetopties ==> Tabblad verbindingen ==> LAN instellingen. Hier een fake proxy instellen:
[ x ]Proxyserver gebruiken
Adres: 10.10.10.10
poort: 1010
OK en toepassen. De virtuele Windows kan nu niet meer het internet op gaan.

Methode 2 is iets vlotter, maar omdat niet iedereen dat Explodericoon op het bureaublad heeft staan  heb ik de methode van het configuratiescherm erbij gezet.

Omdat op deze manier van de fake proxy de virtuele Windows niet meer het Internet op kan gaan hoef je geen virusscanner te gebruiken. Deze manier van werken zorgt er ook voor dat er geen Windows Update meer kan draaien, wat ook een ergerniswekkende en opdringerige eigenschap van Windows is. Die kun je dan ook via het configuratiescherm uitschakelen, wat ook weer resources scheelt.

In mijn situatie gebruik ik de virtuele Windows 2000 maar voor één doel: Een DTP programma met afdrukken over het netwerk naar een kopieerapparaat op het netwerk van school. Verder niet. Op deze manier kan ik een gestripte Windows 2000 (met Nlite gestript) op 96 MB vlot laten draaien.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/08, 23:26:04 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline siegi

• Lid
Je virtuele installatie van windows xp is niet veilig voor virussen.
Al is de kans natuurlijk minder groot dat je virussen binnenkrijgt, aangezien je daarin meestal niet surft en mailt.

Offline woteb

• Lid
Je virtuele installatie van windows xp is niet veilig voor virussen.
Al is de kans natuurlijk minder groot dat je virussen binnenkrijgt, aangezien je daarin meestal niet surft en mailt.
Wat ik al eerder schreef: Wanneer je een fake proxy gebruikt, dan kan Windows het internet niet op gaan en dus op die manier worden besmet. Standaard staat de toegang naar het Internet open en ben je de klos. Zet je die toegang tot het Internet uit, dan voorkom je dat Windows het Internet op gaat.

Maar een besmet bestand via een andere manier kan natuurlijk ook, daarvoor zou je een virusscanner kunnen installeren, maar de directory waar binnengehaalde bestanden op je Ubuntu systeem staan kun je natuurlijk vooraf laten scannen met een online virusscanner van het Web.
Wat je altijd moet doen is bijv. het VDI bestand op een USB stick o.i.d. kopiëren. Gaat er iets fout, dan de backup terugzetten.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/08, 23:32:36 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)

Maar waarom in windows een fake proxy instellen als ge gewoon in de settings van Virtualbox het vinkje kunt weghalen bij "Network"? Is toch veel gemakkelijker.

Offline woteb

• Lid
Maar waarom in windows een fake proxy instellen als ge gewoon in de settings van Virtualbox het vinkje kunt weghalen bij "Network"? Is toch veel gemakkelijker.
Ha.... hoe wil je dan een shared folder benaderen, of je eigen LAN? Daarvoor heb je toch de netwerkkaart nodig. Op het moment dat je de netwerkkaart inschakeld, kan Windows ook het Internet op, en dat wil je juist voorkomen.
Om het je makkelijk te maken kun je dat icoon uit Configuratiescherm naar je bureaublad slepen, Windows gaat dan zeuren dat dit niet kan, en er een snelkoppeling gemaakt moet worden. Je geeft Windows zijn zin, en kunt dan via deze snelkoppeling heel snel de proxy aan- of uitzetten.
Zo werk ik al tijden.

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
Woteb bedankt! voor je duidelijke uitleg.
Een opmerking zoals in de titel zou mensen op het verkeerde been kunnen zetten. Mijn XP installatie wordt aangepast.

Toedeledoekie virusscanner =D

Frank
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

woteb: ik kan met mijn network adapter uitgeschakeld nog altijd aan mijn shared folders.

Offline woteb

• Lid
@Dallco Je kunt deze optie alleen gebruiken wanneer je echt niet het Internet op hoeft met je virtuele Windows. Op het moment dat je een bestand van buiten de virtuele Windows gaan ophalen (bijv. via een shared folder = een Ubuntubron = niet gescand) kan het natuurlijk wel fout gaan.
Dus een waarschuwing is wel op zijn plaats en een online virsuscanner zou ik in dat geval wel gebruiken (vanuit Ubuntu ==> Firefox de shared folder scannen).

Offline woteb

• Lid
woteb: ik kan met mijn network adapter uitgeschakeld nog altijd aan mijn shared folders.
Je hebt gelijk (zojuist getest). Maar mijn LAN kom ik dan niet meer op. Ik zou mijn 'tip' dan ook laten staan als je niet het Internet op moet met de virtuele Windows, maar wel op je LAN moet wezen.