Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe backup/kopie van de home file  (gelezen 1458 keer)

Hoe backup/kopie van de home file
« Gepost op: 2008/12/19, 13:43:04 »
dag allemaal,

ik heb geprobeerd het e.e.a. te lezen.
moest door eigen stommigheid weer ubuntu installeren en was dus weer alle home-dingen kwijt
kan ik ergens regel voor regel lezen hoe ik een backup/kopie van de home file op mijn computer zet zonder dat ik de file kwijt raak door mijn researchen ,lol

overiggens in het algemeen zoek ik wel eens dingen zoals installatie van .gaz files, controleren of je webcam (lsub), geluid e.d. werkt enz. en ik denk dat het voor vele beginners makkelijk zou zijn als dat soort regeltjes direct gecopieerd konden worden (al of niet met wat uitleg)

idee?

Hans Minekus

Offline vanadium

• Lid
Hoe backup/kopie van de home file
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/19, 15:49:17 »
Ik raad altijd aan je niet teveel van je systeem aan te trekken, maar ervoor te zorgen dat je een zeer goede backup hebt van je persoonlijke gebruikersgegevens. Als er dan al eens iets fout gaat, dan zijn je eigen gegevens zo weer teruggeplaatsd.

Installeren van Ubuntu is een fluitje van een cent: binnen een uur staat er alweer de laatste nieuwe versie op. Een backup van een geïnstalleerd systeem vind ik weinig zinvol. 1) het maken van een systeembackup duurt zeer lang 2) het duurt al net zolang als een verse installatie om de backup terug te zetten, en 3) (veel erger) zo een systeem backup is binnen drie dagen verouderd: je hebt ondertussen nieuwe programmas geïnstalleerd, er zijn updates geweest, je hebt je desktop aangepast ...

Als je je persoonlijke gegevens met rsync op een aparte USB schijf backupt, dan heb je dagelijks vijftien seconden nodig om weer een volledig actuele reservekopie te hebben.

Re: Hoe backup/kopie van de home file
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/21, 19:04:59 »
hoi,
dank je voor het antwoord, lijkt me een goed plan je voorstel.
wist van het bestaan van rsync niets af, alleen moet ik denekelijk dan wel ergens een file maken die dagelijks aanpasbaar is.
graag korte uitleg
heb de file wel gevonden in de user bin
ook ergens anders gezien. ik weet het nietszeggende onvolledige antwi\oorden, vandaar graag even de uitleg.

hans

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/21, 20:08:33 »
Via de 'zoek' optie bovenaan het forum zoek je op:  rsync  (veel leesgenot gewenst)

De grafische rsync (Grsync) kan je installeren via Toepassingen>Installeren/Verwijderen   (zoek naar Grsync) of je kan dit via een terminal. Tik in:  sudo apt-get install Grsync     Dan enter, geef je wachtwoord ( je zal niets zien, ook geen sterretjes, dat is normaal) Na install vind je Grsync onder 'Toepassingen'

Voor een backup programma ga naar Toepassingen>Installeren/Verwijderen en typ in het zoekveld: backup
Klik de verschillende progjes aan voor meer info.

Hopelijk ben je wat met deze info.
Succes!
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/21, 21:16:23 »
Als het is om een backup kopie te maken van een directorystructuur, dan is rsync niet moeilijker dan
rsync -av --delete <bron> <bestemming>

Ik wil bijvoorbeeld mijn documenten in /home/vanadium/documents backuppen naar mijn externe harde schijf. Dat wordt:

rsync -av --delete /home/vanadium/documents /media/disk/bk/documents

Tevoren heb ik op mijn schijf een directory bk/documents aangemaakt:

mkdir /media/disk/bk
mkdir /media/disk/bk/documents

(of in één keer: mkdir -p /media/disk/bk/documents).

De eerste keer wordt gans de bestandsstructuur overgekopieerd. De volgende keer gaat het heel snel: enkel de wijzigingen worden overgekopieerd.

Ik maak nooit een backup van mijn volledige home met programmainstellingen. Ik maak alleen een reservekopie van mijn gegevens die echt uniek zijn: mijn persoonlijke databestanden. Al de rest kan gemakkelijk opnieuw geïnstalleerd worden als het moet. Hierna volgt hoe ik het doe.

Om niet altijd de ganse commandolijn te moeten bedenken (met mogelijke fouten) zet je dat best in een scriptje.

Met gedit maak je een bestand aan, vb "bk". Dat bestandje bevat

#!/bin/bash
rsync -av --delete /home/vanadium/documents /media/disk/bk/documents

Zelf plaats ik dit in een directory "/home/vanadium/bin".

Die bin directory voeg ik bij opstart toe aan mijn zoekpad door in het bestand "/home/vanadium/.bashrc" een lijntje toe te voegen:

export PATH=$PATH:/home/vanadium/bin
Zo voeg je je eigen bin directory toe aan het al bestaande zoekpad.

Het scriptje "bk" verdwijnt in de /home/vanadium/bin directory. Doordat dat in het zoekpad staat, kan je nu eenvoudig een backup uitvoeren door een terminal te openen en te typen: "bk" gevolgd door een druk op de enter toets. Opgelet: voordat je het op die manier kan uitvoeren, moet je het ook nog eens uitvoerbaar maken: je gaat ernaar toe met nautilus, rechts-klik, eigenschappen, en op uitvoerbaar zetten.

Offline eendje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/21, 21:26:45 »
Vanadium

Zo wordt je mail toch niet gebackupt (lijkt me wel handig)? Die staat bij Evolution toch in .evolution o.i.d (bij Thunerbird weet ik het niet).
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/22, 09:21:29 »
Goed opgemerkt, Eendje! Mijn verhaal was al lang, en ik wilde alleen maar de essentie geven.

Mijn evolution folder staat onder ~/Documents/Overige/settings/.evolution. Op de plaats waar evolution zoekt, staat een symbolische link naar de locatie onder mijn documenten. Op die wijze wordt deze map telkens mee gebackupped met hetzelfde rsync commando. Zoals ik ooit op internet gevonden heb, is het nodig evolution af te zetten. Dat gebeurt met volgende commando's in het begin van mijn script:

gconftool-2 --shutdown
evolution --force-shutdown

Individuele bestanden die ik wil backuppen, hou ik ook onder settings. Dat doe ik dan via hard links. Een commando als

cd ~/.mozilla/firefox/rsqzftpe.default
cp -l * /home/vanadium/Documents/Overige/settings/mozilla

zal van alle bestanden in de huidige directory een hardlink maken in /home.../mozilla. Alleen de bestanden in de huidige directory kopieer je hiermee: directories kan je niet hardlinken, en je krijgt dan ook voor de directories een foutmelding. Nu is het natuurlijk zinloos een directory zoals "cache" te backuppen.

Offline dallco

• Lid
    • stormsail.nl
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/22, 14:44:10 »
Een grafische oplossing is de  File Backup Manager

Toevoegen/verwijderen zoek op File Backup Manager
A user friendly file backup tool for GNOME

Hij verschijnt in Syrteem>beheer 
Standaard staat al een backup voor home ingesteld maar als je daaronder op nieuw klikt krijg een een soort wizart die je helpt een nieuwe set te maken. Ik heb zo op mijn tweede schijf een backup van de persoonlijke mappen en .mozilla en .mozilla-thunderbird vlogens mij is de email dan ook gebackuped.
Eerste keer draaien kost nogal wat tijd maar daarna is het binnen een minuutje gepiept. Ik ben er zeer tevreden over.

Frank

Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/22, 19:51:43 »
dag en dank je wel

fantastisch dat men elkaar hier helpt
bedankt en hopelijk kan ik dit ook eens bij een ander doen

hans