ik denk dat het volledig afhankelijk is van de winkels.
als ik namelijk in de mediamarkt kom staat er een enorme rij met windowscomputers, en daarnaast een grote tafel met mac's die allemaal 2 meter uit elkaar staan met een heel hoog prijskaartje. de mac's zijn "exclusief" voor mensen die veel geld hebben. er draait ook een presentatie op die eigenlijk veel voordelen van linux benoemt (gebaseerd op stabiel unix-systeem, minder last van virussen etc.)
wat betreft de windows-computers, er is hier zeker sprake van concurrentievervalsing. dit in de vorm van koppelverkoop:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppelverkoopik denk echter dat als:
- ik naast de mac's een tafel zet met linuxcomputers
- daar evenveel tot iets minder dan de windowscomputers voor vraag
- de mensen niet vertel dat het OS gratis is (verkeerd vooroordeel: gratis is altijd slecht)
- er een presentatie op zet die alle voordelen benoemt en compiz op hoog zet.
dan denk ik dat die computers zeker verkocht zullen worden.
sinds microsoft een keuzescherm heeft moeten inbouwen waarbij men kan kiezen welke browser men wilt, is het marktaandeel van internet explorer enorm gezakt in europa.
daar ligt het probleem, mensen weten niet dat er zoiets bestaat als linux desktop...
als men in de winkel de keuze krijgen welk systeem ze op hun computer willen dan zal de eerste generatie nog steeds voor windows kiezen.
dat komt omdat de meeste mensen de ervaring van "overstappen van energieleverancier" (wat zeer moeizaam gaat, DANKZIJ de bedrijven zelf) meenemen in het "overstappen van besturingssysteem". de 2e generatie (voornamelijk jonge mensen) hebben die ervaring nog niet en zullen makkelijker een linuxcomputer kopen.
het probleem ligt dus niet zo simpel, het is echt de denkwijze van de mens en hoe je die kunt beinvloeden...
iets exclusief maken D.M.V schaarste is zo'n methode om mensen het te laten kopen.