Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Puntuitgave 8.04.2: ook voor splinternieuwe hardware!  (gelezen 30384 keer)

Offline lizardman

• Lid
Re: Komende puntuitgave 8.04.2: ook voor splinternieuwe hardware!
« Reactie #75 Gepost op: 2009/01/22, 10:17:49 »
Hier istie al op peil:
lizardman@witte-veder:~$ lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID:   Ubuntu
Description:   Ubuntu 8.04.2
Release:   8.04
Codename:   hardy

"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Tom

• Lid
« Reactie #76 Gepost op: 2009/01/22, 10:32:30 »
De mijne ook hoor.
Maar als je bij iemand installeerd moet je niet al die ongeveer 243 updates laden etc.
Scheelt een pak in tijd.
En alle zes maand een herinstallatie is ook niet slecht , blijft je PC lekker zuiver. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline mp

• Lid
« Reactie #77 Gepost op: 2009/01/22, 12:50:13 »
En alle zes maand een herinstallatie is ook niet slecht , blijft je PC lekker zuiver. :)
In Windows misschien, in Ubuntu maakt dat echt niet uit hoor.

DarkEra

• Gast
« Reactie #78 Gepost op: 2009/01/22, 14:13:35 »
Daar ben ik het niet zo mee eens, mp. Toen ik afgelopen jaar de eerste uitgave, de 8.04, installeerde en alle updates binnen haalde, liep het op een bepaald moment niet zoals het zou moeten. Het werd wat langzamer en er waren nog wat dingen.

Toen de 8.04.1 uitkwam had ik een schone installatie gedaan. Het opstarten en de rest liep toen opeens wel een stuk sneller.

Om hier zeker van te heb ik dat toen dubbel getest.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #79 Gepost op: 2009/01/22, 14:18:17 »
Daar ben ik het niet zo mee eens, mp. Toen ik afgelopen jaar de eerste uitgave, de 8.04, installeerde en alle updates binnen haalde, liep het op een bepaald moment niet zoals het zou moeten. Het werd wat langzamer en er waren nog wat dingen.

Toen de 8.04.1 uitkwam had ik een schone installatie gedaan. Het opstarten en de rest liep toen opeens wel een stuk sneller.

Om hier zeker van te heb ik dat toen dubbel getest.
En ra ra je houd zelfs een ietsje meer schrijfruimte over.
De punt 2 versie is nog niet te downloaden .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

DarkEra

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: 2009/01/22, 14:31:45 »
Dat zal later op de dag wel zijn of anders komende nacht beste Wanda Rooze. ;)

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #81 Gepost op: 2009/01/22, 14:44:25 »
Inderdaad kan een verse installatie op zijn tijd geen kwaad.
Je partities worden weer even lekker fris geformatteerd en dat levert meestal toch weer een beetje extra ruimte op. Vanwege de geringe fragmentatie die er tijdens het gebruik toch optreedt.

Eigenlijk zou ik bij de volgende verse install ook m'n home partitie eens opnieuw moeten formatteren, maar luiheid weerhoudt mij hiervan.... ;)

*edit* zpelling
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

DarkEra

• Gast
« Reactie #82 Gepost op: 2009/01/22, 14:48:51 »
Daar men bepaalde aanpassingen heeft gedaan wat betreft de ondersteuning van bepaalde nieuwe hardware, wordt door M. Shuttleworth aanbevolen om bij elke nieuwe puntuitgave een schone installatie te doen. Op die manier zou men pas het verschil merken, zoals hij zelf zegt op zijn blog.

« Reactie #83 Gepost op: 2009/01/22, 14:49:19 »
Eigenlijk zou ik bij de volgende verse install ook m'n home partitie eens opnieuw moeten formatteren, maar luiheid weerhoudt mij hiervan.... ;)

Zeker doen! Ik had een home-partitie sinds 7.04, dan altijd maar de root geformateerd en nieuwe versie geinstalleerd met behoud van home. Nu had ik een maand geleden een nieuwe harde schijf gekocht en dacht van, laat zitten, ik doe gewoon alles opnieuw. Dus Ubuntu geinstalleerd en dan gewoon de Firefox en Thunderbird mapjes gekopieerd van de oude schijf.
Bij het opstarten kon ik het niet geloven, Intrepid startte 1 min (ja, 1 minuut!!) sneller op dan voorheen. Van ~1m40sec naar ~40sec.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #84 Gepost op: 2009/01/22, 14:56:59 »

Zeker doen! Ik had een home-partitie sinds 7.04, dan altijd maar de root geformateerd en nieuwe versie geinstalleerd met behoud van home. Nu had ik een maand geleden een nieuwe harde schijf gekocht en dacht van, laat zitten, ik doe gewoon alles opnieuw. Dus Ubuntu geinstalleerd en dan gewoon de Firefox en Thunderbird mapjes gekopieerd van de oude schijf.
Bij het opstarten kon ik het niet geloven, Intrepid startte 1 min (ja, 1 minuut!!) sneller op dan voorheen. Van ~1m40sec naar ~40sec.

Spectaculair verschil. Allemachtig.

Weer eens een extra argument *tegen* een aparte home-partitie.... En ook tegen opwaarderen van een oudere versie naar een nieuwere, als je het goed bekijkt.....

Kortom: voor de beste werking installeer je Ubuntu schoon, dus met formatteren en al. En zonder aparte home-partitie: op z'n best is die overbodig, en op z'n slechtst nadelig voor de prestaties.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/22, 14:58:52 door Pjotr »

« Reactie #85 Gepost op: 2009/01/22, 15:03:34 »
Spectaculair heel zeker :).

Volgens mij kunt ge ook zelf een beetje uitzoeken wat wel en niet te houden. Zoals gezegd, de mozilla mapjes heb ik gewoon gehouden. Het zal wel aan de oude Gnome instellingen en van die dingen gelegen hebben volgens mij.

Wantja, 1 minuut sneller opstarten is een serieus verschil.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #86 Gepost op: 2009/01/22, 15:20:43 »
Daar men bepaalde aanpassingen heeft gedaan wat betreft de ondersteuning van bepaalde nieuwe hardware, wordt door M. Shuttleworth aanbevolen om bij elke nieuwe puntuitgave een schone installatie te doen. Op die manier zou men pas het verschil merken, zoals hij zelf zegt op zijn blog.
Citeer even zijn blog dat ik ook kan zien waar hij zoiets zegt. Bij mijn weten was hij een grote voorstaander van upgraden.

DarkEra

• Gast
« Reactie #87 Gepost op: 2009/01/22, 15:34:27 »
Zie de eerste post van Pjotr, daar staat namelijk een citaat.

Schijnbaar heb ik het een beetje verkeerd gelezen, mijn excuses hiervoor. Er staat namelijk totaal iets anders. Hoe ik er nu op ben gekomen weet ik niet. Nogmaals sorry voor de verwarring.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #88 Gepost op: 2009/01/22, 15:49:44 »
Citaat van: Pjotr
Weer eens een extra argument *tegen* een aparte home-partitie.... En ook tegen opwaarderen van een oudere versie naar een nieuwere, als je het goed bekijkt.....
Ik hou het persoonlijk ook op één enkele systeempartitie. Ik heb echter sterke twijfels dat het de aparte home partitie was die verantwoordelijk was voor de veel langere opstarttijd.

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #89 Gepost op: 2009/01/22, 15:56:46 »
(...)
Kortom: voor de beste werking installeer je Ubuntu schoon, dus met formatteren en al. En zonder aparte home-partitie: op z'n best is die overbodig, en op z'n slechtst nadelig voor de prestaties.

Maar wel verdraaid handig bij het upgraden. Je doet een verse install met behoud van instellingen en gegevens. Je hoeft alleen maar even de progjes opnieuw te installeren na een verse install en alle instellingen staan gewoon nog zoals je gewend was.. Ik vind dat een enorm voordeel.

Maar het argument van Nunslaughter is er toch ook een goeie :)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #90 Gepost op: 2009/01/22, 16:34:52 »

De vraag is natuurlijk wel of die korte inlogtijd ook zo kort blijft als je extra programma's installeert of instellingen verandert. Het lijkt me logisch dat een verse, kale installatie sowieso sneller is. Met het toevoegen van extra software, of het instellen van zwaardere effecten bijvoorbeeld zal het opstarten langzamer kunnen gaan.

« Reactie #91 Gepost op: 2009/01/22, 17:25:42 »
Hij is nog altijd zo snel. Het was trouwens ook niet de eerste keer dat ik een verse installatie deed.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #92 Gepost op: 2009/01/22, 17:35:19 »
Hij is nog altijd zo snel. Het was trouwens ook niet de eerste keer dat ik een verse installatie deed.
Ik denk dat er eerder gewoon ergens een fout zat in de configuratie bestanden.
Bijv een verwijzing naar een bepaald bestand/programma dat niet meer bestond ofzow.
Ik denk bijv ook aan deskbar die de opstartsnelheid indertijd toch enorm verlaagde.

Trouwens als je de opstartsnelheid ineens met 1 minuut kon verbeteren, dan zou ik me voordien toch al vragen hebben gesteld waarom het zo traag gaat.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #93 Gepost op: 2009/01/22, 17:38:32 »
Dit is hem toch he , de  .2 versie
http://cdimage.ubuntu.com/hardy/daily-live/current/

« Reactie #94 Gepost op: 2009/01/22, 17:40:10 »
Dus, de .2 is veel sneller dan de 8.04? Lijkt me vreemd..

« Reactie #95 Gepost op: 2009/01/22, 17:46:59 »
Ik denk dat er eerder gewoon ergens een fout zat in de configuratie bestanden.
Bijv een verwijzing naar een bepaald bestand/programma dat niet meer bestond ofzow.
Ik denk bijv ook aan deskbar die de opstartsnelheid indertijd toch enorm verlaagde.

Ja, waarschijnlijk. Maar het kan dus geen kwaad om eens de Gnome instellingen te wissen (ik denk toch dat het daar ergens zat).

Trouwens als je de opstartsnelheid ineens met 1 minuut kon verbeteren, dan zou ik me voordien toch al vragen hebben gesteld waarom het zo traag gaat.

Heb ik ook vaak gedaan, maar nooit echt achter gezocht. Mijn laptop start meestal maar 1 keer per dag op, en eens hij was opgestart dacht ik er al niet meer aan. En veel mensen waren aan het klagen dat Ubuntu trager was geworden met Hardy, dusja.

DarkEra

• Gast
« Reactie #96 Gepost op: 2009/01/22, 17:56:57 »

Dat is die van gisteren en dus niet de zogenoemde "Final Release". :)

Offline Tom

• Lid
« Reactie #97 Gepost op: 2009/01/22, 18:12:40 »

Dat is die van gisteren en dus niet de zogenoemde "Final Release". :)
Oeps dank U. :)

Offline jolo

• Lid
« Reactie #98 Gepost op: 2009/01/22, 20:46:35 »
De final release van Ubuntu 8.04.2 is er inderdaad nog niet. Zodra deze uitkomt, zou deze te vinden behoren te zijn op deze link http://cdimage.ubuntu.com/releases/

Waarom zou er eigenlijk een verschil zijn tussen 8.04 + alle updates t/m de datum dat 8.04.2 uitkomt, en een schone Ubuntu 8.04.2 installatie?
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Tom

• Lid
« Reactie #99 Gepost op: 2009/01/22, 21:06:29 »
De final release van Ubuntu 8.04.2 is er inderdaad nog niet. Zodra deze uitkomt, zou deze te vinden behoren te zijn op deze link http://cdimage.ubuntu.com/releases/

Waarom zou er eigenlijk een verschil zijn tussen 8.04 + alle updates t/m de datum dat 8.04.2 uitkomt, en een schone Ubuntu 8.04.2 installatie?

Al die updates zijn verpakt  in kartons.
Als staat  aangevinkt die te verwijderen na install zijn ze ook weg.
Maar die update byte zijn nog eens beschermt door styrophor , en dat word niet verwijderd.
Bij een cleane install heb je die niet.
Als Candyman dit leest krijgt hij de slappe lach , maar ik weet geen betere verklaring. =D =D =D