Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien  (gelezen 90242 keer)

Re: Wanneer gaat het Linux aandeel groeien
« Reactie #175 Gepost op: 2010/09/12, 22:58:57 »
Zolang computers verkocht worden met een voorgeïnstalleerde Windows zal Linux nooit gaan groeien. Het gaat hem hier niet over de kwaliteiten van een OS, dan wel over de winstverwachting die een verkoper voor ogen heeft. Een verkoper die Linux verkoopt zou gewoonweg een idioot zijn. Linux is gratis en daar valt dus geen verkoperswinst mee te bestieren. Als verkoper verkoop ik liever een pc met een voorgeïnstaleerde Windows (dat is winst op de hardware en winst op de software). Bovendien is het handig meegepikt dat sommige kopers snel overtuigd zullen kunnen worden om zich nog snel eventjes een office-pakket te laten aansmeren (kassa, kassa, mensen $$$$ - de helft van de consumenten weet nog niet eens van het bestaan van open office af!).

Kijk bovendien even rond naar de algemene Microsoft-brainwashing. Stap een gewone boekhandel binnen - tel het aantal boeken over windows7 (windows voor senioren,
windows7 voor zwangere vrouwen, windows7 voor linkshandigen, windows7 uit de doeken, windows7 doet je in de doeken, enz...) Hoeveel boeken vind je dan over open office, linux, ubuntu?

Hetzelfde verhaal in de bibliotheken. Ik heb de plaatselijke bib er op gewezen dat zij geen enkel boek over Ubuntu noch over open office hadden.

Idem dito in het onderwijs - windows, windows en mac. Mijn dochter kwam thuis met de melding dat zij een oefening in "Excel" diende te maken. Ik heb hieromtrent de betrokken leerkracht aangesproken: diende de oefening in Excel gemaakt te worden of dienden de leerlingen met een werkblad te leren omgaan? In de "informatieklas" hangen netjes de symbolen voor Word, Excel en Acces uitgestald. Ik heb de leerkracht langs mijn neus weg gevraagd hoeveel hij jaarlijks van Microsoft krijgt om die reclame te voeren (in een openbare instelling dan nog wel!).

Als het Microsoft-management ergens een hoofdstad aandoet, dan vertrappelen de plaatselijk politici elkaar om die heren de hand te mogen schudden. Het hoeft je dan niet te verbazen dat enkele maanden minister Q. met een Start2Surf@Home-plan op de proppen komt, waarbij de staat de consumenten een Windows-pc met Microsoft-Office gaat gaan subsidiëren. Met andere woorden de staat gaat Windows betaalbaar gaan maken!

Linux, beste mensen, dat is een politieke optie! Daar zijn geen stemmen en geen sponsoring mee te winnen. Linux dat zal voor een klein aantal alternatievelingen blijven!

Offline Tom

• Lid
« Reactie #176 Gepost op: 2010/09/12, 23:07:37 »
Linux, beste mensen, dat is een politieke optie! Daar zijn geen stemmen en geen sponsoring mee te winnen. Linux dat zal voor een klein aantal alternatievelingen blijven!

Juist zo is het en zo zal het ook blijven.
Het zal wel groeien maar zeer zeer langzaam. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #177 Gepost op: 2010/09/13, 07:55:31 »
<knip>
Van begin tot eind: mee eens!

Offline timosha

• Lid
« Reactie #178 Gepost op: 2010/09/13, 08:31:50 »

Dus toch een complot van de politiek en industrie ?
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #179 Gepost op: 2010/09/13, 10:21:21 »
Dus toch een complot van de politiek en industrie ?

Niet noodzakelijkerwijs, maar wel allen gedreven door een gemeenschappelijke factor ---> Hebzucht!
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Tom

• Lid
« Reactie #180 Gepost op: 2010/09/13, 10:35:47 »
Geld is macht en waar macht is ja daar is geld en politiek.
Plus M.S heeft een geweldige lobby en ja inderdaad ook geld.
Was Mark er niet geweest met zijn idee en Ubuntu en de stichting Canonical dan sprak er bijna niemand over linux .
Hij heeft met de distro Ubuntu ,Linux gebruiksvriendelijk gemaakt.
En M.S heeft de grote massa aan het Computeren gekregen.
Maar ja ik lig er niet wakker van. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline timosha

• Lid
« Reactie #181 Gepost op: 2010/09/13, 10:42:45 »
Was Mark er niet geweest met zijn idee en Ubuntu en de stichting Canonical dan sprak er bijna niemand over linux .

Maar ja ik lig er niet wakker van. :D

Sorry Wanda, maar Canonical is alles behalve een "Stichting":
Canonical Group Limited
27th Floor, Millbank Tower
21-24 Millbank
London SW1P 4QP
United Kingdom

Canonical is een "Limited Company", zeg maar een BV of BVBA in België.

Maar daar lig ik ook niet wakker van. Canonical Ltd. mag van mij best geld verdienen in een constructie met beperkte aansprakelijkheid. Ik hoop zelfs dat hij heel veel geld gaat verdienen want dan kan hij nog meer ontwikkelaars in dienst nemen om Ubuntu beter te maken. Die jongens en meisjes werken helaas niet voor de hemelse dauw (zoals velen geloven).

« Laatst bewerkt op: 2010/09/13, 10:50:13 door timosha »

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #182 Gepost op: 2010/09/13, 10:49:45 »
Kwam niet op een ander woord als stichting t´is nog te vroeg vanmorgen of beter gezegd was laat vannacht. :D

« Reactie #183 Gepost op: 2010/09/13, 11:31:51 »

Die jongens en meisjes werken helaas niet voor de hemelse dauw (zoals velen geloven).
Zou wel beter zijn voor de bedrijfsresultaten. :evil:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline timosha

• Lid
« Reactie #184 Gepost op: 2010/09/13, 12:14:13 »

Die jongens en meisjes werken helaas niet voor de hemelse dauw (zoals velen geloven).
Zou wel beter zijn voor de bedrijfsresultaten. :evil:

Dat wel, maar dan komt heel NL in opstand. Kijk maar eens naar H&M en C&A en dan gaat het Linux aandeel weer drastisch dalen omdat het dan niet politiek correct is om Ubuntu te gebruiken  :evil:

En dat willen wij juist niet  ;)

« Reactie #185 Gepost op: 2010/09/13, 16:53:22 »
De mensen kopen nog steeds bij die textiel handelaren, lekker goedkoop. En de vestigingen groeien als kool. Dus dat valt allemaal best mee met heel Nederland. Als Linux ook wil groeien als kool, ligt daar de oplossing. :evil:

Offline ArjenD

• Lid
« Reactie #186 Gepost op: 2010/09/13, 19:57:25 »
Kijken we naar het aandeel Linux als OS voor de particulier dus als directe concurent van de bekende Windows versies, dan denk ik dat het antwoord vrij simpel is. Namelijk wanneer er een distro komt die op Windows lijkt, waar je met exact dezelfde handelingen je voornaamste taken kunt afhandelen. Dit noem ik geen groei voor Linux aangezien het dan een alternatief wordt voor Windows maar met dezelfde functionaliteit.

Maar als ik kijk naar Linux als server software, als engine voor grote zoekmachines, OS voor mobieltjes, PDA's, GPS units dan zul je zien dat er al een flink marktaandeel bestaat.

Om terug te komen op mijn eerste statement, ik ben blij dat er nog distro's zijn die een eigen karakter hebben. Ik hoef geen Windows maar dan gratis. De meeste mensen weten niet beter dan de directe koppeling tussen het aangeschafte product (pc, laptop) en het feit dat Windows daarbij geleverd wordt. Je koopt in feite een verzameling producten.
De meeste mensen willen volgens mij niet eens nadenken over een ander OS, we gaan ook niet ineens op een heel andere wijze autorijden, dus waarom zou je op een heel anere wijze gaan computeren. Uiteraard begrijpen jullie dat mijn analyse los staat van de kwaliteit, en de bewondering die ik heb voor Linux.   ;)

Offline jolo

• Lid
« Reactie #187 Gepost op: 2010/09/15, 20:48:53 »
De meeste mensen weten niet beter dan de directe koppeling tussen het aangeschafte product (pc, laptop) en het feit dat Windows daarbij geleverd wordt.
En dat studenten goedkope Microsoft Licenties kunnen aanschaffen, zal ook wel een vorm zijn van klantenbinding.

Daarentegen de bekendheid van Linux is onder andere ook afhankelijk, wat erover wordt geschreven in computerbladen. En de verkrijgbaarheid daarvan. Hier valt me op bij plaatselijke tijdschriftenwinkels, dat men de laatste tijd minder ruimte beschikbaar stelt voor Linux tijdschriften. Deze ruimte in het schap wordt blijkbaar voor andere (computer)bladeren gebruikt.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #188 Gepost op: 2010/09/18, 10:02:27 »
Zolang computers verkocht worden met een voorgeïnstalleerde Windows zal Linux nooit gaan groeien. Het gaat...    ...Daar zijn geen stemmen en geen sponsoring mee te winnen. Linux dat zal voor een klein aantal alternatievelingen blijven!

Heel mooi geschreven stuk tekst!

Wat betreft dat Linux voor een klein aantal alternatievelingen blijft zit ik geenszins mee.
Ik ben zeer zeker geen 'meeloper' in de grote maatschappij, dus in die zin past Linux uitstekend bij mij...  :P

Offline lemio

• Lid
    • Lemio
« Reactie #189 Gepost op: 2010/11/06, 01:43:24 »
Zou het niet kunnen dat als een 'slimme' verkoper een computer verkoopt voor 300 euro terwijl een PC met windows7 400 euro is. Hij gewoon de concurentie wint. Trouwens wanneer de overheid (scholen, ambtenaren) groeit Ubuntu in een razendsnel tempo. Dit is in brazillie aan de gang. Daar redeneren ze "Waarom zou ik 10 zakken rijst betalen voor windows en dan honger lijden, terwijl Ubuntu ook goed werkt." Daar zijn de kosten voor Windows natuurlijk relatief hoger. http://www.ipsnews.be/artikel/open-source-revolutie-komt-op-kruissnelheid . Zo heeft de Piratenpartij in Nederland ook wel heldere standpunten over Opensource in Nederland:

Citaat
Bedrijven die opdrachten voor overheden doen publiceren hun data in open formaten gebruikmakend van open standaarden.
Overheden moeten zoveel mogelijk open formaten en standaarden gebruiken.
Overheden schakelen waar mogelijk over op open source software en waar niet mogelijk stimuleren zij de ontwikkeling van vrije software.

http://www.piratenpartij.nl/standpunten

Ik streef er trouwens ook voor om in media/bibliotheeken Linux software te versprijden. En ik denk dat er ook wel een goede reden voor is dat er geen/weinig Ubuntu boeken in de bibliotheek staan. Gewoonweg omdat het vernadert en alles op het internet wordt gezet ipv op ouderwetse media.

Tevens zijn er ook nog mensen die het gratis niet vertrouwen, omdat er vroeger altijd een addertje onder het gras zat. Tegenwoordig is dit vaak niet meer het geval. Kijk naar wikipedia, dit is een perfect voorbeeld van een web 2.0 toepassing die geen reclame of andere commerciele kanten kent. Voor mensen die geinresseert zijn in gratis lees Free van Chris Anderson. Trouwens ook gratis op luisterCD en in PDF te verkrijgen.

« Reactie #190 Gepost op: 2010/11/06, 12:57:07 »
@lemio: Brazilië en Ubuntu? Dan sla je de plank nogal mis. De overheid heeft daar namelijk een eigen Linux-distro, voor zowel hunzelf als voor scholen. Niettemin vind ik dat wel super van ze hoor :)

Offline Dave

• Lid
« Reactie #191 Gepost op: 2010/11/07, 10:00:56 »
En Rusland is er nu ook mee bezig.
Eens die (Linux)markt ook interessant wordt voor de grote software bedrijven kan er pas een echte verschuiving komen.

Offline Gotiniens

• Lid
« Reactie #192 Gepost op: 2010/11/09, 09:59:08 »
De meeste mensen willen volgens mij niet eens nadenken over een ander OS, we gaan ook niet ineens op een heel andere wijze autorijden, dus waarom zou je op een heel anere wijze gaan computeren.

Maar is linux wel een andere manier van autorijden? Ik zie het namelijk meer als een ander merk auto. Windows is opel en linux BMW. En iedereen met een rijbewijs kan in beide rijden.

« Reactie #193 Gepost op: 2010/11/09, 10:57:45 »
@Gotiniens: Zeker een goed punt. Alleen let wel op hè ;) KAN in beide rijden, wil nog niet zeggen dat ze het willen ;)

Offline Dave

• Lid
« Reactie #194 Gepost op: 2010/11/09, 18:04:23 »
Ja geweldig.
Nu alleen nog mensen overtuigen dat er ook andere auto's bestaan dan gewoon een auto.

« Reactie #195 Gepost op: 2010/11/09, 19:06:27 »
Nou Dave wat let je, zondagochtend kan je de deuren langs. Valt niet onder de colportage wet, het is tenslotte gratis. :evil:

Offline Anco

• Lid
« Reactie #196 Gepost op: 2010/11/10, 06:26:43 »
De meeste mensen willen volgens mij niet eens nadenken over een ander OS, we gaan ook niet ineens op een heel andere wijze autorijden, dus waarom zou je op een heel anere wijze gaan computeren.

Zou het dan eerder met een automaat of handgeschakelde bak vergelijken.
Met beide kom je van A naar B maar je zet niet zomaar iemand die alleen automaat kent in een handgeschakelde bak.

Maar is linux wel een andere manier van autorijden? Ik zie het namelijk meer als een ander merk auto. Windows is opel en linux BMW. En iedereen met een rijbewijs kan in beide rijden.
Linux user #485563

Offline Gotiniens

• Lid
« Reactie #197 Gepost op: 2010/11/10, 08:57:24 »
Zelfs dat verschil vind ik nog te groot.

Linux is voor de eindgebruiker echt niet zoveel anders dan Windows. Waarom veel mensen moeite hebben met overschakelen naar Linux is omdat ze leren op een kopje te klikken wat rechtsboven zit. Ipv op het knopje te klikken wat het scherm afsluit.

Als mensen op deze manier zouden leren autorijden hebben ze ook moeite om van een volkswagen overtestappen naar een Fiat omdat het knopje om het licht aan te zetten op een andere plek zit.

« Reactie #198 Gepost op: 2010/11/10, 20:23:30 »
@Gotiniens: Gelukkig hebben we voor die mensen Kubuntu :)

Offline jolo

• Lid
« Reactie #199 Gepost op: 2010/11/10, 21:07:46 »
Alleen is Kubuntu minder bekend dan Ubuntu. Dat is dan te zien op Distrowatch, waar Kubuntu op de vierentwintigste plaats staat. Voor KDE lijkt openSuSE bekender. Deze had vroeger zelfs KDE als default Desktop Environment.

Dat het Linux-aandeel in het algemeen lijkt te stagneren, zou te maken kunnen hebben dat er nog te veel installatie problemen zijn. Op dit forum kom ik bij installatie problemen, nog regelmatig het advies tegen de alternate CD te proberen. Zolang die nog nodig is, lijkt me Linux nog niet geschikt voor het grote publiek. 

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM