Als het is om een backup kopie te maken van een directorystructuur, dan is rsync niet moeilijker dan
rsync -av --delete <bron> <bestemming>
Ik wil bijvoorbeeld mijn documenten in /home/vanadium/documents backuppen naar mijn externe harde schijf. Dat wordt:
rsync -av --delete /home/vanadium/documents /media/disk/bk/documents
Tevoren heb ik op mijn schijf een directory bk/documents aangemaakt:
mkdir /media/disk/bk
mkdir /media/disk/bk/documents
(of in één keer: mkdir -p /media/disk/bk/documents).
De eerste keer wordt gans de bestandsstructuur overgekopieerd. De volgende keer gaat het heel snel: enkel de wijzigingen worden overgekopieerd.
Ik maak nooit een backup van mijn volledige home met programmainstellingen. Ik maak alleen een reservekopie van mijn gegevens die echt uniek zijn: mijn persoonlijke databestanden. Al de rest kan gemakkelijk opnieuw geïnstalleerd worden als het moet. Hierna volgt hoe ik het doe.
Om niet altijd de ganse commandolijn te moeten bedenken (met mogelijke fouten) zet je dat best in een scriptje.
Met gedit maak je een bestand aan, vb "bk". Dat bestandje bevat
#!/bin/bash
rsync -av --delete /home/vanadium/documents /media/disk/bk/documents
Zelf plaats ik dit in een directory "/home/vanadium/bin".
Die bin directory voeg ik bij opstart toe aan mijn zoekpad door in het bestand "/home/vanadium/.bashrc" een lijntje toe te voegen:
export PATH=$PATH:/home/vanadium/bin
Zo voeg je je eigen bin directory toe aan het al bestaande zoekpad.
Het scriptje "bk" verdwijnt in de /home/vanadium/bin directory. Doordat dat in het zoekpad staat, kan je nu eenvoudig een backup uitvoeren door een terminal te openen en te typen: "bk" gevolgd door een druk op de enter toets. Opgelet: voordat je het op die manier kan uitvoeren, moet je het ook nog eens uitvoerbaar maken: je gaat ernaar toe met nautilus, rechts-klik, eigenschappen, en op uitvoerbaar zetten.